
Poznavaoci motociklizma, pre svega maratonskih relija, dobro znaju da je pored istinske veštine na dva točka najbitnija mladost i fizička snaga. Iskustvo je u svakom sportu dragocena karika a ako imate sve pomenute komponente onda su dobri rezultati, podijumi i pobede očekivan ishod.
Ipak, dozvolite da primetimo da su mladi ljudi najbolji u skoro svakom sportu. Njihova energija, volja, temperament, velika želja i ogroman rad dovode do vrhunskih trenutaka….do šampionskih zvanja.
Retko u sportu pobedjuju najstariji a pogotovo sportisti u ozbiljnim godinama. Zahvaljujući velikom prijateljstvu sa najboljim slovenačkim motociklistom Miranom Stanovnikom, jednom od legendarnih učesnika Dakar maratona (18 puta na Dakaru kao privatnik i TRI PUTA na 13. mestu), saznali smo za jedinstvenog motociklistu, za 65. godišnjeg Italijana, iz Vićence, Franka Pika (Franco Picco).
Na nedavno okončanom 43. Dakar reliju Piko je kao privatnik, u svojoj klasi „male moto“ (klasa gde nije dozvoljena pomoć mehaničara i gde motociklista sam servisira agregat, menja filtere, ulje, kočnice, sajle, gume, popravlja oštećenja itd.) osvojio 11. mesto i 43. u konkurenciji svih motociklista.
Kada smo malo bolje pogledali šta kažu knjige shvatili smo da je reč o jedinstvenom sportisti sveta. Franko Piko danas ima 65 godina, pa je i prilikom dolaska u Džedu u Saudijskoj Arabiji, zamolio organizatore da mu dodele broj 65, iako su neki od zvaničnika izrazili ozbiljnu sumnju i bojazan za učešće vremešnog Italijana, koji je tom prilikom, izmedju ostalog rekao:
“Još uvek vozim jer uživam i jer sam željan otkrivati nova mesta. Oduvek sam bio zaljubljen u pesak, zbog čega me Južna Amerika nikad nije toliko privlačila, ali Saudijska Arabija ima sve da me zabavi. Organizator ASO je danas uspostavio impresivan aparat za održavanje relija, to se mora istaći. Bili su malo skeptični kad sam se prijavio, kada sam podneo zahtev, mislili su da će se s mojim godinama biti preteško takmičiti na motociklu, ali na mitinzima iskustva su bitna koliko i atletska snaga, i na kraju su odustali. Zamolio sam da vozim sa brojem 65, samo da se podsetim da imam 65 godina i da moram biti oprezan. Ali u svojim raznim učestvovanjima video sam i da su se mnogi mlađi muškarci zaustavili zbog nekih problema, čak i trivijalnih, pa ću u najgorem slučaju iskoristiti svoje snage: navigacijske veštine, veštine upravljanja i znanje mehnike. Zatim, ako je potrebno, voljan sam zatražiti pomoć: to bi značilo odustajanje od kategorije Malles Moto, ali moj prioritet je doći do cilja. Dobro sam se pripremio a i pokušavam preneti na svog sina strast prema motorima, s tim izgovorom svaki slobodan trenutak bio je prilika da sednem na motocikl i ozbiljno odradim fizičku pripremu.„
Usput je neophodno napomenuti da je Franko Piko čak 27 puta bio na Dakaru. Davne 1985. je debitovao na motociklu, na Dakar reliju, i odmah osvojio 3. mesto….a kasnije je još dva puta bio DRUGI. Vozio je na Dakaru motocikle, zatim dva puta automobil a potom i kvad.
Briljantne podvige je zabeležio i na drugim maratonima. Dva puta je pobedio na reliju FARAONA, a tri puta na reliju PIRAMIDE……šta reći, sem jedno veliko BRAVO FRANCO, sa željom da tog šarmantnog veterana prati dobro zdravlje (ove godine ga očekuje još pet moto takmičenja).
Na minulom 43. Dakar reliju učestvovalo je 17 pripadnica drugog pola. Hrabre i odvažne dame su se upustile u takmičenje u nekoliko kategorija, na stazi kroz pustinje, od oko 7500 kilometara i u 15 etapa. čak 13 dama je uspelo da dodje do cilja.

Najteže je bilo poznatoj i trofejnoj Špankinji Laji Sanc, koja je na motociklu marke „Gas“ zauzela odlično 17. mesto medju vozačima elitne klase. U grupi motociklista njena sunarodnica Sara Garsija je bila 44. dok je Francuskinja Odre Rosat bila na 59. poziciji.
Mora se istaći i rezultat Svani Martinez, koja je doputovala iz daleke Bolivije i u klasi kvadova bila na mestu 10.

Monika Plaza iz Španije je na 43. Dakaru učestvovala kao suvozač svom ocu Manuelu, u klasi automobila. Stigli su na cilj i plasirali se na poziciju 35.
Ženski par, Italijanka Kamelia Liparoti i Nemica Anet Fišer je bio u bagiju sa brojem 391. Uspele su da dodju na cilj i osvojile su vrlo dobro 16. mesto u klasi.
Kristina Gutierez iz Španije nije stigla do cilja, ali je na jednom specijalnom ispitu pobedila u svojoj kategoriji „lakih vozila“, a to je bio zaista istorijski trijumf jer je posle čak 15 godina na ispitu bila najbrža jedna žena. Podsetimo to je pošlo za rukom, Nemici Juti Klajnšmit pre toliko vremena (Juta je i jedina žena pobednica Dakara u istoriji). Ktristina Gutierez će biti suvozačica Sebastienu Loebu u ovogodišnjem šampionatu električnih terenskih vozila.
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs