home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Izvor: Danas.rs

Kragujevac - Ministar privrede Željko Sertić izjavio je na upravo okončanom Biznis forumu na Kopaoniku da je 556 neprivatizovanih domaćih preduzeća, kojima je njegovo ministarstvo, od 2008. do 2013,"dalo više od 500 miliona evra, "odavno izgubilo tržište", te je do sada 90 odsto njih otišlo u stečaj.

Mada ministar to nije rekao, ništa bolja sudbina ne čeka ni većinu preostalih sa te liste, tim pre što su sve, osim onih desetak "od strateškog značaja za državu" (RTB Bor, Rudnici Resavica, Galenika, Kablovi…), ostale bez zaštite od potraživanja poverilaca.

Ipak, osim većine firmi koje su zaista ostale bez kupaca i proizvodnje, u stečaj i bankrot su minulih meseci i nedelja otišle i brojne fabrike koje su i te kako imale tržište, ali su im dugovi, mahom prema državi i njenim institucijama, premašivali vrednost imovine, što ih je oteralo "pod led”. Jedan od primera je bankrot kragujevačke fabrike Metal sistemi, dok se po istom modelu očekuje da će stečaj biti pokrenut i u nekada najvećem industrijskom kompleksu u Srbiji, Grupi Zastava vozila. Zaposleni u celinama koje čine Grupu, upravo su se ovih dana poslednji put izjašnjavali da li prihvataju dobrovoljni odlazak iz firme uz jednu od opcija iz ponuđenog socijalnog programa. Kako je i radnicima u potpunosti jasno da ovo izjašnjavanje o socijalnom programu prethodi pokretanju stečaja, najveći broj njih se izjasnio za napuštanje kompanije, iako dobijene otpremnine ne obezbeđuju nikakvu perspektivu.

Izjašnjavanje jedino nije okončano u Zastavi INPRO, koja će, po svemu sudeći, morati "u paketu" sa ostalim celinama Grupe Zastava da završi u stečaju. Međutim, ta fabrika ima toliko posla i sklopljenih ugovora sa dugogodišnjim poslovnim partnerom, francuskom kompanijom Trigano, da je rad organizovan i vikendima, pa i praznicima. Zastava INPRO je samo u prvom ovogodišnjem kvartalu Francuzima isporučila priključna vozila (automobilske prikolice) u vrednosti od 2,2 miliona evra, što ipak neće odložiti pokretanje stečaja.

U INPRU su, međutim, sigurni da će biti jedna od retkih firmi koja je uspela da preživi taj postupak. U ovoj fabrici za naš list kažu da Trigano "nikako ne odustaje od namere da privatizuje INPRO", te da ga od te namere ne odvraća ni činjenica da to preduzeće, od dolaska Fijata u Zastavu, posluje u iznajmljenom pogonu zastave oružju "Sivi dom" koji oružari neće da prodaju Francuzima. Predstavnici Triganoa već merkaju druge proizvodne celine po Kragujevcu i okolini, a u poslednje vreme najozbiljnije su zainteresovani za kupovinu hale Fabrike lanaca bankrotiranih Metal sistema, u čiju rekonstrukciju jepre nekoliko godina uloženo više od deset miliona evra, dobijenih od republičkogFonda za razvoj. Procena vrednosti celokupne imovine Metal sistema je upravo u toku i posao bi trebalo da bude okončan do 22. marta.

Šansu za opstanak ima i deo Zastave specijalni automobili u Somboru, ali ne sa tim proizvodnim programom. Pojedine pogone te fabrike još ranije je zakupila grčka kompanija Spakder koja u Somboru proizvodi kontejnere za održavanje javne higijene i izvozi ih širom sveta. Grci su, kako se najavljuje, spremni da kupe te pogone somborske fabrike.

Kako bilo, Grupa Zastava vozila odlazi u istoriju, a Srbija definitivno ostaje bez proizvođača specijalnih automobila, lakih i srednjih kamiona. Ostaće, po svemu sudeći, i bez proizvodnje teških kamiona (do 41 tonu nosivosti) u FAP-u, pošto će ta pribojska fabrika, ukoliko nekim čudom izbegne stečaj, promeniti proizvodni program.

Grupa

Grupu Zastava vozila čini skup više fabrika, od kojih sada rade i pokušavaju da nađu kupce Zastava INPRO, Zastava kamioni i Zastava specijalni automobili u Somboru. Na papiru još postoje Fabrika automobila, Rezervni delovi i Hortikultura.

Foto: arhiva / Novosti.rs



čitanja : 3046



Komentari

Jel neko ocekivao drugo resenje, tj. da se desi cudo?

Autor carobnjak 12 Mar 2016, 20:11

Ovo se dalo očekivati za tehnologiju baziranu na zastarelom Fiatu.
Slično će proći i Fićo 500L.

Autor Mišo 12 Mar 2016, 20:30

Drugim recima propalo je sve sto nije kupio Fiat. Zastava Kamione je trebalo da kupi Iveco ali je odustao kad je pocela kriza, a za ostale nije bilo ozbiljno zaiteresovanih.
@Miso, nije u pitanju tehnologija, ima drzava koje nisu imale nikakvu tehnologiju proizvodnje automobila pa su dobili fabrike. Pre bih rekao nesposobnost drzave da nadje kupce i investitore. Direktori tih fabrika su bili postavljeni po politickoj liniji i nisu bili sposobni da nadju partnera, a neki nisu ni hteli, jer su znali da bi ostali bez posla.

Autor B.M 12 Mar 2016, 21:03

B.M
Neboj se propašće i Fijat, pre ili kasnije, uz uloženih neku milijardu evra od strane države.
Vozovi sa Fićama na pruzi su sve ređi i ređi...

Autor Oktopod 12 Mar 2016, 21:23

E moj bajo, pre cemo mi propasti nego Fiat. Njima i ako lose ide ima ko ce da ih kupi, a mi smo bez investicija propali. Bitno je da odrzimo tehnoloski nivo u automobilskoj industriji, mnogo lakse je nesto nadograditi nego pocinjati iz pocetka. No narod najvise zanimaju pare kao i u svakoj siromasnoj drzavi.

Autor B.M 12 Mar 2016, 22:14

Čak i da nemamo nikakvu zaradu od Fiata nama se isplati drzati tu fabriku, ako ni zbog čega drugog ono zbog najnovije tehnologije i robotizovanih masina gde se studenti mogu obucavati, i videti na delu najnoviju tehnologiju i proces proizvodnje. U Kragujevac dolaze iz svih krajeva Srbije. Gde bi ih inace slali? U Srbiji nema takve firme.

Autor B.M 12 Mar 2016, 22:30

Oktopod

Normalno kad je model aktuelan dugi niz godina, čekamo restajling ili novi model. Jedva čekate da "pljunete"

Autor MVa 12 Mar 2016, 23:01

MVa
500L da je bio tražen model, sad bi sa prodajom bio u zenitu.
Nije meni drago da Fiat Srbija propadne, ali to je viđena stvar.
Novim modelom se ne smeju da hvale ni oni koji otvaraju autoputeve bez asfalta, železničke stanice bez stanične zgrade i sl.
Taj novi model je dalekooooo, a mi smo u cajtnotu. Zastavica neminovno pada.

Autor Oktopod 12 Mar 2016, 23:10

Tjah, kad Zastava nije propala praveci Yuga toliko godina sigurno nece ni FCAS sa 500L .. Imali smo i proizvodnju 15.000 automobila godisnje pa je fabrika opstala. Znaci fabrika nije problem vec nasi nazovi strucnjaci koji sve znaju i redovno grese u prognozama.:)

Autor B.M 13 Mar 2016, 00:03

Napredno.
Preko 30 firmi u Kragujevcu nevezanih za Fiat ide u stečaj.
Radomir Nikolić sprema doktorat ,,Stečaj po svaku cenu''

Autor Dejan L 13 Mar 2016, 08:59

Nije ni Stevanović bio bolji.

Svi zajedno, ne samo da su bili nesposobni, već su svesno krali. Tu stranci poput "Fijata" svakako nisu nevini.

A za priču da ukoliko "Fijat" propadne, ima ko će da ga kupi ... to su mislili i za "Rover".

Meni neće biti žao.

Autor CaMIRO 13 Mar 2016, 10:38

Nesposoban menadzment je najveci krivac, umesto sto su cekali da ih neko kupi mogli su da usvoje proizvodnju neceg drugog. Imalo je masina i majstora i vise nego sto je potrebno. Mogli su da prave prikolice kao Zastava Inpro, ili kontejnere ko u Somboru. Logicno da drzava nije mogla zauvek da ih izdrzava, milijardu $ godisnje je odlazilo na propala preduzeca.

Autor B.M 13 Mar 2016, 12:34

A gde su ti cuveni i brojni strucnjaci iz tadasnje Zastave?
Sto ne kazu cime se danas bave, nego se kriju kao misevi...

Autor carobnjak 13 Mar 2016, 12:36

To su bili strucnjaci u prepisivanju talijanskih crteza, jer je original dokumentacija bila na italijanskom. Za svaki deo. A ni to nisu radili kako treba pa je vise puta dolazio crtez na talijanskom. Srecom dolaze nasi strucnjaci koje je Fiat obucio i neki vec rade u inostranstvu. Neki su iz Fiata presli u druge kompanije za vece pare.

Autor B.M 13 Mar 2016, 12:49

B.M.
ne iz Fiata, nego oni sto su radili krajem osamdesetih i devedesetih i koji su odgovorni za "uspeh" Zastave? :)

Autor carobnjak 13 Mar 2016, 12:52

Očigledno nikom nisu bili potrebni sa svojim znanjem i radovima.:) Inace Floridu je dizajnirao talijan, znaci ni dizajn nisu znali da naprave, nego smo platili nekoliko miliona $. Za dobre strucnjake uvek ima posla, narocito u automobilskoj industriji, i kompanije ih stalno traze. Tehnologija na kojoj smo radili je zaostajala 20 god. i koje strucnjake tu mozes da napravis? Stalno izlaze neke inovacije i ako nemas para da pratis pada prodaja.

Autor B.M 13 Mar 2016, 13:14

Šta reći nego da nisam iznenađen, ali opet ne mogu da se otmem utisku da ovaj ministar nema blage veze sa resorom kojeg vodi.

Doduše, stečaj ili privatizacija je Zastavi odavno bila potrebna, odaaaaavno, ali i plan reorganizacije i razvoja, a ne gašenje. Nažalost politika u Srbiji je takva da imao ili ne imao tržište, ideš u stečaj jer možda nije čak ni "diktat odozgo" takav kolika je nesposobnost naših političara, a čiju cenu plaća narod.

Zastava (Automobili) je pre gašenja proizvodnje (2008) imala tržište od preko 10 do 15 hiljada automobila godišnje (što i nije malo s obzirom da je reč o nekih 50 miliona evra godišnje)?!

Danas kukamo i molimo Ruse da nam omoguće izvoz 10000 domaćih automobila na njihovo tržište, a u međuvremenu smo spali na to da sada zahtevamo 5000, a na kraju će biti 0 jer Rusi zahtevaju domaće automobile u cenovnom rangu Lade (a svi znamo koji domaći proizvođač automobila je bio sličan ruskoj Ladi).

Da je pameti, država bi našla investitora koji bi, za domaće tržište mogao u startu da pravi 10000 automobila i eventualno još 10000 automobila za rusko tržište kroz program npr. Lada Granta za Zastavu 10.

To je u startu 20000 automobila koji bi imali sigurno tržište (10000 za domaće i 10000 za rusko tržište u zamenu za toliko Lada). Osim toga, ni Lade ni Zastave na domaćem tržištu nebi smetale konkurenciji pošto potencijalne mušterije Lade i Zastave su trenutno okrenuti ka polovnim automobilima jer nemaju drugu alternativu još od 2008. Onaj ko ima pare za BMW, Mercedes itd, on kupuje i ne buni se, ali nažalost većina ne želi da, u situaciji kada je novac čak nekoliko puta skuplji, troši ogromne pare na kupovinu automobila. Tu je šansa za Zastavu i Ladu.

Što se tiče Lade, model Granta bez carine bi koštao 6000 evra što je cenovna klasa Zastave 10.

Čudnoj državi je očigledno više draža 0 u Rusiji i Zastava (Automobili) bez proizvodnje negoli kao firma sa prometom od čak 100 miliona evra u startu i sa modernim Ladama. Pogledajte X Ray, Vestu i Grantu. Granta za FIAT Punto 188 koji se proizvodio do pre koju godinu bi bio hit. Ako je to malo za FIAT, neka se država dogovori sa FIAT-om da ponovo kupimo licencu za Punto 188 i to onaj blago restilizovani, stavimo Zastava 10 značku i eto još posla za proizvodnju automobila u Srbiji.

FIAT proda svega 2000 500L automobila na tržištu Srbije. Zastava je pred kraj čak 10-15 hiljada. I Srbiji i Rusiji treba Zastava. Nama zbog nas, a Rusima zbog Lade.

Ovo je dokaz da Zastava (Automobili) i sada ima perspektivu samo očigledno je da oni koji nas vode ne žele da zamaraju svoju lepu i pametnu glavicu pa idu linijom lakšeg otpora koja se uvek na kraju pokaže kao najgora opcija.

Što se tiče Zastavinih inžinjera, njeni inžinjeri su svojevremeno prodavali svoje znanje Japancima. Čudi me da to Kragujevčanin povezan sa Fabrikom automobila u Kragujevcu B.M to ne zna. :)

A kad smo kod dizajna, mnoge veće firme se oslanjaju na italijanski dizajn tako da se ne lažemo. Tu su Italijani zakon i nema im ravne. :)

Što se tiče Zastave, prodaja Zastavinih automobila svojevremeno nije strmoglava pala zbog tržišta već politike (1992), kao što ni Zastava (2008 godine kada je prodato 12500 automobila) nije ugašena zbog toga što niko nije više hteo da kupuje Zastave jer treba spomenuti da su kupci obilazili salone tražeći da pazare nov Yugo dve godine nakon gašenja. Yugo je prestao da se proizvodi 2008 godine, a 2010 godine su ljudi se raspitivali dali ima da se kupi nov Yugo. :D

Toliko o tržišno orijentisanom razmišljanju. Nije ni čudo zašto sve firme sa spiska za restrukturiranje idu u stečaj i zašto je sve što vredi, otišlo napolje.

Jednostavno nemamo mi blage veze sa mozgom, a kamoli sa auto-industrijom. Možda je i bolje što Zastava više ne postoji jer kako je krenulo, uskoro neće ni FIAT (FCAS). Zastava zbog nas, a FCAS zbog drugih, a i zbog nas što se nismo osigurali od FIAT-ovog eksperimentisanja sa nama (davanje para bez ikakve jake garancije). Samo u Srbiji stotine miliona mogu da se dobiju na osnovu starog poznanstva. Ja ni na osnovu krvnog srodstva ni žute banke ne dajem džaba, a država daje drugima kao da smo mi Arapi pa imamo para i za bacanje. Subvencije su odlične, ako iza istih postoje jasne garancije o povratu novca, kroz poreze, udeo i(li) na neki drugi način. Bez toga, subvencije su suprotnost, a velike subvencije velika nevolja i opasnost koja može da ugrozi i onaj deo ekonomije koji dobro radi i bez subvencija.

Da se ponovo vratim na Zastavu, slično je i sa Zastavom. Država je davala subvencije (ili šta već) Zastavi, kao i ostalim preduzećima u restrukturiranju, a zauzvrat nije tražila ništa i tako dovela nas pred situaciju u kojoj je stečaj jedino rešenje. Nisu toliko bile potrebne pare, koliko je trebalo postaviti ljude koji znaju, a ne koji ne znaju da vode firme. Mislim, na kraju šta reći nego kakav ministar takvi i menadžeri javnih preduzeća (neznalice ili jednostavno nedorasli zadatku).

Nebi da budem zlurad, ali danas Zastava sutra FIAT (FCAS) jer jednostavno nemamo mi pojma, a inžinjere imamo, od grafičkih, do industrijskih, inžinjere mašinstva, elektrotehnike pa čak i robozike i čega sve ne, samo džaba sve kada država bira one najgore, a pušta one najbolje da odu i rade tamo gde se rad i znanje (neuporedivo) više cene.

Autor Zastava 15 Mar 2016, 19:33

@Zastava, kako tebi nije jasno da ne mozes imati savremen kadar i strucnjake u organizaciono i tehnolosko zastareloj fabrici. Od koga da uce i gde da ih posaljes na praksu. Navedi mi samo jednog Zastavinog strucnjaka koji je poznat u svetu. Nije dzabe simbol Fiata postavljen na ulazu u Kragujevac, to treba zasluziti. A to sta je bilo nekad, i sta je moglo biti je neozbiljno raspravljati. Imali smo rat i bombardovanje sto nas je unazadilo dodatnih 20 god. Sa Zastavom smo jos najbolje prosli, jer su svi ostali propali. Automobili, kamioni, autobusi, traktori? Gde je ta nasa tehnologija i strucnjaci? Pominjes Japan a mi ni Africi vise ne mozemo da prodamo nas proizvod i tehnologiju. Eto zatvaraju se fabrike a nema niko zainteresovan, toliko smo dobri. kad nesto vredi kupci se otimaju ne moras da ih molis i dajes podsticaje.

Autor B.M 15 Mar 2016, 22:57

Realno Zastava je propala jos kada je propao projekat Yugo u SAD, u koji je mnogo ulozeno. Kasniji raspad drzave je do kraja unistio jer je izgubila trziste i kooperante. Pa onda rat, sankcije i bombardovanje. Kraj. Prodali smo maglu talijanima, realno ona nije vredela nista.

Autor B.M 15 Mar 2016, 23:14

B.M

Zastava nije bila toliko zastarela. Svojevremeno je u rekonstrukciju fabrike posle NATO bombardovanja uloženo 500 miliona DM.

Osim toga, Lada je još 2006 u fabrici sa tada zastarelom opremom sklapala Kalinu koja je u to doba bila prvi ozbiljan tehnološki iskorak sparam Lada Nive i drugih ruskih "kockica". Tehnologija im je tada bila kao u Zastave toga doba. Očigledno je da se može proizvoditi i sa zastarelom tehnologijom, pogotovu ako nije toliko zastarela koliko šira javnost misli da je tehnologija bila tada u Zastavi. Primer je upravo Zastava 10 koja je tehnološki identična Kalini iz 2006.

Što se tiče obuke i prakse, u FIAT-u ili nekoj drugoj firmi kao i pre. Nismo morali da uništimo celu Zastavu zbog toga pošto u sklopu licence se dobija i obuka. Niko ne daje licencu bez obuke. Osim toga, ništa nije zapisano u kamenu, mogli smo da unapredimo Zastavu, što smo i radili u zadnjim godinama Zastave.

Nije trebalo ugasiti skroz Zastavu. Nije postojala ni ekonomska logika za to. Čak ni danas (možda danas čak i više) mi nije jasno čemu to kada se moglo (a i danas se može) organizovati proizvodnja od 10000 Zastava 10 na krajičku FIAT-ove fabrike. FCAS ima sve manje posla, a s druge strane postoji potražnja za automobilom koji može da se proda u 10000 primeraka. Sa patriotskim znamenjem i italijanskim dizajnom i cenom od 6000 evra, ja mislim da bi to mnoge ljude u Srbiji, a i regionu, okrenulo od polovnjaka. To nebi poremetilo prodaju 500L pošto reč je o duplo skupljem automobilu nego što je Zastava 10.

Zastava 10, uz dizajn od Punta 188 iz 2009 bi bio automobil taman za naše prilike. Od 500L nema ništa, u Srbiji i regionu, a kako je krenulo i u svetu.

Kako je krenulo, vidim ja da za koju godinu nećemo imati nijednu fabriku automobila jer očigledno niko neće da pokrene Zastavu, a FIAT je polovično već propao. Zastava je nekada počinjala kao mala radionica. Zašto i sada nebismo tako krenuli. Nije bitno koliko se proizvodi već je bitno proizvoditi u skladu sa tržištem (to i jeste bit priče), a ne daš nekome ogromne pare da sruši ogromnu fabriku i izgradi novu ogromnu fabriku i "pukne naveliko". :D

Nijedan automobilski inžinjer na svetu nije poznat po firmi iz koje dolazi već po onome što je stvorio, naročito automobilski dizajneri koji ne rade u firmi već za firmu i to za više njih.

Što se tiče zainteresovanosti za prodaju, zainteresovanih ima i previše, ali kad im prikažeš velike dugove u kojima država duguje samoj sebi i zbog toga zatvara firme u svome vlasništvu, niko nije lud da se upušta u cirkus već svi čekaju da isti cirkus država rasplete kako bi znali u šta ulagaju. Oko Zastave u najmanju ruku vlada haotično stanje, a samo ime može da proda 10000 automobila što je čini atraktivnom, ali džaba dijamant kada se nalazi u veoma opasnoj džungli. Država mora da otplete gordijev čvor zvani (nenaplativi i naduvani, nerealni) dugovi prema samoj sebi i to što pre. Tu leži najveći problem, a ne kod tehnološki zastarele Zastave jer Zastava (mislim na firmu "Automobile") nema nikakvu tehnologiju što je čini idealnom za svež i najsavremeniji start. Sada, sve zavisi od države tj. njene transormacije njenih preduzeća i privatizacije.
Podsticaje se daju da bi se podstakli ljudi da investiraju ovde. Nažalost država koristi podsticaje da bi samu sebe uništila. Takvi su krajnji rezultati te politike. Kada će shvatiti da sve može jeftinije da se odradi. Najverovatnije kad sve stane i ponestane para. Tad inače bude kasno, ali barem će se osvestiti da tako više ne ide. te se stoga jedva čekam 2018 godine. Možda će tek tada biti konačno rešeno pitanje Zastave na način što bi se fabrika automobila upisala u vlasništvo Zastave, ako ništa barem za onaj trećinski udeo mada bilo bi lepo da sva fabrika, sa sve robotima pripadne državi ili Zastavi pošto celi taj projekat je finansiran od strane države Srbije. Tako bi se efikasno rešio problem Zastave. Ko bi rekao da bi se jedno "zlo" moglo uskoro pretvoriti u drugo dobro.

Autor Zastava 16 Mar 2016, 16:42

Sad je bitna prošlost Zastave, a kada pričamo o Zastavinim inžinjerima koji su prodavali znanje Japancima, tada prošlost ne važi. ;)

Autor Zastava 16 Mar 2016, 16:45

@Zastava, procitao sam prvih par recenica koju si napisao i zavrsio citanje: "Zastava nije bila toliko zastarela. Svojevremeno je u rekonstrukciju fabrike posle NATO bombardovanja uloženo 500 miliona DM."-zavrsen citat. Jel si ti svestan kakve gluposti lupetas? Kakvih 500 mil DM, znas li ti koliki je to novac. Kompletno nova fabrika da se napravi na livadi.

Autor B.M 16 Mar 2016, 17:18

B.M.
pusti coveka da dise i pise, bar je najzabavniji na blogu! :)

Autor carobnjak 16 Mar 2016, 17:42

Vama je to zabavno, al neko moze pomisliti da je istina. Radnici Zastave su pozivani da rasciscavaju fabriku posle bombardovanja, pomoci niotkuda. Drzava je imala preca posla, mostovi, pruga, energetika. Ni za plate se nije imalo a kamoli rekostrukciju. Samo je zakrpljena. Najvaznije masine su pre bombardovanja bile premestene van fabrike kod radnika uglavnom.

Autor B.M 16 Mar 2016, 18:11

Pardon, nisam se baš najpreciznije izrazio u tom delu teksta. 500 miliona DM je iznos procenjene štete nastale bombardovanjem fabrike 1999 kada je razorena fabrika.

B.M

Ne misliš valjda da je 160000 kvadrata porušenih fabričkih hala obnovljeno tek onako bez ikakvih para? :)))

No više nebitno u ovoj celoj priči. Šta je bilo bilo je. NATO napravio štetu od 500 miliona DM, mi obnovili, onda je došao FIAT i tu fabriku za simboličnih 1 evro kupio i porušio da bi napravio svoju. Nebitno više i to. Sad samo gledam šta donose (ili odnose) dani koji slede.

Autor Zastava 16 Mar 2016, 19:49

Ako je steta bila 500 mil. DM kako je fabrika obnovljena za nekoliko meseci i ponovo pocela da radi.:) I to u vreme kad nismo imali para niti mogli da uvozimo masine zbog sankcija. Ako vec nesto ne znas bar razmisljaj logicno. A Zastavu je uglavnom obnovio grad i njeni radnici, grad je dao mehanizaciju a radnika na placenom je bilo nekoliko hiljada tako da radne snage nije nedostajalo. Znaci niti je NATO napravio stetu 500 mil $ niti bi mi toliku stetu bili sposobni sanirati. Da su hteli mogli su je potpuno unistiti. Svi pogodjeni delovi Zastave su ubrzo poceli da rade, cak i vojna fabrika. Dalje, Fiat nije kupio fabriku za jedan evro, potpisan je ugovor o zajednickom ulaganju drzave i Fiata, gde Fiat postaje vlasnik dve trecine a drzava vlasnik trecine fabrike. Fiat je uplatio 100 mil. evra osnivackog uloga a ne jedan euro.. Nigde ne postoji podatak da je Fiat kupio fabriku za 1 evro, znaci nisi mogao nigde ni procitati. Kako te ne mrzi vise da lupas gluposti?

Autor B.M 17 Mar 2016, 06:28

Zastava jeste kostala drzavu ogroman novac jer je dugovala svima; drzavi, gradu, dobavljacima, Fiatu, bankama, radnicima... Kamo srece da je samo bombardovanje bio problem. Bez Fiata nebi vise postojala i zbogom autoindustijo. Desilo bi se isto kao i sa elektronskom industrijom u Nišu, gde je kompanija propala, podeljena na delove, a hale izdate privatnicima.

Autor B.M 17 Mar 2016, 07:04

Ako meni ne veruješ, onda uveri se sam.

"„Zastava“ je tada, kako je procenjeno, pretrpela štetu od oko 500 miliona nemačkih maraka."

Izvor citata: http://www.kurir.rs/vesti/drustvo/secanje-na-agresiju-na-uskrs-je-nato-sravnio-zastavu-clanak-1733627

Ako laže koza, ne laže rog. ;)

Autor Zastava 17 Mar 2016, 14:42

FIAT je za nas ogromno ništa i nebitan faktor. Ne razumem tu "zahvalnost" nekih prema FIAT-u. Osim toga, FIAT nije stvorio Zastavu već mi. Zastava je prvo bila proizvođač američkih kamiona za vreme Kraljevine Hugoslavije tako da priča da je FIAT stvorio Zastavu nije tačna. Osim toga, za razliku od Poljskog ogranka FIAT-a, Zastava je bila posebna firma koja je tehnologiju kupovala od FIAT-a tako da Zastava nikada nije bila FIAT-ova, a nije ni sada. Tehnologiju smo mogli kupiti i od Peugeota, Volkswagena, Renaulta i drugih proizvođača automobila. Mi ništa ne dugujemo FIAT-u, samo se bojim da nije tako kada je u pitanju odnos FIAT-a prema nama. I Lada je kupovala FIAT-ovu tehnologiju, s tim da ih je kupio Renault. Zašto nebi tako moglo i sa Zastavom? Ne nužno da je kupi Renault već bilo ko.

Bez FIAT-a bi itekako bilo Zastave, možda čak i kvalitetnije Zastave.

Ei ima sveukupan dug prema državi od oko 30 miliona evra. Samo zemljište koje poseduju u Zemunu je procenjeno na 50 miliona evra. Ako je sudeći po ekonomskim paramtrima (koji su najbitniji deo u ekonomiji), oni ni izbliza nisu zreli za stečaj. Još jedan primer i pokazatelj da nas vode ljudi gori od nas.

Autor Zastava 17 Mar 2016, 14:58

U sta da se uverim, u pisanje Kurira? :) neka hvala.
Zastava je otisla u stecaj i ne vidim razlog dalje rasprave sta je bilo nekad, sta je moblo biti i sta bi bilo da je bilo. Da je Fiat odustao niko drugi nebi dosao, jer je bila velika kriza u autoindustiji, i nisu imali posla ni za svoje fabrike a kamoli za nove.

Autor B.M 17 Mar 2016, 17:07

Zastava još uvek nije otišla u stečaj.

Da je FIAT odustao, došao bi neko drugi, a da su i drugima nuđeni isti uslovi koji su nuđeni FIAT-u, danas bismo imali Zastavu kao proizvođača iza kojeg stoji znatno ozbiljnija firma sa dugoročnijim planom od FIAT-ovog. Pogledajmo Volkswagen koji je kupio Škodu još početkom 90-ih. Škoda je i dan danas deo Volkswagen grupe. Sada je jača i od glavnog brenda u FCA grupaciji - FIAT-a, a reč je o brendu koji čini samo jedan deo Volkswagen grupe.

Subvencije bez ikakve jasne ili jasnije garancije (u vidu plaćanja penala u slučaju nepoštovanja ugovorenonog) su dovele do toga da ćemo do 2018 dati 500 miliona evra + razne subvencije za radna mesta i druge povlastice tako da dok je FIAT investirao 100 miliona evra, dobio je nekoliko stotina miliona evra i komotno može da još sutra zatvori fabriku pošto dobili su ono što ni u Slovačkoj nebi dobili bez kristalno jasne garancije da će ugovoreno biti i sprovedeno. Ovako, čim nema nikakvih sankcija za FIAT, pretpostavljam da FIAT i nije u obavezi da ispunjava bilo kakav uslov čim mu je neko dao sve džaba bez ikakvih obaveza.

E tu se razlikujemo mi od npr. Slovačke na koju se svi zagovornici subvencija pozivaju. Ta ista Slovačka ima i uslove koji nalažu da se svaki uloženi evro mora vratiti nazad. Mi nemamo to i zato subvencije kod nas imaju kontraefekte do te mere da se čak uništava i obesmišljava privreda i privređivanje u Srbiji.

Nije sve u subvencijama. Mi "vređamo" mnoge investitore nudeći svima takve uslove. Nisu svi došli zbog naših "besplatnih para" već zbog dobrog glasa i pozitivnih iskustava nastalih još od dolaska prvih velikih investitora poput Henkela i drugih velikih ozbiljnih (pre svega nemačkih) investitora, dakle na osnovu iskustava onih koji su došli u Srbiju kada nije bilo nikakvih subvencija od 10000 evra po svakom zaposlenom radniku.

Kada bi se Srbija fokusirala na Volkswagen i druge nemačke investitore i u automobilskoj industriji, gde bi na kraj bio.

Pogledajte samo proizvođače auto-delova u Srbiji. Ima nemačkih proizvođača auto-delova u Srbiji koji zapošljavaju više ljudi nego FIAT-ova fabrika automobila u Kragujevcu!!! Neki proizvođači imaju i po nekoliko fabrika auto-delova po Srbiji. Država treba da se fokusira i na nemačke proizvođače automobila, jer ipak, to je njihov fah. Kakvi Italijani, kakvi bakrači. Ovi idu ćao za 2 godine, a to, iz ličnog iskustva znam, prođe dok si rekao keks. Ja već godinu-dve upozoravam na činjenicu da FCAS bledi i da na muskoro kraj sledi. Mrzim kad sam u pravu, ali očigledno je tako nažalost.

Zanimljiv je FIAT-ov tajming kada su otpočeli proizvodnju 500L modela (2012). Svako ko se iole razume u matematiku zna da na 10 godina od potpisivanja ugovora sa FIAT-om ističe i rok trajanja još uvek aktuelnog modela što najverovatnije znači da je ovo prvi i poslednji FIAT model u Kragujevcu, a svi znamo šta znači kada dođe 2018. Repriza Železare iz 2012 godine na pomolu. S tim da su oni "zbrisali" nakon 9 godina. FIAT se bliži ka 9-oj godini. Pitanje dali će uspeti da izdrže do 10 godine no ne sumnjam u to da će dogurati dotle jer to je još 50 miliona evra besplatnog novca. :)))

Kad malo bolje razmislim, bila je bolja Zastava. Nekada preko 10000 radnika, do pre samo otprilike 10-ak godina, a danas FCAS samo 2-3 hiljade radnika, nekada je preko 90 odsto delova za Zastavu bilo domaće proizvodnje, a danas za FIAT 500L 90 odsto delova je iz uvoza, a zbog Zastave je Kragujevac nosio ime doline gladi. Šta je onda ovo? Progres?! U stvari jeste, ako progres znači veći broj kvalidikovanih radnika na birou. :)))

Manje glavobolje bi bilo da je pronađen strateški partner za Zastavu umesto dovođenja šrafciger industrije koja kako je došla tako će i otići. Dovoljno je samo da se pokupe svi šrafcigeri i par Komatsu robota pošto nema lokalizovane proizvodnje. Jedini sofisticiraniji roboti od japanskih su radnici. To je jedina tehnologija u FCASS-u. Onaj ko kaže da je FIAT uložio puno novca da bi se odjednom povukao je delimično u pravu samo što FIAT nije puno uložio svojih para tako da oni mogu još sutra da odu. Osim toga, nebi ovo bio prvi slučaj odlaska neke autokompanije iz neke zemlje što dodatno govori o tome koliko je imati ulogu sporednog igrača mač sa dve oštrice.

E upravo zbog ovoga se trebalo ići na privatizaciju i modernizaciju Zastave, a ne na rušenje iste. Trebali smo, kao Česi što su uradili sa Škodom, da kroz podizanje domaćeg brenda, obavežemo stranog investitora da što duže ostane na način da se od Zastave napravi jeftinija verzija krovne kompanije.

I sada nije kasno. Kao start up firma, bez ikakvih fizičkih ograničenja, Zastava je sada idealnija nego sa zastarelom fabrikom kad je bila.

Ja bih glasao za onog ko bi našao investitora za Zastavu (Automobile), a ne za onog ko mi obećava ono što tek treba u maju nakon izbora da se desi i još nekoliko meseci da to sve zaživi na terenu, s tim da od toga nema neke velike koristi uzmemo li u obtir da je reč o nekoliko hiljada automobila i činjenici da je FIAT nepoznat i čak nepoželjan na tim prostorima. FIAT je u Rusiji, ako se ne varam, već bio prisutan i prošao je veomA loše. Zašto bi sada bilo drugačije kada FIAT direktno nije uspio da se probije. Ovaj posao sa Rusima nema nikakvog značaja, osim onog političkog, to je jedino nesumnjivo.

Bez pokretanja Zastave nema ni auto-industrije na duge staze pošto 10 godina u auto-industriji je kao godina držanja kafića. Srbiji treba ozbiljan investitor koji će, pre nego što dođe, da lokalizuje proizvodnju. Trenutno, u Srbiji se proizvodi više delova za Volkswagen i druge proizvođače negoli za FIAT. Nadam se da je to nagoveštaj nečeg mnogo većeg.

Autor Zastava 19 Mar 2016, 17:20

Da da, dosao bi neko drugi, kao sto su dosli i za ostale nase fabrike i komponentase iz autoindustrije. Autobusi, kamioni, traktori.. nijednu fabriku nismo uspoeli da prodamo. Samo Fiat sto je uleteo a nama ni on ne valja. Znaci nismo ni za sta, kratko receno.

Autor B.M 19 Mar 2016, 17:43

Nijedna domaća firma iz sektora motorne industrije još uvek nije "ozbiljno ponuđena" na prodaju. Bilo je pokušaja sa privatizacijom "Zastava Automobila", ali se na kraju odustalo od toga zarad podizanja nove fabrike automobila sa FIAT-om tako da, kako će i biti investitora kada nije bilo ni međunarodnih tendera. Ja se sećam da je za prodaju Karićevog telekoma i privatizaciju svojevremeno bio raspisan međunarodni tender, a oglas je bio onjavljen u svim relevantnim svetskim dnevnim novinama. Kako će biti investitora kad niko živ van Srbije ne zna da su ove firme na prodaju.

Autor Zastava 20 Mar 2016, 15:42

Lepo ti pise u tekstu da Zastava Automobili postoje samo na papiru! Samo pravis budalu os sebe.

Autor B.M 27 Maj 2016, 18:56

Sve dok Zastava Automobili postoje na papiru postoji i šansa da tako više ne bude jer FIAT koji uz to zapošljava više od 2000 radnika nije pouzdano rešenje s obzirom da je samo na osnovu jedne stavke država dala FIAT-u 500 miliona evra, a isti uzvraća državi padom prodaje i ćutanjem po pitanju novog modela što znači da za godinu dana, kada ističe ugovor, sudbina domaće automobilske industrije je pod velikim upitnikom.

Za te pare, država je mogla sama da oživi Zastavu, a ne da izmišlja toplu vodu koja se na kraju ispostavila skupljom nego da je država sama krenula u taj poduhvat. Ovako, dupla šteta. Em država je najveći finansijer ovog projekta sa FIAT-om, em (zahvaljujući veoma kontroverznom ugovoru) to nije njeno većinsko vlasništvo pa s toga ne može da reaguje na stanje u toj fabrici, a koje je sve gore po pitanju prodaje proizvoda te fabrike, kao i broja radnika koji tu rade.

Samo se nadam da će na kraju nekadašnja imovina Zastave, kada istekne taj problematičan ugovor sa FIAT-om, biti vraćena njenom prvobitnom vlasniku, firmi Zastava Automobili s obzirom da to je imovina dekretom oduzeta od iste.

Autor Zastava 25 Mar 2017, 15:33