
Kako prenosi Beta, kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija saopštila je predstavnicima sindikata fabrike u Kragujevcu da je jedna od tri smene radnika "višak" zbog smanjene tražnje vozila i predočila da će posle odmora u avgustu rad fabrika biti organizova u dve smene.
Predsednik sindikata FCA u Kragujevcu Zoran Marković je rekao da je tu informaciju predstavnicima sindikata prenela direktorka kompanije Silvija Verneti.
"Sutra nastavljamo razgovore sa rukovodiocima kompanije, da čujemo šta oni konkretno nude, kakvi su modeli za dobrovoljni odlazak iz fabrike", rekao je Marković.
On je ocenio da je sindikat danas primio "tešku" vest od menadžmenta, ali da nije iznenađen, jer je poznato da je pad tražnje vozila na svetskim tržištima.
"Mi smo, međutim, očekivali da još mnogo ranije reaguje Vlada kao vlasnik 33 odsto kapitala u FCA , odnosno premijer Aleksandar Vučić koga smo 24 meseca pozivali da se uključi u razgovore sa rukovodstvom kompanije, što se nije dogodilo", rekao je Marković.
Prema njegovim rečima, fabrika u Kragujevcu radi četiri godine u tri smene, od kada je počela proizvodnju automobila 500L, i dnevno se proizvede oko 645 vozila.
"U poslednje dve godine bilo je pauza u radu, zbog problema sa dobavljačima ili smanjene tražnje vozila, ali ovo sada je najozbiljniji problem za nas", rekao je Marković.
U saopštenju FCA navedeno je da tržište prodaje automobila u Evropi beleži blagi rast i da model Fiat 500L ima dobre rezultate.
"Ukupna potražnja za modelom 500L je stabilna, dok su predviđanja da će volumeni ostati na istom nivou u narednih nekoliko godina, učvršćujući poziciju i ostvarene rezultate", navela je kompanija i dodala da je spremna da prilagodi svoje proizvodne kapacitete sprovođenjem strukturalnih promena u organizaciji fabrike, prebacujući proizvodnju iz tri u dve proizvodne smene.
Istaknuto je da, u saradnji sa sindikatima, FCA radi na dobrovoljnim odlascima, koji bi se odmah realizovali, "u cilju minimiziranja socijalnog uticaja na zaposlene". FCA je potvrdila posvećenost na srednjoročnom i dugoročnom planu u Srbiji.
U kompaniji FCA u Kragujevcu radi oko 3.200 radnika.
Izvor: Beta.rs
Pokupili subvencije od 10 hiljada eur po radniku i izgleda da je radnicima istekla "upotrebna vrednost".
I za sve ovo Srbija je pukla silne pare.
Nije ni čudo što smo jad i beda, banana od države.
Ako sam dobro razumeo proizvodnja ostaje na istom nivou ali umesto tri sada u dve smene tako da nema smanjenja potraznje niti prodaje...
U prevodu, preko 1000 radnika u Kragujevcu žargonski rečeno preko noći ostaje bez posla. Nije da je ovo sretna vest, ali realna svakako. Posla je sve manje u FCAS-u i tako već 2-3 godine. Niko nije odgovorio na pitanje šta sa "Zastava Automobilima"? Sad bi nam dobro došlo da neko pokrene i tu firmu pa da u perspektivi oni koji su otpušteni iz FCAS-a pređu u "Zastava Automobile" pošto očigledno je da nema razvoja na osnovu samo jedne fabrike automobila. Kragujevcu trebaju najmanje dve fabrike automobila u funkciji. Ako jedna propadne, da postoji rezerva u vidu nove šanse za otpuštene radnike. To ću ponoviti milion puta ako treba. Dolaskom FIAT-a nije rešen problem u automobilskoj industriji. Da je privatizovana "Zastava Automobili" i doveden FIAT na neku drugu lokaciju u Kragujevcu danas bismo imali dve fabrike automobila, ovako samo jednu i to u fazi propadanja. Gde će posle ovi radnici? Šta, i oni će kao u slučaju bivših Zastavinih da "trunu" na evidenciji NSZ? Nismo mi za auto-industriju, a da postojeći broj bude i dalje "ciman" zbog nedostatka posla i to je veoma loše rešenje. Spas za domaću auto-industriju jeste privlačenje novih stranih investitora na polju proizvodnje automobila, dakle nekog investitora ko će otvoriti novu fabriku sa svojim brendom ili nekog ko će otvoriti novu fabriku sa automobilima koje je nekad proizvodila Zastava. Najbolje bi bilo da država nađe investitora za početnu proizvodnju od 10000 automobila veličine i cene Yuga pa sa time da krenemo na domaćem i regionalnom tržištu, a kasnije sa još 10000 za rusko tržište itd.
Sad je najbolje (prekretničko) vreme za novi početak starog brenda sa višedecenijskom tradicijom. Da se krene sa 10000 automobila nisu potrebne milijarde već milioni evra pa nek se stvar razvija na realnim osnovama, a ne na osnovama izdašnih subvencija bez pokrića u vidu povrata uloženog. Osim domaćem i svetskom tržištu potrebna je jeftina motorizacija. Primer je Renault Kwid, a i Volkswagen najavljuje ulazak u segment jeftinih automobila. Ova ponovna prekretnica je šansa da se vratimo u segment automobila koji najbolje ide. Dokaz za tu tvrdnju su Škoda i Dacia, najbliže komšije u automobilskoj industriji. Renault hoće da kupi i brend Moskvič, koji je već više od deceniju i po van funkciju, dakle više nego što je Zastava van funkcije. Slovenci spasili Tomos koji je bio na ivici propasti i jednog proizvođača bicikla koji već odavno ne radi. Kupila jedna firma brend i sad pokreću proizvodnju. Slovenci "oživljavaju prošlost" samo mi bežimo od iste, a upravo u prošlosti je naša budućnost. Postoji onaj segment u kome smo dostigli velike brojke, a od koga sada bežimo uprkos činjenici da su sada upravo takvi automobili najtraženiji. FIAT hoće da se trka sa Nemcima, Japancima i Amerikancima i to preko naših leđa. Očigledno je da im ne ide, a što se prelama najviše preko naših leđa umesto da smo još 2008 zauzeli jasan stav da da postojeći automobilski brend mora da se reorganizuje i to u 4 pravca: modernizacija, povećanje kapaciteta, smanjenje duga i osvajanje novih tržišta. Nažalost mi smo tada išli Jovo nanovo tako da opet ćemo morati Jovo nanovo s tim da predlažem da sada krenemo tamo gde smo zapeli 2008 da nebismo na svakih nekoliko godina lutali pošto nije Zastava bila loša koliko naš nedostatak vizije o modernizaciji postojećeg. Možda jeste prošlost, ali Yugo je bio samo jedan od ostalih nekoliko modela. Svi ostali modeli su bili ono što Yugo nije bio, dobar automobil, što znači da zbog lošeg imidža o jednom modelu nismo trebali čitav koncept da odbacimo, a naročito ne domaći brend. Ljudi u svetu kada spomenu Češku u kontekstu auto-industrije misle na Škodu, a kada pomisle na Rumuniju misle na Dačiju, a na Rusiju u kontekstu Lade. Samo mi se pravimo pametnjakovići na način da kako dođe koja vlast, svi misle da pre njih nije trava rasla i da su oni najpametniji. E pa, ovi dani li bolje rečeno godine (od 2008 do danas) govore da je trabalo samo unaprediti postojeće, a ne izmišljati nešto novo, pritom i dovoljno neispitano (FIAT 500l). Ništa, na greškama se uči. Samo se bojim da ne napravimo neku treću, još veću grešku na način da dovedemo nekog novog investitora ponovo kroz subvencije. U kontekstu auto-industrije očigledno subvencije ne deluju. Osim toga, onaj ko otvara fabriku automobila već ima svoja sredstva tako da dodatna sredstva su samo to, dodatna sredstva i ništa više. Subvencije treba davati proizvođačima auto-delova pošto oni rade za mnoge proizvođače i tako ne mogu da izvise u slučaju propasti jedne kompanije ili modela u jedne kompanije. Subvencije im treba dati jer zapošljavaju puno radnika u fabrici, dok FCAS dobi preko milijardu evra i samo 2-3 hiljade radnika. Pa na nekoliko desetina miliona evra proizvođači auto-delova zapošljavaju radnika koliko FIAT na osnovu preko milijarde evra investicija. Kada bi država uložila nekoliko desetina miliona evra u proizvodnju 10000 automobila ili kada bi našla nekog ko bi to uradio pa da imamo nov Yugo to bi bilo dobro. Osim toga, Zastava je nekad počela kao mala radionica da bi krajem 80-ih izrasla u ogromnu fabriku automobila i auto-delova. Sada je Zastavu lakše podići pošto svi proizvođači auto-delova su tu i to proizvođači najnovijih auto-delova, a i neće trebati nekoliko decenija da bi se od faktički ničega stvorila ogromna fabrika već pre svega nekoliko godina tako da umesto što molimo boga da ne propadnemo, treba nam proaktivno rešenje za "Zastava Automobile". Klupko se tek sad odsmotava.
Od svega me najviše zanima kako će ovo B.M da "definiše".
Može biti da kaže kao poboljšanje kvaliteta, jer noć je spavanje, a ne za proizvodnju jednog od najsavremenijih proizvoda u najmodernijoj tehnologiji zvanoj FiJat....
A možda je i njegova treća smena ukinuta, pa ga nema....
Lepo je objasnio mange još kad su presecali vrpcu, kao će se završiti ova saga sa Fijatom.
Najrealniji komentar je komentar Zastave - sve je istina od reci do reci. Nazalost nece ukidanje jedne smene dovesti do vece potraznje kako kaze carobnjak - nije FIAT 500L LaFerrari vec jedan los koncept i los auto. A podatke o prodaji nemojte da kacite, jer meni je mnogo veci reper ulica gde ovog modela nema ni u tragovima sto ovde sto po Evropi a da ne govorimo u SAD - tamo je "omiljen" kao Meksikanac u Teksasu.
Ista fora kao u fabrici LEONI. Sada ce da rade po 12 sati, za iste pare. LEONI masovno napustaju, a oni primaju nove radnike, i opet uzimaju subvencije. I tako u krug.
Sramota me je koliko nam dobro ide. :(
Zastava je uvek bio za krbulje yugice i zastavin program. Mi da ozivimo nesto kao zastava, ne daj boze sta ce nam ta kanta.
Inace i ja ostadoh bez vecere!
Možda će Fiat da zaposli još ljudi, da pokupi subvencije, pa opet da podeli otkaze.
Ovce su za šišanje.
Zato je Fiat došao u ovu banana državu.
Delićem uzetog novca potplati političare i "svi" zadovoljni, i Fijat i političari, a raja će da plati ceh.
Sta rade strani "investitori" kod nas, pa to je strasno. Potrosni materijal ima duzi radni vek od zaposlenih! Sto je najgore svi mediji su zatvoreni I do njih stizu samo kontrolisani "incidenti" koji to i nisu. Moje iskustvo iz bankarskog sektora je takvo da banka u medijima ostavlja utisak poslodavca iz snova, nekog kome jako dobro ide I ko stalno zaposljava, a u realnosti konstantno menja krv zaposljava nove kadrove, jeftinije I mladje, otpusta trudnice, gusi sindikate I kvalitetno magradjuje samo gonice robova
Ali najvise mi se steski kada takvi robovlasnici uzimaju subvencije I u medijima se predstavljaju kao spasioci srepske privrede.
U Srbiji treba ukinuti bilo kakve subvencije I podsticaje jer su iste generator sistemske korupcije I ceo sistem zapravo diskriminise pozitibne privrednike
@ P1
Upravo tako. Da su ulagali svoj novac, videli bi kako se bori Fiat da iščupa svoju proizvodnju. Ovako je FAS samo jako skup politički marketing koji će se nažalost obiti o glavu mučenicima koji ostaju bez posla.
Što se tiče Zastave i njegovog komentara. Mi smo pokazali da kad je nešto državno, to ne umemo da vodimo, to će biti svačija prćija, gde će da se uhlebljuje partijski kadar i nešto malo građanstva pred izbore. Tu profit nikoga ne interesuje i to će na kraju krajeva propasti, a sve će kroz porez finansirati privatni sektor, umesto da se taj novac troši na škole i bolnice.
Molim vas !Da li vi cujete sebe!Subvencije?Da ,jesu date!Ali uz odredjene vremenske garancije!Ako ih Fas ne ispuni,nista od te love,za te odredjene radnike!Stvar je prosta,a tako se i drzava stiti od gubitaka!Nazalost jedini pravi gubitnici,u ovoj situaciji,bice sami radnici!
"Zastava je uvek bio za krbulje yugice i zastavin program. Mi da ozivimo nesto kao zastava, ne daj boze sta ce nam ta kanta.
Inace i ja ostadoh bez vecere!"
Postoji i modernizacija. Ništa nije zapisano u vremenu, ali da je trebalo ukinuti nešto od čega se, u pravim rukama, moglo napraviti nešto poput danas Škode u Češkoj, očigledno nije bilo potrebno ukinuti Zastavu već, po mom mišljenju, modernizovati Yugo i Floridu na način da se ponude tržištu sasvim novi modeli sa tim imenima, zatim Zastavu 10 je trebalo doterati po uzoru na FIAT Punto 188 iz 2013 (poslednji Punto sklopljen u Kragujevcu) i kasnije, u perspektivi, trebalo je se krenuti sa proizvodnjom automobila President tipa na istočnoevroipski način kao npr. Škoda Superb i tako bismo imali nacionalni ponos. Ovakko zaglibili smo u FIAT-ovo blato iz koga nema povratka jer je 500L već davno dosegao vrhunac i sad samo ide unazad.
"@ Zastava
"Gorenje" je kupilo fabriku bicikala "Rog" iz Ljubljane."
Da. Njihov brend tačnije što znači da sam brend vredi mnogo, a uzmemo li u obzir da je Zastava veći brend, to je još jedan od razloga zašto tu firmu država ne sme zaboraviti već je ponuditi investitorima što pre, kao našu šansu za alternativu postojećem stanju u domaćoj automobilskoj industriji jer na osnovu brenda može da se obezbedi fabrika. Slovenci su dokazali ono što i ja lično znam unazad 10-15 godina, a to je da u nekim slučajevima sam brend vredi više i od fizičke imovine koju neka firma poseduje.
"Što se tiče Zastave i njegovog komentara. Mi smo pokazali da kad je nešto državno, to ne umemo da vodimo, to će biti svačija prćija, gde će da se uhlebljuje partijski kadar i nešto malo građanstva pred izbore. Tu profit nikoga ne interesuje i to će na kraju krajeva propasti, a sve će kroz porez finansirati privatni sektor, umesto da se taj novac troši na škole i bolnice."
Znam, zato i potenciram pojam tipa "da je neko preuzeo Zastavu, a ne samo njenu imovinu", a ne pojam "da je država nastavila sa Zastavom po svom". :)
Realno, privatizacija nije problem, već rešenje, samo loša privatizacija je problem i to ogroman. Ko god da je osmislio pojam privatizacije kroz prodaju imovine trebao je da uvidi i mane tog načina privatizacije. Doduše i takav oblik može biti dobar, ali samo kod malih firmi koje imaju male gubitke dok kod velikih firmi to je veliki problem jer ogromni dugovi su ostali, a firma ne radi. Medveđa usluga je samo još veći problem. Nije rešenje problema.
Zastava opet bajke...
Čuj medernizovat Yugo?!
Od 50 godina stare konstrukcije nema apsolutno ništa ili što bi se reklo , ne pravi se pita od govana...
Lakše je konstruisati automobil iz nule nego to pokušati "nabudžiti"
I kad bi to sve bilo tako , kome prodati a da ta proizvodnja bude rentabilna , od Srbije i njenog "ogromnog" tržišta se ne živi , a za bilo gdje dalje vrata su zatvorena...
Ali lijepo je maštati , nakon president limuzine ne bi bilo zgoreg i jedan mid engine hyper car...
Nisu srbi glup narod, jedan su od pametnijih i znali bi mi vrhunski auto da proizvedemo.
Ali za to mora da se steknu uslovi. Prvo, sve izdajnike prognati iz zemlje, a isto vazi i za sve koji nisu lojalni drzavi. Tu mislim na one sto su s' brda sisli oko mojkovca i kolasina, niksica i sl. koji su rodjeni da vladaju po srbiji i da je unistavaju!
A kada se ocisti narod od lopova i olosa...
E onda mora da se okupe i srbi iz dijaspore, koji znaju, imaju puno iskustva i vrede kao ljudi.
Sve ovo sto je ostalo u Srbiji, ne moze vise prikolicu da napravi a da moze da se registruje... tuga!
Miki™
Ima ovde talenata, svakako.
Danas smo mogli nositi garderobu Prvi Maj Pirot ili kluz, EI NIš je mogao biti što je danas Samsung, Zastava firearms uspešnija nego što je sada, krušik takođe, UTVA itd.
Postoji priča da je tehnologja glasovne komande zaživela na ETF-u.
I dosta sličnih priča...
Sve u svemu mogli smo ozbiljna i razvijena država.
Poz
RE: Đorđe
Od nule sam i mislio. Kakvo budženje? :D
Za početak, samo u Srbiji bi se moglo prodati 10000 novih Yugića, a kasnije, kako se proizvodnja bude širila, izvoz u region, Evropi i veća svetska tržišta, baš kao i pre što smo radili. Kada je proizvodnja bila mala, dovoljno je bio samo ovaj region, a kako je proizvodnja rasla, tako se i izvoz širio u svetu. Sve u skladu sa rastom. Fabrika bi se širila iz profita. Ne iz (sumanutih) subvencija koje država daje FIAT-u (svake godine po 50 miliona evra. Pa sa jednom godišnjom subvencijom mogli smo skroz modenizovati Yugo, ali ne, bitno je tuđi džep puniti).