home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Gasi se nekadašnji industrijski mastodont

Izvor: Danas.rs

Kragujevac - Grupa Zastava vozila koja je, nakon dekomponovanja nekadašnjeg najvećeg industrijskog kompleksa na Balkanu, Grupe Zastava, svedena na proizvođače putničkih, privrednih, specijalnih i priključnih vozila, te još nekih manjih preduzeća, definitivno odlazi u istoriju.

U Grupi Zastava vozila juče je, naime, nakon dužeg odlaganja, počela realizacija poslednjeg socijalnog programa, za koji se izjasnilo 92 od ukupno 112 zaposlenih u Holdingu, Rezervnim delovima i Hortikulturi kragujevačke kompanije. Predsednica sindikata u Grupi Zastava vozila Gordana Simov za naš list kaže da je realizacija socijalnog programa "početak definitivnog kraja" te grupe, odnosno proizvodnje automobila, kamiona, specijalnih i priključnih vozila pod nazivom "Zastava".

Podsetimo, u proizvodnji putničkih, privrednih, drugih vozila i delova, krajem 80-ih prošloga veka, kad je Zastava bila na vrhuncu, samo u Kragujevcu bilo je angažovano više od 30.000 radnika. Na prostoru bivše Jugoslavije, od proizvodnje automobila i ostalih vozila marke "Zastava" živelo je nekoliko stotina hiljada radnika, plus članova njihovih porodica.

Sada je taj kompleks fabrika ostao bez proizvodnje lakih i srednjih kamiona i specijalnih automobila (pik-apova), koji su decenijama izlazili iz pogona Zastave u Somboru. U njima zakupac, grčka firma Spajder, već duže proizvodi kontejnere za javnu higijenu. Šansu da opstane ima jedino proizvodnja priključnih vozila (automobilskih prikolica), i to isključivo zahvaljujući Francuzima, koji najozbiljnije nameravaju da nastave i unaprede tu proizvodnju u centru Šumadije. Ima, s druge strane, indicija da bi u delu Zastave kamiona, o čemu je naš list već pisao, mogla da se organizuje proizvodnja vojnih vozila, ili delova za njih, ali to, ukoliko i zaživi, neće biti ni bleda senka nekada moćne kragujevačke kamionske industrije, u kojoj je, u zajedničkoj kompaniji sa Zastavom učestvovao italijanski IVEKO.

Inače, realizacija socijalnog programa u Grupi Zastava vozila juče nije počela u Zastavi kamionima i proizvođaču automobilskih prikolica Zastavi INPRO, ali iz različitih razloga. U Kamionima, u kojima se odlazak iz preduzeća izjasnilo 65 od preostala 72 radnika, isplata otpremnina privremeno je odložena do početka naredne sedmice, jer se u ovoj fabrici i dalje suočavaju sa potraživanjima poverilaca, pre svega bivših i sadašnjih radnika, koji sudskim putem nastoje da "izvuku" zaostale zarade.

U Zastavi INPRO, pak, realizacija socijalnog programa odložena je zbog pregovora sa dugogodišnjim poslovnim partnerom, francuskim Triganoom, o nastavku i organizaciji proizvodnje priključnih vozila. Socijalni program u INPRU, čiju većinu radnika čine osobe sa invaliditetom, odnosiće se na one zaposlene koji neće biti obuhvaćeni sporazumom sa Triganoom, ali i one koji žele da odu uz otpremninu. Fabrika bi, prema još nepotvrđenim najavama, ali s obzirom na zdravstveni status uposlenih, trebalo da ostane zaštitna radionica.

Trigano registrovao preduzeće u Srbiji

Francuski Trigano upravo je, prema informacijama našeg lista, registrovao firmu za proizvodnju priključnih vozila u Srbiji, pod nazivom Trigano prikolice, sa sedištem u Kragujevcu, što je juče preneto i zaposlenima u Zastavi INPRO. Trigano, pored proizvodnog programa, treba da preuzme i oko 200 radnika INPRA.

Raste izvoz firmi iz Šumadije i Pomoravlja

Kragujevac - Privreda Šumadije i Pomoravlja je u prvom ovogodišnjem kvartalu na svetska tržišta izvezla proizvode u vrednosti od oko 523 miliona dolara. U istom periodu uvezla je robu i usluge za 375 miliona dolara čime je ostvaren spoljnotrgovinski suficit od 148 miliona dinara.

U poređenju sa istim periodom 2015., ovogodišnji suficit u prva tri meseca veći je za 11,7 procenata. Istovremeno, pokrivenost uvoza izvozom povećana je za devet i po odsto. Najveći izvoznici su i dalje kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija i ostale firme iz oblasti automobilske industrije locirane u ovom delu Srbije (Jura i druge), zatim proizvođači nameštaja (Forma Ideale), oružja (Zastava), kao i aranđelovačka firma Peštan, Kronošpan iz Lapova i drugi.

Među izvoznicima, kompanija "Milanović inženjering" beleži pet puta veći izvoz delova šinskih vozila za Simens, firma "TPV Šumadija" povećala je plasman na inostranim tržištima za 88 procenata, "Grafostil" za 63 odsto, a u samom vrhu liste (naj)uspešnijih nalaze se Teknia i SCGM Kragujevac.

Foto: arhiva / Novosti.rs



čitanja : 1237



Komentari

Čestitam, od 1990e do danas, 26 godina na grbači države. I sad će primiti otpremninu za godine nerada uglavnom. Nisu im mogli nista dok ih je bilo mnogo a sad ce ovih par stotina lako da razjure. Najbolje su prosli rukovodioci, dobre plate i putovanja po svetu trazeci partnera.

Autor B.M 25 Maj 2016, 22:30

B.M
Predlažeš da te pare od "mučene" otpremnine damo Fiatu?? Malo smo mu dali ??
Dali smo Fiatu više nego za 100 000 radnika otpremnine. Toliko Srbija nema zaposlenih u industriji.

Autor Oktopod 25 Maj 2016, 22:36

I jos nesto, najbolji radnici su otisli jos 90ih, kad su videli da je stala proizvodnja, i potrazili sebi drugi posao. Nisu hteli da rade za male plate ili da cekaju da ih neko pozove. Ostali su uglavnom nesoposobnjakovici zadovoljni i crkavicom koju im daju samo da bi imali bilo kakav posao.

Autor B.M 25 Maj 2016, 22:40

B.M
A kako ti kao tako "sposoban" završi kao bot Fiata ???

Autor Oktopod 25 Maj 2016, 22:43

Botovi su meka i medina, samo nek se okrece turbina..

Autor NemanjaBB 25 Maj 2016, 23:59

Razumem ja vas, živite u teskim vremenima pa vam sve smeta. Al onda je bilo neverovatno da neko ne moze da nadje posao, a dosta njih su napustili Zastavu bez otpremnine i pocinjali neki posao kao privatnici. Što bi neko radio u propaloj Zastavi za nekoliko maraka koliko je bila plata, sem ako nije nesposoban da nadje bolje. Bilo je i dosta iz okoline kojima se nije vracalo na selo al su na kraju morali jer od plate nisu imali ni za prevoz. Onda mozete misliti koji su ostali, oni koji nisu znali nista drugo da rade, sirotinja i rukovodioci kojima nikad nije bilo lose.

Autor B.M 26 Maj 2016, 10:22

"I jos nesto, najbolji radnici su otisli jos 90ih, kad su videli da je stala proizvodnja, i potrazili sebi drugi posao. Nisu hteli da rade za male plate ili da cekaju da ih neko pozove. Ostali su uglavnom nesoposobnjakovici zadovoljni i crkavicom koju im daju samo da bi imali bilo kakav posao."

Stala proizvodnja = FCAS

Radnici potražili drugi posao (radnici taksiraju po Kragujevcu) = FCAS-ovi radnici trenutno i najverovatnije svaki drugi dan ove godine.

Male plate = opet FCAS. U Zastavi plata je bila 800 DM, a u FCAS-u danas 300 evra!

"Nesposobnjakovići zadovoljni crkavicom" = gle čuda opet FCAS. 300 evra u auto-industriji (još pritom te pare daje država) je danas ravno prosidbi. Možda je i dobro što ljudi taksiraju kada nema posla u FCAS-u. Više će novca da zarade za par dana taksiranja negoli za mesec dana rada sa peneumatskim čekićem!

--------

Bojim se da nas čekaju crni dani kada je u pitanju domaća automobilska industrija jer upravo smo svedoci početka kraja automobilske industrije u Srbiji. Umesto da nađe investitora za Zastava Automobile, kao i druge Zastavine firme, država gasi tu firmu, kao i ostale iz tog sektora bez ponude ikakvog međunarodnog tendera ili bilo kakvog drugog rešenja koje bi dovelo do konačne privatizacije Zastave. Ako Zastava odlazi u istoriju na način na koji nije zaslužila onda neka nam je svima bog na pomoći. FIAT pola godine ove godine neće raditi. Dali je iko ko vuče konce u našoj automobilskoj industriji svestan da mi nismo druge zemlje pa da imamo nekoliko fabrika automobila tako da nije šteta ako jedna ode. Mi imamo samo jednu domaću automobilsku kompaniju, a to je Zastava. Ako ona ode, ostaje nam samo turistička automobilska industrija u vidu FIAT-a u Kragujevcu. Ostalo je manje od 2 godine do odlaska FIAT-a iz Srbije. FIAT je došao u Srbiju u aprilu 2008. Ko god da je rasturio Zastavu (ne privatizovao već bukvalno rasturio) učinio je Srbiji veliku međveđu uslugu sa elementima krivičnog (ne)dela.
Što više vreme odmiče to se više vidi koliki je razarajuć efekat imao dolazak FIAT-a u Srbiji ili da budem precizniji uništavanje Zastave. Ono što ni NATO bombe nisu uspele da urade, država je u saučesništvu sa Italijanima krišom iza leđa svome vlastitom narodu uradila. O ovome svojevrsnom autogolu sa nesagledivim posledicama, čije se posledice iz dana u dan sve više vide i tek će da se vide još više, mislim da se i mediji treba pozabaviti. Ovakav vid privatizacije još nije viđen ni u Americi za vrijeme za vreme divljeg zapada (možda i jeste, samo Amerikanci imaju domaćih automobilskih kompanija koliko hoćete pa jedna manje više im ne znači ništa, ali mi samo jednu našu), kao ni u Rusiji danas, a koja važi za veoma kapitalističku zemlju. Pre neki dan u jednoj radio emisiji na radiju Beograd, Talasanje se zove, spomenu jedan od sagovornika Rusiju u kontekstu surovog kapitalizma i spomenu nešto da je Srbija po tome bolja. Ne, Srbija nije ništa po tom pitanju bolja, čak i gora od Rusije jer je u nas kapitalizam trenutno najgori u Evropi. Jedino ovde velike državne firme se prodaju u četiri oka i to za 1 evro i to ne ni firme, već imovina i to imovina vredna nekoliko stotina miliona evra. Pa tu naprosto sve vrišti korupcija da čudi me da neko nije zaglavio negde u zatvoru.

Tako smo na kraju od jednog problema dobili dva umesto nijedan da smo Zastavu prodali umesto što smo krenuli u još veći i to u neuporedivo veći rizik (FIAT 500L čija proizvodnja opada, a braća Rusi će se usaglasiti oko izvvoza za nekoliko godina, mada ni to nas neće spasiti pošto reč je o 5000 vozila, a FCAS godišnje pada za 5000 do 10000 vozila).

Ekonomija u Srbiji = kako od jednog ekonomskog groba napraviti dva i neodgovarati.

Autor Zastava 26 Maj 2016, 16:36

Zastava , smaraš brate s tim bajkama...
Zastava je samo relikvija na nekadašnju državu i samo je u toj i takvoj državi mogla funkcionisati...
Zastava u realnoj tržišnoj ekonomiji nije imala šta tražiti svojim licencnim poluproizvodima , tim prije što nema kapacitet domicijelnog tržišta koje bi moglo održavati koliko toliku produktivnost , kao što je npr. Lada...

Uglavnom , nekad bilo , sad se samo spominjalo , kao i mnoge druge stvari.
Ali što bi se reklo , tražili ste, gledajte...

Autor Đorđe 26 Maj 2016, 19:45

Đorđe

LOL.

Kad bi Rusi, Česi i Rumuni tako razmišljali, nebi imali svoju industriju. Najverovatnije bi bili "osuđeni" na jednu stranu fabriku, kao mi. I dok oni imaju, pored tuđe, i svoju fabriku (domaće brendove), mi imamo samo FIAT u nestajanju.
Bez proizvodnje i jeftiih automobila i sve dok budemo imali samo jednu fabriku automobila koja ide nazad, kakvo razmišljanje takva industrija. Nikakva. Krajnje je vreme da se pokrene i pitanje Zastava Automobila, tj. da se nađe kupac jer stečaj i likvidacija su najgore rešenje za tu firmu.

Autor Zastava 27 Maj 2016, 16:33

Česi i Rumuni nemaju svoju auto industriju , nego imaju proizvodnju vozila na svojoj teritoriji , ali nisu vlasnici iste , tako da je apsolutno nebitno da li je domicijelni brend ili nije , zna se gdje se slijeva glavnina profita...
Rusiju i Srbiju suvišno je u bilo mom aspektu.

I kažem ti još jednom , Zastava je relikvija na SFRJ , kako je ona propala tako je završilo i sve ostalo.

A nalaženje kupca za Zastava Automobili bi uporedio sa pokušajem prodaje poderanih polovnih gaća , neće ih niko ni za džabe...

Autor Đorđe 27 Maj 2016, 19:11

Česi i Rumuni itekako imaju svoju auto-industriju uzmemo li u obzir da njeni strani vlasnici imaju višedecenijske ciljeve sa domaćim automobilskim brendovima. To se najbolje vidi na primeru Škode koja je preuzeta od strane Volkswagena u doba kada je bila najgora da bi danas, nakon 2 i po decenije bila najbolja i sa proizvodnjom većom i od proizvodnje kod nekih prvorazrednih brendova poput FIAT-a koji u Srbiji i sa Srbijom ima višegodišnje planove koji uskoro ističu tako da priča domaći ili strani brend igra veoma veliku razliku, čak ogromnu, s obzirom da Škoda ima nekoliko modela i proizvodnju od milion automobila, što je deo Volkswagenovovog dugoročnog višedecenijskog plana s tim da ne verujem da će se Volkswagen zaustaviti na toj brojci. Sa druge strane imamo FCAS koji je samo deo priče zvane FIAT, dakle jedna u nizu FIAT-ovih fabrika i to najneprofitabilnija FIAT-ova fabrika sa modelom koji ima sve manju potražnju na svetskom tržoštu. To je ta mala sitnica koja pravi suštinsku razliku između automobilske industrije i velike radionice. Uz to da spomenem da Škoda i Dacia imaju svoje fabrike motora, dakle čak je i proizvodnja motora lokalizovana, dok u Srbiji 90 odsto automobila FIAT 500L automobila čine delovi iz uvoza. Male stvari, ogromna razlika. U češkoj Škodi je najmanje 10 puta veća proizvodnja negoli u "našem" FIAT-u. Biti samo jedna od fabrika u okviru jednog brenda je neuporedivo lošije nego biti deo kompanije koja preko se širi i na niži segment. Kada si samo jedna u nizu fabrika i još pritom najlošija u kobiru brenda, to znači samo jednu stvar kada se sumiraju rezultati.

Zastava (još uvek) nije prošlost, ali FIAT sa svojim razmišljanjem kada je u pitanju Srbija uskoro će biti. Ništa bolja situacija nije ni sa FIAT-om globalno s obzirom da jedini način na koji ta kompanija može da posluje van Evrope jeste kupovina drugih firmi tj. spajanje sa istim. Nadam se samo da će neko treći uskoro uvideti dugoročni potencijal sa Zastavom na način na koji je Volkswagen od nekad "izmorene" Škode napravio vrhunski brend sa proizvodnjom koju Škoda u svojoj samostalnoj istoriji nikad nije imala.

Otkud ti znaš da niko neće Zastava Automobile kada svojevremeno su sve velike automobilske kompanije bile zainteresovane za kupovinu Zastave. Govorim o periodu pre nekoliko godina. Ne o periodu pre 2 i podecenije mada i tada je bilo zainteresovanih poput GM-a i Volkswagena koji su i pre nekoliko godina bili zainteresovani. Očigledno da zainteresovanih ima samo ne po cenu uslova koje nameće država.

Autor Zastava 28 Maj 2016, 18:31

Slažem se s tobom , domicijelni brend je bolja solucija nego samo fabrika za proizvodnju ali samo u pogledu sigurnosti , sa financijske strane je to apsolutno svejedno.
Oživljavanje zaboravljenog brenda kao što je Zastava je u sferi naučne fantastike.
Realno je jednako kao i svemirski program Srbije...

Autor Đorđe 28 Maj 2016, 21:59

I sa finansijske strane je to neuporedivo bolje ukoliko je jedan do firme i dalje u domaćem vlasništvu, pod uslovom da država ne finansira poslovanje. Dugoročni planovi znače veći obim proizvodnje negoli u slučaju ostanka na određeno vreme. Ništa nije u domenu naučne fantastike ukoliko država pronađe investitora koji može da uradi sve što je urađeno sa FIAT-om, samo bez subvencija i sa mnogo većom pre svega perspektivom, a sa tim dolazi i proizvodnja kao ishod toga.

I Moskvič je zaboravljeni brend i to deceniju i po, a sad upravo zadnjih par meseci kruže priče o povratku tog brenda zahvaljujući Renaultu kome bi to bio treći istočnoevropski brend u slučaju kupovine brenda (prvo su kupili Dačiju, a odnedavno su i većinski vlasnik Lade, a u Sloveniji proizvode Twingo, a u okviru Renault brenda imaju i jeftini Kwid). Renault je postao pravo aktivan u zadnje vreme kada je u pitanju proizvodnja jeftinih automobila. Nebi me čudilo da su zainteresovani i za Zastavu.

Autor Zastava 29 Maj 2016, 18:37