Nedavno smo pisali o zainteresovanosti bavarskog BMW-a za kupovinu Volvoa (Nemci su čak tražili finansijske izveštaje o stanju švedske marke) a juče su se pojavile vesti da Ford sprema prodaju još nekoliko svojih brendova, koji čine njegovu tzv. PAG grupaciju (Premium Automotive Group). Naime, prema pisanju Automotive News-a, Ford je spreman da proda i Land Rover i Jaguar. Da podsetimo da je Ford pre nekoliko meseci već prodao i Aston Martin privatnom konzorcijumu. Najzanimljivije je ime mogućeg kupca Jaguara i Land Rovera. To je italijanski Fiat, koji je tokom februara započeo razgovore sa Fordom ali ih je krajem maja prekinuo zbog straha od smanjenja svog kreditnog rejtinga. Kako se saznaje, Fiat je bio zainteresovan za Land Rover zbog proste činjenice da u svom programu jednostavno nema SUV modele a tu je i prodajna mreže britanske kompanije u SAD-u, koju bi Fiat iskoristio za distribuciju Alfa Romea kada uskoro počne prodaja Alfe u Severnoj Americi. Što se Jaguara tiče, Fiat je navodno "bacio oko" na Jaguarove platforme sa pogonom na zadnje točkove kao i V6 i V8 motore. Tu nije kraj jer je navodno i alijansa Renault-Nissan zainteresovana za neku od ovih britanskih marki ali je to nezvanična vest pa ju kao takvu treba i tretirati. Ipak, posle neuspeha da se poveže sa nekim od američkih auto giganata, šef Renaulta, Carlos Ghosn, najavio je da će Renault u narednom periodu svoju ponudu proširiti sa nekoliko luksuznih brendova. Da li je mislio na Jaguar i Land Rover, pokazaće vreme. Ali ni tu nije kraj. Kao eventualni kupci pominju se i francuski PSA i južnokorejski Hyundai... Pojavila se i vest da Ford nudi na prodaju samo Land Rover i Jaguar dok bi najverovatnije Volvo ostao u vlasništvu američke kompanije mada se i dalje pominje mogućnost da i švedska marka promeni vlasnika; naravno samo u slučaju da Ford bude zadovoljan finansijskom ponudom. Danas i britanski AutoExpress piše da je Ford, iako to još nije zvanično objavljeno, već upoznao ministre u britanskoj vladi o planovima za prodaju Jaguara i Land Rovera a u vezi s tim ide i vest, koja kaže da je Ford angažovao banke Goldman Sachs, Morgan Stanley i HSBC da nadgledaju prodaju i savetuju Ford tokom tog procesa. Prodaja Jaguara i Land Rovera je samo nastavak globalnog restruktuiranja američke kompanije tokom koje je Aston Martin već prodat privatnom konzorcijumu. Fordu jednostavno nije potreban gubitaš poput Jaguara a i Land Rover, iako trenutno donosi profit, treba velike investicije kako bi njegovi modeli zadovoljili sve strožije zakone o zaštiti životne sredine. Ford je prošle godine uknjižio gubitak od 12,7 milijarde dolara dok je njegova PAG grupacija imala 327 milona dolara gubitaka (2005. taj gubitak je bio manji i iznosio je 89 miliona dolara). Ford je inače kupio Jaguar 1989. za 1,6 milijardi funti dok je za Land Rover 2000. godine platio 1,8 milijardi funti. I AutoExpress piše da su ljudi iz Forda razgovarali sa Fiatom i BMW-om oko kupovine nekih od kompanija u vlasništvu Forda ali su i Fiat i BMW sada saopštili da nisu zainteresovani. Na kraju AutoExpress zaključuje da je najverovatnije da će kupac biti neka privatna finansijska kompanija kao u slučaju Aston Martina. Nezvanično se pominje i cifra od 3 milijarde funti, koliko Ford navodno traži za Jaguar i Land Rover zajedno.
Iza ovog naziva krije se novi dizel motor grupacije Fiat, koji se u osnovi bazira na postojećem 1,9 JTD 16v agregatu. Novi Twin Stage Turbo (TST) motor nudiće se u verziji sa 132kW/180 i sa 140kW/190KS ali u oba slučaja ta maksimalna snaga se postiže pri 4000 obrt./min. Isti im je i maksimalni obrtni moment od 400Nm pri 2000 obrt./min. Motor se odlikuje izuzetnim odnosom snage i zapremine (skoro 100KS po litri zapremine), elastičnošću (300Nm je dostupno već pri 1250 obrt./min.), štedljivošću i ekološkom podobnošću (motor naravno već zadovoljava Euro5 standarde). To je postignuto ugradnjom dva turbo punjača, jednog manjeg (radi pri nižim obrtajima motora) i jednim većim, koji se uključuje pri višim režimima rada motora (čime je eliminisana tzv. turbo rupa). Fiat nije saopštio u koje modele će ugrađivati novi motor ali se očekuje da će ga uskoro koristiti novi Bravo i Croma kao i Alfe 147, 159 i GT. Proizvodnja slabije verzije sa 180KS počinje u julu ove a varijante sa 190KS u junu naredne godine.
Toyota je saopštila da je od 1997. do 31. maja ove godine, prodala tačno 1.047.000 svojih hibridnih automobila širom sveta (uključujući i Lexus). Posle one vesti da je Toyota pretekla američki GM po broju prodatih automobila u prvom kvartalu ove godine, evo još jednog razloga za slavlje u japanskoj kompaniji. Tim pre jer su hibridni automobili već postali njihov zaštitni znak. Prvi Toyotin hibridni model (i istovremeno i prvi masovno proizvođen hibrid na svetu) bio je Prius prve generacije, predstavljen u Japanu još 1997. godine. Prodaja Priusa je tokom 2000. počela i u Severnoj Americi, Evropi i ostalim delovima sveta ali je najveći komercijalni uspeh zabeležen u SAD-u gde je od 2000. do aprila ove godine, kupce našlo čak 541.210 hibridnih vozila. Inače, prošle 2006. je u svetu prodato rekordnih 312.500 komada Toyotinih hibrida. Vremenom je Toyota naravno proširila svoju gamu hibridnih automobila pa danas ponudu čine sledeći modeli : Prius, Estima Hybrid, Alphard Hybrid, Harrier Hybrid, Kluger/Highlander Hybrid, Camry Hybrid i Lexusovi modeli GS450h, RX400h i LS600h. Toyota je 2005. počela i sa proizvodnjom hibrida u Kini a 2006. i u SAD-u, u svojoj fabrici u Kentakiju. Japanci se naravno ne zaustavljaju pa već najavljuju da će duplirati ponudu svojih hibridnih modela kao i to da će prodavati milion (!) hibrida godišnje, počev od 2010.godine. Ambiciozno, ali poznavajući Japance, i sasvim moguće !
Izvor : dnevni list Press (www.pressonline.co.yu)
U Srbiji bi do kraja ove godine trebalo da budu uvedene nove registarske tablice, koje će izgledati kao evropske! Razlika će biti samo u tome što naše tablice u gornjem desnom uglu neće imati evropske zvezdice, već simbol Srbije. Umesto dosadašnjih dva slova i šest brojeva, imaće dva slova, i u nastavku tri broja i još dva slova. Najsitniji detalji, ipak, još nisu poznati, jer se čeka da Skupština Srbije usvoji novi zakon o bezbednosti u saobraćaju, na osnovu kojeg će biti donet pravilnik koji će definisati sve pojedinosti u vezi sa registarskim oznakama. Sadašnje srpske tablice su dimenzija 420 mm sa 120 mm i bele su boje sa crnim oznakama. Sastoje se od dva slova koja označavaju grad, zatim imaju zastavu nepostojeće države Savezne Republike Jugoslavije i u nastavku šest cifara. Evropske registarske oznake na vozilima su dimenzija 520 mm sa 110 mm, odnosno za centimetar duže i centimetar uže. Takođe su bele boje sa crnim slovnim i brojevnim oznakama. Sleva gledano, na početku tablice je uzdužno postavljeno plavo polje u obliku pravougaonika, u čijem se gornjem delu nalaze zvezdice evropske unije, a u donjem slovna oznaka države. U nastavku su smeštena dva slova koja označavaju registarsko područje, zatim tri broja i još dva slova. Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, inače tvorac novog zakona o bezbednosti u saobraćaju, za Press podseća da zakon o bezbednosti čeka na red u Skupštini više od deset godina.
-Zakon smo uradili još 1996. godine. Od tada, uvek je nešto preče. Iskreno se nadam da će se ove godine, čak vrlo brzo, zakon naći na dnevnom redu Skupštine. Nema više razloga da čekamo. Posle njegovog usvajanja, sledi usvajanje 14 pravilnika, od kojih će jedan detaljno definisati izgled novih tablica. Taj pravilnik, po planu, trebalo bi da bude usvojen pre ostalih - kaže Vujanić. On dodaje da se srpske registarske oznake ni po dimenzijama ni po izgledu neće razlikovati od evropskih.
-Umesto šest cifara koje trenutno imamo na tablicama, imaćemo tri cifre i dva slova. Kombinacija slovnih i brojevnih oznaka omogućava mnogo više varijanti. Na početku tablice biće još dva slova koja će predstavljati registarsko područje, koje će biti poznato samo nadležnima - objašnjava Vujanić. Prema njegovim rečima, stavovi stručnjaka u vezi sa najsitnijim detaljima u izgledu tablica još nisu usaglašeni.
-Nisam siguran, na primer, da li će se kao simbol države upotrebiti grb ili zastava Srbije. To će definisati pravilnik, koji će biti donet ubrzo po usvajanju novog zakona o bezbednosti u saobraćaju - kaže Vujanić.
30. maja 1967. godine, japanska Mazda je prodala svoj prvi auto pokretan Wankelovim rotacionim motorom. Bio je to model Cosmo Sport (na slici) sa prvim rotacionim motorom sa dva rotora na svetu, koji je iz 1,0 litra zapremine razvijao 82kW/110KS pri 7000 obrt./min. i 130Nm obrtnog momenta. Ipak, pre Mazde je rotacione motore proizvodio nemački NSU, koji je još 1964. godine izbacio na tržište svoj mali Spider a kasnije su se trendu priključili i Alfa Romeo, Citroen, Mercedes i Mazda. Od svih pomenutih samo su Japanci tvrdoglavno (u najpozitivnijem smislu reči) ulagali i vreme i novac u rotacioni motor dok su ostali jedan po jedan odustajali od Wankelovog motora. Razlozi su bili brojni : visoka potrošnja, loše zaptivanje i skupo i komplikovano održavanje. Upravo zbog tih problema i ogromnih ulaganja (koja se nikad nisu vratila) u model Ro80 sa rotacionim motorom, NSU je i konačno zatvorio svoja vrata. Mazda je ipak nastavila i svojim već legendarnim modelom RX7 u tri generacije, održala ovu tehnologiju u životu pa danas samo Mazda RX8 imala ugrađen rotacioni motor, koji razvija 192 i 231KS, zavisno od verzije. Ne treba zaboraviti ni pobedu rotacione Mazde 787B u Le Manu 1991. godine !!
Evo i rezultata najnovijih crash testova, koje izvodi nezavisna organizacija EuroNCAP (European New Car Assessment Programme). Prvo Nissan Qashqai, koji je dobio maksimalnih pet zvezdica za bezbednost odraslih putnika (na prvoj slici). I ne samo to. Qashqai je osvojio i rekordan broj bodova, tačnije 36,83 od mogućih 37 što je najbolji rezultat od kada se vrše EuroNCAP testiranja. Za bezbednost dece, Qashqai je nagrađen sa 4 zvezdice (od mogućih 5) a za sigurnost pešaka sa 2 od mogućih 4 zvezdice. Rezultati za Kiu Carens su slabiji i izgledaju ovako : za sigurnost odraslih putnika Carens je osvojio 4 zvezdice, za bezbednost dece 3 a za slučaj naleta na pešake i njhovu bezbednost, katastrofalnu 1 (jednu) zvezdicu. Da podsetimo, organizacija EuroNCAP ispituje bezbednost automobila frontalnim udarom u čvrstu prepreku pri brzini od 64 km/h, zatim bočnim udarom od 50 km/h i naletom na lutke, koje simuliraju pešake pri brzini od 40 km/h.
Za interesantan vizuelni nastup ovog unikatnog Minija Cooper odgovoran je renomirani modni fotograf Mario Testino. Poenta cele priče jeste da će ovaj "vatreni" Mini tokom juna meseca biti prodat na aukciji preko ebay-a a ceo prihod ide Life Ball asocijaciji za borbu protiv side.
Ovo na slici je Ferrari 330 TRI/LM Testa Rosa Spyder iz 1962. godine, koji je na upravo završenoj licitaciji (aukcijske kuće Sotheby's i RM Auctions) postigao rekordnu cenu za jedan Ferrari. Anonimni je kupac, naime za njega platio 6.875.000 evra ili 9.252.375 američkih dolara. Inače, na aukciji su se našli razni Ferrarijevi istorijski modeli vredni oko 40 miliona evra (skoro 54 miliona dolara). Ipak ovaj Ferrari nije i najskuplji auto ikada prodat na nekoj aukciji. Rekord i dalje drži Bugatti Type 41 Royal Sports Coupe iz 1931. godine, koji je 1987. prodat preko aukcijske kuće Christie's za 11 milona dolara (sada 8.177.577 evra). Na licitaciji su osim automobila, prodavani i razni predmeti sa Ferrari znakom pa je tako donji veš (!), koji je Michael Schumacher nosio na jednoj trci F1, izlicitiran na 742 dolara (551 evro) !
Konačno se i to desilo ! Posle nekoliko meseci nagađanja ko će biti novi vlasnik problematičnog Chryslera, američkog dela kompanije DaimlerChrysler, od danas ujutru je i definitivno poznato da je to investiciona kompanija Cerberus Capital Management iz Njujorka, koja će 80,1 odsto vlasništva Chryslera (uključujući tu naravno i Dodge i Jeep) platiti 7,4 milijarde američkih dolara. Do pre neki dan za glavnog favorita važila je kanadsko-austrijska kompanija Magna International, koja proizvodi automobile i auto delove za svoje partnere ali jutrošnja vest dana nije stigla ni iz Kanade ni iz Austrije, već i Njujorka. Chrysler će se od sada zvanično zvati Chrysler Holdings LLC a nemački deo (Mercedes, Smart i Maybach) prosto Daimler AG, koji će i dalje zadržati preostalih 19,9 odsto deonica. Dakle, posle skoro 10 godina braka (Mercedes i Chrysler su se ujedinili 1998.), došlo je do velikog trans-atlantskog razvoda a kako je izjavio prvi čovek DaimlerChryslera, Dieter Zetsche, ovom transakcijom "su stvoreni pravi uslovi za novi start i Chryslera i Daimlera". Da li će tako i biti, pokazaće vreme.
Fiat Ritmo se vraća ali samo u Australiju. Naime, italijanski proizvođač je odlučio da svoj novi model Bravo u toj zemlji komercijalizuje pod starim-novim imenom Ritmo, koje je Fiat već koristio tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka za svog tadašnjeg predstavnika u nižoj srednjoj klasi. Do promena imena Bravo u Ritmo za Australiju je došlo jer je jedan drugi proizvođač u toj zemlji već registrovao ime Bravo (u svom saopštenju Fiat naravno ne navodi ime te marke ali radi se o Mazdi). Novi Ritmo će imati svoju australijsku premijeru (može se reći i svetsku) na međunarodnom Motor Show-u u Sidneju 11. oktobra ove godine. Fiat je danas objavio i novi logo sa imenom Ritmo (na slici), koji će auto nositi u Australiji. Aduti novog Ritma su italijanski stil, performanse i napredna dizel tehnologija. Paletu motora za Australiju čine 1,9 litarski Multijet turbo-dizel sa 110kW/150KS i 1,4 litarski T-JET turbo benzinac sa takođe 110kW/150KS. Ovaj benzinac je, po rečima ljudi iz Fiata, veoma ekonomičan u odnosu na motore slične snage a veće zapremine. Cene i detaljne karakteristike "novog" modela biće objavljene u oktobru kada Ritmo počne da se prodaje u Australiji.
Poslednje vesti govore da nemački BMW razmatra mogućnost kupovine švedskog Volvoa, koji se nalazi u vlasništvu Forda. Kako se čuje, čelnici BMW-a su čak već zatražili podatke o finansijskom stanju švedske marke. U ovom trenutku niko iz Forda nije konkretno pomenuo Volvo kao mogućeg kandidata za prodaju ali posle prodaje uspešnog Aston Martina pre neki mesec (a ne gubitaša Jaguara), izgleda da je sve moguće. U slučaju da BMW stvarno stavi šape na Volvo, to bi značilo da bi neki novi modeli Volvoa vrlo moguće koristili BMW-ove platforme odnosno da bi automobili švedske marke (i njeni kupci) samo profitirali od saradnje sa BMW-om. Ipak, BMW će zbog lošeg iskustva sa preuzimanjem britanskog Rovera (čitaj ogromnih gubitaka), eventualnom novom poslu pristupiti veoma oprezno a kako se čuje tu nije kraj apetitima Bavaraca. Naime, po nepotvrđenim vestima, BMW osim Volvoa, želi da pod svoje okrilje prigrli i Alfa Romeo, trenutno u vlasništvu Fiata !
Danas, kada velike auto kompanije proizvode nekoliko miliona automobila godišnje, brojka od 4 miliona proizvedenih automobila neke marke u celokupnoj njenoj istoriji i ne privlači toliku pažnju ali budući da je u pitanju britanski Land Rover (doduše u vlasništvu američkog Forda), vest dobija na značaju jer Land Rover nije konfekcija i ne proizvodi se u velikim brojkama. To veoma dobro pokazuje i podatak da je Land Roveru za proizvodnju 4 miliona vozila trebalo čak 59 godina. Ipak pod patronatom Forda, proizvodnja je povećana što ilustruje drugi podatak, koji kaže da je 3-milioniti Land Rover proizveden pre samo 6 godina a da se danas dnevno proizvede 700 vozila. Jubilarni, 4-milioniti primerak je Discovery 3, i kao što je običaj u ovakvim prilikama, vozilo je poklonjeno humanitarnoj organizaciji, u ovom slučaju fondaciji Born Free Foundation, koja se brine za dobrobit životinja.
Rezultati 9. međunarodnog izbora za najbolji motor godine (International Engine of the Year Awarads) su upravo objavljeni i ponovo je veliki pobednik nemački BMW. Iznenađenje ? Ni najmanje ! Njihov 3,0 litarski redni 6-cilindraš sa 2 turbo punjača i 306KS je osvojio ovu titulu a slavlje je upotpunila i pobeda još tri BMW-ova motora u svojim kategorijama. Porsche-ov 3,6 litarski 6-cilindrični agregat je osvojio titulu u kategoriji motora zapremine između 3,0 i 4,0 litra ali mu nije uspelo da osvoji prvo mestu u klasi motora sa najboljim performansama gde je laureat BMW-ov 5,0 litarski V10 sa 507KS iz modela M5 i M6. U kategoriji štedjivih motora/alternativni pogon, titula ide, a kome drugom, Toyoti Prius. Evo i liste pobednika u svim kategorijama :
Najbolji motor : BMW 3.0L Twin-turbo (335i)
Motor sa najboljim performansama : BMW 5,0 L V10 (BMW M5 i M6)
Najštedljiviji motor/alternativni pogon : Toyota 1,5L Hybrid Synergy drive (Prius)
Ispod 1.0 L
Toyota 1.0L (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1)
1.0 – 1.4L
Volkswagen 1.4L TSI (Golf, Touran, Jetta)
1.4 – 1.8L
BMW-PSA 1.6LTurbo (MINI, Peugeot 207)
1.8 – 2.0L
Volkswagen 2.0L Turbo (Golf, Audi A3, A6, SEAT Leon, Škoda Octavia)
2.0 – 2.5L
BMW 2.5L (325, 525, X3, Z4)
2.5 – 3.0L
BMW 3L Twin-Turbo (335i)
3.0 – 4.0L
Porsche 3.6L Turbo (911 Turbo)
Iznad 4.0L
BMW 5.0L V10 (M5, M6)
Gumball 3000 rally, kako se zvanično zove zabava dokonih i besposlenih bogataša, poznatih faca i belosvetskih avanturista (kako je neko lepo primetio), upoznali smo i mi prošle godine pošto su učesnici prošli i kroz našu zemlju. Ove godine jedna od deonica je vodila kroz Makedoniju ali je ovogodišnji Gumball 3000 rally uzeo i ljudske žrtve. Zbog toga je u poslednjih nekoliko sati ovaj reli dobio još više na medijskoj pažnji ali nažalost zbog tragičnog razloga. Naime, britanska posada u sastavu Nick Morley (30) i Mathew McConville (32), koji su nastupali na poznatom reliju sa Porscheom 911 Turbo, danas su izazvali nesreću koja je rezultirala smrću. Makedonska televizija A1, navodi da je u nesreći smrtno stradala jedna osoba, dok je druga u teškom stanju. Ista televizija navodi da su Nick Morley i Matthew McConville pokušali pobeći sa lica mesta, tako što su zaustavili drugo vozilo koje je takođe učestvovalo na reliju. Reč je o BMW-u ruske posade (za sada se ne zna ime vozača BMW), koji su pokušali zajedno sa Morleyom i McConvilleom pobeći iz Makedonije, no nakon što su očevici nesreće pozvali policiju krenula je potera, koja je rezultirala hapšenjem Gumball učesnika na samoj makedonskoj granici. Nick Morley-u je određen jednomesečni pritvor, odlukom suda u Makedoniji, zbog sumnje da je skrivio saobraćajnu nesreću u kojoj je smrtno stradao šesdesetsedmogodišnji Vladimir Čepunjoski dok je njegova supruga Margita u životnoj opasnosti i lekari se bore za njen život. Morley je navodno upravljao Porscheom, a nesreću je izazvao prešavši na suprotnu traku puta i direktno se sudario sa Golfom koga je vozio smrtno stradali makedonski državljanin. Nesreća se desila kod mesta Struga u Makedoniji. Epilog svega ? Organizatori su odlučili da se ovogodišnji Gumball 3000 prekine u trenutku kada su prvi učesnici počeli da stižu u Bratislavu. Kako u saopštenju kažu "zbog poštovanja prema nastradalima i osećanja da nastavak relija ne bi bio u redu" izražavajući pritom žaljenje zbog nemilog događaja.
Izvor : www.pungas.com i www.autoblog.nl