

Izvor : www.net.hr
Na putevima San Fransiska i Silikonske doline američkom
tržištu je predstavljen Smart Fortwo čija komercijalizacija u SAD-u počinje u januaru
sledeće godine (po ceni od 11.590 dolara pa naviše). Tako najkraći serijski
automobil kreće na najveće automobilsko tržište sveta. Kako kažu u Smartu, novi
Fortwo je pravi automobil u pravo vreme za američke vozače. Jer, Amerikanci su
danas suočeni s rastućim cenama goriva, sve većim gradskim gužvama kao i
ekološkim restrikcijama.
Mesto prezentacije je pažljivo odabrano; Kalifornija je najvažnije tržište u SAD-u,
a Silikonska dolina je vodeće područje u polju dizajna, tehnologije i zaštite okoline.
Amerikancima se Smart Fortwo predstavlja kao vozilo koje simboliše zadovoljstvo
života, stil i slobodan pogled na svet. Besklasno vozilo namenjeno svima, namenjeno vozaču 21. veka koji pozitivno
gleda na eru različitih gadžeta, koji nam olakšavaju svakodnevni život, poput
i-Maca, i-Poda ili i-Phonea.
Potencijalni kupci u SAD-u animiraju se još od maja na
"street smart" road showu koji obilazi 50 velikih gradova, a očekuje
se da će ga ukupno isprobati više od 75 hiljada ljudi.
Do sada je više od 30.000 Amerikanaca ostavilo depozit od 99 dolara za njegovu kupovinu;
prodajna mreža obuhvataće 70 centara u velikim gradovima SAD-a.
S ove strane Atlantika ovaj mali dvosed (čija prva generacija je predstavljena
još 1998.) je vrlo popularan. Prvi model izabralo je 770.000 kupaca, koji su
veći automobil zamenili sa ovim simpatičnim dvosedom ili ga dodali svom kućnom
voznom parku kao idealno gradsko vozilo.

Pre nekoliko dana Mazda je saopštila da je njihov model Demio (u Evropi Mazda2) osvojio titulu automobila godine 2008. u Japanu koju od 1991. godine dodeljuje organizacija Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan (RJC). Drugo mesto u ovom izboru je pripalo Honfi Fit (u Evropi Jazz), a treće Subaru Imprezi. Juče je stigla i vest da su Japanci izabrali još jedan auto godine; ovoga puta to je nova Honda Fit (Jazz), a nagradu "Car of the Year Japan" je ovoj Hondi dodelio 60-člani panel sastavljen od automobilskih novinara i privrednih analitičara. U ovom izboru (osnovan 1980. godine) drugo mesto osvojio je Nissan Skyline, a treće mesto je i ovom prilikom pripalo novoj Subaru Imprezi. U izboru učestvuju novi ili redizajnirani automobili koji su se u Japanu pojavili u prodaji od 1. novembra prošle do 31. oktobra ove godine. Inače, ovo je Hondi za poslednjih 10 godina već peta titula automobila godine u izboru ovog žirija.

Pošto je pre nekoliko dana proglašen za evropski Auto godine 2008., novi Fiat 500 je osvojio i nagradu "Auto Europa 2008", koju dodeljuje Italijanska unija automobilskih novinara (Uiga). Ova nagrada je ustanovljena 1987. godine, a dodeljuje se automobilu koji se proizvodi i prodaje u Evropi i nudi najbolju kombinaciju tehnologije, cene i stila. Fiat 500 je dobio ukupno 640 poena, odnosno 232 više od drugoplasirane Kije Cee'd, koja je osvojila 408 poena. Treće mesto je pripalo Peugeotu 308 sa 325 poena. Zvanična dodela ove nagrade biće održana na proleće naredne godine, na godišnjem Uiga skupu. Ovo je već deseta "Auto Europa" titula za automobile iz Fiatove grupacije. Pre Fiata 500, ovu nagradu su dobili Alfa 164 (1988. godine), Fiat Tipo (1989), Fiat Cinquecento (1993), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996), Alfa Romeo 156 (1998), Alfa Romeo 166 (1999), Fiat Panda (2004) i Fiat Grande Punto (2007).

Nekoliko puta smo već pisali o dugotrajnim pregovorima nemačkog Volkswagena i malezijskog Protona, koji su trebali da rezultiraju ili partnerstvom ovih kompanija ili VW-ovom kupovinom Protonovih akcija. Međutim, iako je početkom ove godine već objavljena (doduše nezvanična) vest da je Volkswagen potpisao i pismo o namerama o preuzimanju 51 odsto deonica Protona, juče je nemački proizvođač zvanično saopštio da su pregovori sa Protonom prekinuti. Ovo je inače već drugi put u poslednje dve godine da VW nije uspeo da postigne dogovor sa malezijskom kompanijom, koja se inače nalazi u državnom vlasništvu. Prema Volkswagenovom zvaničnom saopštenju, rukovodstvo VW-a i malezijska vlada su odlučili da obustave dalje pregovore o međusobnoj saradnji ili kupovini akcija Protona. Bez obzira na ovakav razvoj događaja, nemački proizvođač će istražiti mogućnosti za "aktivnije angažovanje u regionu ASEAN-a i još više intenzivirati svoje prodajne aktivnosti u regionu". S druge strane, malezijska vlada je odlučila da više neće tražiti stranog partnera za Proton. Inače, osim VW-a, za Proton su ranije bili zainteresovani i francuska PSA grupacija (Peugeot i Citroen) i američki General Motors.

Još jedan svetski rekord je pao na test stazi Nardo na jugu Italije. Naime, nekoliko dana posle vesti da je AC Schnitzerov model GP3.10 GAS POWERED BMW serije 3 Coupe oborio rekord u maksimalnoj brzini za automobile pokretane TNG-om (postigao je 318,1 km/h), sada stiže i vest da je na istoj stazi Brabusov Maybach 57 SV12 S Biturbo sa 730KS postigao brzinu od 205,2 milje na sat ili 330,6 km/h, čime je ovaj automobil postao "najbrža i najekskluzivnija ultra-luksuzna limuzina na svetu". Time je Brabus oborio sopstveni rekord iz 2005. godine kada je tadašnji Brabus Maybach 57 SV12 Biturbo sa motorom od 640KS postigao 195 milja na sat ili 314 km/h. Motor u rekorderskom Brabusu Maybach 57 SV12 S Biturbo je zapremine 6,3 litra i raspolaže snagom 537kW/730KS i elektronski ograničenih 1100Nm obrtnog momenta (bez blokade ima 1320Nm), a snaga se na zadnje točkove (veličine 21 inča) prenosi preko modifikovane petostepene automatske transmisije. Podsećamo da je isti motor ugrađen i u Brabus Rocket (na bazi Mercedesa CLS), koji sa ostvarenom brzinom od 365,7 km/h drži aktuelni svetski rekord u maksimalnoj brzini za limuzine legalno registrovane za običan saobraćaj.

Pre nekoliko dana smo objavili nezvaničnu vest da je novi Fiat 500 osvojio laskavu titulu evropskog automobila godine 2008. ("Car of the Year"), a danas je ta informacija i zvanična potvrđena. Specijalizovani žiri sastavljen od 58 novinara iz 22 evropske zemlje je Fiatu 500 dodelio 385 poena, 60 više u odnosu na drugoplasiranu Mazdu2 i 183 poena više od Ford Mondea na trećoj poziciji. Dalje slede Kia Cee´d sa 166 poena, Nissan Qashqai (147), Mercedes C klase (128) i na kraju Peugeot 308 sa 97 poena.
Fiat 500 – 385 poena
Mazda2 – 325 poena
Ford Mondeo – 202 poena
Kia Cee’d – 166 poena
Nissan Qashqai – 147 poena
Mercedes C-Klasse – 128 poena
Peugeot 308 – 97 poena
Ovo je italijanskom proizvođaču već deveta (!) titula za evropski auto godine. Naime, pre Fiata 500, ovu nagradu su osvajali sledeći Fiatovi modeli :
1967: Fiat 124, 1970: Fiat 128, 1972: Fiat 127, 1984: Fiat Uno, 1989: Fiat Tipo, 1995: Fiat Punto, 1996: Fiat Bravo, 2004: Fiat Panda
Novi Fiat 500 se već može naručiti i u Srbiji, a cene počinju od nimalo nežnih 12.508 evra za osnovni model sa 1,2 litarskim benzinskim motorom od 69KS i paketom opreme POP.

Izvor : agencija SINA
KRAGUJEVAC - Fabrika „Zastava Automobili“ u 2008. godini proizvešće 18.600 automobila. Planom za iduću godinu, u kojoj bi privatizacija trebalo da bude završena, predviđena je proizvodnja 11.100 „florida“, „korala“ i „skala“, što predstavlja osnovni program fabrike. Po licenci „Fijata“ planirana je i proizvodnja 6.000 „desetki“ i 1.500 vozila iz programa „Opela“. Prema ugovoru koji je „Zastava vozila“ potpisala sa „Dženeral motorsom“ proizvodnja automobila sa oznakom „opel“, planirana je za poslednji kvartal 2008. godine. Do tada će sa ovim partnerom biti preciziran i model koji će se proizvoditi u pogonima kragujevačke fabrike.
U „Zastavi“ ubrzano rade na pripremi dokumentacije za privatizaciju, koja bi trebalo da započne raspisivanjem tendera u drugoj polovini decembra. Činjenica da nije preciziran datum objavljivanja tendera dovodi se u vezu sa navodnim zahtevima pojedinih svetskih proizvođača da se tender odloži na određeno vreme. Kako saznajemo, na prodaji će se u paketu naći „Zastava Automobili“ u celini. To znači da će potencijalnom kupcu biti ponuđena „Karoserija“, „Montaža“, „Lakirnica“, „Preseraj“, „Mehanička obrada“, Institut za automobile, i „Zastava Auto“.
„Zastava automobili“ ove godine je prodala najviše vozila u Srbiji - 9.812 i nalazi se ispred „Opela“ koji je ovdašnjem tržištu plasirao 2.769 vozila, prenosi Tanjug. Prodajom 478 automobila marke „jugo“ u septembru taj model putničkog vozila i dalje ostaje najprodavaniji na srpskom tržištu. Iza „juga“ je „opel astra klasik“ koju je kupio 381 građanin, a na trećem mestu je popularni „stojadin“ odnosno „zastava 101“ kojih je prodato 313 i „zastava 10“ koju je kupilo 260 građana. Inače, u Srbiji je za devet meseci ove godine prodato ukupno 35.540 putničkih automobila, raznih modela i proizvođača.

Novi kompaktni model italijanske Alfe zvaće se Furiosa ! To je odluka posetilaca sajta www.alfanaming.it, koji su ljudi iz Alfe postavili kako bi stanovnicima Italije, Francuske, Španije, Nemačke, Japana i Velike Britanije omogućili da glasaju za ime nove Alfe u kompakt klasi. Inače, sličan potez je još ranije povukao i nemački Volkswagen kada je birao ime za svoj novi kompaktni SUV model Tiguan (tada je oko 300.000 čitalaca jednog nemačkog auto magazina izabralo upravo ime Tiguan). Kako bilo, u konkurenciji za naziv nove Alfe našlo se 12 imena : Agea, Enos, Everson, Fira, Furiosa, Milo, Mod, Nevo, Solea, Sparvo, Velvetta i Ventura, a glasanje je završeno pre nekoliko dana, tačnije 15. novembra. Pobednik je dakle Furiosa, a novo ime označava i kraj sadašnjeg numeričkog označavanja Alfinih modela. Naime, buduće Alfe imaće individulana i prepoznatljiva imena, koja će "izazivati uzbuđenje i žudnju", a ime Furiosa se savršeno uklapa u tu novu strategiju. Kako će izgledati nova Alfa Furiosa možete videti na ovom zvaničnom renderingu, koji je prikazan na nedavnom sastanku Fiatovih deoničara. Alfa Furiosa biće predstavljena već tokom naredne godine, a pokretaće je motori sa rasponom snage od 95 (1,4 L) do 230KS (1,8 turbo GTA).
UPDATE : 20.11.2007.
Prema pisanju britanskog magazina Autocar, Alfa Romeo bi posle svega ipak mogao da ovaj model nazove nekako drugačije, a ne Furiosa. Naime, "neimenovani izvor" iz Fiat Grupe je ovom magazinu između ostalog rekao da "ne treba da budete iznenađeni ako automobil nazovemo nekim drugim imenom" i da "nikakav pritisak javnosti neće primorati Alfu da izabere ime, sa kojim nisu u potpunosti zadovoljni".

Mazda Motor Corporation je saopštila da je titulu japanskog automobila godine 2008. ("Car of the Year 2008") osvojio njihov model Mazda Demio (u Evropi se prodaje pod imenom Mazda2), a da je Mazdi CX-7 pripala specijalna nagrada za najbolje SUV vozilo ("Best SUV"). Izbor za japanski auto godine vrši se pod pokroviteljstvom organizacije Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan (RJC), koja ovu prestižnu nagradu dodeljuje od 1991. godine. U ovogodišnjem izboru su učestovali automobili koji su se na japanskom tržištu pojavili u periodu od 1. novembra do 31. oktobra 2007. i čija je godišnja proizvodnja veća od 5000 komada. Inače, Mazda Demio je osvojila ukupno 403 boda, 127 više od drugoplasirane Honde Fit (Jazz u Evropi), dok je treće mesto zauzela nova Subaru Impreza. Ovo je Mazdi već peta titula "Car of the Year" u Japanu, a prva posle 2003., kada je pobednik bio model Mazda RX-8.
Nova Mazda2 je auto godine 2008. i u komšiluku. Tačnije stručni žiri "Hrvatske automobilske udruge" (HAU) je 15. novembra 2007. titulu "Hrvatski automobil 2008. godine" i nagradu "Zlatni kotač" dodelio novoj generaciji Mazde2. Žiri HAU je podelio i "Zlatne plakete" za najbolje automobile po kategorijama :
gradski automobil: Fiat 500
niža klasa: Mazda
kompaktna klasa: Kia Cee´d
srednja klasa: Ford Mondeo
premium klasa: Audi A4
karavan: Škoda Fabia Combi
kupe: Audi A5
kabriolet: BMW serija 1 Cabrio
SUV: Volkswagen Ttiguan
crossover: Nissan Qashqai
terenac: Jeep Cherokee
poslovni auto: Lexus GS
Ovde i podsećanje da je Mazda2 osvojila i vicešampionsku titulu u izboru za evropski "Auto godine 2008" (dobila je 325 poena, 60 manje od pobednika Fiata 500).

AC Schnitzer GP3.10 GAS POWERED, odnosno AC Schnitzerov BMW serije 3 Coupe sa pogonom na tečni naftni gas (TNG) postavio je novi rekord u maksimalnoj brzini za vozila pogonjena TNG-om. Novi rekord iznosi 318,1 km/h, a postignut je krajem oktobra na legendarnoj stazi Nardo na jugu Italije, pod pokroviteljstvom Continentala i nemačkog magazina Auto Bild sportcars. Nemački tjuner je ovaj auto predstavio još pre dva meseca na salonu automobila u Frankfurtu, a pod njegovom haubom se skriva 5,0 litarski V10 motor iz BMW-a M5 i M6, ali koji umesto serijskih 373kW/507KS ovde razvija 406kW/552KS pri 8000 o/min. i 540Nm obrtnog momenta pri 6200 o/min. (povećanje od 33kW/45KS postignuto je zahvaljujući promenama na elektronskoj kontrolnoj jedinici i izduvnom sistemu). Dovde sve u redu, ali zašto pogon na gas ? Ne samo da je jeftiniji kao gorivo, već TNG emituje za 15 % manje CO2; dakle snaga, efikasnost, ekonomičnost i ekologija u jednom paketu. Sa ovim motorom AC Schnitzer GP3.10 GAS POWERED postiže 100 km/h za 4,5 sekunde, do 200 km/h mu treba 13,9 sekundi, a maksimalna brzina iznosi pomenutih 318,1 km/h. Da bi naglasio snagu i potencijal ovog automobila, AC Schnitzer se pobrinuo za ekstravagantni eksterijer (novi branici, spojleri i pragovi, hromirana rešetka u prednjem odbojniku, zadnji difuzor, novi izduvni sistem sa centralno smeštenim završetkom, novi spojler na poklopcu prtljažnika, proširenja blatobrana od 50 mm napred, a pozadi za 60 mm, nova hauba sa integrisanim otvorima za vazduh, posebna Mineral Green boja), sportsko-elegantni interijer (trokraki AC Schnitzer kožni upravljač, kožna unutrašnjost, trkačka sedišta, aluminijumske pedale i odmorište za nogu, patosnice sa logom GP3.10), a tu su i AC Schnitzerovo trkačko ogibljenje sa podešavanjem visine, novi kočioni sistem (diskovi napred 374 x 36 mm, pozadi od 350 x 24 mm), 20-inčni točkovi AC Schnitzer Type VI (gume 245/30 ZR 20 napred, a 315/25 ZR 20 nazad).

Proteklog vikenda su na svečanoj ceremoniji u Milanu (a gde drugo ?) podeljene nagrade L’Automobile più Bella del Mondo ("najlepši automobil na svetu"), koje od 1993. godine dodeljuje žiri sastavljen od umetnika, arhitekata, dizajnera, kritičara i istoričara. Ovogodišnji pobednici po kategorijama su:
- Citycar and small car (gradski i mali automobili): Fiat 500 (na slici)
- Medium sedan, 2 volumes (hatchback srednje klase): Fiat Bravo
- Medium Sedan, 3 volume (limuzina srednje klase): Mercedes C klasa
- Limousine (luksuzna limuzina): Lexus LS 600h
- Coupe (kupe): Audi A5
- Convertible and Spider (kabrioleti): Opel GT
- Sports car (sportski automobili): Aston Martin DBS
- Station wagon (karavani): Mercedes C klasa SW
- Crossover: Volkswagen Tiguan
- Special Edition: Lamborghini Reventón
- Concept cars: Renault Laguna Coupe Concept
- MPV: Citroen C4 Picasso

Volkswagen slavi veliki i značajan jubilej. Naime, jubilarni, 15-milioniti VW Passat sišao je juče sa proizvodnih traka Volkswagenove fabrike u Emdenu. Ovde i napomena da se broj od 15 miliona odnosi na sve Passate proizvedene širom sveta u ukupno 13 VW-ovih fabrika, a od tog broja na pomenutu fabriku u Emdenu, kojoj je pripala čast da proizvede jubilarni primerak, otpada 5,9 miliona primeraka. Jubilarni model je model Passat BlueMotion Variant sa 1,9 litarskim TDI motorom sa 77kW/105KS i "arctic blue silver" metalik bojom. Inače, da bi proizveo 15 miliona Passata, Volkswagenu su trebale 34 godine, a za to vreme predstavljeno je šest generacija ovog uspešnog modela; poslednja početkom 2005. godine.

U Berlinu je juče Škodi Fabiji, Peugeotu 308, Audiju A4, Volkswagen Tiguanu i Mercedes SLR McLaren Roadsteru uručena nagrada "Goldene Lenkrad" ("Zlatni volan"), koju još od 1975. godine dodeljuje nemački nedeljnik Bild am Sonntag. U izboru za "Zlatni volan", učestvuju svi novi automobili, koji su se pojavili na nemačkom tržištu u poslednjih 12 meseci, a žiri koji bira najbolje automobile, sastoji se od profesionalnih vozača, tehničkih eksperata i VIP-ovaca. Pomenuti žiri je ove godine na osnovu kriterijuma, kao što su dizajn, komfor, stabilnost na putu, bezbednost, ekološka podobnost i kvalitet, za najbolje u svojoj kategoriji izabrao Škodu Fabiju, Peugeot 308, Audi A4, Volkswagen Tiguan i Mercedes SLR McLaren Roadster, a BMW-ovom EfficientDynamics sistemu je dodeljena nagrada "Zeleni volan". Pobednici po kategorijama :
Kleinwagen: Škoda Fabia
Kompaktklasse: Peugeot 308
Mittel- und Oberklasse: Audi A4
Sonderklasse (Geländewagen/SUV): VW Tiguan
Leserklasse (Cabrios): Mercedes SLR McLaren Roadster
Grünes Lenkrad: BMW-System EfficientDynamics

Švedski BMW tjuner Loaded je juče saopštio da je njihov modifikovani BMW M3 CSL (serija E46) legendarnu nemačku stazu Nirburgring prešao za sedam minuta, 22 sekunde i 9 stotinki (7:22:09), što je za više od pet sekundi bolje Pagani Zonde F Clubsport (rekordera među serijskim vozilima) ! Ovo je Loaded BMW M3 CSL (uz pomoć kompresora razvija 600KS) učinilo najbržim BMW-om legalno registrovanim za običan saobraćaj. Loaded je imao potpunu fabričku podršku kompanije K&W, a finalni set up automobila uradio je BMW "Guru" Tom Schirmer iz Kelberga u Nemačkoj. Za volanom ovog M3 CSL-a bio je vozač Evropskog Touring Car šampionata Richard Goransson, koji je u ceo ovaj projekat uključen od njegovog samog početka. Naime, ovaj rekord je došao kao rezultat trogodišnjeg napornog rada celog Loaded tima.

Chevrolet je objavio da je startovao sa proizvodnjom modela Aveo sedan u poljskoj fabrici FSO (Fabryka Samochodow Osobowych) u Varšavi, a da će tokom leta naredne godine sa proizvodnih traka ove fabrike početi da silaze i verzije ovog modela sa troja i petora vrata. Ovo je prvi Chevrolet, koji nosu oznaku "Made in EU" i koji treba da pomogne korejskoj fabrici (u vlasništvu GM-a) da zadovolji povećanu tražnju za svojim automobilima na Starom kontinentu (prodaja Chevroleta u Evropi je naime ove godine veća za 32 odsto u odnosu na proteklu godinu). Fabrika u Varšavi će tokom 2008. proizvesti 60.000, a već 2009. i svih 100.000 automobila. Treba reći da je fabrika FSO u vlasništvu firme UkrAVTO, General Motorsovog dugogodišnjeg ukrajinskog partnera, koji u Ukrajini proizvodi i prodaje Chevroletova vozila i kontroliše 8% tamošnjeg tržišta. Inače, Chevrolet ima dugu tradiciju u proizvodnji svojih automobila u Poljskoj. Još 1928. godine je startovala proizvodnja u prvoj Chevroletovoj fabrici u Varšavi, a druga je otvorena 1937.