home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako pišu Novosti, prvi savremeni kamioni iz pribojske fabrike FAP sa znakom finske kompanije "Sisu", pojaviće se krajem godine, jer bi proizvodnja, prema najavama, trebalo da krene od aprila.

Pregovori oko saradnje "Sisu" i FAP korporacije su pri kraju, a premijer Srbije Aleksandar Vučić očekuje da u roku od dva meseca budu završene sve procedure.

Predsednik Vlade Srbije je u Helsinkiju prisustvovao prezentaciji modela "sisu" kamiona, koji će se proizvoditi u pribojskoj fabrici. Na sastanku, nakon prezentacije, razgovarano je i o detaljima proizvodne linije, kao i o savremenom procesu proizvodnje koji će se uvesti u fabriku FAP.

Investicija finske kompanije u pribojsku fabriku automobila trebalo bi da ide kroz stvaranje zajedničkog preduzeća. Srbiju, prethodno, očekuje raspisivanje tendera, a povratak FAP-a u privredni život naše zemlje trebalo bi da se odrazi i na bruto domaći proizvod, ali i na, kako se ističe, povećanje životnog standarda ne samo u Priboju, već i okolini.

Korporacija FAP, inače upošljava 1.108 radnika, prema poslednjim dostupnim zvaničnim podacima iz završnih računa. Gubitak u 2013. godini bio je veći od 1,6 milijardi dinara, a kada se pogleda ceo sistem, sa zavisnim preduzećima, minus dostiže i 2,14 milijardi, a broj zaposlenih 1.444.

U sistemu FAP korporacije su četiri zavisna preduzeća: FAP "Stan", FAP "Livnica sa nadgradnjom", FAP "Lim" i FAP "Transport". Sve ove firme, kao i matična fabrika nose oznaku "u restrukturiranju". FAP se nalazi na listi od 502 preduzeća koja Agencija za privatizaciju treba da oglasi na prodaju u prvoj polovini godine.

Pregovori sa Fincima o kupovini pribojskog FAP-a dugo traju. Lanjskog maja potpisan je i memorandum o razumevanju između Vlade Srbije (potpisnik je bio Dušan Vujović, tada ministar privrede) i direktora kompanije "Sisu" Tima Korhonena.

Izvor: Novosti.rs



čitanja : 2601



Komentari

Odlicno, jedino su Finci i bili ozbiljno zainteresovani za FAP.

Autor B.M. 27 Jan 2015, 08:07

@B.M.

Videcemo....

Autor milan 27 Jan 2015, 15:25

Dobro je, samo da ne bude neki štetan tajni ugovor kao sa FIAT-om.

Autor Zastava 27 Jan 2015, 15:27

Ma neka je stetan! Samo kad su gomilu neradnika nogirali iz firme Zastava, a ja ih placao zajedno sa drugim poreskim obveznicima ove zemlje. Zastava je bila rak rana Srbija i bivse Juge i slavim dan kad je prestala da postoji. Tako cu da slavim dan kad ce Sisu da preuzme FAP i otera neradnike iz firme koje svi placamo a oni ne rade nista. Svi znamo kako se u zastavi radilo i zaposljavalo. To vise ne moze tako i sad je tebi krivo. Zao mi je, ali tako vise nece da moze!

Autor Sinbad 27 Jan 2015, 20:05

Zastava bila rak rana, a imala je (i dan danas ima) "samo" 50 miliona evra duga (što je malo s obzirom kolika je to bila firma i koliko decenija je radila). FIAT Automobili Srbija toliko samo na subvencije potroši godišnje iz budžeta države, a o tome koliko je na tu firmu dosad potrošeno sveukupno para poreskih obveznika se govori stalno u kuloarima, a u zadnje vreme sve češće. Neke cifre govore da je preko 1 milijarde evra dosad utrošeno novca na FAS i to za samo nekoliko godina postojanja te firme. Toliko o Zastavi kao rak rani. Dok mi pričamo o nečemu što je na kraju bilo najmanje problematično, javnost uveliko bruji o mnogo većem bacanju novca poreskih obveznika. Samo se bojim da država ne napravi ponovo istu grešku i tako od jednog problema napravimo još veći na način da jednu muku zapravo ne rešimo već je samo stavimo sa strane da bi smo napravili drugu koja znatno veća šteta koja preti da potkopa celi ekonomski sistem u Srbiji. Sve je isto (čak i gore), samo Zastave nema, koja uz znatno manju investiciju može da da više državi nego što daje FAS koji, zbog veoma štetnog ugovora ne stvara nikakve dobitke za njenog trećinskog vlasnika (državu tj. poreske obveznike) već čak gubitke i to neuporedivo veće nego Zastava za preko pola veka svoga postojanja.

Autor Zastava 28 Jan 2015, 16:27

@Zastava
Upravo tako, lepo rečeno. Još i kada se računa koliko je država dobijala na carini uvoznih automobila (tobože zbog zaštite "Zastave" a pare pored obećavanja Aleksandra Vlahovića nisu prosleđene "Zastavi" za razvoj) ...

Sin Vlahovića vodi "Apeks" odnosno "Bus plus". Je li to nekoga treba da čudi?

Autor CaMIRO 28 Jan 2015, 17:20

Kakva Zastava, daj ne zasmejavajte me s tom davno propalom firmom, a FAS ako propadne odmah odosmo u recesiju, i neoporavismo se narednih nekoliko godina minimum. Ko ce da nadoknadi izvoz od 1.5 milijrde evra Srbiji. Narednih deset izvoznika zajedno ne izvezu toliko. Evo sada pomazemo zelezaru da nebi propala a da smo mogli sami niko nam nebi trebao.

Autor B.M. 28 Jan 2015, 18:36

Ha, FAS izveze 1,5 milijardi a uveze isto toliko. Kakva recesija, ako FAS stane? Nema recesije, nego manje štete po Srbiju, koja daje isuviše za subvencionisanje Fiat prepalivanja Turska - Srbija - Italija. Jednostavno, Srbija plaća taj višak puta i ništa ne dovija.

Ako bi se vratila Zastava, i autonomni model, e to bi već nešto i bilo.

Autor Edo Hasanović 28 Jan 2015, 19:24

Da FAS stane a vratimo Zastavu? nesto gluplje je tesko smisliti. Vidim sve nekadasnje fabrike automobila su oterale strance, i opet prave svoje stare modele, jer se to najvise isplati. Razvijaju nove modele i ulazu milijarde.

Autor B.M. 28 Jan 2015, 20:48

Ma ne! Zastavu, u koju je nepotrebno uloženo mnogo novca, kao takvu, treba dati konzorcijumu, privatnim investitorima, koji će u poslovima franšize ili sličnim sklapati razne jeftine automobile, sa originalnim znakom ili znakom zastave. Kao Opel Clasic, Fiat Clasic, za koji je i plaćena licenca. Ili kineske ili indijske modele. Što da ne. Fiat je sve jedno pukao i nema modela da vredi, a u srbiju je došao ciljem, kratkoročnog ekstra profitabilnog posla i pranja para. Srbija ne sme da dozvoli Fiatu da bez obeštećenja pokupi svoju opremu (u koju je jedino i uložio), bez adekvatnog obeštećenja. Ta sredstva ne smeju biti manja, od omogućavanja vraćanja proizvodnje bar na nekadašnji nivo, a znamo da je Punto iz Zastave bio ništa gori od očajnog 500L.
Posao FAP i SISU može biti potpuno drugačiji, jer se radi o manjim serijama i veoma malim sredstvima za razvoj specijalnih vozila. Problem je što FAP više nema stručne i jeftine radne snage, a to bi bio i jedini razlog uzimanja FAPa.

Autor Edo Hasanović 28 Jan 2015, 23:20

RE: B.M.

Zastava tehnički nije propala (nije u stečaju) firma već je u nekakvom da kažem zaleđenom stanju (preduzeće u restrukturiranju) i jedna je od firmi koje ide na privatizaciju pošto 2008 godine Zastava nije privatizovana već je samo njen jedan deo (onaj deo gde se sada nalazi fabrika) prebačen na novo preduzeće (FAS) koje sa starim više nema veze. Vlasnik sadašnje Zastave je država Srbija preko matičnog preduzeća Zastava Vozila. U vlasništvu Zastave je 300000 kvadrata građevinske zemlje na ulazu u Kragujevac tako da, mislim da postoji mesta za još jednu fabriku automobila. Ne mora FIAT da ode da bismo se vratili Zastavi već treba naći još jednog partnera koji bi na toj zemlji podigao još jednu fabriku zašta postoji zemlja kao i radnici (koji sada čame na birou pošto je FAS zaposlio samo jedan manji broj ljudi). Što se tiče samog FIAT-a u Srbiji (FAS), pokazatelji unazad više meseci su takvi da FIAT će najverovatnije otići (po sscenariju već viđenom kod Železare Smederevo) tako da treba razmišljati i o pronalasku novog strateškog partnera za tu fabriku tako da na kraju, umesto jednog riskatnog igrača koji preti da ekonomski ugrozi čitavu Srbiju, dobijemo dva sigurna igrača koji za promenu neće tražiti da mu drugi finansira proizvodnju.

Što se tiče same Zastave, možda je ovo čudno, ali sada Zastava bez balasta (ogromne zastarele fabrike), sa zemljištem i imenom, iza kojeg stoji preko 50 godina rada, nekoliko miliona prodatih automobila, plasman i u najudaljenije zemlje sveta, vredi više nego pre kada je imala fabriku. Osim toga, budući investitor će moći na toj zemlji da podigne fabriku po svojim merama, sa novim mašinama i novim modelima, faktički čitav proces proizvodnje nov (nešto kao u FAS-u), a samo ime staro. FAS je zaposlio 2-3 hiljade radnika, a za bivšu Zastavu radio je faktički čitav grad tako da, nažalost, još uvek je Kragujevac dolina gladi, hteli to mi priznati ili ne, što ne mora ostati i dalje, zato bi bilo dobro ne zaustaviti se samo na FIAT-u već ići na još jednu investiciju što bi ujedno moglo smanjiti stres kod naroda prouzrokovan kockarskim ponašanjem FIAT-a koji još uvek vaga dali treba da uvede novi model. Ja lično midlim da treba, ali ako neće neka to narodu i obelodani, a mi da tražimo nekog novog koji će zameniti FIAT, kao i nekog ko bi oživeo Zastavu.

Autor Zastava 29 Jan 2015, 15:24

Nema od toga nista, Zastava je firma samo na papiru, jer bez radnika i pogona ne vredi nista. Ta zemlja koju pominjes na ulazu u Kragujevac je Korman polje, gde ni komponentasi nisu mogli da izgrade fabrike, jer su nerascisceni imovinski odnosi sa vlasnicima parcela koji su kupili deo te zastavine zemlje..
Iz Fiata nema najava da ce otici iz Kragujevca, radi se i dalje u tri smene, sa planom od 100.000 ove godine.

Autor B.M. 29 Jan 2015, 16:55

Radnici nisu problem, radnika za eventualno neku novu fabriku u Kragujevcu ima i više nego što je potrebno pošto je FAS zaposlio samo jedan deo bivših Zastavinih radnika i to jedan manji deo. To što je firma samo na papiru još je bolja startna pozicija jer će investitor koji odluči da kupi papire moći svoju investiciju da maksimalno prilagođava po svojoj meri, od lokacije do veličine fabrike, proizvodnih kapaciteta, mašina i broja radnika. Kao što je kod Mitrosa broj radnika nula, tj. firma ne radi i odjednom kada se pojavio investitor, odjednom su se pojavila nova radna mesta i proizvodnja, a roba će ići čak u Kinu, tako i ovde sve zavisi od samog investitora. Što se tiče same vrednosti firme, već smo 15 godina u 21-om veku, u kome se odvija proizvodnja bez fabrika, u veku u kome se više vodi računa o tržišnom pozicioniranju i vrednosti brenda negoli o fabrici i njenoj lokaciji. Prednost Zastave nije u njenoj fizičkoj imovini već u potencijalu (a koji je, u slučaju Zastave i ostvaren, mislim na maksimum od 200000 automobila godišnje što govori koliko taj brend može da dosegne kada bi neko uložio novac). Čak i da neko podigne Zastavu sa kapacitetom od "smešnih" 10-15 hiljada automobila godišnje to je nekoliko stotina radnika + još toliko na osnovu dobavljača automobilskih delova što bi bilo dobro s obzirom da broj radnika koji sada rade u Zastavi je 3 (direktor, sekretarica i pravnik), a broj radnika u proizvodnji 0, a samo na osnovu imena mogao bi se stvoriti biznis sa sigurnom prodajom 10-15 hiljada automobila u startu, a kasnije bi sve zavisilo od daljnih planova i slično.

Što se tiče FAS-a, bojim se da se radnici, a niti sindikat ništa ne pitaju, jer da se pitaju do sada bi nas "zahvatio" novi model, ali pošto je i više nego očigledno da je FAS izopšten iz svih FIAT-ovih planova za narednih nekoliko godina, sasvim je očigledno da je FIAT skroz omašio prvobitno zamišljenu računicu od 300000 automobila pošto je pitanje dali će ove godine moći da dostigne 25 odsto od onoga obećanog još pre 6-7 godina. FIAT kad "izmuze" sve što mu je tajni ugovor omugućio će otići, a kako je krenulo sa 500L modelom, nebi se iznenadio kada bi sutradan pročitao vest o FIAT-ovom napuštanju Kragujevca zbog nerentabilnosti poslovanja i nedostatka ekonomske računice.

Zato ne treba stati na FIAT-u već treba dovesti što više investitora u autoindustriji kako nebismo zavisili od jednog (veoma neozbiljnog) investitora koji se više uzdaje u čarobnjake, spajanje sa drugim firmama i stalno premeštanje lokacije firme, negoli u poboljšanje prodaje automobila pošto kriza nije dobar izgovor, jer i drugi proizvođači automobila kroz krizu i stanje u Ukrajini i Rusiji, terorizam, varljivu cenu nafte i druge otežavajuće faktore, ali drugi uprkos tome napreduju, dok FIAT ide nekim drugim smerom.

Autor Zastava 30 Jan 2015, 15:28

Zastava je zavrsena prica, a u bajke kako ce neko iznenada doci i uloziti milijarde u nista ne verujem.
Sto se tice FASa, ne bavim se nagadjenjem, ako i kad Fiat odluci da proda svoj deo u FASu mozemo o tome. Za sada nema ni jedne izjave od Fiata.

Autor B.M. 30 Jan 2015, 18:06

Ail, i FAS je završena priča. Još ovi godinu i odoše žabari.

Autor rakonjac 30 Jan 2015, 19:29

Odlaze oni godinama i nikako da odu. Nasi eksperti nikako da se sloze, prvo kazu da nas Fiat iskoriscava a sad kako ce da ode. Ako nas vec iskoriscava zasto bi otisao? I zasto bi neko kompletno renovirao fabriku, montirao najsavremeniju opremu i obucavao radnike ako misli da ode za par godina. Nigde logike.

Autor B.M. 30 Jan 2015, 21:12

Nije Fiat renovirao fabriku Zastava, nego Srbija. Fiat je sve svoje doneo u kontejnerima sa namerom da se sve i vrati, kad iscrpe što se može u Srbiji. Očigledno, da to vreme dolazi u 2016 godini. Pominje se da su napravili vrtić i menzu. I ništa više.

Autor rakonjac 30 Jan 2015, 22:44

Sta ce to Fiat da iscrpi u Srbiji, bas me zanima? Inace ugovor vazi do 2018e godine, znaci nista se nece desiti dotad. A posle ide novi ugovor sa drzavom.

Autor B.M. 30 Jan 2015, 22:59

Vučić više nije spreman da daje pare bez pokrića. Fiat zna šta mu je činiti. Kakav ugovor ? Pa Fiat nije ništa uradio po ugovoru. Nije počeo drugi model, nije proizvodnju doveo na obećanih 300000 po godini. Srbija subvencioniše - gubi svake godine 50 mil evra. Na kraju, drugi su sklopili loš dil od koga SNS nema ništa. Treba niešto ostaviti za Esmark i Arape. Fiatu je dosta dato, a ništa on Srbiji nije doprineo, sem fiktivnih brojki o uspešnom poslovanju - izvozu, a uvoz se ne pominje. ČIŠTA ŠTETA PO GODINI 50 MIL EVRIĆA.

Autor rakonjac 30 Jan 2015, 23:08

Ako nije Fiat radio po ugovoru nismo ni mi, autoput, obilaznica i pruga jos cekaju. Fiat je itekako doprineo izvozu i zaposljavanju, dolasku komponentasa, i zaustavio propadanje Kragujevca..Ko to ne vidi je zlonameran. Zalezara ce od drzave dobiti mnogo vise, pa se niko ne buni.

Autor B.M. 31 Jan 2015, 06:41

-Fiat nije doprineo zapošljavanju u srbiji. Ceo sistem sa komponentašima zapošljava oko 3000 radnika. Sistem Zastava je pred osnivanje FAS zapošljavao oko 5500. Znači FAS je oterao radnike;
-Te radnike koji rade u FAS, plaća Srbija a ne Italijan!
-Fiat u Srbiji nije ništa uložio, sem menze i vrtića. Svu opremu je doneo a kad pođe kući, isto tako će je odneti i ostaviti przne hale. Te hale su imale opremu koja je Zastava proizvodila Fiat automoble;
-Fiat ucenjuje vladu Srbije;
-Fiat se ne pridržava ugovora, jer nema dogovorenu proizvonju i dogovoren profit. Svake godine iskazuje gubitke + 50 mil evra subvencija;
-Fiatu ne treba autoput, jer mu Srbija za uzvrat priznaje i plaća transport železnicom. Priča o autoputu je samo izgovor, koji se plasira u medijima preko plaćenih novinara;
-Kragijevac od Fiata nema ništa. To je trenutno grad koji čiste drugi, čiste javna preduzeća iz unutrašnjosti Srbije. FAS ne da kragujevcu NIŠTA, a sistem Zastava je izgradila ceo Kragjevac;
-Ostaje pitanje, hoće li ko odgovarati u Srbiji za gubitak od 1 milijarde evra kad ode FIat ????

Autor fanfatal 31 Jan 2015, 11:58

Ma daj nauci me, ja zivim u Kragujevcu i radio sam u Zastavi, pa valjda bolje znam kakva je situacija..
Odmah u prvoj recenici sam video da nemas poima, samo FAS zaposljava 3000 radnika a sa komponentasima oko 5000, a Zastava je pred prodaju imala 2000 radnika od kojih su pola bili na placenom.
Fiat je spasao Zastavu, zaustavio propadanje Kragujevca, podigao izvoz Srbije, i omogucio nam napredak..Ko je nekad radio u Zastavi u kakvim se uslovima radilo. I ta fabrika da je bila dobra nebi otisla u staro gvozdje kad su dosli Talijani.. Ako smo ulozili u FAS i trebali smo, Srbija je vlasnik trecine, znaci od 1.2 milijarde eura, 400 miliona eura je obaveza drzave. Posle isteka ugovora Fiat moze da kupi od drzave tu trecinu, znaci vratice se ulozeni novac.

Autor B.M. 31 Jan 2015, 13:34

Izvini, ja odavno vidim da ti ne da nemaš pojma, pa ništa ne kažem. Pored toga si instruisan da pišeš o FAS kako ti je dato. Sam si rekao da je višak radnika ostao u Zastavi, što znači da je FAS OTPUSTIO RADNIKE. Sve ssa komponetašima zapošljavaju oko 3500 koje Srbija plaća.
A drugo, osvrni se po Kragujevcu, pogledaj da čak ni komunalno preduzeće ne funkcioniše, nema ko ni smeće da nosi. Došli ljudi iz Valjeva i sl, da smeće nose. A Fiat njije pomogao ni milimetra, osim ako ne računaš onu prezentaciju i deljenje balona. Uostalom, u zadnjih godinu, jedina investicija u Kragujevcu je put i helodrom u Bajčetini.

Autor fanfatal 31 Jan 2015, 15:32

I nije Fiat spasao Zastavu. Istina je da je Zastavu uništio, i komplet proizvodne linije Zastave! A Zastavu je pre toga spasila i pomogla država posle bombardovanja, obnovila je i kupila licencu za Fiat, koju je Fiat takođe pomnožio sa nulom! Zastava je potpuno uspešno proizvodila Zastavu 10, koja nije ništa gora od nesternog u Turskoj projektovanog Fiata 500L !!!!

Autor fanfatal 31 Jan 2015, 15:42

RE: B.M.

Priča sa Zastavom tek počinje i to u nekom novom ruhu. Nalažost sve se bojim da će neko da se seti Zastave tek kada ode FIAT, umjesto sada da se o Zastavi govori, da se nešto preduzme po tom pitanju kako bismo u međuvremenu spremno dočekali ono što je pitanje meseca, ako ne i dana, a to je FIAT-ov odlazak iz Srbije, što nije moja želja ili fantazija, niti bilo čija druga, već realnost na tržištu koje ide unazad (kada su u pitanju automobili sa kafe aparatom kao delom opreme, dok kada su u pitanju Volswagen, Toyota i GM, za njih nema krize, čak obratno). S obzirom na prodajne brojke 500L automobila koje su sve tanje, kao i FIAT-ovo NE drugom modelu u Kragujevcu, a DA svugdje, samo ne u Kragujevcu takav ishod je neizbežan. Da FIAT nije ugasio Zastavu i da je oživeo recimo model Florida, kao i druge Zastavine modele, danas bi plivao u novcu s obzirom da Dacia Logan, kao i drugi Dacia modeli se prodaju u primerku od nekoliko stotina hiljada automobila godišnje. Da se vratimo malo u prošlost. Model Florida se prodavao za oko 15000 tadašnjih nemačkih maraka na nemačkom tržištu, a Yugo Cabrio za sličnu sumu. Upravo bi naša Florida, kada bi neko napravio sasvim novi model bila glavni adut za evropsko tržište (ali i svetsko tržište) jer danas Dacia već godinama beleži rast na upravo na tom tržištu, kao i na drugim evropskim tržištima, dakle ne samo na evropskom. Kada bi znao šta će sa svojim brendovima, FIAT bi bio u neuporedivo boljem položaju i nebi mu spajanje sa drugim firmama bio glavni adut za napredak što je možda dobro, ali bez strategije slušanja potreba tržišta, FIAT će više "spržiti" novca nego što će ostvariti dobiti, no ne mora da se za to brine, jer dok je mesta na svetu gde na lepe oči mogu da dobiju sve za dž biće i pokrivanja tuđih grešaka.

Što se tiče broja radnika u Zastavi, on je nekad bio oko 50000 radnika (sa kooperantima). FAS sa sve kooperantima zapošljava nekoliko hiljada radnika. Pametnome dosta. Sve mi se čini da više radnika u domaćoj autoindustriji već radi za Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW i druge (uglavnom nemačke) automobilske brendove, negoli što se proizvodi delova za FAS, tako da dolazak nekog drugog igrača je jednostavniji nego što nam se čini, čak mnogo jednostavniji nego kada je FIAT dolazio i kada je sve domaće dobavljače skoro pa pogasio, a uveo svoje. Puno nas košta FIAT-ova lepota jer za mnogo manje pare, za ovih 6-7 godina smo dosad mogli da napravimo nešto mnogo veće, a ovako čak idemo unazad, do potpune obustave proizvodnje.

Autor Zastava 31 Jan 2015, 15:52

@ Zastava

To su gluposti da za GM nema krize, da ih nije SAD spasio i da im skoro ne namješta poslove sa flotnom prodajom državi oni bi odavno bili bivši.

Nego daj mi reci kada im Srbija toliko toga daje zašto će nova 3 modela C-segmenta raditi u Turskoj?

Isto tako reći kako je strojeve i ostalo je Zastava imala spremne je gluparija. Tko se iti malo razumije u auto svijet zna da sa novom platformom idu i novi strojevi.

Autor N.N. 31 Jan 2015, 16:10

Zato GM (kao i drugi američki proizvođači) sada opravdavaju poverenje svoje države tako što napreduju, dok sa druge strane naša država pomaže stranoj firmi koja pritom ne da vraća uloženo, već čak i propada i stvara dugove koje ne verujem da će uopšte platiti. Što im više daš, to brže propadaju. Žalosno, ali istinito. Kada je država toliko darežljiva i velikodušna, zašto ne da nekom domaćem biznismenu da oživi Zastavu. Da smo ko što nismo, punili džepove tajkunima zarad pokretanja proizvodnje, a ne zarad uslužnih delatnosti gde bi nam kraj bio. Beko je nekada radio u Zastavi. Dajte "pumpajte" Beka, a ne Italijane kad već nekoga moramo da "pumpamo" da bi imali proizvodnju automobila.
Kad već moramo da bacamo pare, bacajmo ih na ljude koji su naši mada protiv sam bilo kakvog davanja novca pošto postoje i drugi proizvođači automobila, a kojima nije potreban tuđi novac da bi proizvodili. Jedan od takvih primera je Volkswagen, ali nećemo, mi se uhvatili za FIAT koji za ovih 10 godina trajanja ugovora će samo na plate radnika pojesti 500 miliona evra, da ne govorim o dosadašnjoj šteti koju nam je FIAT priredio. Velik račun bez pokrića.

N.N.

Očigledno im nismo dali još koju milijardu evra za daljnja eksperimentisanja nad našom grbačom pa su zato otišli. Osim toga, čisto sumnjam da su nas zaobišli zbog neizgrađenog puta jer da je zbog toga, nebi ni prvi model započinjali tj. zaobišli bi nas odmah u startu, a ne sada kada im prodaja ide sve gore, sa tendencijom daljnjeg pada. Drugi je razlog zašto su nas zaobišli, a taj razlog nema veze sa državom, jer im je država dala sve, čak i previše. Osim toga, niko u Srbiji, pa čak ni domaći tajkuni i javna preduzeća ne uživaju status u kome mogu da naprave baš tolikog gubitaša. Do FIAT-a je pošto su mislili da 500L može dobro da se prodaje kao mali 500 i zeznuli se, a greške te njihove loše procene ćemo na kraju da plaćamo mi. Užas!

Za ovo zadnje, nisi me dobro razumeo. U kontekstu Zastave sam misluo na neku novu proizvodnju sa starim imenom. Nisam mislio na nastavak proizvodnje starih automobila već na modernizaciju brenda koji sada više nego ikad pre bi imao odličnu prođu.

Autor Zastava 31 Jan 2015, 17:03

Imala Zastava 50.000 radnika? Haha, imao sam i ja nekad 20 godina. Modernizacija i uvodjenje savremene tehnologije nuzno smanjuje broj radnika u fabrikama automobila, i tako je svuda u svetu. Ono sto se radilo nekad rucno, sad rade roboti i ne mozemo kriviti Fiat za to. A sto se tice odlaska Fiata, sto se zalecete kad nije ni najavio odlazak. Glupo je raspravljati o spekulacijama medija. Automobilsko trziste pripada velikim igracima, a mi tu sa Zastavom nemamo sta da trazimo, niti smo u prilici da nekoga uslovljavamo. Ko da ja nebi voleo da dobijemo jos jednu fabriku u Kragujevcu.

Autor B.M. 31 Jan 2015, 17:40

@ Zastava

Nova proizvodnja sa starim imenom? Pa neće baš ići pogotovo ako Srbija gleda ka EU. Jednostavno je situacija da većina tih brandova koji idu na nisku cijenu završi u gubitcima. Primjer ti je PSA koja nema luksuznu marku(nešto pokušavaju sa DS-om). Oni iako 2. najveći proizvođač u Europi po prodaji gomilaju veće gubitke po prodanom primjerku nego FCA. Znači jednostavno masovno tržište u ovom trenutku u Europi nije rješenje posebno kada na istočnim tržištima prodaja mahom stagnira ili pada.

Što se tiče FCA i nastupa u Srbiji. Njihov nastup je svugdje isti. Kragujevac je samo 1 u nizu pogona i natječe se sa istima po istom principu. Tamo gdje je ekonomski najpogodnije raditi neki model on taj model dobije. Ja te zato opet pitam. Ako je Srbija toliko toga dala FCA zašto taj FCA ide raditi te modele u Tursku iako zbog platforme je to moglo biti i u Srbiji? Jednostavno Srbija ne nudi što i Turska, a još je i krajnje nestabilna sa svojim stavom gdje se ni zna bil piškila ili kakili tj. jeste li okrenuti ka EU ili Rusiji ili ste pak neovisni.

Sam FCA ima 2 najbrže rastuća branda u automobilskom svijetu, oba 2 visoko profitabilna i još ove godine najavljuju poslovanje na 0 i u Europi. Jednostavno nije sve u količini, ni blizu toga.

Autor N.N. 31 Jan 2015, 18:12

@N.N.
PSA ima gubitke ali su oni i ulozili poslednjih godina u R&D, u sta je FCA ulozila novo, do sada nevidjeno?
Vidimo istu stvar na hiljadu nacina... kao sada se ulaze u Alfu i Maserati... da su Maseratijevi novi modeli gradjeni od nule ne bi oni bili profitibilni odmah, kao ni za Jeep-ove nove modele to je jasno kao dan...

Razlog zasto su nas zaobisli je sasvim sigurno zatamnjeni ugovor, i nesto sto nema veze niti sa prilikama u Srbiji, niti sa ostatkom FCA, to ti je jedan ogranak napravljen suprotno od svih nacela - imas nedovoljnu uposljenost u fabrikama u maticnoj zemlji Italiji, drugi proizvodjaci zatvaraju fabrike zbog toga, FCA ne cvetaju nesto posebno ruze, a oni prave fabriku u sred nicega tj od nule... to je sve posledica velike moci u rukama nesposobnih pojedinaca koji su vodili zemlju i mislili samo na jeftine poene i svoje fotelje i kako da ostanu duze na vlasti...

Autor Orlo 31 Jan 2015, 19:41

Ljudi, ima 2 godine da pričam da će Fiat da beži odavde. Nisu iskreno ni nameravali da se zadrže ovde. Čak se nisu ni potrudili da medijski budu prisutniji. Imaju par ljudi koji su zaduženi za komentare i na to se svodi reklama.
Iskreno, uvalili su nam 500L za koji se unapred znalo da je neisplativ model. Bolje je bilo da se ostalo na Punto Clasicu.
Sve jedno, Srbija će biti kratka za milijardu evra, Fiat puniji za 300 miliona, a ostalo se prosulo po okolini.

Autor fanfatal 31 Jan 2015, 20:41

@ Orlo

Sve ovisi kako gledaš i što gledaš. U pravilu većina toga što je PSA izbacio u zadnje vrijeme su prožvakane stvari osim 308-ice, a pitanje koliko je i tu nova platforma.
Njima je više problem što prodaju samo da prodaju i idu ispod cijene. Oni su recimo sa trošarinama i svime prodavali C4 1.6 HDI uz solidnu opremu za malo više od 14k eura. Na taj način i mogu biti samo u minusu. Ako pogledaš u Europi samo(mislim na mass market bandove) VAG nešto zarađuje, a i njima je tu Škoda na nekakvoj pozitivnoj, Seat u gubitcima. I naravno dolaze Francuzi koji gomilaju gubitke. Jednostavno danas u Europi su u plusu premium proizvođači ili premium proizvodi(mislim na recimo FIAT 500 ili novi 500X), ovo ostalo je tu eto da bude u ponudi ili da generira gubitke.

Od FCA nešto skroz novo dolazi 24.12.2014., skroz nova platforma i to RWD. A ovo šta misliš da PSA radi je nešto slično Maser napravio sa Ghibliem i QP-om, oni su skoro 200 kg lakši od svoje američke braće. Inače sada su i u obnovu američke LX platforme utukli 700 milijuna dolara. Tako da nije istina da se ne razvija. Sve ovisi što tko i kako želi vidjeti.

Tvornice u Italiji su na ledu prije svega jer sindikati su tamo kao lički medvid. Polako i oni pucaju i puknut će. Pa to je bolesno da netko ima full plaću na slobodne dane koje dobije radi svojega lošega posla ili neproduktivnosti.

Autor N.N. 31 Jan 2015, 20:57

U Srbiji se pravi losa atmosfera oko Fiata i sve dok je tako nema novog modela. Sve nesporazume treba resiti u dijalogu, a ne da se provlaci po novinama. Korist od ovakve situacije ima samo konkurancija kojoj odgovara da se Fiat sto vise ocrni.

Autor B.M. 31 Jan 2015, 21:31

E baš boli Fiat za "atmosferu" u Srbiji! njih samo zamiaju subvencije i džaba. Nisu se potrudili da se predstave srpskoj javnosti. Ja nisam video reklamu za Fiat, čak ne znam da je napravljena emisija na TV o toj "moćnoj" tehnologiji. Fiat kad iscrpi subvenciju - ode!
Treba razmišljati šta posle Fiata!

Autor fanfatal 31 Jan 2015, 22:40

@B.M. Prvoslavu Rakoviću su govorili 1958. da nema čime bilo koga da uslovljava, pa je uslove ipak postavljao.

Autor CaMIRO 01 Feb 2015, 00:50

Drugo je vreme bilo nekad, Zastava je imala monopol u YU, plate su bile vece, i lako se otplacivao automobil. Prodavano je i do 160.000 automobila godisnje, najvise u Sloveniji i Hrvatskoj. I kako to mozemo da poredimo sa ovim sto imamo danas u Srbiji? Proizvodjaca nikad vise, para nikad manje. Cime mi to nekog da privucemo sem subvencijama? Fiat je u Zastavi zatekao masine iz 70ih i radnike pred penzijom. Ni ne kriju da im se vise isplatilo da naprave novu fabriku negde drugde, nego od babe da prave devojku. Pisete o Zastavi kako je bila vredna a nemate poima u kakvom stanju je prodata talijanima. Celu fabriku su morali da prokopaju metar ispod zemlje, jer je bila natopljena uljima koje je isparavalo. Sve je moralo da se menja i radi iz pocetka, od temelja do krova, i zato je rekonstrukcija tako dugo trajala. Nijedan drugi proizvodjac nebi to radio, a najmanje Nemci. Nemac bi kupio zemlju pored autoputa i napravio novu fabriku kao u Madjarskoj. Ali i oni bi trazili subvencije, cak i vece nego Fiat, jer se proizvodjacima automobila iz godine u godinu nude sve vece subvencije. I sad ne valja Fiat jer nije poceo jos jedan model, a bez njega bi fabrika bila zatvorena i zbogom srpska autoindustrijo.

Autor B.M. 01 Feb 2015, 08:38

@N.N.
Mogu da se spustaju kajle PSA, ali FCA nije ni toliko napravio. Kada bi gledao sa strane i video, kako se plasira, da su napravili navodno novu RWD platformu za Maserati-jeve dve limuzine, a sada prave opet potpuno novu RWD zvucnog/fensi imena koja ce pokriti limuzine u FCA, zapita se covek da li je to moguce (te dve nove) od firme koja je u poslednjih 15 godina jednom vec bila pred bankrotom, ima gubitke na velikim trzistima i relativno malu zaradu (u odnosu na neke druge proizvodjace), ima ostarelu gamu, uspela da kupi Chrysler grupaciju, i da napravi dve nove platforme ni iz cega... niti zvuci ekonomicno niti logicno... barem meni...

Drugo, ako su sindikati jaki i ako im ne mogu nista, onda ne vidim razlog da se proizvodnja novog modela premesta u drugu zemlju a ne da se oni zadovolje...

P.S. Cini mi se da si datum pogresio slucajno gore u komentaru... ;)

Autor Orlo 01 Feb 2015, 11:29

RE: B.M.

Zastava je proizvodila do 220000 automobila godišnje krajem "zlatnih" 80-ih. Kada će FAS da dostigne taj nivo? Sa jednim modelom neće nikad. FAS se trudi da dostigne brojku od zacrtanih 150000 automobilac godišnje po modelu, a ove godine ako dostinu 80000 automobila ukupno godišnje ja im skidam kapu. Zašto lepo ne priznaju da su sa svojom procenom da će skupi šminkerski automobili prodavati se kao halva "pukli" i ne uvedu neki novi model jer prošlo je više od pola ugovorenog perioda, a novi model ne da nije na vidiku, već ga najverovatnije neće ni biti, kao ni samog FAS-a u veoma bliskoj budućnosti. FIAT će iz Srbije otići kada brojka prodatih automobila u FAS-u postane smešna, a do tada sve gubitke nastale usled sve manje rentabilnosti proizvodnje će da nakoknađujemo mi iz našeg džepa (50 miliona evra godišnje i to samo na plate). Osim toga, kad FIAT bude najavio da će se povući mi (javnost) ćemo najkasnije saznati, baš kao i radnici i sindikati koji će zadnji saznati šta im se događa u fabrici. U stvari, sve je već viđeno pošto niko nije pitao radnike npr. dali su za gašenje proizvodnje Zastave 10 (lupam sad, ali navodim neki primer).

Autor Zastava 01 Feb 2015, 14:56

RE: N.N.

Kakve veze ima Zastava sa evropskim integracijama?

Koja je to većina brendova što sa niskom cenom završe u gubicima? Cena sirovina za proizvodnju je samo jedna desetina finalne cene. Yugo je težio 800 kilograma od kojih 400 je čelik (koji kao sirovina košta 200) evra i plastika (koja je još jeftinija) i nešto malo elektrike i motor kao najkomplikovanija stvar u Yuga (mada Yugov motor je kao motor od neke malo jače japanske motorne kosačice :D). Sveukuno 400 evra, a prodavao se za 4000 evra. Znači na najjeftinijem modelu cena je i više nego isplativa i kada bi se uračunali svi mogući troškovi, na 1 uloženi evro došao bi još jedan "čisti" tj. ukupno 2 evra, a to je kod Yuga. O automobilima skupljim od Yuga i da ne govorim.

Nego da krenemo i na druge brendove, recimo Škoda, ona je svetla tačka još svetlijeg gazde, Volkswagena koji širi pogone Audija u susednoj Mađarskoj, od češke Škode je napravio firmu koja još malo pa 1 milion Škoda. Renault od Dačije pravi čudo, nekoliko stotina hiljada automobila, a kako je krenulo i Dačia bi mogla za koju godinu da dosegne "magični milion", a ona je privatizovana mnogo godina posle Škode, Lada koja je nedavno postala deo Renault-Nissan grupacije je skoro pa izbacila proizvodnju kockastih modela (ostala joj samo Niva mada i ona uskoro ide u penziju, a zameniće je automobil koji se sada na internetu može videti kao X Ray concept). Kako će propasti kad šire proizvodnju? Ko još ulaže u nešto što ne ide? Nema logike. Kada ne ide smanjuje se proizvodnja, baš lao što FAS radi.

Ako je Srbija nestabilna (što je opšte poznata činjenica), zašto je onda FAS uopšte ulagao. Mogao je u Rmuniji otvoriti fabriku, ali nije. Otvorio ju je u Srbiji pošto je (tadašnja) vlast ponudila bolje uslove nego Rumuni. Problem je u nastao u FIAT-u koji je postao zavisnik o sredstvima poreskih obveznika, mada pitanje je dali je (tajnim) ugovorom FIAT uopšte obavezan da stvara neki profit pošto je država "razmazila" FAS do te mere da su nesposobni za normalnu tržišnu utakmicu. Toliko je novca uloženo u FAS, svaker godine po 50 miliona evra se poklanja FAS-u, a razultati nikakvi i još pritom se spominje kako država ne poštuje svoj deo oko izgradnje puta. LOL. Pa FIAT ništa ne poštuje, niti od tih 1.5 milijardi evra prihoda godišnje ne uplaćuje 500 miliona evra godišnje u budžet na osnovu suvlasništva države u FAS-u (a i pitanje je uopšte dali će za ovih 10 godina od kojih ostalo je samo 3-4 godine do rastanka koji se približava kraju), niti će ikada dostići ugovorom preciziranih 300000 automobila, niti će ikada dostići 150000 automobila, pošto i postojeći model ide sa brojkama unazad, čak košta državu i to veoma mnogo, a smeta im loš put, a nije im smetao kada su preprošle godine proizveli 117000 automobila sa planom da naredne (prošle) dostignu 15000, a kada su završili sa oko 100000, a sada najavljuju za ovu godinu najavljuju 100000, a daj bože da dosegnu 80000, e onda je kriva država. Kako da ne. Za tržišni debakl kriv je FIAT, a ne država jer FIAT je firma koja zavisi od (svetskog) tržišta na kome FIAT-ov model 500L je doživeo debakl. Još samo da jave nama pa da tražimo nekog novog investitora jer ova neuspešna saga sa FIAT-om u Kragujevcu je postala mučna za građane Srbije. Ogadili su 500L i bogu i narodu.

Autor Zastava 01 Feb 2015, 15:40

RE: B.M.

Jeste drugo vreme bilo, ali samo toliko pošto plata u tadašnje vreme je bila čak veća nego što je danas (ako se ne varam plata je bila nekih tadašnjih 800 DM, a danas 300 evra). Zastava je imala monopol, ali to joj nije puno pomoglo pošto u BiH, Hrvatskoj i Sloveniji su se ponajviše prodavala Volkswagenova vozila iz fabrike automobila u Vogošći kod Sarajeva (nekadašnji TAS), a iz Kikinde su stizali Opeli tako da se Zastava najbolje prodavala jedino u takozvanoj užoj Srbiji, zatim u Crnoj Gori, kao i na Kosovu kod Albanaca. Monopol nije uticao na bolji plasman Zastave pošto je i u okviru bivše Jugoslavije postojala konkurencija i to u vidu Volkswagena iz BiH, Renaulta iz Slovenije i Opela iz Kikinde. Zastava je trećinu svoje proizvodnje izvozila na američko i kanadsko tržište, drugu trećinu na evropsko (od koga i britansko i nemačko tržište), kao i na tržište severne Afrike i daleke Kine tako da lažna je priča da je Zastava zavisila isključivo od domaćeg tržišta. Da je zavisila od domaćeg tržošta možda čak ne bi ni imali o čemu da pišemo sada. Neke zemlje umeju da poštuju svoje nasleđe (Češka, Rumunija i Rusija), a mi smo bili toliki mudraci da u doba kada je tržište jeftinih automobila naglo poraslo i dalje raste da ugasimo brend koji je bio prisutan čak u Kini. Šta mislite ko je bio inspiracija za Toyotin Aygo? :)

Autor Zastava 01 Feb 2015, 15:59

RE: Zastava, nemas poima ni ti, ako hoces da ti nadjem linkove o prodaji automobila Zastave u Yu, i izvozu. Prvo ovo: Kao rekordna, u istoriju Zastave upisana je, zlatnim slovima, 1989. godina.U sopstvenom proizvodnom programu proizvedeno je 180.950, automobila . Izvezeno je 26.777 vozila. Znaci ugalnom je sve zavrsilo na domacem trzistu zbog monopola, a preko pola od toga su kupili Slovebnci i Hrvati. Kakva trecina proizvodnje u SAD, a trecina na evropsko trziste, Jel si svestan kakve gluposti valjas, kakvi kupoci s juga Srbije, Albanci i Crnogorci? Pokusacu da ti nadjem link o prodaji po republikama, prodaja u BiH, CG, SR. i Makedoniji je bila mizerna u odnosu na hrvatsku i Sloveniju. Pogledaj i danas koliko oni kupuju nove automobile a koliko ostali. Ako je tu onaj iz Hrvatske da potvrdi.

Autor B.M. 01 Feb 2015, 17:00

@ Orlo

Ovo već postaje previše za guranje pod komentare pa mislim da ću staviti nešto na forum, stoga prati.

@ Zastava

Ne razumiješ uopće kako stvari funkcioniraju i gdje je danas novac.
Kako vidim da na ovim prostorima ima dosta fanova VAG-a možda najbolje da objasnim sa njima. Recimo ta Škoda sve super sve za 5 ali to nije marka koja donosi profit, to je marka koja donosi količinu i mogućnost lakšeg pravdanja R&D jer širiš broj prodanih modela. Onda ide VW koji donosi određeni profit ali i to je danas teško. I onda dolaze zlatne koke Audi i Porsche koji za mali broj prodanih primjeraka donose ekstra profit. Pazi, oni danas na VW-u imaju manje od 1000 dolara po prodanom primjerku.

Mislim da je politička situacija iznimno bitna jer plan proizvodnje nema smisla raditi ako se ne zna npr. oće li za 5 godina biti carine ili na na uvoz u EU, SAD ili Rusiju. To su jako bitne stvari da bi netko išao u rizik sa Srbijom.

@ B.M.

Hrvatsko tržište novih automobila sa ovih nekih 40k primjeraka je u biti doživjelo krah. Ako se ne varam prije 5 ili 6 godina ta je brojka bila skoro 90k. Ne znam situaciju kod vas ali ovdje je loše. I da, nekada je Zastava ovdje naravno bila (po)prilično uspješna. Samo i onda je bilo izvadi iz Juga OHV 0.9 motor i stavi 'isti' iz Una i nema zime. Nije ipak zastava bila razina original FIAT-a.

Autor N.N. 01 Feb 2015, 21:59

@N.N.
U Srbiji se godisnje proda 20k novih automobila, sto znaci da je duplo slabije od trzista Hrvatske, i slaze se s tezom da je Zastava opstajala zahvaljuci monopolu i trzistima Slovenije i Hrvatske. Bez njih bi propala jos u socijalizmu.
Inace agencija za privatizaciju objavila je danas spisak 188 preduzeća koja idu u stečaj jer za njih nije bilo zainteresovnih kupaca.Na spisku je i Zastava.

Autor B.M. 03 Feb 2015, 08:54