home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Pred sudom je veliki broj slučajeva gde su ljudi koji su zaista prodali automobil tuženi od strane Parking servisa, osiguravajućih društava, trećih lica, samo zbog toga što se zvanično u evidenciji MUP-a vode kao vlasnici, izjavio je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

"Vode se kao vlasnici iako vlasnici po slovu zakona nisu, a da li će oni uspeti u tim postupcima ili ne, to je pitanje, ali u svakom slučaju, sve te muke, glavobolje, ne bi imali da su odmah po otuđenju overili odgovarajući ugovor", rekao je Okanović.

Kaže da se mnogi koji prodaju motorno vozilo, ne odluče odmah da overe ugovor o kupoprodaji u opštini ili kod notara, već obično, na molbu kupca, odlože to na neki vremenski period i stvar, po njihovom mišljenju, rešavaju tako što daju punomoćje za upravljanje, prenos i prodaju vozila kupcu.

Ipak, to u praksi može stvoriti velike probleme, naglašava Okanović i objašnjava da, ukoliko je osoba i dalje registrovana kao vlasnik u evidenciji MUP-a, može da se suoči sa time da dobije od privatnog izvršioca nalog da uplati određeni novčani iznos i neće joj u tom trenutku puno pomoći to što zaista i nije vlasnik, već će protiv nje ići postupak izvršenja i moraće da plati.

"Prvo se može imati problem sa neplaćenim parking-kartama, a sistem prinudnog izvršenja, odnosno naplate parking-karata prilično je automatizovan i neće biti od značaja što zaista niste vlasnik, već će privatni izvršilac sprovesti protiv vas postupak izvršenja uz vašu volju ili protiv nje, bez obzira na činjenicu što ste vozilo faktički prodali", rekao je Okanović.

Takođe, kako naglašava, problem može biti i što u poslednje vreme ima sve više kamera za automatski video-nadzor prekršaja i ukoliko vozilom koje je prodato, a nije sklopljen kupoprodajni ugovor, bude učinjen takav prekršaj, može se prekršajno odgovarati.

Okanović ističe da je možda najveći problem ukoliko neko vozilom koje se i dalje vodi u MUP-u kao da je prethodnog vlasnika izazove saobraćajnu nezgodu, napusti lice mesta, pobegne, ili ima nedozvoljenu količinu alkohola u krvi, osiguravajuće društvo, koje plati kompletnu štetu koja može biti višemilionska, zahtevaće tu štetu od onog ko je upravljao vozilom, ali i od zvaničnog vlasnika vozila.

"To je zato što naši propisi obavezuju vlasnika da odgovara za štetu koja je nastala, bez obzira na to da li vlasnik ima veze sa štetnom radnjom ili ne. Sve u svemu, mnogo glavobolje i mnogo problema možete imati ukoliko odmah po otuđenju vozila ne overite odgovarajući ugovor u opštini ili kod notara i time imate jasan dokaz da ste vozilo otuđili i imate tačno taj datum", podvukao je Okanović.

Prema saznanjima Komiteta za bezbednost saobraćaja, oko 50 odsto prodavaca se odluči da ne izvrši odmah zaključenje ugovora i overu u opštini i to se obično čini na molbu kupaca, kako bi oni uštedeli nešto i kako bi se odložilo plaćanje poreza, s tim što je kod nas, porez na prenos vlasništva nad motornim vozilom 2,5 odsto od kataloške vrednosti vozila.

"Moram da kažem da kataloška vrednost vozila u stvarnosti zaista odgovara cenama koje su na našem tržištu. U pokušaju da se neki troškovi izbegnu ili odlože, a zaista nisu veliki u odnosu na cenu vozila i u odnosu na sve muke koje mogu nastati, odmah po otuđenju vozila treba zaključiti i overiti odgovarajući ugovor", kaže Okanović.

Petar Stakić sa portala Polovni automobili kaže da je kupoprodajni ugovor veoma bitan i da je upravo zato na njegovom sajtu stavljen primer tog ugovora, da svako ko nije vičan pravu može da ga preuzme i prilagodi svojoj situaciji, ali da su osnovne odredbe tu.

"U njemu se nalaze najbitnije stavke, poput stanja automobila, uslova plaćanja, dogovora", rekao je Stakić i dodao da je porez na prenos vlasništva nad motornim vozilom 2,5 odsto od kataloške vrednosti vozila.

Kako je istakao, AMSS ažurira i revidira katalog svakih nekoliko meseci, "tu može da bude nekih poboljšanja", ali smatra da cene u tom katalogu nisu nerealne.

Stakić smatra da ljudi koji izbegavaju da naprave kupoprodajni ugovor to verovatno rade zbog poreza, ali naglašava da, s druge strane, zato nemaju nikakvu pravnu zaštitu i ako ih neko na neki način prevari, neće moći da pokažu da su kupili auto.

"Verovatno su dali novac na ruke, nemaju nikakav dokaz i pred sudom nemaju nikakav dokument. Ugovor je taj koji štiti i jednu i drugu stranu, obe strane su saglasne s tim što piše u ugovoru, a ako se prekrše neke njegove odredbe, validan je dokument pred sudom", rekao je Stakić.

Izvor: Tanjug.rs / Rts.rs

Foto: arhiva /  Polovniautomobili.com



čitanja : 2350



Komentari

Kome bi padalo na pament da dozvoli vožnju novom kupcu „na ovlašćenje“ kada bi, kao u normalnim državama, nakon kupovine bilo moguće registrovati auto bez overe ugovora kod notara, već uz vlasničku knjižicu i kada bi bio ukinut porez na promet, koji se samo kod nas plača nakon svake kupoprodaje vozila.
Naravno gospodinu Okanoviću ne pada na pamet da pokrene takvu inicijativu, već lobiraju isklučivo za zakone koji idu na štetu građana.
O registraciji motocikala na kraći period, olakšicama za oldtimere ne vredi ni pričati.

Autor MAX 09 Feb 2017, 09:32

Složio bih se sa Okanovićem, da je za prodavca imperativ da se ODMAH zaključi ugovor u pisanoj formi. Inače, "milion" muka MOŽE da ga snadje, ali i NE MORA, zavisno od "pravne sreće" (na koju kartu ja ne bih igrao).
Imao sam u praksi slučaj da je vozilo bilo dato na poslugu (ne i prodato), "poslugoprimac" kolima usmrtio jednu osobu na Pančevačkom mostu, "poslugoprimac" odležao i otišao u inostranstvo.
Posle X godina obavezno osiguranje isplati odštetu porodici poginulog.
I onda osiguranje regresno tuži "poslugodavca", tadašnjeg vlasnika kola.
Po slovu zakona, vlasnik je to trebalo da izgubi i regresira osiguranju isplaćenu štetu.
Ali, kako se po našem zakonu kod kupoprodaje svojina na pokretnoj stvari od strane kupca stiče kada mu prodavac stvar preda, pri čemu taj ugovor ne mora biti u pisanoj formi, niti (pre)registracija kod MUP-a ima bilo kakav značaj za sticanje svojine, neki slučajni plemeniti svedoci izjaviše pred časnim sudom da su bili prisutni kada je "poslugodavac" zapravo "usmeno" prodao kola "poslugoprimcu" i da su videli da je jedan predao ključeve, a drugi pare. I časni sud zaključi da je to zapravo bila kupoprodaja i da je onaj "poslugoprimac" zapravo u trenutku nezgode već bio vlasnik, a ne onaj na koga su kola bila registrovana i ko je, ako je Boga, zaista i bio vlasnik.
I osiguranje "izgubi" ...

Autor moron 09 Feb 2017, 09:52

"Sve u svemu, mnogo glavobolje i mnogo problema možete imati ukoliko odmah po otuđenju vozila ne overite odgovarajući ugovor u opštini ili kod notara i time imate jasan dokaz da ste vozilo otuđili i imate tačno taj datum", podvukao je Okanović."

Kol'ko poslodavaca ima ovaj Okanović.. Kinta samo kaplje..

A ovo je ništa, ima ljudi koji kupe nepokretnost, zaključe ugovor, pa se nikad ne upišu u ZK/katastar, i usled određenog spleta okolnosti, ostanu bez stana. S overenim ugovorom mogu da se slikaju. A poreska redovno šalje uplatnice za porez na osnovu ugovora.
Nema šta, paradoksalna, uređena država..
Ako ne poznaješ svoja prava, na.ebo si.
Isto tako, ako ne poznaješ medicinu, će dumreš.
Zabole državu za tebe.

Autor Priapus 09 Feb 2017, 10:45

moron
A što bi potraživali od vlasnika vozila umesto od onog ko je usmrtio osobu ?

Autor P1 09 Feb 2017, 14:53

P1
Osiguranje je bilo slobodno da bira, da li će da regresno "juri" vlasnika, vozača ili obojicu. Pošto je vozač-ubica "odmaglio u nepoznatom pravcu" u inostranstvo, odabrali su da jure vlasnika kola.

Autor moron 09 Feb 2017, 15:09

moron
Pa to ko pijaca ?
Neko učini nešto, "daj koga ćemo", eci-peci-pec, ko je dostupan, a može i slučajnog prolaznika, tuga.
Srbija je zemlja paradoksa.
Muftija tamo nelegalno gradi i još provocira da niko ne može da mu sruši, a taj vlasnik da plati tudji udes.

Autor P1 09 Feb 2017, 15:16

P1
Takav je zakon, za štetu od "opasne stvari" ( što je i vozilo ) u pravilu odgovara njen "imalac".
Inače, u slučaju koji sam pomenuo, vozač je bio pijan kao letva.
Slično, davno (možda ima 15-ak godina), čovek iz BG da svom prijatelju (iz Bratunca) kola (nova vectra),ovaj se napije u kafani,zakači na parkingu kafane najpre 2-3 automobila po Banovom brdu i "pravac Lipovička šuma" ( "u život" ). Kod one dve benz. pumpe (sada je samo jedna), gde je danas tvrda, betonska kućica policije, bila je tada aluminijumska (neki veći kontejner), i onom pijanom tipu, dok je menjao kasetu sa muzikom, ispadne kaseta, pusti volan i sagne se da je dohvati, i BUUUUM prodje kroz onu policijsku kućicu.
Sreća pa nikoga od policajaca na smeni nije ubio.
Čim je pušten iz pritvora, pobegao je za Bosnu, a osiguranje isplatilo sve štete, pa "udri" regresno na vlasnika kola ...
Pa ti daj nekome svoja kola.

Autor moron 09 Feb 2017, 15:56

moron
Pijan, znači krivica njegova 100%, a opet vlasnika duže ?
Mislim i da je trezan, on je napravio udes a ne vlasnik.
Ali dobro, Srbija...
Čudi me da za onu "falsifikovanu" ličnu kartu ne postupaju tako, već drvlje i kamenje na "falsifikatora". Valjda je imalac lične karte kriv u tom slučaju, jer su sa njom vršene mahinacije. Ali valjda nisu sva imena ista, pa su neki oslobodjeni od odgovornosti, a neki ne.
U Srbiji može i ovako i onako, zavisi samo ko je u pitanju.
Nisam znao ovo što si napisao sve, svašta se korisnih i pametnih informacija od tebe može naučiti, prvo u vezi lizinga, a sad i ovo.
Svakako da ne treba "svakom" dati auto na korišćenje i da je najbolje prevesti odma u slučaju prodaje.
Ali nisam znao sve eventualne posledice, to u slučaju štete.
Znam za prekršaje itd, ali ovo za štetu nisam znao.

Autor P1 09 Feb 2017, 16:49