
Prvi put je u Norveškoj na putevima više električnih automobila nego s motorima na benzin što je i prvi put u svetu.
Od 2,8 miliona registrovanih vozila u toj skandinavskoj zemlji, 754.303 su potpuno na električni pogon, a 753.905 vozila na benzin, saopštio je Norveški drumski transport (OFV).
Međutim, vozila s pogonom na dizel su i dalje najbrojnija, sa skoro milion primeraka i čine 35 odsto ukupnog broja, ali i njihov tržišni udeo brzo opada.
„Ovo je istorijsko“, saopštila je organizacija za transport OFV i istakla da „Norveška brzo ide ka cilju da postane prva zemlja u svetu u čijem će voznom parku dominirati električni automobili“.
Norveška, paradoksalno veliki proizvođač nafte i prirodnog gasa, postavila je sebi cilj da od 2025. godine, odnosno deset godina pre Evropske unije, prodaje samo nove automobile „s nultom emisijom“ izduvnih gasova.
U avgustu su potpuno električni automobili, većinom Tesla Model Y, predstavljali 94,3 odsto novo-registrovanih u Norveškoj, što je bez premca u drugim zemljama Evrope gde se e-automobili slabo prodaju.
Da bi se postigla „elektrifikacija“ drumskih vozila, norveške vlasti su decenijama sprovodile ultrapovoljno oporezivanje koje potpuno električne modele čini konkurentnim u odnosu na modele s motorima na benzin i dizel koji su visoko oporezovani, ali i na modele s kombinovanim, hibridnim pogonom sa benzinskim i električnim motorima.
Ovom uspehu su doprineli i neplaćanje putarine za e-automobile, besplatno parkiranje na javnim parkiralištima i mogućnost korišćenja saobraćajnih traka za javni prevoz, iako su vremenom te mere postepeno smanjivane.
U septembru 2004. norveška automobilska flota je imala samo hiljadu električnih automobila, podseća OFV.
U Evropi sasvim suprotno
Uspeh norveškog modela je u suprotnosti sa stanjem drugde u Evropi. Prodaja električnih automobila u Evropi opada od kraja 2023. godine i oni ove godine čine samo 12,5 odsto prodaje, pokazuju podaci Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA).
Očekuje se da će njihov tržišni udeo porasti 2025. godine i dostići između 20 i 24 odsto broja novo-registrovanih vozila, po studiji istraživačkog centra Transport & Environment (TandE).
Međutim, neki sumnjaju u sposobnost EU da vozila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem potpuno zabrani 2035. godine, kako je obećala.
U Švedskoj koja je sused Norveške, prodaja novih električnih vozila je, po organizaciji Mobility Sweden, opala prvi put ove godine, verovatno zbog odluke Vlade da ukine subvenciju za njihovu kupovinu.
Izvor: Bizlife.rs / Beta.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Hyundai