home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa: Danas.rs

Fijat mnogo veruje u ovaj projekat i čini sve da on ide napred i onako kako je Bog zapovedio, izjavio je juče list Danas generalni direktor kompanije Fijat automobili Srbija Antonio Ćezare Ferara, govoreći o zajedničkom poslovnom poduhvatu kompanije iz Torina i Vlade Srbije. U prvom intervjuu koji je dat nekom od domaćih štampanih medija, Ferara govori o početku proizvodnje novog Fijatovog modela za tržište u kragujevačkoj fabrici automobila, o njenim ovogodišnjim i planovima za narednu godinu, o vrednosti i strukturi investicije, ali komentariše i poluistine i dezinformacije koje su povremeno pratile ovaj poslovni aranžman.

Razgovor počinjemo pitanjem da li je i kada u kragujevačkoj fabrici zvanično počela proizvodnja najnovijeg Fijatovog modela „fijat 500 L“?

- Neki ljudi nisu shvatili, ili nisu verovali da je proizvodnja „fijata 500L“ u našoj fabrici zaista počela. Mi smo prvu fazu iskoristili za proizvodnju probnih vozila, drugu za proizvodnju vozila za različite manifestacije i servisne službe, da bi ljudi u njima videli kako je napravljeno to vozilo, a tek u trećoj fazi, početkom ovog meseca, preciznije 4. jula, počeli smo proizvodnju za finalnog klijenta. U ovom trenutku proizvodimo 50 vozila dnevno i kako budu prolazile nedelje i meseci, proizvodnja će se povećavati. Tako dajemo mogućnost, pre svega spoljnim dobavljačima da se pripreme za kontinuirano snabdevanje proizvodnje. Naši kapaciteti su 550 vozila dnevno, ali ne polazimo odmah sa tim brojem kako bi se uhodavali i naši snabdevači iz Industrijske zone „Grošnica“, iz fabričkog kruga naše kompanije, kao i iz Srbije i inostranstva, koji treba da uspostave sistem kontinuiranog snabdevanja. Planiramo da do optimalne proizvodnje od 550 automobila dnevno dođemo krajem oktobra i početkom novembra.

* Kakvi su proizvodni planovi FAS-a u narednoj godini ?

- U 2013, u zavisnosti od situacije na tržištu, planiramo godišnju proizvodnju od 120.000 do 180.000 automobila, s tim što smo spremni da dostignemo i kapacitet od 200.000 vozila, ukoliko tržište to bude zahtevalo. U prvoj polovini naredne godine počeće i proizvodnja verzije modela „500L“ sa sedam sedišta.

* U proizvodnim pogonima FAS-a nedavno je uvedena četvorodnevna nedelja, sa desetočasovnim radnim vremenom u jednoj smeni. Šta je cilj ovako organizovanog radnog ciklusa?

- Četvorodnevna radna nedelja uvedena je kako bi se obezbedila maksimalna iskorišćenost instalirane opreme. U svetu postoje dva modela organizovanja posla: u turnusima od osam sati, ili četvorodnevna nedelja sa desetočasovnim radnim vremenom. Desetočasovno radno vreme u Srbiji do sada nikada nije primenjivano, iako se na taj način obezbeđuje bolja produktivnost zaposlenih i znatno bolja fleksibilnost organizacije posla. Pokušaćemo da sa povećanjem proizvodnje do kraja ove godine naučimo radnike na novo radno vreme.

* Koliko ljudi trenutno radi u FAS-u, i koliko će radnika kompanija da zaposli do kraja godine? Da li vam je poznato koliko će radnika biti angažovano u kooperantskim firmama, koje su ovde izgradile svoje pogone?

- U FAS-u trenutno radi 1.700 radnika, a kompanija će do kraja godine imati 2.500 zaposlenih, dok će u Industrijskoj zoni „Grošnica“, kod naših kooperanata posao dobiti još 1.000 radnika. U „Grošnici“ su do sada izgrađene četiri fabrike - Sidžit, Džonson kontrol, Manjeti mareli i HT, koji će se uskoro proširiti firmom Kauteks, koja proizvodi rezervoare za benzin i radijatore za automobile, i koja će biti operativna za tri meseca, kao i kompanijom Drekslmajer, koja izrađuje kablovske setove. Džonson kontrola i Manjeti mareli imaju pogone za proizvodnju instrument tabli, obloga za vrata, branika i izduvnih sistema i na matičnoj lokaciji, odnosno u fabričkom krugu FAS-a. Manjeti mareli i Džonson kontrol već su otpočeli proizvodnju delova za „fijat 500L“.

* Da li su srpske firme spremne za saradnju sa FAS-om?

- U ovom trenutku počinjemo saradnju i sa prvim firmama iz Srbije, a kako se bude povećavala proizvodnja, ta će se saradnja proširivati.

* Model „fijat 500L“ privukao je veliku pažnju svetske javnosti kako na ovogodišnjem salonu automobila u Ženevi, tako i na nedavnoj međunarodnoj promociji tog automobila u Torinu. Srpskoj javnosti taj model još uvek nije dovoljno poznat, te biste mogli da nam kažete nešto više o performansama „fijata 500L“?

- Automobil „fijat 500L“ je, prema ocenama stručne javnosti, veoma kvalitetan, komforan i udoban i može biti drugi automobil za dobrostojeće porodice ili prvi automobil za srednju klasu. Osim toga, to je automobil koji je, zbog svojih karakteristika, vrlo prijemčiv za mlade.

* Gde će se sve prodavati ovaj model?

- Novi automobil će se prodavati u više od 100 zemalja u svetu. Sigurno startujemo u Evropi, gde ćemo prvo lansirati model sa pet sedišta, a potom krećemo na američko, kao i na tržišta zemalja Pacifika.

* Zašto je Fijat za prekomorski i prekookeanski transport automobila izabrao luku Bar, a ne luke u Kopru i Konstanci?

- Luku Bar smo odabrali jer je najbliža Kragujevcu, sa kojim je povezana železničkom prugom. Infrastruktura koju ima luka Bar omogućava brz i efikasan utovar vozila. I naravno, troškovi transporta odavde do Crne Gore su znatno manji.

* U pogonima i poslovnom prostoru nekadašnje Zastavine Fabrike automobila izgrađena je potpuno nova automobilska kompanija, koja već na prvi pogled deluje svetski. Možete li detaljnije da nam pojasnite vrednost i strukturu te investicije?

- U kragujevačku fabriku investirano je milijardu i 50 miliona evra. Od toga je 350 miliona evra utrošeno za potpunu rekonstrukciju fabrike i izgradnju novih postrojenja, a 700 miliona za nabavku najsavremenije opreme. Zbog toga ova fabrika ima tehnologiju poslednje generacije u svetu. Na primer, u sektoru presa instalirane su tehnološki najnapredniji modeli „Komacu“, koji imaju kapacitet od 15 otpresaka u minutu. Alat na njima menja se za dva minuta, dok je na presama u staroj fabrici za to bilo potrebno osam do 12 sati. Isto je i sa ostalim sektorima. Karoserija, Lakirnica, Montaža... svuda je montirana najsavremenija oprema sa vrhunskom tehnologijom. Fabrika je potpuno završena i tehnološki kompletirana. Sve njene celine su povezane i stavljene u funkciju, jer bez toga ne bismo mogli da startujemo proizvodnju za tržište.

* Koliko ste zadovoljni srpskim radnicima angažovanim u FAS-u?

- Zadovoljni smo radnicima koje smo primili. Za sada daju dobre rezultate, ali naravno prava provera će uslediti kada dođe do povećanja proizvodnje. Mi smo ih na specifičan način i ciljano edukovali za rad na različitim pozicijama i nivoima. Slali smo ih u Fijatove fabrike u Italiji i Poljskoj, da se tamo obučavaju i upoznaju sa novim tehnologijama koje smo sada instalirali u Kragujevcu. Smatramo da je ta vrsta treninga veoma važna, jer je praktično znanje stečeno u radu na različitim mašinama mnogo funkcionalnije od onog stečenog u učionici. Pored njih, oko 100 tim lidera prošlo je višemesečne treninge u Italiji i Poljskoj. Za obuku zaposlenih do sada je utrošeno 1,1 milion sati, ali smatramo da je to bilo veoma važno kako bi oni spremno dočekali predstojeće izazove. Nikada u Fijatu nije toliko napora uloženo u trening radnika i njihovu obuku za proizvodnju.

* Da li ste zadovoljni partnerima u poslovnom poduhvatu Fijata u Srbiji - republičkom Vladom i gradskom upravom u Kragujevcu?

- Hteo bih, pre svega, da se zahvalim gradonačelniku Kragujevca Veroljubu Stevanoviću, za napore koje je učinio na izgradnji lokalne infrastrukture. Početkom ove godine mi smo bili vrlo zabrinuti za pristupne saobraćajnice, ali je njegovim zalaganjem taj problem veoma brzo razrešen. Vlada Srbije poštuje svoj deo ugovornih obaveza. Nadam se da će u planiranom roku biti završen i auto-put do Koridora 10. Izbori su malo usporili taj posao, ali se mi nadamo da će on biti uspešno priveden kraju.

Obnavlja se proizvodnja „punta“

- Planiramo da nastavimo proizvodnju automobila „punto klasik“. Očekujemo da vidimo kako će se razvijati tržište i kako će reagovati kupci. Ponovna proizvodnja „punta“ počeće u januaru naredne godine. Taj posao već se realizuje i trošimo dva do tri miliona evra za pripreme - rekao je generalni direktor kompanije Fijat automobili Srbija Antonio Čezare Ferara u intervjuu listu Danas.



čitanja : 1983



Komentari

Imali smo pre neki dan pitanje u medijima da li se 500L u Srbiji proizvodi ili sklapa. Evo odgovora:

U FAS-u trenutno radi 1.700 radnika, a kompanija će do kraja godine imati 2.500 zaposlenih, dok će u Industrijskoj zoni „Grošnica“, kod naših kooperanata posao dobiti još 1.000 radnika. U „Grošnici“ su do sada izgrađene četiri fabrike - Sidžit, Džonson kontrol, Manjeti mareli i HT, koji će se uskoro proširiti firmom Kauteks, koja proizvodi rezervoare za benzin i radijatore za automobile, i koja će biti operativna za tri meseca, kao i kompanijom Drekslmajer, koja izrađuje kablovske setove. Džonson kontrola i Manjeti mareli imaju pogone za proizvodnju instrument tabli, obloga za vrata, branika i izduvnih sistema i na matičnoj lokaciji, odnosno u fabričkom krugu FAS-a. Manjeti mareli i Džonson kontrol već su otpočeli proizvodnju delova za „fijat 500L“.

Autor 500LLLLL 19 Jul 2012, 11:41

Al ga objasni, svaka mu cast! :)

@Predrag
ipak se vraca Punto! :)

Autor carobnjak 19 Jul 2012, 11:43

Dovlače svoje kooperante u krug fabrike, a po Srbiji propadaju Zastavini kooperanti. 21. Oktobar iz Kragujevca pravi gomilu pozicija za Zastavu (maske, lajsne, ručice, rukohvate, prekidače pod volanom, branike, volane, brojne plastične delove, svetlosnu opremu...), između ostalog i hladnjake (uključujući i one za klimu) koji su zaista odlični. Ne, oni su zaobišli sve to i na mesto Mehaničke obrade dovukli "plastičare". Ovo nikada neće moći da se nazove proizvodnjom već samo montažom.

Bilo je toliko proizvođača koji prave kvalitetne komponente, a nijedan nije angažovan. Da su ostavili opremu iz mehaničke obrade mogli su sami da proizvode: nosače točkova, glavčine, doboše, diskove, "paknove", kočne stege ("čeljusti"), zadnji most, "poluosovine", a možda i elemenate sistema za oslanjanje (vođice). Mogli su da iskoriste i opremu za proizvodnju menjača, međutim oni za to više nisu sposobni jer to sada drugi rade za njih.

Sve u svemu jako neracionalno poslovanje.

P.S. Ko će da im kupuje tog Classica od januara 2013., kada ni zalihu od pre 2 godine nisu rasprodali :)))

Autor Predrag 19 Jul 2012, 12:42

@Predrag
ma da, Zastavini komponentasi su nadaleko bili cuveni po kvalitetu... :)))

Autor carobnjak 19 Jul 2012, 13:19

@carobnjak
Ovo je peti Zastavin automobil koji vozim i tačno znam koji deo je pravio koji komponentaš, a koji Zastava, šta je odličnog, šta osrednjeg, a šta ne baš tako dobrog kvaliteta.

Autor Predrag 19 Jul 2012, 13:36

Ovaj Predrag ko da je pao s Marsa. I mobilni telefon posle nekoliko meseci je zastareo, a kamoli oprema za proizvodnju automobila, od pre 20god. Stare mašine od Zastave i njenih kooperanata imale su da se kupe skoro dzabe. A onaj ko je kupio pokajao se.

Autor B. M. 19 Jul 2012, 13:48

@Predrag
Jel ti stvarno verujes da komponentasi koji su radili za Zastavu i primenjivali tehnologiju iz 80-ih (ako ne i onu iz ranijeg perioda) mogu tako lako i jednostavno i jeftino da se preorjentisu na novu tehnologiju (koliko god da je to novo sto se primejuje u 500L)?
Budi realan pogotovu za DMB koji spominjes stalno a motori kod Zastave ne mogu da predju puno bez generalke...i ako se ne varam imaju problem da im karike ne zaptivaju dobro pa gasovi silaze dole u karter pa zato imaju cevku za odvod istog iz motora...

Autor Orlo 19 Jul 2012, 13:49

Savremene mašine rade po programu i koordinatama. Zastava to nije imala, niti se moglo u stare to ugraditi. Do pred rat imali smo svega nekoliko takvih masina, skupo plaćenih. Jednostavno, proslo je vreme majstora koji sve mogu da naprave.

Autor B. M. 19 Jul 2012, 14:11

@B.M.
Bile su da se kupe za džabe jer ih je Fiat prodavao.

@Orlo
Neki su mogli, neki mogu i dalje, a neki verovatno nikada. Ali da nijedan dobavljač ne može da zadovolji Fiatov standard, e pa to je već smešno.

Priča za DMB motore je malo komplikovana. Karike dobro zaptivaju u početku, a počnu da "propuštaju" zbog lošeg kvaliteta ulja, jer ko će u Yuga da sipa Mobil, Liqui Moly, Total, Valvoline, Shell... već udri Optimu i Galax (kao ne baš tako loše), Viskol, Bell, Chemol... ili u najgorem slučaju ni ne menjaj ulje već ga samo dolivaj, i to šta stigneš (mineralno, sintetiku i polusintetiku raznih gradacija). Pokušaj to da uradiš sa bilo kojim motorom i posmatraj šta će se dogoditi posle određenog vremena.
Druga stvar su male serije pa blokovi nisu stigli da odleže (naročito u periodu sankcija). Kasnije (posle 2000.) je to nekako dovedeno u red.

DMB je radio kompletnu obradu odlivaka koji su stizali iz livnice PDM (Petar Drapšin Mladenovac), a i sam je proizvodio neke delove.

Blok motora DMB 1.1 i 1.3 uz dosledno poštovanje svih procedura proizvodnje je mogao i dalje da se koristi, dok je glava motora morala da pretrpi ozbiljnu doradu za koju je DMB bio sposoban, ali nije imao za koga. Ljudi iz DMB-a su uradili nekoliko projekata turbo motora (jedan se testirao na Mašinskom fakultetu), a uradili su i nekoliko prototipova sa izmenjenom glavom motora, uz uvođenje hidropodizača ventila i promenu komore za sagorevanje, čime je motor uspeo da zadovolji Euro 5 standard.

Pritom, DMB je mogao da radi obradu bilo kog drugog odlivka, što znači da postojeći motor nije morao da se proizvodi već je mogao da bude zamenjen nekim drugim.

P.S. Nasmejao si me sa ovom "cevkom". Svi motori je imaju, samo što ne mora da im se vadi dok se i njima ne desi isto što i većini Yugića.

Autor Predrag 19 Jul 2012, 14:14

@ Predrag
Lično sam pre 5-6 godina razgovarao sa čovekom koji je radio u Zastavi, u magacinu, koji kaže:
,,Imamo mi spreman i motor i nacrte za novi model još od 1992.godine, ali niko nije spreman da plati auto skuplji od Floride. Vlada je procenila i anketirala potencijalne kupce, veliki procenat je izgubio poverenje u Zastavu I U TOM SLUČAJU ne bi niko rizikovao da kupi ZASTAVU po ceni koja je prilično visoka, a procena je otišla čak dotle da bi kupci radije dali 8.000€ za stranog polovnjaka, nego za novu Zastavu. A još strašnije je to što bi trebalo proizvesti godišnje 120.000 vozila da bi se vratio uložen novac!'' Motor bi bio 1.3 MPI. Da ne pominjemo dobavljače koji ne bi mogli da zadovolje potrebe Zastave. Projekat je bio gotov još 1992. Zastava je toliko izgubila poverenje da niko nije hteo da kupi ni modela sa PSA motorima. SHAVTAŠ? E sad mi kaži jesi li upoznat sa tim?

Autor Dejan L 19 Jul 2012, 14:58

@Predrag
Znam da svi motori imaju otvor-ventil za ispustanje gasova da ne bi doslo do povecanja temperature i sl. ali na svakom Zastavinom vozilu starijem, ne bih komentarisao za ove novije sa 1.3 EFI motorima i sl. koje sam video su imali "izvadjenu" ovu "cev" za odvodjenje gasova, pa sam zato konstantovao. Slazem se da i ulje pomaze u zaptivanju, hladjenju, podmazivanju i odvodjenju toplote i da ako je ono loseg kvaliteta ima uticaja na zaptivenost, a sta cemo sa kvalitetom karika? Njihov kvalitet nije dovodjen u pitanje?

Autor Orlo 19 Jul 2012, 15:26

@Dejan L
Fabrika koja je prodavala nedovršene i sklepane automobile tokom perioda sankcija, jer je bila primorana da bi opstala, nije mogla da doživi drugačiju sudbinu, odnosno da izazove drugačiju reakciju kod ljudi. Kakav-takav kvalitet vozila je uspostavljen tek nakon 2000. a vremenom su vozila bila sve bolja, tako da su najbolje poslednje serije (ne računajući one do 90-ih).

Zastava 10 se dobro prodavala iako se zvala Zastava, iako se proizvodila u Zastavi. Ljudi sa njom nisu imali probleme i sklapana je kvalitetnije i od kvalitetnijih delova nego Classic jer su u njoj ljudi iz Zastave videli svoju jedinu šansu za neki uspeh.

Zastava je došla do modela 10 tako što je prodala svoju imovinu (sve ovlašćene servisne i prodajne centre koje je imala - Zastava Promet), od tih para je kupljena licenca za PROIZVODNJU i linija za montažu modela Zastava 10. Nije imala podršku države.

Sve je lepo išlo do trenutka dok nije došao Fiat koji se ponaša kao da licenca nije kupljena, vratio je naziv modela na Punto i dodao Classic, a na identifikacionoj pločici su ostali Zastavine oznake za broj karoserije VX, kao i to da je napravljen u fabrici "Zastava auto" koja je osnovana kao firma u okviru Zastava automobila, stvorena prodajom njihove imovine sa ciljem da bude bez dugova. Bar meni je nepoznata sudbina montažne linije za Zastavu 10. U slučaju da je "preživela" Fiatovo bahaćenje i čerupanje, red bio bio da se prebaci u Sombor i da bi ljudi mogli da proizvode model za koji je kupljena licenca.

Za kraj ide par pitanja. Zašto država nije podržala izvoz Zasatvinih modela? Zašto nije obezbedila reciklažu starih vozila uz popust od 1000 € za Zasatvin program, uključujući i Zastavu 10? Zašto je sprečila montažu Clia 2 za koji je urađena probna serija u Zastavi?

Kada je odobrena subvencija preostali lager Zastava 10 je rasprodat u jednom danu. To znači da nikome nije smetao naziv, već ljudi nisu imali dovoljno para.

@Orlo
Karike koje je pravila fabrika MOTINS (27. mart) iz Novog Sada su uvek bile pristojnog kvaliteta. Problem u periodu sankcija su bili blokovi motora koji nisu dovoljno "odležali" kako bi dostigli potrebne karakteristike za obradu. Umesto da se tokom rada troše karike, zbog loših karakteristika materijala bloka trošili su se cilindri, a još veći problem od njihove potrošnje je bila pojava njihove ovalnosti. U kombinaciji sa uljem nedovoljno dobrih karakteristika dolazi do povećanog habanja cilindara, što je najviše izraženo pri hladnom startu jer se ulje tokom stajanja slegne, a ako nema potrebne aditive to habanje ostavlja katastrofalne posledice po motor.

Znači, nedovoljno kvalitetni cilindri + katastrofalno ulje koje se ne menja redovno dovode do pojave o kojoj pričaš. Tokom 2000. - ih kvalitet blokova je popravljen pa su bolje podnosili razna smeća od ulja.

Spaj Optimu Super Visk u svoj auto (ili još bolje Long Life), samo je dolivaj i ne menjaj filter (tako to najčešće rade vlasnici Yuga). Baš me zanima za koliko ćeš da izvučeš crevo oduška uljnih para.

P.S. Nakon što sam uradio generalnu na Yugu (koja je nastala zbog ne menjanja ulja od strane prethodnog vlasnika), majstor je u jednog drugog Yuga sipao Seleniu Gas 15W-40, koju sam ispustio nakon nekoliko sati rada kako bih isprao eventalne opiljke. Kaže bolje da mu sipam ovu tvoju Seleniju nego da nastavi da ga vozi tako što mu samo doliva ulje, a da mu do sada nikada nije zamenio ulje i filter od kada ga je kupio pre par godina. Šta dalje da ti pričam ;)

@Orlo

Autor Predrag 19 Jul 2012, 16:18

Adminstrator
Zašto mi brišete komentare koje ste juče objavili na više tema?
Ostavio sam ovde mnogo korisnih komentara. Ne razumem zašto?
Zašto ponovo ne pustite slobodno objavljivanje komentara i naknadno brisanje neuljudnih komentara? Bili ste bolji od bilo kog foruma?
Jel to mene kažnjavate? Ja sam jedan od najstarijih vaših čitalaca i članova bloga.
Ne shvatam zašto sami sebe urušavate?

Autor Mange 19 Jul 2012, 17:39

@ Mange, mada zbog pravila bloga ne objavljujem off-topic komentare, kada se pojave neki korisni saveti/kometari(kakve ste vi napisali juče)koji nisu u direktnoj vezi sa temom konkretnog članka, ja ih ipak objavim i dopustim raspravu, ali kada procenim da je tema zamrla/istrošena, tada obrišem sve off-topic komentare kod svih članaka (to obično uradim posle ponoći).

Dakle, ništo lično, nisu izbrisani samo vaši off-topic komentari, već i ostalih posetilaca.

Ipak,za neke duže rasprave molim Vas da koristite naš forum.

Pozdrav.

Autor auto 19 Jul 2012, 17:54

@auto
Zar ne može da se naparvi neki offtopic odeljak ili nešto tipa preporučljivo/nepreporučljivo za čitanje? Verujem da smo svi koji potrošimo određeno vreme i uložimo trud da napišemo smisleni komentar prilično uvređeni i razočarani kada se isti ne objavi ili naknadno obriše. Sve što sadrži bilo kakve uvrede ne treba objaviti, ali sve što je korisno, pa makar i da nije u direktnoj vezi sa temom može nekome da znači.

Bilo bi lepo da već jednom prođe vreme jednoumlja i zabrana, jer ne znači da ako se neko sa nekim ne slaže, da taj drugi automatski nije u pravu.

Pozdrav!

Autor Predrag 19 Jul 2012, 18:14

@ Predrag i Mange

Da pokušamo ponovo, u narednih 24 sata komentari će se automatski objavljivati, dakle bez čekanja, a posle toga sve zavisi od ponašanja posetilaca.

Pozdrav.

Autor auto 19 Jul 2012, 18:26

auto
Jako mi je drago ako pokušamo da ponovo ovde napravimo korisno druženje. Veliko hvala na objavljenom komentaru!
Biće zloupotreba, neljudnog ponašanja. Naravno takve komentare administrator treba da briše po viđenju i ukida takve nikove.
Ako je nešto baš u totalnom off topicu, sve se može obrisati kad tema postane neaktivna, posle dan - dva.
Uglavnom hvala, pa da probamo.
Može se napraviti i posebna tema na kojoj možemo pričati o svemu i svačemu, ali ovako je baš dobro, jer ustvari tema i dovede do rasssprave i druženja. Baš kao nekad....

Autor Mange 19 Jul 2012, 18:46

@ Auto
Nije vama lako. Polako se blog kultivisao, otkad nema nekih likova koji vređaju, ali nije off-topic kada neko navede da Logan i Rapid nisu u klasi jer je Logan smeće i ljudi treba da znaju šta kupuju, kao što juče rekoh, Logan u Laureat opremi 3 zvezdice, lim se ulubi ako pritisnete sunđer dok perete, zvučna izolacija NULA, a ja smatram da ljudi treba da znaju to pre nego bace novac. Ili je možda off-topic za uvoznika koji se buni na takve komentare!?
Pokažite onu nezavisnost od pre god-dve

Autor Dejan L 19 Jul 2012, 18:47

Predrag
Što se tiče Fiat Srbija i Zastave u svemu si u pravu. Uništen je srpski brend, ali ne i jedini.
Bilo je raznih mogućnosti za Zastavu, ali je izabrana najgora - gašenje.
Jugo je doista u potpunosti prevaziđen, ali je mogla biti kupljena licenca kao za Z 10 ili sklopljen ugovor o sklapanju za neku kompaniju.

Autor Mange 19 Jul 2012, 18:56

Dejan L
Nije tačno da se na Daciji "ulubi" lim, gore nego na Škodi recimo ili bilo kome standard autu. Renault zato napred stavlja plastična krila koja su potpuno otporna na manja čukanja.
Dacija ima nešto slabiju školjku, kako po antikorozivnoj zaštiti, tako i po krutosti, ali je zato mehanički kvalitetnija po većini sklopova.
Nemoj širiti dezinformacije koje nisi mogao da proveriš.

Autor Mange 19 Jul 2012, 19:01

Zastava je prodata i čemu jos o Yugu, ili šta smo mogli u Zastavi i kome prodati. Moze li malo o budućnosti, tj. kako dalje.

Autor B. M. 19 Jul 2012, 19:05

@ Mange
Predlažem da se nadjemo negde i da ti dokažem! Ja ne znam kako drugačije da ti objasnim. Komšija je prao Sandero i čulo se BLUMP kad je pritisnuo sunđer na C stubu, imao je Logana MCV, pritisne haubu da škljocne, a ona se ulubi kao plastika! Isto tako i Chevrolet , pogledaj oko brava, stvorio se krug, ulubljen, a sajtne su iščvrkane kamenjem, nije spala boja ali izgledaju kao da ih je čekićem ispravljao nestručan limar. Bravo, Brava i Marea su još gori po debljini lima. I to sam video svojim očima. Hajde mi opet kaži da nisam u pravu! Znam šta sam video druže! Video, a ne čuo od nekog trećeg.
I jesi li video rupu na kontrolnoj na Sanderu, završna obrada NULA, debljina plastike 0.8mm, sedišta bez bočne potpore, daj budi iskren prema ljudima, a i prema sebi

Autor Dejan L 19 Jul 2012, 19:25

Dejan L
Nije to do lima, nego do većih ravnih površina - nezaobljenih, koje namaju dovoljnu krutost kao takve. Škoda Fabija je sva zaoblhjena kao jaje, pa je i otpornija. Stari Renaulti su imali tanji ali čelični lim, koji je principijelno bio za klasu kvalitetniji ali manje krut na takve deformacije.
Odlično znam i vozim i Dacije i Skode, nemaš potrebe da mi pričaš. Pored toga, bez ljutnje Dacije voze jednostavniji ljudi koji ne čuvaju kola i koriste ga kao radno magare.
Znači, probaj sam, ravan lim i oblikovan lim u ruci i probaj savijanjem da odrediš krutost.
Meni je tako na jednom puntu komšija rukom ulupio prednje krilo šakom dok je bio naslonjen na njega. Auto se ne pritiska, čuka i sl. A onaj ko pere kola i sunđerom navaljuje ko sivonja, alal mu vera, bolje i da ga nikada nije ni oprao!

Autor Mange 19 Jul 2012, 19:36

@ Mange
Ok, to znam, ali 3 i 5 zvezdica nije isto. Zvučna izolacija je nikakva, a potrošnja nije za pohvalu. Njegov Sandero Stepway 1.6 troši 11 L/100km u gradu. A za TNG mu traže okruglo 1.000€.
I najvažnije nisi mi odgovorio za plastiku u Dačiji, da li si video rupu u Sandero-u ispred suvozaća. Iskrzana plastika, neizlivena kako treba, a debljine 0.8 mm? To te pitam! I sedišta. Pa ne može Rapid da košta 7.200€ kao Logan, priznaj!

Autor Dejan L 19 Jul 2012, 19:42

Dejan L
Za mene plastika nije presudna stvar. Skoda ima plastiku za klasu bolje odrađenu, ali zato benzinski motori, menjači, amortizeri mogu da poderu dve škode.
Pusti plastiku, od nje se parve i čaše za jogurt, kese i sl. Cilj i jeste da plastike bude što manje.
Glavni adut Dacije je prilagođeno vešanje našim putevima i udobnost.

Autor Mange 19 Jul 2012, 19:55

@auto

Zasto ne banujete sve redom IP adrese korisnika koji vredjaju, a nas ostale pustite da komentarisemo bez cekanja da objavite ?
Pozz

Autor NemanjaBB 19 Jul 2012, 20:10

@Dejan L
Znas ja kada sam prvi put posetio blog pre par godina, citajuci tvoje komentare mislio sam: pa evo covek se razume u dosta toga objektivan je i sl. A onda kako je prolazilo vreme shvatio sam kakvo je zapravo stanje i tvoje znanje, i da nista osim PSA, Audija, MB, Skode, Mazde i da Fiata zbog one tvoje Peglice - ne valja, da je otpad, slabog kvaliteta shvatio sam da uopste ne treba da slusam tvoje sugestije pogotovo ako su u pitanju konkurentske marke ovih gore navedenih bas zbog tvoje mrznje prema konkurenciji.

P.S. Za sve one koji citaju treba da znaju da to sto Dacia ne valja znaci da Skoda Fabia za te pare je najbolja na svetu. :)

Autor Orlo 19 Jul 2012, 20:19

Nadam se da neću biti dosadan sa ovom malo dužom pisanijom potaknum gornjim intervijuom no što se tiče Z10/Punta i Zastavinog robnog žiga nadam se da će mi biti dozvoljeno da ovde citiram delove iz originalnog ugovora od septembra 2008. U daljem tekstu ZPD čitajte kao FAS.
Član 15 ugovora, stav 1 alineje e i k:
„(е) Уговор З 10: Застава Ауто и ЗПД су споразумно раскинули Уговор З 10
(к) Лиценца за Робни жиг: Друштво и/или његова Зависна друштва, зависно од случаја, и ЗПД су склопили уговор о лиценци, којим се преноси неограничавајуће, бесплатно, неограничено у трајању и преносиво право за коришћење Робног жига на ЗПД од Закључења трансакције.“
Član 23 ugovora:
„23. Наставак Производње З-10
23.1. ЗПД ће наставити производњу садашњег модела З-10, све док се та делатност сматра рентабилном од стране ЗПД. Тај модел ће се производити под марком Фиат и испоручиваће се Зависним друштвима ФГА за дистрибуцију преко дистрибутивне мреже ФГА.
23.2. Потраживања ФГА према Застава Ауто у вези с Производњом З-10 до износа једнаког производној вредности залиха возила и ЦКД компонената која постоји и у својини је Застава Ауто на Дан закључења трансакције, биће пренета са ФГА на ЗПД, по номиналној вредности, и измирена од стране Застава Ауто путем преноса залихе возила и ЦКД компоненти која постоји при Закључењу трансакције на ЗПД по производној вредности те имовине. ЗПД и Застава Ауто ће потписати уговоре и другу документацију (као што су протоколи о преузимању) који су потребни у том погледу пре или приликом Закључења трансакције. Од Закључења трансакције, Друштво и/или било које његово Зависно друштво (укључујући али не само Застава Ауто) неће имати даље обавезе плаћања било каквих тантијема по основу З-10 Уговора према ФГА и/или било којем његовом Зависном друштву .
23.3. ЗПД неће имати никакве даље обавезе према ФГА и/или његовим Зависним друштвима за лиценцу за производњу З-10 модела.
23.4. ЗПД неће преузети никакве Обавезе Застава Ауто.“
E ovo je rešenje iz 2008. U zamračenom ugovoru čisto sumnjam da postoji bilo šta što bi bilo novo i u našu korist i prilično je jasno da su bilo kakve samostalne aktivnosti obnavljanja bilo kakve proizvodnje Z10/Punta na nekom drugom mestu iluzija. Zastavin robni žig je preko FAS-a postao FIAT-ovo vlasništvo za 0/0 RSD, EUR ili USD. Da li su ovi i drugi poznati delovi ugovora štetni ocenite sami.

Autor Z NS 19 Jul 2012, 20:41

Dejan L, slazem se sa tobom za Daciju ali mrzim i Skodu jer sam imao Favorit, kad sam kupio Floridu, navozao sam se sit. Dacija je toliko mekana da nemam reci zato sam i odustao od kupovine Logana

Autor Kijevich 19 Jul 2012, 20:58

Bolje reći, sa Fiatom smo izgubili i gaće. Toliko ulaganje države + postojeća fabrika i infrastruktura + važeće licence, i dobiješ višestruko manje radnih mesta nego ranije, računajući i ceo sistem sa Grošnicom. nama nisu bili potrebni skupi roboti "Komacu", već fabrika koja bi proizvodila jednostavna kola z asiromašna tržišta, tipa Dacija ili Z10.
Šta dalje? Jedino iz ovoga može biti korist da se privuku daljnji investitori. Fatamorgana ili realnost, videćemo, jer od nas to ne zavisi sigurno.

Autor Mange 19 Jul 2012, 20:58

I još ovi podaci sa sajta Agencije za privredne registre za 2011
"Osnovni podaci iz godišnjeg finansijskog izveštaja za obveznika revizije za 2011. godinu
Iznosi su u 000 dinara, zaposleni kao ceo broj. Ukupna aktiva (AOP 024) 78.789.756 od toga: Gubitak iznad visine kapitala (AOP 023) 0 0 Ukupni kapital (AOP 101) 24.911.155 od toga: Osnovni kapital (AOP 102) 25.357.813 Nerasporedjeni dobitak (AOP 108) 232.812 Gubitak do visine kapitala (AOP 109) 5.683.984 Poslovni prihodi (AOP 201) 7.634.094 Neto dobitak (AOP 229) 0 Neto gubitak (AOP 230) 5.683.984 Broj zaposlenih (AOP 605) 1.169"
Za slučaj nedumice, na brojke se dodaje tri nule dok je broj zaposlenih takav kakav je. Impresivno,naročito stavka iskazanog neto gubitka.

Autor Z NS 19 Jul 2012, 21:30

Vidi ga sa dva ista laptopa, pa jos stoje jedan na drugom! :D

Autor Fordovac 19 Jul 2012, 21:34

Nama nisu potrebni stranci i roboti, već jeftin auto i radnici? Imao je jedan pokret u Engleskoj, zvao se ludizam. Bio je protiv uvođenja mašina u proizvodnju. Tehnologija neće stajati, ko je ne prati propada. Standardi proizvodnje sve su zahtevniji.

Autor B. M. 19 Jul 2012, 23:12

B. M.
Tačno, nama treba jeftin auto, a ne Fiat po skupe pare. Nov auto za 4-5000 evra, koji bi išao kao alva u okruženju. Komacu roboti trebaju Fiatu, razumno za veći profit i manje troškove u Srbiji. Nama treba veći broj radnih mesta a ne roboti koji su zamenili 1000 radnika.
Ludizam kao pojam su smislili kapitalistički filozofi, koji su ga predstavili kao bolest, a ustvari je bio opasnost za njihove poslodavce. Ne treba ovu stvar gledati bukvalistički, već pragmatično.

Autor Mange 19 Jul 2012, 23:23

Posledice aranžmana sa Fiatom će izgleda biti gore nego što sam mislio. Kreativni Dinkić će umesto na pravom mestu ponovo biti u Vladi. Sjajno. Samo što sada skoro da više i nema šta da se uništi, par državnih firmi i kraj. Ne mogu da se nabroje na prste jedne šake... Uskoro stižemo na dno, krajem ove ili sledeće godine, a bolja vremena su nam nedostižna, bolje rečeno nema ih na vidiku. Neka prodaju Telekom, EPS, Poštu, Vodovod... pa nećemo više imati ni osnovne namirnice i sredstva za život. Još ako prodaju nekome ko će na tom mestu da pravi supermarkete i stambene zgrade biće veselo :))) Ma idemo do kraja ;)

Autor Predrag 20 Jul 2012, 03:55

Mange, Punto ponovo startuje od Januara iduće godine. To je za nas i regiju. A nadam se da će biti jeftiniji pored novih presa, robota i lakirnice. Ili redizajniran. Ispade sreća sto nas nisu kupili Japanci, njihove fabrike automobila su jos vise automatizovane.

Autor B. M. 20 Jul 2012, 08:09

@B.M.
Da li znaš koliko je Punta ostalo u krugu fabrike? Kada sam poslednji put bio u KG bilo nekoliko hiljada, možda čak i 10.000.

Autor Predrag 20 Jul 2012, 12:13

Predrag, normalno kad je prekinuta proizvodnja više od godinu dana, tj. od kad je počela rekonstrukcija FASa. Otkud su znali kolika će biti kriza i potraznja? Pala je prodaja ali nesto je i izvezeno. Ako ponovna proizvodnja počinje u Januaru, znači dotad planiraju prodati zalihe. Ne znam kolike su.

Autor B. M. 20 Jul 2012, 12:36

@B.M.
Hvala. Prave se da nisu čuli za pojam popust.

Autor Predrag 20 Jul 2012, 12:51

@ Predrag
Prodaće se flotno Policiji, Distribucijama el. energ; Domovima zdravlja, Poštama, i t d ... , jedino tako će se smanjiti uvoz, a FAS zaraditi koji dinar!
Uostalom, fabrika mora da čuva bar 1.000kom kao zamenska vozila i za KASKO odštetu...

Autor Dejan L 20 Jul 2012, 13:10

@ Kijevič
Kažeš Logan je mekan? Misliš limovi? Pa naravno. Sve sam lepo opisao. Ko ne veruje, nek proba

Autor Dejan L 20 Jul 2012, 14:20

U najgorem slučaju, i da prodaja 500L ne bude veća od 120-180.000, več 100.000 + Punto, i to je mnogo bolje nego do sada, kada smo godisnje imali do 30.000 proizvedenih Punta. Bitno da se ide napred.

Autor B. M. 20 Jul 2012, 14:29

@ Predrag @ Mange
Pogledajte: 13:10 i 20:58
Ovaj ladno hvali Floridu, PrdraGe kako si to propustio?

Autor Dejan L 20 Jul 2012, 17:23

@Dejan L
I ja sam je uvak hvalio. Odličan automobil, prilično izdržljiv i otporan na naše divne puteve. Izuzetno pregledan, prostran, sa dovoljno mesta za 5 odraslih putnika, velikim prtljažnikom od 410 l, vrlo stabilan i dovoljno udoban. Kada se reši škriputanje zadnje police i zameni servo za kočnice sve postaje u redu. Zna Kijevich šta valja ;)

Autor Predrag 20 Jul 2012, 17:31

@ Predrag
A jel znaš da je Florida nastala od Fiat TIPO-a?
Poredili su je u to vreme sa Citroenom ZX, kažu da je jako udobna. Mene su uvek kod Floride nervirali točkovi gledano s lica, gore rašireni , dole skupljeni! Sa 3.95m bila je 3cm kraća od Golfa 2, ali mnogo komfornija! Šteta što nije bila malčice jeftinija

Autor Dejan L 20 Jul 2012, 17:42

@Dejan L
To da je Florida nastala od Tipa je čista laž. Osim 1.4 motora, menjača i dela kočnog sistema nemaju ništa više zajedničko. To su dva konstrukcijski potpuno drugačija automobila.
ZX i Astra F su nastale posle Floride (čisto da se zna ;).

Položaj točkova je takav zbog geometrije oslanjanja. Kod Floride je napred primenjen negativan nagib da bi upravljački točkovi mogli lakše da se okreću. Takav pristup se koristi i danas, ali se više teži vrednostima od 0°. Pozadi uvek ide negativan nagib koji je kod Floride fiksan jer je u pitanju poluzavisno oslanjanje (položaj točkova se ne menja sa opterećenjem, što je danas standard za A, B pa čak i C segment), a kod Yuga je nezavisno zadnje oslanjanje sa negativnim zadnjim nagibom koji se povećava sa opterećenjem (zbog povećanja stabilnosti). Inače, Florida ima identičan zadnji most kao Golf 2, tako da se poklapaju svi pripadajući delovi.

Florida In 1.3 je na popustu često mogla da se kupi za do 5.000 €, a mi smo našu sa 1.6 PSA motorom, el. podizačima, svetlima za maglu, centralnim zaključavanjem i metalik bojom platili 6.400 € (bez popusta).

Autor Predrag 20 Jul 2012, 18:00