
Da li najavom izvoza kragujevačkih vozila u zemlje Evroazijskog ekonomskog saveza, Vlada spašava domaću ili rusku auto-industriju
Kragujevac - Iako se poslednjih dana ističe sve izvesnija mogućnost bescarinskog plasmana sve tri verzije "fijata 500L" na tržišta zemalja Evroazijskog ekonomskog saveza i tvrdi da će od toga korist imati i srpski potrošači, jer će moći da kupuju ruska vozila pod istim uslovima, bez carina od 12,5 odsto, pažljivija analiza dovodi u pitanje početnu euforiju.
Naime, prema početnim postulatima ovog posla, iz kragujevačke fabrike automobila bi na tržište EES - Rusije, Belorusije, Kazahstana i Jermenije od oko 150 miliona stanovnika, trebalo da krene kontingent od nekih 10.000 relativno skupih "fijata 500L", a za uzvrat će u Srbiju, za sedam miliona potencijalnih potrošača, pod istim povlašćenim statusom doći isto toliko jeftinih ruskih putničkih, terenskih i teretnih vozila. Rusi će, gotovo izvesno, kupcima u Srbiji da ponude neke od Ladinih modela, najverovatnije "kalinu", koja će ovde, bez carine, da košta do 7.000 evra, zatim "lada Nivu", ali i teretnjake marke GAZ - "Gazela next", na primer. S druge strane, kragujevačka fabrika sa "fijatom 500L", kreće u veliku avanturu, jer se i dalje ne zna ko će i pod kojima uslovima da prodaje taj automobil i rezervne delove u Evroazijskom regionu, gde su noviji Fijatovi modeli relativno, ako ne i u potpunosti - nepoznata vozila.
Podsetimo i da srpski zvaničnici već tri godine, od aprila 2013, moljakaju Vladimira Putina i njegove saradnike da omoguće povlašćeni plasman jednog kontingenta "fijata 500L" na ruskom tržištu, od čega, uprkos svim obećanjima, do sada nije bilo ništa. Ipak, zemlje EES-a gotovo naprasno su odustale od stroge zaštite svojih automobilskih industrija, a jedan od važnijih uzroka je to što se najveća ruska automobilska kompanija, AvtoVaz, od 2013., u većinskom vlasništvu grupacije Reno-Nisan, našla praktično pred bankrotom. Da bi izašao iz te situacije, Vazu su neophodna nova tržišta, a jedno, ovo domaće, ponudiće mu Vlada Srbije. I to pod najpovoljnijim mogućim uslovima. Posledica, s obzirom na očekivanu cenu "lade Kaline" od oko 7.000 evra, može biti ugrožavanje prodaje "fijata 500L", ali i ostalih inostranih automobila koji nisu u povlašćenom statusu. Kome to, onda, pomaže Vlada Srbija - ruskom AvtoVazu ili domaćoj auto-industriji, odnosno kompaniji Fijat Krajsler automobili i njenim radnicima, koji poručuju da je njihovoj fabrici potreban barem još jedan model.
Problemi u AvtoVazu
Neto gubitak ruskog AvtoVaza za 2015. godinu iznosio je 73,8 milijardi rubalja (847 miliona evra), i gotovo je tri puta veći od minusa od 25 milijardi rubalja iz 2014. Reno je prošlog meseca saopštio da može da dokapitalizuje i u potpunosti preuzme AvtoVaz, koji je lane opteretio račun francuskog proizvođača sa 620 miliona evra, ali mu je poručeno da će u okviru antikriznog plana dalje "optimizovati radnu snagu", nakon što je kompanija već prebacila sve zaposlene i menadžment na četvorodnevnu radnu nedelju u februaru prošle godine. Rusko tržište automobila je prošle godine opalo za 35 odsto, pošto su međunarodne sankcije i pad cena nafte uzeli danak.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva / FCA Srbija
Kako glup tekst, nekoliko hiljada automobila godisnje nece spasiti ni Avtovaz, ni FCAS. Najvecu korist imace gradjani koji dobijaju automobile po manjim cenama.
Nama se ovaj posao vise isplati jer ulazimo na trziste ruske federacije, dok su rusi ovde vec prisutni.
Kao neko ko se mnogo interesuje u istoriju, sad sam se zainteresovao da saznam kakvi su odnosi bili izmedju rusa i italijana kroz istoriju. To mi je nekako nespojiva veza. Znam da su italijanske snage bile u "poseti" istocnom frontu svojevremeno i znam da je jedan avioinzenjer imao uspeha u programu mlaznih aviona. Zvao se Robert Bartini i imao je neke luda resenja svojevremeno.
Ali sem toga-nista vise ne znam.
Pa ako bi neko mogao, bez gledanja u Vikipediju, da mi kaze svoje misljenje o tome.
@ UCS
Celokupna putnickai motorizacija Istocnog bloka od kraja sedamdesetih na ovamo se oslanja na kupovinu tehnologije od Fiata. Tako da... nisu imali ni malo veze.
@Fordovac,
Da. presao sam preko toga nesvesno. Ali to je nekako mizerno, naspram odnosa koje su imali sa francuzima stotinu godina unazad, pa i sa nemcima.
Ništa značajno od ovog posla pošto ovo neće spasiti posrnuli FCAS. Zastavu za Ladu bi bila bolja pogodba. Skupi FIAT za jeftinu Ladu, 90 odsto nema nego što ima smisla. Ovo je dobo samo ako se od simboličnih rezultata može živeti.
Uros...
Pa neznam o kakvoj vezi imaju rusi sa nemcima i francuzima u proslosti ali sa Fiatom i te kako puno. Ne samo rusi nego sto kaze Fordovac ceo istocni blok zajedno sa nama. Zastavina proizvodnja se zasnivala na Z-750, Z-1300, Z-101, 128 itd. U rusiji lada, poljska PZ fiat 650 idt. Pa cak i modeli Yugo-45,55,60,65 na osnovu modela ako se dobro secam Fiat 127, Florida na osnovu Fiat Tipo itd. Motori na bazi Fiatove licence koji su se proizvodili u Rakovici od 900,1100,1300,1500 ccm... Jedino su Rumuni imali veze sa Francuzima u to vreme i kasnije sa Renaultom- reno 12.
@bk,
Moje pitanje ide van sfere automobilske saradnje. Sve to ti i Fordovac pricate je na mestu i ja se slazem sa vama.
Ja sam mislio na neke dalje istorijske interese pa je to mozda drugima cudno ili neinteresatno.
Pricam o odnosima koji idu i vek,dva u proslost.
Ali necu da davim ovde, nije interesatno izgleda.
Poz
Bezveze, količine su male a i ne znam ko će to ko planira da kupi fiat 500L ili neki drugi novi automobil afirmisanijeg proizvodječa umesto toga da kupi Ladu. Ovo samo otvara mogućnost onima koji bi kupili polovne automobile da ipak dodju do novog, za kvalitet naših puteva, sasvim odogvoarajućeg automobila. tako da je win-win situacija ako je uopšte bude bilo.
@moron
Po tvom pisaniju odlucih da proverim prostor u kalini kros, stvarno iznenadjujuce prostrano. Cak i tabla, sredisnja konzola, sve toizgleda ok.
Ali sto mirise na jeftino unutra, pa 15 dana se ne bi smeli zatvarati prozori, dok se ne izluftira. Spolja grdoba.
Najznacajnija saradnja izmedju Rusije i Italije je od drugog svetskog rata. I to se samo broji.
Italijani su dali FIAT-a 124 ali sa bregastom u glavi motora rusima i to na Lenjinov rodjendan. I sadasnja Lada Niva je na toj bazi.
Sto se tice trgovinske razmene tu je Lada Kalina i sa carinom mnogo jeftinija od fiata. Tako da se nista ne menja.
Inace ako misli Lada da prezivi, MORA DA SE VRATI KORENIMA, a ne sa gubitasem renoom.