
Preuzeto sa: Blic.rs
Prosečna naknada za javne puteve koju vozač plati u toku godine pri registraciji vozila iznosi 2.300 dinara. Samo po ovom osnovu u 2011. za održavanje puteva izdvojeno je 5,3 milijardi dinara.
Vozači se takođe žale na paprene putarine jer se, primera radi, vožnja autoputem od Novog Sada ka Subotici samo u jednom pravcu naplaćuje 330 dinara, dok je od Beograda ka Novom Sadu putarina 240 dinara, pa su i prihodi za održavanje puteva po ovom osnovu daleko veći.
U održavanju lokalne mreže, kako za „Blic“ objašnjava Saša Paunović, gradonačelnik Paraćina, opštine nemaju posebna namenska sredstva za sanaciju svoje putne infrastrukture, već budžet raspoređuju prema sopstvenim procenama. Međutim, za održavanje lokalnih puteva, deo sredstava i opštine direktno prihoduju od građana pri registraciji vozila. “Jedan namet je lokalna komunalna taksa u intervalu od 500 do 3.000 dinara. Drugi je naknada u iznosu od par stotina dinara, čiju visinu utvrđuje Vlada, a prihod pripada budžetima opština”, objašnjava Paunović. Dakle, pri registraciji, vozači plaćaju više taksi, i to za održavanje kako republičkih tako i lokalnih puteva.
Dok građani Srbije, dakle, iz svoga džepa za održavanje drumova po raznim osnovama revnosno izmiruju svoje obaveze, nadležni najavljuju da će ne samo državni već i lokalni putevi biti u još većem problemu.
Direktor „Puteva Srbije“ Zoran Drobnjak je rekao da će putevi u narednom periodu biti još gori. Ni u Ministarstvu finansija, kao ni Ministarstvu za infrastrukturu „Blic“ nije došao do odgovora na pitanje koliko se godišnje prihoduje novca po osnovu izmirivanja raznih nameta.
Autor: Katarina Marković
Foto: Jelena Vučetić
Ма како бре то?
Европа, Европа...
Слушајући Тадићија, реко би човек да живимо у Монаку.
Šta kod ko mislio, putevima ne ostaje skoro ništa. Ljudi na njima se ponašaju kao da su ničiji. Lome saobraćajnu signalizaciju i opremu puta, izode divlje radove, zauzimaju zemljište a o oštećenjima u saobraćajnim nezgodama koje niko ne nadoknađuje ne treba trošiti reči. Država izdvaja najminimalnija sredstva za održavanje, bez obzira šta ko pisao i pominjao. Od cene goriva preko 50% su takse, ali od toga ni 5% ne ide na puteve.
Jedino što se plati to je putarina na auto putevima koja je u potpunosti u skladu sa okolnim i evropskim zemljama, gde se vrši klasična naplata putarine. Jedino rešenje je uvođenje vinjeta i značajno povećanje takse pri registraciji vozila, koja bi bila reda 100 € za neku srednju klasu putničkih vozila. Pored toga svaki komercijalni objekat pored puta MORA plaćati nadoknadu i to recimo od 100€ za male trafike i radnje pa do 1000€ za benzinske pumpe na glavnim magistralnim putevima.
Znači, floskula, loši nam putevi, Tadić ovo, onaj ono, su bez veze. Dok se ne ispoštuje gornji algoritam, putevi će biti zaista i sigurno lošiji.
Pa sad odlučite. Ili da se plaća ili da vozimo po drlijama, jer za džabe neće niko da radi naravno.
Sta pricas ti???
Pa nije trafika na autoputu i ne vozi se po putu.
Ccc, svasta se ovde moze cuti.
Najbolje i zgrade da placaju i svaki objekat pored puta.
Imbecilno.
...
Ne znam ga li si čuo izraz "komercijalni objekti" pored puteva.
Svaka kafana, benzinska pumpa, servis, prodavnica, živi baš od tog puta. Svi su se divlje na njega nakačili i uživaju džabe. Ako im se ne sviđa, zatvaranje i rušenje i u selo pa tamo nek zarađuju. Jer putu ne trebaju takvi objekti, koji samo smanjuju brzinu i upotrebnu vrednost puta i ugrožavaju bezbednost saobraćaja. Primer je Ibarska magistrala do Stepojevca i sl.
od takvih objkata u celoj Evropi se održavaju državni putevi a kod nas JP Putevi Srbije, gazduju sa 10% zemljišta Srbije i imaju 1000 i 1000 hektara neovlašćenog zauzeća zemljišta i priključnih puteva i ništa ne naplaćuju ili preduzimaju.
...
Oni jesu van puta, ali imaju saobraćajne površine (parkinge i priključne puteve) sa glavnog puta a objekti se nalaze u zaštitnom pojasu puta, gde svaka gradnja mora biti kontrolisana. Ako misliš da pored Ibarske kupiš livadu i napaviš Motel, pumpu i sl, grdno se varaš. Danas se za to plaća jednokratna taksa od najmanje 3 miliona dinara, a mesečni zakup za priključak je oko 500€. problem je što divljaci divlje grade i rade šta ko hoće i kad izgrade prestaju da plaćaju a niko ih sudski ne goni. Ako hoćemo u Evropu, kako neki gore rekoše, ovo se mora rešiti, pa će sami zatvarati one burdelje pored puteva ako nemaju raćunicu.
Inače kad pomenu zgrade i grad, tamo se plaćaju naravno komunalne takse.
Slazem se sa Mangeom, slican primer mozete videti na cuvenoj Route 66 u SAD koja je svojim gasenjem odnela mnogo radnih mesta i prakticno ugasila zivot u tom regionu. Ako neko zivi od lokacije na putu velike vaznosti,on treba i da ulaze u njega. Naravno proporcionalno. Ja sam da se vrate radne akcije, toliko besposlene omladine koja sedi kuci i kuka umesto da nesto uradi za drzavu kako bi se to bas njima vratilo. Imam 26 godina, imam dobar posao u struci ali bi rado ucestvovao u tako nekoj akciji.
@Mange
Svaka ti je na mestu. Jos bih dodao da akcizama od goriva se popunjavaju rupe u budzetu, tako da novac za putare stize konstantno samo od naplate putarine, a (na zalost) od drzave samo kada je u mogucnosti...
Uros Cuore Sportivo
Na žalost, vreme radnih akcija je za nama... Bar kad ljudi ne bi bez bilo kakve potrebe uništavali inventar po putevima, kad ne bi pravili divlja smetlišta i kada se ne bi izvodili divlji građevinski radovi kraj njih, kad bi "neko" sprečio špeditere da MAX pretovaraju kamione (1 tona pretovara po osovini, pravi veću štetu od 10 merodavno opterećenih osovina, a kod nas ima i duplo pretovarenih vozila). Zato imamo ovolike nesretne kolotrage.
Jednostavno, nije populistički vršiti zaštitu puteva i naplatu priključnih taksi. U EU, ne postoje komercijalni objekti koji ne plaćaju zakup pored državnih puteva, pa zato i nema benzinskih stanica i loma kraj njih u velikoj meri, pretovar vozila se tako kazneno skupo plaća, a na autoputevima postoje mesta obaveznog vaganja. Zato se od tri kamiona koja dođu iz mađarske, kod nad sve pretovara na dva a uz to stranci obilaze naplatne rampe i lome lokalne puteve.
Jednostavno, putevi su prepušteni stihiji a oni su nacionalno bogatstvo, koje se nemilice uništava.
Mange, jesi ti iz DS-a?
Najbolje jos haraca da se uvede, na ovo, na ono, na vazduh itd.
Iovako smo bogat narod sa jakim platama pa guli !
...
Ako hoćeš puteve, Evropske uslove, ćuti i uči, ako nećeš, onda se nemoj žaliti na rupe, kupi Juga i uživaj.
Sad si valjda sve razumeo.
Sa ovom pričom DS na žalost za sada nema ništa.
Inače sam prvo bio SPS, pa SRS, DS, pa NS, pa opet SPS... i nadam se da sad neće biti SNS.
To jeste radio za sve njih, sve zaključno sa kampanjama.
@Mange,
Da li mi mogao da das svoje misljenje zasto bi radna akcija u danasnjim uslovima bila nemoguca. Inace ljudi ne pricaju o tako necem, cak i polemici s drugarima ne dolazimo do zakljucka. Ako se pozoves na apatiju, to i nije neki izgovor (u stvari jeste ali se da lako resiti). Ne mozes me ubediti da nema dovoljno radne snage, koja iako nestrucna, moze dosta da pomogne. Jedna slicna akcija, "Ocistimo Srbiju", svake godine uzima sve vise maha. Kako je moguce da su nasi dedovi i babe (otac i majka nisu ucestvovali), mogli od, uslovno receno, tako malo, da urade toliko puno?Ili mi fali jedna nepoznata u ovoj formuli ili ja ne kapiram nesto vazno zbog svojih godina? Opet, apatija se leci motivacijom tako da to ne bi bio problem. Koliko sam puta izgubio vreme na ovom sajtu-toliko sam puta mogao lopatom da zama'nem...
Inace ne volim i ne podrzavam DS, glasao sam za onog drugog ali nisam zadrt...
"Ne pitaj se sta drzava moze da ucini za tebe-nego ti za nju".
P.S. Ove godine sam prvi put ocistio sneg ispred zgrade,za ovih 26 leta. Nikad nije kasno. Zvuci malo utopijski ali je zaista izvodljivo.
Pa ti menjas dresove ko besan.
Kako mozes da budes za belo pa za crno, totalne kontrasti.
"Preletac" cuveni.
Uros Cuore Sportivo
Elem, ja sam jedan od onih koji se na neki način staraju o putevima.
Akcije "Očistimo Srbiju" su čisto bile politički motivisane od strane "ortopeda" koji je pokušavao da se bavi građevinom i prodajom kartonskih kutija po javnim preduzećima i državnim ustanovama, koje je proizvodio neko "njegov".
Uglavnom, mlade ljude nema ko da motiviše, glavni sport je sedenje u kafićima. Sa društveno korisnim radom i mnogo čim drugim (kao ponašanje u saobraćaju) se kreće iz osnovne škole.
Lično bi bio zadovoljan da se ljudi vaspitaju da ne bacaju smeće iz kola na put i pod put, da ne prave deponije, da ne lome i pišu po znakovima (jedan znak sa postavljanjem košta 200€ a putokazne table i do 2000€), dane zasipaju odvodne jarkove i grade priključke i parkinge, da ne pretovaraju teretna vozila...
Toliko može da se pomogne. Ostalo rade profesionalci, ali naravno ako im se duguje 30 milijardi dinara i rade zato što moraju po ugovoru o svoju štetu...
Ako se uzme u obzir da noćas služba hitne pomoći u mom gradu nema goriva, ne znam o čemu se džabe mučimo.
...
Ja samo za "njih" profesionalno obavljam svoj posao bez emocija, za platu. Jedni dođu drugi odu, a svi su za puteve zainteresovan jednako i to tako da za njih što manje para daju, da grade puteve po selima kao predizborne aktivnosti, da se uopšte ništa mnogo ne "trese", da se slučajno ko ne naljuti. Zato nema one komercijalne naplate za koju si zainteresovan posebno i zato radi ko šta hoće. Ali doći će pravo vreme sigurno, i onaj ko to stvarno pokrene ovaj moj navedeni algoritam, taj ovoj zemlji želi sve najbolje, bez obzira na populizam i to je pravi put ka EU i put da postanemo i mi pravi Evropljani.
@Mange,
Koliko god akcija "Očistimo Srbiju" bila takva kakvu je ti opisujes, ne mozes osporiti da je delimicno ocistila prirodu, makar i promil ma koliko neko god zaradio na tome. Ima ko je zaradjivao i na radnim akcijama ali je ocigledno da je dobit bila visestruka za ostatak. Zar ne?
Uros Cuore Sportivo
Naravno, u pravu si! Samo je problem što se akcija svodila uglavnom opet na rad javnih preduzeća, a veoma malo na dobrovoljni rad ljudi.
Ja sam prvi ZA. Generacija sam koja je išla na radne akcije i dobrovoljni rad u školama. Samo na žalost to se više neće desiti, a malo je ljudi koji imaju mišljenje kao ja i ti. Najgore je što većina kaže "ma ko ga šiša, ajde da polomimo, klupu, znak... to nije ničije".