Izvor : agencija Beta i www.delo.si
Novo Mesto - U Revozu (REnault VOZila) su juče javnosti prvi put predstavili proizvodnju novog modela Renault Twingo. Fabrika u Novom Mestu je jedina, koja ovaj model proizvodi za svetsko tržište a njegova prodaja počinje 15. juna i to prvo u Francuskoj, Italiji i naravno Sloveniji. U ostatku Evrope prodaja startuje od septembra. Predsednik uprave Revoza Marcel Brouiller je na jučerašnjoj konferenciji za štampu u Novom Mestu istaknuo da će tokom maja zbog proizvodnje novog Twinga biti uvedena i treća odnosno noćna smena a da će cena novog modela biti poznata u junu. Inače, u projekat proizvodnje novog Twinga u Novom Mestu, Renault je uložio 400 milion evra. Osim uvođenja treće smene, Revoz je zaposlio 700 novih radnika pa sada fabrika ima ukupno 3000 zaposlenih. Automobili iz Revoza su u velikoj meri namenjeni pre svega evropskom tržištu. Najveći deo se izvozi u Francusku, Veliku Britaniju, Španiju, Italiju i Nemačku. Revoz proizvodi 750 automobila dnevno, od čega 225 Twinga i 525 komada modela Clio II. Oba modela se proizvode istovremeno na istim linijama. 2005. godine je postavljen rekord fabrike kada je sa proizvodnih traka sišlo 178.000 automobila a sada je kapacitet narastao na 210.000. Inače, u proteklih 35 godina Revoz je proizveo 2,3 miliona automobila. Prosečna plata sa dodatkom za rad u dve smene iznosi 613 evra, a sa dodatkom za noćni rad i stimulacijama 913 evra. Proizvodnja je automatizovana i svako vozilo izađe sa trake za 12 sati, što fabriku u Novom Mestu svrstava na drugo mesto među Renault-ovim fabrikama u Evropi, odmah iza španske Palencija-e.
foto : www.delo.si
Mitsubishi je konačno objavio prve zvanične slike serijske varijante dugo očekivane sportske limuzine Lancer Evolution X. Kao što se i očekivalo, definitivna verzija desete evolucije ovog modela se ne razlikuje od prototipova Concept X i Prototype X predstavljenih na salonima u Tokiju 2005. i u Detroitu 2007. godine. Dakle ovde nema iznenađenja, dizajn je agresivan i nagoveštava šta se krije ispod limenog oklopa. Nagoveštava jer Mitsubishi nije uz zvanične slike otkrio i detalje oko snage 2,0 litarskog turbo motora, koji pokreće Evolution X. Ipak kako se pretpostavlja, radi se o ergeli od najmanje 300 konja. Takođe nema još ni slika unutrašnjosti mada ima vremena jer prodaja u Japanu počinje tek na jesen a u SAD-u u prvom kvartalu 2008. godine. U Japanu će se ovaj sport sedan i dalje zvati Lancer Evolution X za razliku od "obične" porodične verzije, koja će poneti ime Galant Fortis. S druge strane, u SAD-u će Lancer Evolution X izgubiti ono X iz imena pa će se nuditi samo kao Lancer Evolution. Novi Evolution X raspolaže sa Mitsubishi-jevim S-AWC (Super All Wheel Control) sistemom za kontrolu trakcije i novom generacijom integralnog AWD (All Wheel Drive) pogona, koji zajedno poboljšavaju upravljanje, kontrolu i stabilnost automobila. Nov je i automatizovani manuelni menjač sa 6-stepeni, koji po fabričkim tvrdnjama nudi brže "šaltovanje"i manju potrošnju u odnosu na prethodni konvencionalni ručni menjač. U Mitsubishi-ju napominju da ovaj menjač ima više zajedničkog sa VW-om DSG transmisijom nego sa BMW-ovim SMG menjačem.
Mitsubishi-jev novi Lancer (prvi put predstavljen svetskoj javnosti na januarskom salonu u Detroitu) na domaćem, japanskom tržištu, nosiće ime Galant Fortis. Prema fabričkom saopštenju ime na latinskom znači snažan, odvažan, nepokolebljiv a koliko će se Japanaca primiti na to, videćemo. Galant Fortis u Japanu inače kreće u prodaju na jesen gde će se nuditi sa novim 4-cilindričnim 2,0 litarskim benzinskim motorom sa 16 ventila. U ponudi će biti klasični manuelni menjač sa 5 stepeni prenosa i CVT transmisija. Kupcima će na raspolaganju biti verzije sa 2WD pogonom (samo na prednje točkove), kao i 4WD varijanta sa integralnim pogonom.
Aston Martin NPX
Aston Martin razmatra mogućnost razvoja sportskog automobila sa centralno smeštenim motorom, koji bi konkurisao modelima Ferrari-ja pa i Audi-ja. David Richards, čiji konzorcijum je nedavno kupio ovu britansku marku, napominje da Aston Martin mora da obrati pažnju na to šta radi konkurencija, poput Audi-ja R8 i nekih japanskih marki. Richards kaže da nema planova da se model sa centralno smeštenim motorom pojavi pre 2010. godine a insajderi iz Aston Martina potvrđuju da bi se "eventualno mogao stvoriti prostor iznad budućeg modela Rapide gde bi se smestio superauto poput modela NPX." Izvori američkikog magazina AutoWeek, odakle su i ovi crteži mogućeg izgleda NPX-a, kažu da je smeštaj motora u novom superautomobilu tema o kojoj će tek biti doneta konačna odluka. Cena novog Aston Martina bi trebalo da se kreće oko 400.000 dolara.
Hummer H3T
Ove slike dugo očekivane (bar u Americi) pick up varijante Hummera H3T, napravljene su proteklog vikenda a prikazuju ovaj model sa duplom kabinom (crew cab) kakav će se naći u proizvodnji. Dakle sa 4 vrata i manjim sandukom za teret, iako je originalni koncept H3T od pre neku godinu bio pick up sa samo 2 vrata i mesta za 2 putnika i naravno većim sandukom iza kabine. Ponuda motora će obuhvatati mašine od 3,7 litara i 242KS kao i novi V8 sa 295 konja, prikazan prvi put u modelu Hummer H3 Alpha. Proizvodnja H3T počinje u avgustu 2008. godine a GM (vlasnik Hummera) planira godišnju prodaju od oko 35.000 komada ove varijante H3. Cena još nije poznata.
VW Golf VI kasni
Ulrich Hackenburg, šef razvoja VW-a, je na salonu u Šangaju obelodanio da je premijera nove, šeste generacije njihovog najprodavanijeg modela, odložena. Plan je bio da se Golf VI predstavi u proleće 2008. godine ali će se to desiti krajem te iste godine, dakle oko 6 meseci kasnije. Hackenburg je pojasnio da su se na taj korak odlučili jer se aktuelni Golf V i dalje dobro prodaje i da nema potrebe da se žuri sa prezentacijom novog modela mada se ranije govorilo da je razvoj Golfa VI ubrzan zbog slabije prodaje aktuelne verzije u SAD-u i pritiska konkurencije. Nezvanično se čuje da je odlaganje ustvari posledica nezadovoljstva šefa VW-a Martina Winterkorna dizajnerskim rešenjem "šestice" pa će dizajn morati da pretrpi velike promene. Na crtežima vidite mogući izgled nove generacije Golfa, koji i dalje zadržava prepoznatljiv i konzervativan dizajn. Više su zanimljive nezvanične najave da bi novi Golf mogao da se pojavi samo u obliku kombilimuzine sa 5 vrata i kao Golf Plus dok bi verija sa 3 vrata bilo izbačena iz ponude u korist novog Scirocco-a. Kao i dosad, Golf će se nuditi sa zaista velikim izborom pogonskih agregata među kojima se nalaze novi 1,6 litarski TSI sa 200KS i 2,0L sa 260 konja, koji bi pokretao novi Golf GTI (sadašnji ima 200KS). Pominje se i mogućnost ugradnje 3,6 litarskog V6 motora iz Passata R36, koji bi u Golfu razvijao 281KS.
Audi R4
Audi se sprema za lansiranje manjeg sportskog automobila po uzoru na atraktivni R8. Dizajnom veoma sličan, samo manjih dimenzija, budući R4 sa centralno smeštenim motorom (ako zaista krene u proizvodnju) biće konkurent sportskim modelima poput Porsche-a Boxster i Cayman. Osnovni motor za R4 bi bio već poznati VW/Audijev 2,0 litarski FSI agregat ali bi snaga narasla na 201kW/273KS. Snažnija RS verzija bi koristila 2,5 litarski linijski 5-cilindrični turbo motor sa 260kW/354KS. Audi sprema i potpuno novu platformu za R4 dok će transmisija, upravljački mehanizam i kočioni sistem biti preuzeti sa već postojećih modela. Očekuje se težina od 1100 do 1250 kg dok bi proizvodnja R4 počela krajem 2009. godine.
Škoda Yeti stiže 2009.
Koncept manjeg SUV-a, koji je Škoda prikazala na salonu u Ženevi 2005. godine pod imenom Yeti, kako sada stvari stoje, pojaviće se u prodaji tokom 2009. godine. VW, kao vlasnik Škode, dao je zeleno svetlo za produkciju ovog modela ali će budući Škodin SUV, iako će koristiti veliki broj komponenti VW Tiguana, ipak biti manji od VW-ovog SUV modela (valjda da ne bi došlo do kanibalizma unutar iste kuće). Inače, Tiguan će se kao serijski model predstaviti već na salonu u Frankfurtu, u septembru ove godine.
Američki Farnbacher Loles Motorsports je ponudio ograničenu seriju od 20 komada njihove prerade Porschea Cayman GTR, koji iz motora od 3,8 litra zapremine izvlači 298kW/405KS. Snažnijem motoru je prilagođeno novo sportsko ogibljenje, jače kočnice i Yokohama Advan Sport gume sa dimenzijama 245/35 ZR19 napred i 285/30 ZR 19 pozadi. Novi aero body kit (od karbon fibera) obuhvata novi prednji branik sa integrisanim spojlerom i modifikovano zadnje krilo. Cena prerade iznosi 87.500 evra.
Fiatov šef Sergio Marchionne najavio je da će se novi Fiat 500 prodavati i u SAD-u. Prema njegovim rečima pre ili kasnije novi 500 će stići i na tržište SAD-a ali ne pre 2010. godine. Ovo je Marchionne obelodanio na sastanku investitora prilikom objavljivanja finansijskih rezultata Fiata za prvi kvartal ove godine. Kao što smo ranije pisali, Fiat za ovu godinu planira proizvodnju od 58.000 komada nove 500-tke a za 2008. oko 120.000 primeraka po početnoj ceni od 9990 evra. U auto će se ugrađivati benzinci sa 69 i 100KS kao i dizel od 75KS. Tokom 2008. stiže i sportska Abarth verzija a 2009. i mali kabriolet.
Dacia Logan SUV ?
U poslednje vreme se po raznim magazinima i internetu prenosi (nepotvrđena) vest da će i rumunska Dacia ući u segment SUV vozila a to bi trebalo da se desi 2010. godine. Tada bi inače trebalo da se pojavi druga generacija sadašnjeg Logana, koji će, za razliku od aktuelnog, koristiti najmoderniju Renault-ovu tehnologiju. Jedna od karoserijskih varijanti tog novog Logana bio bi i SUV model sa 4x4 pogonom a kako bi mogao da izgleda vidite na ovim renderinzima. Mnoge je podsetio na Nissan Qashqai dok vertikalna svetla i uopšte zadnji kraj podsećaju na Volvo XC90. Logan SUV (dužine oko 4,3 metra) bi koristio platformu novog Renaulta Koleos, a pokretali bi ga 1,4 i 1,6 litarski benzinci kao i 1,5 litarski dizelaš. Neki francuski magazini su čak najavili i moguću cenu-13.000 evra ! Šta će biti od svega ovoga, pokazaće vreme.
Valjda da ne zaostane za američkim Fordom, koji je nedavno promovisao Mustang GT500 Red Stripe, evropski ogranak Forda je na salonu komercijalnih vozila u Birmingemu predstavio nešto slično (uslovno rečeno) za one koji vole Transit ali žele da se razlikuju od drugih. Naime, Transit SportVan je posebna i ograničena serija Fordovog komercijalca sa estetskim dodatkom u vidu LeMans belih pruga, koje se protežu preko plave karoserije dok su Amerikanci za Mustang GT500 Red Stripe upotrebili crvenu boju za pruge a crni i belu za karoseriju. I umesto da ovaj Transit dobije zvučno ime u stilu Transit White Stripe, Evropljani su se odlučili za običan naziv Transit SportVan. Kako bilo, ovaj Transit je, osim tih famoznih pruga i Racing Blue boje, dobio i 18-inčne alu točkove (dizajn a la Focus ST), niskoprofilne gume 235/45, dupli završetak izduvne cevi, masku u boji karoserije, par spojlera, nove pragove i kožna sedišta. Osim toga, u opremi se nalaze i sitnice poput klime, senzora za kišu i automatskog paljenja svetala, svetla za maglu i sl. Pod haubom nažalost nema promena jer Transit sportVan koristi serijski 2,0 litarski TDCi Duratorq dizel motor sa 130 konja. U Fordu kažu da će napraviti seriju od samo 500 komada ovog Transita, koji će se (počev od jula) prodavati po ceni od 18.750 funti ili 37.500 dolara (ili 27.600 evra ili 2.230.000 dinara).
Nemački tjuner Edo Competition obradio je Fordov retro model GT i uz pomoć novog sportskog katalizatora i izduvnog sistema kao i doradom elektronike motora, iz V8 supercharged agregata dobio 610 konja odnosno 60KS više u odnosu na serijsku verziju. Pomenuta snaga se postiže pri 6500 obrt./min. a obrtni moment od 800Nm pri 4500 obrt./min. Maksimalna brzina je skočila na 340 km/h dok je ubrzanje do 100 km/h smanjeno za 0,2 sekunde, tačnije na 3,7 sekundi. Edo Competition je dodao i sistem za kontrolu pritiska u pneumaticima za svaki točak kao i novo zadnje krilo. Sem toga u ponudi su i nove boje za karoseriju i trkački točkovi jedinstvenog dizajna i različitih boja.
Iz zajedničke fabrike Toyote i PSA grupacije u češkom gradu Kolin sišao je jubilarni, 500.000-ti primerak automobila. Ta čast je pripala Toyoti Aygo, koja je samo jedan od braće blizanaca, koji se proizvode u ovom postrojenju. Drugi je Peugeot 107 a treći Citroen C1. Fabrika TPCA (Toyota-Peugeot-Citroen Automobili) je počela sa radom pre 26 meseci a predstavlja zajedničku investiciju japanske kompanije i francuske PSA grupacije za proizvodnju zajedničkog malog automobila, koji svaka marka prodaje pod svojim znakom iako im je čak 91 odsto svih delova zajedničko. Kapacitet fabrike je inače 300.000 automobila godišnje pa je za svaku marku rezervisano po 100.000 komada. Jubilarni primerak je napravljen 23.aprila a bila je to Toyota Aygo crvene boje sa 1,0 litarskim benzincem i ručnim menjačem. Da bi sve bilo na ravne časti, primerak sa rednim brojem 499.998 bio je plavi Citroen C1 a žuti Peugeot 107 je nosio broj 499.999.
...bar što se tiče prodaje u prva tri meseca ove godine. Prema najnovijim podacima, japanski gigant (zajedno sa svojim ćerka-kompanijama Lexus, Scion, Daihatsu i Hino Motors) je u prvom kvartalu ove godine prodao tačno 2.348.000 vozila dok je s druge strane dosadašnji broj jedan, američki GM u istom periodu pronašao 2.260.000 kupaca za svoja vozila. Iako ove brojke pokazuju stanje samo za period januar-mart 2007. veoma je verovatno da će se ovaj trend nastaviti jer, za razliku od GM-a, koji je prošle godine morao da otpušta veliki broj radnika i zatvara neke pogone, Toyota kao da ne može da proizvede dovoljno automobila da udovolji potražnji ! Prošle godine je GM prodao 9.180.000 a Toyota 9.018.000 vozila, dakle razlika je bila samo 162.000 automobila a za samo 3 meseca ove godine Toyota već beži GM-u za 88.000 komada a budući da se očekuje da će se trend rasta prodaje Toyote nastaviti, vrlo je verovatno da će na i kraju godine Toyota biti prva na svetu po proizvodnji automobila.