
Kad ovog leta krenete na put, upamtite ovo: neke stvari u vašim kolima mogu biti jednako opasne kao i prepreke na putu.
Instrument tabla
Široko korišćena hemikalija koja sprečava paljenje delova kola, poznata kao
HBCD, može imati štetne efekte po vaše zdravlje.
Studija objavljena 2009. godine u časopisu Enviormental International pokazala
je da se ova toksična supstanca može naći u prašini na instrument tabli i
volanu, što znači da je vozači često udišu.
Zaštitite se: Usisivajte svoj automobil barem jednom nedeljno, ili kupite
portabl HEPA filter za vazduh. Osim prašine pokrivene sa HBCD, ovaj filter
pročišćava i alergene.
Unutrašnji vazduh
Onaj ugodni miris novog auta dolazi od sveže farbe, tapacirunga, dezodoranasa
i plastike iz unutrašnjosti kola. Ali ta prijatna aroma ima svoju cenu:
tajvanska studija iz 2007. godine pokazuje da zapravo udišete potencijalno
kancerogene isparljive hemikalije poznate kao isparljive organske materije
(IOM).
Zaštitite se: IOM ostaju u vazduhu dugo nakon što nestane miris, a njihov nivo
se povećava kada se auto zagreje. Stoga, birajte parking u hladu. Ako je
parkiranje na suncu neizbežno, Centar za ekologiju u Mičigenu savetuje da
koristite zaštitni pokrivač za stakla, kao i da ostavite prozore malo otvorene,
da otrovna isparenja mogu da izlaze napolje.
Muzika
Nije pametno da odvrnete radio do daske, to može biti opasno za vaše srce, navodi
se u istraživanju sprovedenom 2009. godine u Južnoj Koreji.
Istraživanje je pokazalo da su muškarci koji su se redovno izlagali buci jačoj
od 85 decibela, nakon devetogodišnjeg perioda imali značajno viši sistolni
krvni pritisak od onih koji su boravili u tihim okruženjima. Maksimalni nivo
zvuka koje proizvode stereo uređaji u kolima često prelazi 100 decibela, piše
"Mens helt" (Mens´s Health).
Zaštitite se: Obični razgovor ima nivo oko 60 decibela, što je bezbedno i kod
dužeg izlaganja, navodi se u izveštaju Nacionalnog instituta za zdravlje SAD.
Predlažemo da u svom autu izvedete zvučni test: odvrnite svoju omiljenu muziku
do daske i za to vreme pričajte uobičajenom jačinom glasa. Sada polako
utišavajte muziku sve dok jasno ne čujete svoj glas.
Tempomat Uključivanje tempomata (uređaja za automatsko održavanje
brzine) može usporiti brzinu reakcije čak za pet sekundi, navodi su u
ovogodišnjoj nemačkoj studiji, u kojoj su test vozači dovođeni u nepredviđene
situacije u magli, ili u krivinama.
Zaštitite se: Tempomat uključujte samo na dugim ravnim deonicama i po sunčanom
danu. A i kada ga uključite, držite oba stopala na podu, spremni da zakočite
ako je neophodno.
Preuzeto sa : Mondo.rs
E dokonih ljudi...
Kod nas još putem jezde, golf 2 dizel, tamčići zastavice i sl. trovači od kojih "udaraju" suze na oči.
Veći deo srpskih kola ne miriše na novo, nego na naftu, prosut i usmrdeli sir, buđ, vlagu i sl.
Kod naših kola buka potiče od lupanja loših trapova, ležajeva, amortizera i loših puteva.
Tempomat je misaona imenica, jer mnogi nemaju ni kočnice kako treba, "vataju" na druk, pomažu ručnom i sl.
Dabogda da i kod nas češće miriše na novo, da nam prašine na instrument tabli bude kao kod ovih navedi "problematičnih", i da mnogi upoznaju tempomat.
Znači, bolje ( bezbednije ) nemati tempomat? Ali, baš da je vreme reakcije do 5 sekundi ...