
Od danas vožnja ionako skupim hrvatskim auto-putevima postaje još skuplja.
Regionalni mediji prilično su negativno dočekali ove vesti, a Indeks je otišao i korak dalje - savetuje turiste da ne idu skupim auto-putevima i nudi besplatne alternative.
“U zemlji kao što je Hrvatska kojoj je turizam najvažnija grana privrede, podizanje cena auto-puteveva ima dva efekta: hranjenje lopova koji žive na grbači poreskih obveznika i odbijanje turista koji, za razliku od lopova, zbilja doprinose celoj državi”, piše Indeks.
Navode da da su cene postale toliko bezobrazno visoke da su na pojedinim rutama veće nego cene godišnjih vinjeta u nekim evropskim zemljama.
Portal je napravio listu puteva kojima se može izbeći paprena putarina, a isitču da pored toga, turisti mogu da upoznaju prirodne lepote Hrvatske.
Alternativne rute i prirodne lepote Hrvatske, možete pogledati na linku OVDE.
Izvor: B92.net / Index.hr
Foto: Thinkstock.com
Da su skupi - jesu, barem je kvalitet nesporan.
Najbolje resenje za naplatu putarine su akcize, nema hiljada zaposlenih (partijskih poslusnika), nema cekanja na naplatnim rampama, postavi se par kamera koje na autoputu snimaju imate li zalepljenu vinjetu i kraj price. Ali valja zaposliti navedene...
Inace Slovenija "dere" za vinjetu, manje drzave, a skuplje vinjete nema. Austrija je korektna sa cenom i njihovu vinjetu rado platim.
Damko
Treba da ti bude jasno da vinjete donose čist gubitak državi - to jeste onome ko upravlja putevima. I pored svih zaposlenih koje navodiš, opet razlika u prihodu za Srbiju bi bila 150 miliona evra po godini.
To bi morao neko da pokrije, da bi sistem funkcionisao. A ko?? AV i bata, ili ko?
Tako da priča nije jednistavna i naivna kao što misliš.
Ako već gledaš realno, zašto da postoje i vinjete? Zašto ne bude džabe? Kao u Nemačkoj (što je bilo).
Nije taj račun prost, a u Hrvatskoj vinjete ne dolaze u obzir ni pod razno, jer bi bukvalno država bankrotirala.
Ovo povećajne putarine je rezultat obaveze po kreditnim zadućženjima infrastrukture.
To čeka i Srbiju, dok se neoprezno zaleti...
@oktopod
Nije to bas tako. Sigurno da putarina u startu donosi vise novca, ali za jednu naplatnu kucicu ti trebaju 3 radnika da pokriju 24 h, znaci za jednu, a zna ih imati i po 7-8 pa racunaj. Drugo, tamo plata nije bas naivna kao kod nas pa da je bruto 350 evra, u EU se ipak radi o nekim drugim iznosima pa racunaj. Onda moraju se izgraditi naplatne kucice (nije ni to dzabe, priznaces) pa terminali za ENP pa nekoliko traka vise pred naplatnu rampu (na vecim naplatnim stanicama) pa tim radnicima kad odu u penziju drzava istu treba da isplacuje. Da Hrvatska ima neku pristojnu cenu vinjete umesto putarina, ne bi bilo turiste koji ne bi koristio auto put, ovako ce ih biti, citam na hrvatskim forumima da i lokalci znaju izbegavati auto put. Svi ti koji budu vozili van auto puta habaju lokalne puteve pa ce i tu odrzavanje biti skuplje. Putarina se isplati kratkorocno gledano, onima kojima su pare hitno potrebne, dugorocno mnogo je isplativija vinjeta.
Damko & Ja
Klasična naplata putarine predstavlja ogromne prihode, a prihodi od vinjeta su simbolični prema njima. Vinjeta je vid subvencije države.
Ako navodite Sloveniju, oni trpe ogromne gubitke zbog vinjeta, a ako ste primetili, vozila preko 3500kg, plaćaju klasično putarinu na naplatnim rampama. Posrnula slovenačka država teško subvencioniše taj gubitak.
Mnoge zemlje u EU imaju klasičnu naplatu putarine, koja je dosta skuplja nego kod nas, kao Francuska, Italija, Grčka, i sl.
Hrvatska ima od putarine oko 300 miliona evra, što je duplo više od Srbije.
Ono što favorizuje vinjete, je smanjenje gužvi na naplati putarine, smanjenje gužvi na običnim putevima, zbog manje puatrine i veće atrakcije autoputeva za korisnike. Takođe, turističke zemlje kao Hrvatska, mogu uvesti vinjete koje će privući turiste. Recimo, Hrvatska ima od turizma oko 12 milijardi evra, a od putarine oko 300 miliona, čime bi postojao argumet za uvođenje vinjeta, i subvencije države na otplati kreditnih obaveza HAC-a od 4 milijarde evra. EBRD kao poverilac je bukvalno zahtevao povećanje putarina u cilju rešavanja nastalog duga. To jeste hrvatske autoceste će možda na doboš, ako se ne iznađe rešenje za finansiranje.
U vezi navedenog, niko ne razmišlja u kakvu poziciju će doći Srbija, u vezi kreditnih zaduživanja kod raznih poverilaca, u vezi gradnje autoputeva, koji neće biti ekonomski opravdani, bar narednih 10 godina. To jeste niko ne ozbiljno ne shvata zaduživanje AV i njegovog bate. A i pored izgrađene deonice Preljina - Dići, malo ko se odluči da da 140 dindži za putarinu za nekih 30 i nešto kilometara. A teretna vozila, koja su okosnica naplate putarine, tuku i dalje Ibarskom, a autoput prazan....
Tako da kao rešenje problema u Srbiji, očekujem značajno povećanje putarine i u Srbiji u najskorije vreme, koje će dodatno isprazniti autoputeve
Hrvati su dobrim delom u dugovima kada su u pitanju auto-putevi zato sto su ih gradili iz politickih razloga a ne ekonomske opravdanosti i sada je jedini nacin da nadoknade je povecanjem putarina... auto-put ka moru ima saobracaj samo u sezoni ali van nje nikako, a lokalcima se ne isplati da ga koriste... a to ce se dogoditi sa famoznim Koridorom 11, jer se zna da najveci deo saobracaja cini lokalni a ne tranzitni koji donosi najvise novca... auto-put da bi se napravio mora da postoji veliki saobracaj tipa 10-12.000 vozila dnevno koji ce preko putarine da otplati ulaganje a ne zato sto je to nekom cef ili zato sto ce neko spomeniti praznu floskulu "to ce dovesti investitore"... interesantno je da nema popustanja i da cak i jednostavno smanjenje brzine na 80 km/h (na tezim deonicama) na auto-putu pojeftinjuje znatno radove, ali kada neko nesto zacrta... nema ni veze otplacivace nam unuci...