
Na Automobilskom sajmu u Detroitu u prvom planu je opet fascinacija limenim ljubimcima. Ali ne i za VW. Nemački koncern u Detroitu spašava ono što se još spasiti može. Ines Pohl ne veruje da će izvinjenje biti dovoljno.
Radi se o moći. I novcu. I statusu. Sve to insceniranje, sav taj sjaj poliranih automobila, svetlucanje svetala, bombastični, futuristički zvuci, hostese s visokim potpeticama, visoke gotovo onoliko koliko su kratke njihove suknje, sve to je uvek i – obećanje. Obećanje da je onaj ko jednoga dana bude posedovao neko od tih vozila koje se prikazuje na velikom auto-salonu u Detroitu – uspeo. Već nedeljama se pripremaju zahtevne prezentacije. Na kraju krajeva radi se o tržištu „teškom“ nekoliko milijardi. Ovde se prodaju neprestana potencija i mladost, coolness i odgovornost prema našoj budućnosti.
Radi se o snovima i projekcijama, ali i o realnostima, o okrutnom biznisu. Mušterije na sto stavljaju mnogo novca za imidž koji žele kupiti s automobilom koji kupuju. Ili bi želeli da kupe, kada bi bili solventni na odgovarajući način. Ne treba zaboraviti: već i sanjarenje o ultimativnim vozilima može biti veoma ozbiljan proces.
To možda objašnjava zašto se s naslovnih strana medija ne gube članci o skandalu VW-a oko izduvnih gasova. Imidž "Made in Germany" je jak i velik. I baš zato je ranjiv. Da li je zaista pod generalnom sumnjom cela jedna branša, kako se pribojavaju neki nemački političari, odnosno kako to američki „spin doktori“ lukavo plasiraju u javnost?
Ovde na NAIAS-u (North American International Auto Show) sve to blještavilo želi da prenese sasvim drugi utisak. Zanimanje za nemačke proizvođače nije opalo. BMW, Porsche i Audi su objavili podatke o rekordnom prometu i očekuju daljnji rast. Uvereni su u kvalitet i atraktivnost svojih električnih automobila i modela na vodoničnim gorivim ćelijama pa glasno poručuju da će njima i u budućnosti dominirati segmentom skupljih modela na tržištu budućnosti. Novi šef VW-a Matthias Müller izvinio se u do sada neviđeno jasnom maniru i uz sve kajanje pokušao da raširi i malo optimizma na konferenciji za novinare.
Nada Nemaca o tome da će vesti o novom bumu automobilske industrije dominirati na početku nove godine, raspršile su se poput mehurića od sapunice nakon što je SAD početkom prošle nedelje podigao tužbu protiv nemačkog koncerna. Krajem nedelje državni advokati iz gotovo 50 saveznih američkih država nastavili su u istom stilu i zapretili novim tužbama. Kraj priče nije dakle još na pomolu. Zato je tako važan bio gest šefa VW-a u Detroitu. Da li će to biti dovoljno da se bura smiri? To je teško zamislivo. Jer ako su delimično istinite tvrdnje da iza tužbe stoje američki ekonomski interesi, u igri je puno više od toga. Tokom vladavine predsednika Obame, američke kontrolne instance su se razvile u organe koji rade verodostojno, i koji su to već demonstrirali i Nemačkoj i Evropi.
Nemačka bi zbog toga trebalo da bude oprezna s imputiranjem da Amerika deluje jednostavno iz sopstvenog interesa. Na kraju i Donja Saksonija (gde se nalazi centrala VW-a u Wolfsburgu), odnosno politika ima vlasnički udeo u VW-u. I niko danas ne veruje ozbiljno u to da dobar deo vodeće elite oko bivšeg šefa VW-a Martina Winterkorna nije znao ništa o manipulacijama.
Varalo je jedno nemačko preduzeće. Tačka. Ne pomaže pametovanje. Postoji samo jedan odgovor: rasvetljavanje s odgovarajućim kažnjavanjem odgovornih, bez ikakvih popusta.
To koncern i na kraju savezna pokrajina Donja Saksonija ne duguju samo svojim radnicima. Već i svojim nemačkim rivalima na tržištu. Jer, ne radi se samo o VW-u. Radi se o puno više toga, o „Made in Germany“. Još izgleda da taj label barem ovde na tradicionalnom automobilskom sajmu u Detroitu nije izgubio puno od svog sjaja. Ali situacija je škakljiva zato što su automobili puno više od lima i tehnike. VW je bio simbol nemačkog kvaliteta, obećanje da se na njega može pouzdati. A dobro je poznato kako reaguju prevareni ljubavnici.
Autor/izvor: Ines Pohl, Deutsche Welle
Foto: AFP
Lepo bi bilo da se napokon sazna šta će Fau-Vau konkretno da uradi u vezi sa "revitalizacijom" tih "spornih motora"
Ma, bilo je danas na VG da im Ameri nisu nešto usvojili predložene aktivnosti. Zajebani su ...