
Preuzeto sa: Polovniautomobili.com
Mnogi vozači olako shvataju kišu, iako se svaki put kada padne ponovo uveravamo u sve opasnosti koje donosi.
- Usporite! Put kočenja je znatno duži na vlažnom asfaltu, naročito ako imate loše gume. Takođe, nagli pokreti upravljačem lakše će dovesti do gubitka kontrole nad vozilom.
- Držite se sredine puta koliko god je to moguće i bezbedno; voda se obično skuplja uz kraj puta zbog trotoara. Ako ste van grada, gde se voda slobodno odliva sa asfalta, ovaj savet ne važi.
- Držite veću distancu u odnosu na automobil ispred, a još veću ukoliko ste iza kamiona ili autobusa. Njihovi točkovi izbacuju veliku količinu vode i time vam znatno smanjuju preglednost.
- Budite pažljiviji prilikom preticanja, naročito kamiona ili autobusa. Šleperi imaju čitavu „vojsku“ točkova koji su u stanju da naprave pravi oblak kapljica vode oko sebe i tako vas spreče da vidite vozila iz suprotnog smera.
- Upalite svetla. Iako je to kod nas obavezno, postoje vozači koji i dalje farove koriste samo noću.
- Kočite pažljivo i blagovremeno, bez obzira da li vaš automobil ima ABS ili ne. ABS je tu da spreči blokiranje točkova prilikom oštrog kočenja ili kočenja na klizavoj podlozi, a ne da krši zakone fizike. Ne zaboravite da postoje i druga vozila iza vas, koja mogu da vas udare.
- Čuvajte se velikih bara; u njima može da se krije udarna rupa, oveći kamen ili ćete jednostavno da „istuširate“ nešto od elektronike i ostanete pored puta sa ugašenim autom (mada su mnogi automobili imuni na „tuširanje“).
- Naročito pažljivi budite tokom noćne vožnje. Svetlost farova nadolazećih vozila odbija se od puta i zaslepljuje vas, pri čemu i same kapi kiše pod uticajem farova drastično smanjuju vidljivost i dodatno zaslepljuju.
- Pazite na pešake i bicikliste; nose kapuljače, kabanice i kišobrane (da, i biciklisti!) pa vas ne čuju i ne vide, a mogu iznenada da promene smer kretanja kako bi izbegli neku baru.
- Posebno pazite na pešake u urbanoj sredini, tj. u gradu, pošto počinju da trče kao muve bez glave kada počne pljusak, pretrčavajući ulicu van „zebre“ i na crveno, a nije im strano ni pretrčavanje velikih raskrsnica po dijagonali.
- Pazite na traktore! Često izlaze na put bez ikakvog osvetljenja, ostavljajući pritom trag blata koji kočenje pretvara u nemoguću misiju.
- Ne prskajte pešake! To nije zakonom kažnjivo, ali neko može da vam zapamti registarski broj, pa da sam potraži pravdu.
- Ne zaboravite da su vam đonovi cipela/patika mokri i da lako mogu da skliznu sa papučice kočnice ili kvačila. Ovakva nezgoda može da napravi ozbiljnu štetu.
- Koristite klima uređaj da biste odmaglili stakla.
- Naši autoputevi su poznati po tome što u desnoj traci imaju veoma duboke kolotrage, koji se po kiši napune vodom, te predstavljaju ekstremnu opasnost. Na primer, vozite brzinom od 100 km/h u levoj traci, a iza vas se iznenada pojavi najnoviji Audi besoumučno ablendujući. Vi prelazite u desnu traku i tamo nalećete na duboke kolotrage ispunjene vodom… U tom trenutku ispunjeni su svi uslovi za tragediju. Mislite o tome.
Preventiva
- zamenite brisače
- dolijte tečnost za pranje šoferke; kupite i rezervnu flašu i ubacite u gepek
- operite sva stakla iznutra kako biste sprečili magljenje. Preporučujemo i neko od sredstava protiv magljenja
- proverite dubinu šare na gumama; što je plića šara, veća je mogućnost da će pri visokim brzinama doći do akvaplaninga
- proverite sva svetla (kratka, duga, migavce, pozicije, stop svetla, za maglu ukoliko ih imate), a ne bi bilo loše i da ih pre polaska na brzinu operete
- proverite rezervnu gumu. Po kiši je mnogo veća mogućnost da pređete preko udarne rupe, pocepate gumu i oštetite felnu.
- ako imate „šiber“, proveravajte redovno da li propušta vodu, pošto kod starijih automobila to počne da se dešava kad-tad.
Ekstremne situacije
- Ako je došlo do izlivanja neke rečice preko puta, ne pokušavajte da pređete kolima ukoliko niste 100% sigurni da je voda dovoljno plitka.
- Pljusak može da bude toliko jak da je najbolje stati sa strane, obavezno van puta (da neko ne bi naleteo na vas), ostaviti poziciona svetla upaljena i upaliti sva četiri migavca, te sačekati da se nevreme smiri. Ovakve vremenske neprilike obično ne traju duže od deset minuta.
- Akvaplaning. On nastaje kada se poklopi kombinacija tri faktora:
a) brzina
b) količina vode na putu
c) kvalitet guma (tj. njihova mogućnost izbacivanja vode)
Kada automobil ide brzo dok pada kiša, a gume nemaju dovoljnu dubinu šare ili su jednostavno nekvalitetne, ispod guma će se stvoriti sloj vode koji pod njihovim pritiskom ne može da pobegne, te će se ponašati kao najklizaviji led. U takvim situacijama pogonski točkovi počinju da se vrte “u prazno”, kočnice postaju beskorisne, a automobil vrlo lako može da počne da klizi u stranu…
Kako voziti po kiši? Pa, danas je to veoma lako, jer za to postoje posebne biciklističke kamašne, koje obezbedjuju da Vam obuća ostane suva i po najjačoj kiši. Ako ih nemate, onda možete kao u dobra stara vremena, bilo kakva kesa na cipele (nečim je gore fiksirate, može i obična čičak traka), pa "udri po pedalama".
Brzinu prilagoditi uslovima na cesti,po kisnim uslovima prije kretanja na put nije lose prebrisati stakla sa unutrasnje strane sa deterdzentom za pranje prozora,puno je veca vidljivost a i prijatno mirise.
Ako vam slucajno rikne ventilator a napolju kisI, stakla ce vam se magliti pogotovo ako jos niste sami u vozilu za tren oka nista necete vidjeti,nije lose da kod sebe imate neku malu bocicu sa deterdzentom za pranje sudja,na mazite bilo kakvu krpu sa deterdzentom obrisite stakla i zaboravite na zamagljivanje,em ste oribali stakla,em vam vise nece zamagljivati.Eto neki mali savjeti,mozda nekom budu od koristi.
A u extremnoj situaciji da je napolju velika hladnoca,veliki minus i da vam se pokvari grijanje i soferka vam se ledi sa unutrasnje strane,uzmite kuhinjsku so i bacite na soferku,razbice led,samo odmah sa suvom krpom obrisite tu vodu sa stakala da se opet nebi zaledila.Ako idete na neke planinske centre ili jednostavno vozite puno zimi po otvorenoj cesti i uhvati vas neka snijezina,mecava,ostanete zavejani u snijegu,auto se pokvari,nemate grijanje,imajte kod sebe uvijek nekoliko malih svijeca one sto se stavljaju u prostorije za pusace,upalite makar jednu i prezivjece te,ako ih imate vise jos bolje za vas,cak ce te se i ugrijati i necete se smrznuti dok ne stigne pomoc.
Sve ove "igrice" sam ja osjetio na sopstvenoj kozi,ovu su moja iskustva sta sam radio u takvim situacijama.
Renault Terminator
I ja sam čuo da u tim uslovima može biti od koristi da sebi zapališ sveću :)
Moron
Meni je u Canadi,zima,snijezina,pun preko 70 tona iza ledja u sumetini,na Peterbiltu propisa vodena pumpa i za cas mi sav culant (antifriz) iscuri.Sta ces,voznja je zavrsena,ja imam 10l u rezervi ali sta mi vrijedi kada ne mogu zaustaviti curenje.Napolju blizu -30C,odmah sam navukao sve zivo na sebe,posto Peterbilt nema nikakvu toplotnu izolaciju on je za cas bio hladan kao led,upalio sam 5 tih malih svijeca i onda tek pozvao pomoc,GPS-om sam povezan sa firmom za koju smo vozili drva tako da je servis relativno brzo dosao,znao sam reci sta je kvar,majstor je donio novu vodenu pumpu,zamjeno i rokaj dalje.A da nije bilo svijeca mozda nebi bilo sada ni mene heheh...Al dobro,Alberta je zimi bas extremna,nema kod nas takvih divljina kao gore,ja sam se ranije sprdao sa nekim drugarima tamo iz Rep.Srpske koji su sa Grmeca,Manjace,kao divljina,dzungla,ma druze Grmec i Manjace su kolijevka civilizavije za Albertu.Ono je strasno,jos kada zimi u noci u toj sumetini okruzen milijardama zvijeda vidis onu polarnu svijetlost kako se igra na nebu a ona zelenkasta u onoj mrakaci znaci imas osjecaj da nisi na planeti zemlji.