home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kada se priča o recipročnom uvozu „lade”, zaboravlja se da je proizvođač ovog automobila „Avtovaz” iz Toljatija u većinskom vlasništvu grupacije „Reno-Nisan”

Kragujevac – Stvari nisu jednostavne ni kada je politika u pitanju, a mogu biti i komplikovanije kad se u odnose upletu i ekonomski interesi. Tako posao oko bescarinskog izvoza „Fijatovog” modela „500L” iz Kragujevca na tržište Evroazijske ekonomske unije nije pitanje samo prijateljske politike koju naša država vodi prema Rusiji i drugim zemljama članicama ovog saveza, već i zapetljanih poslovnih odnosa na polju globalnog tržišta kome je profit jedina mera uspešnosti.

Kada se priča o recipročnom uvozu ruskih „lada” u Srbiju, što bi trebalo da bude sastavni deo aranžmana naše države sa Evroazijskom ekonomskom unijom, u kojoj se odluke donose konsenzusom, zaboravlja se da je proizvođač ovog automobila „Avtovaz” iz Toljatija u većinskom vlasništvu francusko-japanske grupacije „Reno-Nisan”. I od ovog konglomerata, ne samo od političkih dogovora, zavisi da li će posao o kome se priča već nekoliko godina, uopšte biti sklopljen, a ako bude, pod kojim uslovima.

„Reno-Nisan” ima svoje interese i kada je u pitanju malo tržište kakvo je Srbija, a bescarinski uvoz jeftinih „lada” mogao bi da poremeti prodaju nekih drugih francusko-japanskih modela u našoj zemlji. Velike kompanije ništa ne prepuštaju slučaju, pa bi dogovor koji je najavljen za sredinu decembra možda mogao biti i prolongiran.

Preuzimanje ruskog „Avtovaza” trajalo je gotovo deceniju, a posao je konačno sklopljen 2014., kada je „Reno-Nisan” postao dvotrećinski vlasnik proizvođača automobila iz Toljatija. Trećinu kapitala je zadržala ruska državna korporacija „Rostek”. Gotovo identičan model primenjen je i u ugovoru koji je Vlada Srbije 2008. potpisala sa „Fijatom”, sada grupacijom „Fijat-Krajsler”. U borbi na svetskom tržištu automobila ništa nije lako, ni jednostavno, budući da ni nekada velike kompanije sada ne mogu da opstanu ako se ne povežu sa dojučerašnjom ljutom konkurencijom. Uzgred budi rečeno, „Fijat” je odavno prisutan u Rusiji, još iz vremena premijera Berluskonija.

Što se ekonomskih rezultata kragujevačke fabrike tiče, kada bi do bescarinskog izvoza „500-L” zaista došlo, oni bi bili više nego skromni. Plasman 5.000 do 10.000 „velikih fića” na evroazijsko tržište sa gotovo 200 miliona stanovnika, kompaniji „Fijat-Krajsler automobili Srbija” doneo bi svega oko 30 miliona evra prihoda, a proizvodnja bi bila povećana jedva za desetak procenata. To ne bi bio značajan posao ni kada je reč o našem spoljnotrgovinskom bilansu koji je poslednjih nekoliko godina poboljšan.

„Za nas je pitanje 'Fijata', da ljudi ne misle da je u pitanju veliki novac, rekao bih, psihološko, simbolično, jer sam siguran da će naši italijanski prijatelji mnogo lakše i mnogo brže doneti odluku o drugom modelu u kragujevačkoj fabrici ukoliko budu znali da mogu da izvoze svoja vozila na evroazijsko tržište” – izjavio je nedavno premijer Vučić.

Iz ove izjave, između ostalog, jasno se vidi da je problem i to što kragujevački „fića” nije srpski proizvod. Da bi bio, više od 50 odsto delova za prvu ugradnju u auto moraju biti proizvedeni u našoj zemlji, a to nije slučaj. Komponente uglavnom stižu iz inostranstva, a i „Fijatovi” dobavljači su pretežno strane kompanije koje su u Srbiji izgradile svoje pogone. U takvim okolnostima, bescarinski izvoz „500L” u zemlje Evroazijske ekonomske unije nije jednostavan, bar ne pod oznakom „mejd in Srbija”.

„Izvoz je moguć ako postoji politička volja, čak i ako su komponente pretežno uvozne” – kazao je ministar Ljajić, navodeći da je takav aranžman sa Evroazijskom ekonomskom unijom imao Vijetnam.

Imajući u vidu da je počeo da se pravi 2012, „500L” je, prema svetskim merilima, odveć vremešni model koji više nema perspektivu na globalnom tržištu. „Fijat” je započeo njegovo redizajniranje, ali je jasno da se kragujevačkoj fabrici automobila, ako uskoro ne krene proizvodnja novog modela, ne smeši lepa budućnost, na šta u svojoj izjavi upozorava i premijer Aleksandar Vučić.

Treba, dakle, sačekati sredinu decembra i videti da li posao oko bescarinskog izvoza „500L” uopšte može biti sklopljen, jer se, prema informacijama kojima „Politika” raspolaže, u vezi sa tim pita i grupacija „Reno-Nisan” koja pravi rusku „ladu”.

Preuzeto sa: Politika.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs / Stojanov.rs



čitanja : 864



Komentari

Koji motor ima taj "zeleni" 500L na slici ?

Autor moron 22 Nov 2016, 13:49

Država treba da pita Renault dali su zainteresovani za izgradnju fabrike Lada ili dali su zainteresovani za pokretanje Zastave pošto ljudi su nas okružili. Imaju fabriku u Sloveniji, fabriku u Rumuniji (Dacia koja ima nekoliko modela i prodaje nekoliko stotina hiljada automobila godišnje), a od koju godinu su prisutni i u Rusiji (preko Lade). Zainteresovani su i za Moskvič (koji pritom ne radi baš kao ni Zastava) tako da umesto što pokušavamo da ispravimo FIAT i tako već godinama, za te godine smo mogli da nađemo investitora za Zastavu. Osim toga, sad je situacija takva da je lakše pokušati sa Zastavom negoli sa FCAS-om s obzirom da je sada lakše podići novu fabriku negoli pomoći FCAS-u kome već godinama nema pomoći.

Autor Zastava 22 Nov 2016, 16:19

Ako veruješ u dede Mraza onda mozes verovati i da ce jos neko izgraditi fabriku automobila u Srbiji. Baš ce neko uložiti stotine miliona evra u tako slabo trziste kao sto je nase. Nemamo ni komponentase koliko ostali, pa vecinu delova treba transportovatu. Štaviše i Fiat će otići ako mu ne ponudimo najbolje uslove.

Autor B.M 22 Nov 2016, 16:42

Znate li koliko je 1.5 milijarde evra koje su ulozene dosad u fabriku. Ne sto nego hiljadu i petsto puta vise od milion. Ogroman novac.Znaci prvo treba znati sta su pare, i koliko je ulozeno, zatim da mi te pare ne da nemamo, nego nikada necemo ni imati.

Mislite automobil se radi kao pre 50 god, i dovoljno je kupiti traku i proizvodnja moze da pocne. A delove cemo nekako skrpiti. Sve u stilu kako mali Perica zamislja autoindustriju. Nije ni čudo sto nam ovako lose ide.

Autor B.M. 22 Nov 2016, 17:40

B.M.
Znaš li barem ti odgovor na moje pitanje?
Koji motor ide "uz" onakav "zadnji lonac" ?

Autor moron 22 Nov 2016, 22:10

Moron
MMozda je to ristajling model :)

Autor carobnjak 22 Nov 2016, 23:19

RE: B.M

Imamo mi komponentaše i to zadnjih godina više komponentaša negoli zemlje u okruženju sa kojima smo nekad bili u državnoj zajednici. Sve je tu samo da neki prestanu da koče pa će biti i fabrika jer zainteresovanosti uvek ima samo neka odustanu oni lokalci koji u svemu vide svoj interes jer ovo nije mesto gde se može tako pošto veliki svetski investitori su ozbiljni igrači. Nisu to kokošari pa da ulaze na neko tržište po svaku cenu već firme koje ulažu puno, ali čim osete korupciju beže u Rumuniju, Mađarsku, Sloveniju, i Bugarsku. Dali ste primetili da je Audi prisutan u Mađarskoj, baš kao i Suzuki, u Rumuniji Renault i Ford...okružiše nas veliki igrači samo mi se uzdali u isključivo FIAT. Sad, o kome ta slika govori, o ozbiljnim investitorima ili nama? Zar je moguće da niko ozbiljan neće da investira u Srbiju, a svi oko nje kao da čekaju neke normalnije uslove?

Autor Zastava 25 Nov 2016, 15:43