
Na stotine zaposlenih u kragujevačkom FAS-u ovih dana je zabrinuto za svoju, ali, kako kažu, i egzistenciju firme u kojoj rade jer su dobili raspored pun neradnih dana za septembar i oktobar.
Prema portalu iKragujevac.com, radnike je "na muke" ovog puta stavio neobičan raspored radnih i neradnih dana u toku tekućeg meseca. Kako navode, spisak neradnih dana u septembru je dugačak: 8, 9, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 29 i 30. septembar, što je ukupno 11 dana, a za to vreme zaposleni primaju svega 65 odsto plate.
Odgovor na pitanje o čemu je zapravo reč sa portala su, kažu, u više navrata pokušali da dobiju ali, nažalost, bez uspeha.
Da stvar bude još gora, najavljen je ali ne i potvrđen sličan raspored neradnih dana za mesec oktobar.
"Nesumnjivo je da bi eventualno zatvaranje ove fabrike bilo veliki gubitak za naš grad i sugrađane zaposlene u istoj pa se nadamo da će period lošeg poslovanja ubrzo proći, te da će radnici moći da nastave ustaljenim tempom, što predstavlja proizvodnju oko 600 vozila dnevno", kažu na lokalnom sajtu.
Zabrinutost pokazuju a raspored potvrđuju i komentari ljudi ispod vesti na portalu, koji se predstavljaju kao zaposleni u Fijatu.
Ni oni ne znaju razlog "viška slobodnih dana", pa samo pretpostavljaju da se radi o periodu praznog hoda zbog slabijih narudžbi, ali se nadaju da je to privremenog karaktera.
Fijat automobili Srbija (FAS) i ranije su se susretali sa problemima zbog kojih su morali da smanjuju ili kratkotrajno obustvljaju proizvodnju, recimo kada je ceo Fijat imao prekid dostave delova od nekih partnera iz Italije, kada je u prekidu Barska pruga, i sl.
Da li se ovde radi samo o tome da su "u strahu velike oči" ili je nešto ozbiljno u pitanju videće se ovih dana ali svaki potrez u FAS-u, zbog njegovog ogromnog značaja za srpsku privredu, je veoma primetan.
To je najveći srpski izvoznik, i kada Fijat beleži lošije rezultate to se ne oseća samo u Kragujevcu, već i u ekonomskim bilansima cele srpske ekonomije, od izvoza, preko industrijske proizvodnje, do samog rasta (odnosno pada) BDP-a.
Izvor: Mondo.rs
500L nije ispunio očekivanja. Najavljivana je proizvodnja da preko 200 000 komada godisnje, a jedva ih se proizvede 120 000, stim da je prodaja modela 500L za 30% manja u 2014 nego u 2013 pa ove godine neće biti proizvedeno ni 100 000. U Severnoj Americi do sada je prodato cca 10 000 što je ispod svakog očekivanja. Ni modem Trekking se nije proslavio a Living se proizveo u 92 primerka.
Jednostavno ovaj tip automobila nema budućnost, što se može videti i na primeru B-maxa.
Mislim da Fiat u KG treba da pravi mali jeftini model ua istočna tržišta, npr novog Una koji se već sklapa u Brazilu.
Trebalo bi sada da se jave oni energicni komentatori koji su imali sta da kazu kada je vest sa slicnom tematikom bila vezana za B-max...
Sve je jasno kao dan. FAS je imao nameru da krene sa novim modelom kada dostigne cifru od 150000 automobila godišnje no međutim dostigli su 120000 i tu su zapeli, a i kriza u Rusiji je učinila svoje, kao i kurs evra koji sparam dolara u zadnje vreme beleži pad koji nije zabeležen još od nastanka evra 1999 godine. Nešto se događa. Zbog ovakvih situacija je uvek dobro da pored FAS-a imamo još jednu fabriku automobila u slučaju da ostanemo bez jedne fabrike da nam VKV radnici ne čame na birou i tako propadaju.
FAS-u bi bilo bolje da sada krene sa već dugo najavljivanim modelom i kada dostigne 240000 neka pokrene proizvodnju nekog automobila sa kapacitetom od 60000 automobila za tržište jugoistočne i istočne Evrope, kao u Rusije, Turske i Severne Afrike i tako popuni prazninu.
Zastava
Odlicna ideja, podrzavam!
Taj treci model bi mogao biti Grande Punto Classic za siromasnija trzista sa cenom od oko 7 hiljada... :)
Ne zaboravite da fabrika vec preko godinu dana radi u tri smene.
Bez zavrsetka autoputa do Batocine glupo je Fiatu i pomenuti novi model.
Kažem ja da je 500L čist promašaj za Fiat, a Fiat promašaj za nas....
Eto sada, smanjenja plata, biće i otkaza. E ako su hrabri, ajde sad da štrajkuju!
B.M. je tako nahvalio ovaj model 500L, svemirsku tehniku Fiata, ali eto ne ide pa to je....
B.M. ajde molim te objasni kakve veze ima autoput sa Fiatom? Ili je to osnov po ugovoru za izvlačenje novca od budžetskih obveznika Srbije na račun kleejmova???? Onih 48 mil € i sl ?? Što Fiat ne napravi autoput? Srbija je fiatu napravila sve, oni su samo napravili kantinu, a sad prave vrtić.....
Uglavnom za godinu dana 500L se neće moći prodati ni 20 000 komada po godini... Ja bi im preporučio da ako ništa opet počnu da sklapaju Punta Clasic. To bi bio bolji posao....
Kakve veze ima autoput sa Fiatom? Ako hoces da imas proizvodnju 200.000 il 300.000 automobila godisnje, treba ti put do fabrike. I zbog delova i zbog gotovih automobila. Postojeci put prolazi kroz grad, znaci treba izgraditi i obilaznicu. Ne trazi to Fiat smo mu je stalo do razvoja Kragujevca vec sto mu olaksava poslovanje i ubrzave transport. Mene cudi da neko uopste postavlja to pitanje.
Neozbiljni smo mi za Fiat, nismo vise u YU i socijalizmu pa da kupci cekaju po godinu dana na isporuku kad uplate model. Bez dobre infrakstrukture od vise modela nema nista. Koliko putuje voz do Bara? Bas zabole nekog u SAD da ga ceka.
Bas zabole nekog u USA za 500L - ko to tamo vozi jos, samo neki fensi likovi koji ce ga voziti kratko vreme i posle ce zavrsiti ili kao polovnjak nekoj babi ili na otpadu u preradu...FIAT i USA - kako da ne...Mozda presele porizvodnju Vajpera u Kragujevac, ionako se Vajperi prave u maloj seriji...taman
Kad ne znas nista sem da srafis u desno, onda si u milosti i nemilosti.
B.M.
Dobro si rekao da Fiat ne zanima razvoj Kragujevca.
Transport Fiatu plaća mučena Srbija. kakvih ti 200 000 ' 300 000 automobila pominješ?
Pa ovo oko 110 000 je vrhunac koji se neće više ponoviti.
Koliko je do sada prihodila Srbija od poslovanja Fiata??? To jeste koliko je izgubila ukupno, znaš li cifru?? Evi sad je 500L na zamaku karijere, znači po kapitalističkim normama treba svesti račune. Znači, pitanje je koliko je Srbija izgubila sa FAS i 500L ???
Sam vlasnik B Maxa. Kada sam ga kupovao je bilo Fiat skuplji za 3000€. Samo potrošnja Fiat 8l, a Bmax okolo i manje od 6L benzin. Ne bi ni pomislio nikada više na Fiata, ali u prošlosti imao sam čak tri nove. Kvaliteta Fiata je loša, lošija od svih Korejaca. I dizajn, ma nema nikakvo lice, kamoli neki dizajn...