
Masovnija upotreba električnih automobila trebalo bi da u kineskim gradovima smanji nivo zagađenja vazduha izazvanog korišćenjem vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, najnovija studija pokazuje da bi u stvarnosti vozila na struju mogla da dovedu do suprotnog efekta – da povećaju zagađenje u toj zemlji.
Kineska vlada odlučna je u nameri da ta zemlja postane svetski lider u razvoju i proizvodnji električnih automobila. Zato vlasti putem subvencija ohrabruju proizvođače automobila i kupce da se okreću vozilima na električni pogon. Problem je što se ubedljivo najviše struje u Kini dobija iz elektrana na ugalj.
"Prestrojavanje na električne automobile ne znači da time automatski eliminišete upotrebu fosilnih goriva, jer se struja za njihov pogon često dobija upravo iz fosilnih goriva, a u Kini to znači iz uglja", objašnjava Skot Kenedi iz vašingtonskog Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).
"Stoga bi masovna upotreba elektroautomobila u Kini mogla da znači samo premeštanje zagađenja vazduha iz jednog dela zemlje u drugi", kaže Kenedi.
Analiza koju je 2017. objavio Saobraćajni institut Univerziteta u Mičigenu pokazuje da automobil sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) koji prosečno troši ispod 7 l/100 km, manje zagađuje životnu okolinu nego prosečan električni auto koji se izrađuje u Kini.
Izvor iz kojeg se dobija struja nije jedini problem vozila na električni pogon
Naučnici sa Univerziteta Harvard i Univerziteta Cinghua u Pekingu došli su do rezultata da sama proizvodnja automobila na struju, ali i plug-in hibrida u Kini generiše 50% više emisija gasova odgovornih za efekat staklene bašte, nego proizvodnja konvencionalnog automobila sa motorom SUS.
Prema podacima iz 2015. godine 72% električne energije u Kini proizvodilo se u elektranama na ugalj. Vlasti u toj zemlji planiraju da do 2040. godine ovaj procent spuste ispod 50 odsto, ali kako je to tek za 22 godine, u međuvremenu će elektrane na ugalj nastaviti da zagađuju vazduh dok proizvode struju za “čista” električna vozila.
Izvor: B92.net
Foto: arhiva Autoblog.rs