
Brendovi odlažu svoje planove elektrifikacije, a vozači pokazuju manje interesa za ova vozila. Ko je kriv za ovakvo stanje? Možda čak i neodlučni proizvođači.
Pad potražnje električnih automobila poslednjih meseci ima nekoliko uzroka: nedostatak adekvatne infrastrukture za punjenje, odsustvo povoljnijih modela, domet i vreme punjenja. Samo u julu je zabeležen pad sa 14,6 (jul 2023.) na 13,5 posto.

I ne samo to, proizvodnja u Evropi opada, gase se popularni modeli, a proizvođači čas vide, pa čas ne vide budućnost u električnim automobilima. Ujedno vide ogroman problem u industriji proizvodnje delova, znajući da je autoindustrija jedan od baznih stubova evropske ekonomije, piše Klix.ba.

U isto vreme kada je oslabila proizvodnja i prodaja vozila u Evropskoj uniji, povećao se njihov uvoz u EU iz Kine. Kina je sada najveći izvor uvoza automobila u EU po broju automobila (petostruko povećanje sa 114.000 vozila u 2017. na 561.000 u 2022. godini). U 2022. godini kineski automobili su činili 14 posto vozila uvezenih u EU, što ovu azijsku zemlju čini najvećim neevropskim uvoznikom. Međutim, problematika slabog rasta tržišta električnih vozila je mnogo dublja od onog što nam se servira.
Kinezi galopiraju, dok Evropljani vagaju
Konkretno, evropski proizvođači zaostaju u brzorastućoj "novoj energiji". Evropski brendovi su činili samo 6 posto prodaje električnih vozila u Kini 2022. godine. Nasuprot tome, tržišni udeo kineskih proizvođača automobila u Evropi je porastao s 5 posto u 2015. godini na skoro 15 posto u 2023. godini.
Istovremeno, udeo evropskih proizvođača automobila na evropskom tržištu pada. Kod evropskih proizvođača je sve više primetna suzdržanost i proces odlaganja elektrifikacije. Evropljani više nemaju vere u električne automobile, dok su Kinezi s druge strane počeli da prodaju million vozila mesečno!
Sad se svi pitaju gde je pošlo po zlu i da li problem treba tražiti isključivo u kineskoj autoindustriji. Međutim, koren problema leži u samim proizvođačima. Oni nisu bili uverljivi i nametnuli "novi" proizvod u onoj meri s kojima bi uverili kupce u prednosti ove vrste vozila.
Evidentno je da su glavni brendovi previše vagali između motora s unutrašnjim sagorevanjem i električnih vozila. Oni nisu bili u stanju da ispune ciljeve razvoja i plasmana nove tehnologije s kojom bi očuvali evropsko nasleđe, snagu inovacija i konkurentnosti industrije.
Problem s proširenjem infrastrukture za punjenje na evropskim putevima povećavaju teškoće prelaska na električna vozila u EU. Mreža je uglavnom "koncentrisana" oko zemalja centralne Evrope, posebno u Nemačkoj, Francuskoj i Holandiji. Ove tri zemlje su dom za više od 60 posto svih punjača u Evropi, što znači da je strategija "popustila" i u tom segmentu.
"Nervoza" u Evropi zbog VW-a
U Evropskoj komisiji postoji pritajena nervoza zbog najnovijih vesti iz Volkswagena, koji razmišlja o zatvaranju pogona zbog pada prodaje.

Evropsko tržište automobila se ne oporavlja i čini se da je dostiglo svoj vrhunac, do te mere da nije u stanju da oporavi nivo prodaje pre pandemije i to je ono što mori proizvođače. Što se tiče električnih automobila, njihova prodaja u Evropi je u julu pala za 10 posto, pre svega uzrokovana kolapsom u Nemačkoj, koja je povukla javne subvencije za kupovinu ove vrste vozila.
Problematika takođe ukazuje na još jedno područje zabrinutosti za električne automobile u Evropi: nedostatak pristupačnih električnih automobila. Brendovi i dalje pokušavaju da na tržište plasiraju vozila za manje od 25.000, pa čak i za manje od 20.000 evra. Poprilično kasne s ovim planom.
Međutim, proizvodni troškovi i profitabilnost su poslednjih godina prepreke za proizvođače. Možda je problem profitabilnosti i veći i jedan od bitnijih uzroka zašto na tržištu već nemamo mnogo više pristupačnih automobila ovog tipa.
Dok se evropski proizvođači konsoliduju pred vratima im je nova prepreka u vidu Euro 7 norme u blažoj verziji, koja je u stvari trebalo da bude izazov i pokretač razvoja "zelenijih" vozila i izbegavanja penala na račun prekomerne emisije CO2. Ali takvih vozila jednostavno nema, jer nema ni ispravne strategije s kojom bi već povukli pravi potez.
Izvor: Klix.ba / DW
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Peugeot / Citroen / Ford / Volkswagen