
Američka kompanija Akatis Pauer dobila je 9 miliona dolara finansijske pomoći od države, da kod jednog starijeg tipa motora sa unutrašnjim sagorevanjem poboljša ekonomičnost za 50%, saznaje Glas Amerike.
Automobilski motori sa unutrašnjim sagorevanjem vremenom će se povući iz upotrebe, ali stručnjaci se slažu da će proći nekoliko decenija pre nego što automobili na struju postanu dominantni. U međuvremenu postojeći motori na benzin i dizel gorivo bi mogli da budu efikasniji i da manje zagađuju okolinu.
Zahvaljujući modernoj tehnologiji kompanija Akatis Pauer sa sedištem u Kaliforniji obnovila je koncept motora sa dva klipa u jednom cilindru koji se kreću u suprotnom smeru, a koji je uglavnom bio napušten posle Drugog svetskog rata.
“Motor sa suprotstavljenim klipovima može da postigne veliku snagu u znatno manjem pakovanju”, kaže Fabien Redon iz kompanije Akatis Pauer.
Motor ima dvotaktni ciklus, ali sa odvojenim protokom ulja. Glava motora i ventili, koji su značajni izvor gubitka toplote a time i snage kod konvencionalnih motora, ovde ne postoje. Klipovi u cilindru kreću se jedan prema drugom, međusobno sabijaju smešu goriva i vazduha koja se sama pali razdvajajući klipove i proizvodeći energiju. Izduvni gasovi izlaze kroz otvore na zidovima cilindra. Za razliku od konvencionalnih motora, motor sa suprotstavljenim klipovima je jeftiniji i jednostavniji za proizvodnju.
“Usavršili smo ih tako da ne zagađuju mnogo jer imaju veoma dobro sagorevanje pa je oslobađanje štetnih gasova znatno manje.”
Veliki motori sa suprotstavljenim klipovima se već dugo koriste u vojnoj industriji i drugde, ali konstruisati takav motor za putnička vozila nije bilo lako.
“Ovaj tip sagorevanja ima poteškoća kod malih opterećenja, jer je unutar komore za sagorevanje potrebno dostići određenu temperaturu za samozapaljenje goriva”, ističe Redon.
Pogledajte prikaz rada ovog tipa motora:
Kompanija Akatis Pauer i njeni saradnici na ovom projektu, Nacionalna laboratorija Argon i kompanija Delfi Automotiv, kažu da su sigurni da će uspeti da prevaziđu poteškoće i da će se do 2018. na tržištu pojaviti trolitarski motori sa tri cilindra koji će biti za 50 odsto efikasniji od klasičnih i pogodni za ugradnju u putnička vozila i kamione.
Izvor: B92.net / Glas Amerike
Ako bude radio na mesavinu benzina i dvotaktola, onda ima sanse! :)
Sve to lepo na papiru i u racunaru, ali u praksi ima mnogo stvari koje treba resiti.
Prvo je podmazivanje gornje radilice i klipova. U ovom slucaju, ulje ce se slivati pravo u "malu pesnicu" i oko klipa, pa ce biti potrebno cudo da bi se sprecio prodor ulja u cilindar u toku eksploatacije.
Drugi problem je sabiranje snage sa obe radilice. Gornja radilica mora da obrne jos jedan zupcanik da bi snaga sa nje dosla do izlazne osovine, pa sve to ustelovati sa ovom dole ce biti sizifovski posao. A tek kad se jevi luft...
Trece, gubitak kompresije (zbog habanja ili pucanja karika) na jednom klipu automatski kvari ucinak i na onom suprotnom.
Ovo su samo neki od problema. Licno, ne polazem neke nade u ovaj projekat, ali, posto ima mnogo pametnijih od mene, mozda svi problemi i budu reseni valjano.