Kao što je ranije i najavljeno, na salonu u New Yorku je danas objavljeno ko je dobitnik priznanja Svetski automobil godine (World Car of the Year). Kao što se vidi iz naslova, za 2007. godinu to je Lexus LS460. LS460 je tako pobedio Audi TT i Mini Cooper, koji su se zajedno sa Lexus-om našli u finalu. Ipak Audi TT nije ostao praznih ruku već je osvojio nagradu za najbolji dizajn godine (World Car Design of the Year) a Audi RS4 je proglašen za najbolji sportski automobil (World Performance Car) u konkurenciji, koju su činili BMW 335i i Porsche 911 Turbo. I na kraju Mercedes E320 BLUETEC pobednik je u kategoriji za ekologiju odnosno proglašen je za World Green Car ispred BMW-a Hydrogen 7 i VW-a Polo Bluemotion. Inače, svetski automobil godine bira stručni žiri sastavljen od 48 novinara iz Severne Amerike, Evrope i Azije.
Šest godina posle početka serijske proizvodnje, jubilarni, milioniti primerak novog Minija sišao je 4. aprila sa proizvodne trake BMW-ove fabrike u engleskom Oksfordu. Kada je 2001. počela proizvodnja novog Minija, bilo je planirano da se godišnje proda oko 100.000 Minija ali se ubrzo pokazalo da to nije dovoljno da zadovolji veliku potražnju uprkos visokoj ceni automobila pa je proizvodnja povećana na svih 200.000 komada godišnje. Uz to povećao se i broj radnika. Tako je 2001. 2400 radnika dnevno proizvodilo do 300 automobila a danas 4700 radnika sklapa 700 Minija na dan. U međuvremenu je BMW (vlasnik Minija) krajem 2006. godine redizajnirao Mini, koji će uskoro dobiti i Clubman (karavan) verziju. Inače, u ovom trenutku Mini se prodaje u 80 zemalja sveta a skoro 80% svih Minija se izvozi. Jubilarni Mini ofarban je u "pepper white" belu boju osim krova, točkova i retrovizora za koje je spremljena specijalna nijansa zelene boje. I u kabini preovlađuje zelena boja u kojoj su kožna sedišta, volan i ručica menjača.
Kompanija Nanjing (najstariji kineski proizvođač automobila) je i zvanično ove nedelje počela sa proizvodnjom automobila MG u svojoj novoj fabrici (vrednoj 362 miliona dolara) u istoimenom gradu. Da podsetimo da je Nanjing još pre skoro dve godine kupio prava na ime i proizvodnju automobila propalog britanskog MG-a. Za razliku od druge kineske marke SAIC, koja je kupila pravo na proizvodnju Rovera 75 i 45 ali ne i pravo na upotrebu imena Rover (koje je kasnije dobio Ford), Nanjing ima pravo da automobile prodaje pod imenom MG. U početku Nanjing će proizvoditi samo sportski roadster TF (na slici) a osim u Kini, auto će se prodavati i u Evropi a planira se i ponovni početak proizvodnje u Velikoj Britaniji (nezvanično već u junu ove godine) i otvaranje fabrike u SAD-u.
U VW-ovoj fabrici u Wolfsburgu proizveden je jubilarni 25-milioniti primerak Golfa. Tu čast da bude jubilarac imao je Golf 1,4 TSI (sa 140KS) crvene boje u Sportline paketu opreme. Kada se 1974. godine pojavio, Golf je bio biti ili ne biti za nemačku fabriku, kojoj je tada definitivno trebala zamena za legendarnu ali već prestarelu Bubu. Srećom po VW ali i po zadovoljih 25 miliona kupaca širom sveta, Golf je uspeo, ne samo da digne VW na noge, već i da ga pretvori u svetskog giganta kakav je danas. A Golf ? On je postao i ostao sinonim za VW kakav je nekada bila dobra, stara Buba. Ono što je najlepše taj Golf I se i dalje proizvodi ! Naime, ikao je proizvodnja u Nemačkoj prestala 1983. godine kada se pojavio nama omiljeni Golf II, proizvodnja se nastavila u Južnoj Africi a trajaće sve do kraja 2008. godine. Sledeći Golf III stigao je 1991. a Golf IV 1997. godine. Oba su predstavljena na salonu u Frankfurtu. I aktuelni Golf V je predstavljen u Frankfurtu i to 2003. dok se dolazak novog Golfa VI očekuje ili krajem 2008. ili početkom 2009. godine. Na prvoj slici je Golf I iz Južne Afrike kakav se i danas proizvodi.
Organizacija EuroNCAP, koja ispituje bezbednost automobila udarom u čvrstu prepreku, objavila je rezultate najnovijih crash testova. Nove žrtve njihovih testova bili su Land Rover Freelander i Suzuki Grand Vitara. Testovi se inače izvode frontalnim udarom u čvrstu prepreku pri brzini od 64 km/h, zatim bočnim udarom od 50 km/h i naletom na lutke, koje simauliraju pešake pri brzini od 40 km/h. Ocene za bezbednost se izražavaju u već famoznim zvezdicama a maksimum je 5 zvezdica. Land Rover Freelander je za zaštitu putnika dobio tih maksimalnih 5 zvezdica, za sigurnost dece 4 zvezdice a za bezbednost pešaka samo jednu zvezdicu. Suzukijeva Grand Vitara je zaslužila 4 zvezdice za sigurnost putnika, 3 zvezdice za decu ali i 3 zvezdice za bezbednost pešaka.
Pre neki dan smo pisali da američka kompanija SSC (Shelby Super Cars) namerava da svojim superautomobilom Ultimate Aero TT, obori rekord u maksimalnoj brzini za serijske automobile, koji sa 253 milje na sat (407 km/h) trenutno drži Bugatti Veyron. Najnovija vest je : nažalost nisu uspeli ! Rekord su inače pokušali da sruše 22. marta na zatvorenoj deonici autoputa u američkoj saveznoj državi Nevada. Ipak, postigli su maksimalnu brzinu od 230 milja na sat (370 km/h) što je samo 23 milje na sat (37 km/h) manje od Bugatti-ja, koji će se titulom najbržeg serijskog automobila na planeti hvaliti bar još nekoliko meseci. Naime, ljude u SSC-u neuspeh nije obeshrabrio pa će za nekoliko meseci pokušati ponovo da prestignu Bugatti. Razlog za neuspeh treba tražiti i u lošim vremenskim uslovima, zbog kojih zamalo da cela stvar nije otkazana. Ipak na zatvorenoj deonici autoputa, dugačkoj 2 milje (3,2 km) vozač je uspeo da izveze dva pokušaja obaranja rekorda. U 1. pokušaju postignuta je brzina od 221 milju na sat (skoro 356 km/h) a u drugom pomenutih 230 milja na sat odnosno 370 km/h. Kao što smo rekli, ljudi iz SSC-a su toliko uvereni da njihov Ultimate Aero TT može da skine sa trona Bugatti da će za nekoliko meseci pokušati ponovo. Inače Ultimate Aero TT raspolaže sa 6,2 litarskim V8 motorom, koji ima 1183KS i 1480Nm obrtnog momenta (Bugatti 1001KS i 1250Nm). U SSC-u misle da Ultimate Aero TT može postići i 440 km/h !
Američki Shelby Super Cars ili SSC sa svojim osnivačem Jerodom Shelby-jem, sprema svoj model Ultimate Aero TT (Twin-Turbo) za obaranje svetskog rekorda u maksimalnoj brzini za serijske modele, koji trenutno drži Bugatti Veyron. SSC započinje testiranja 21. marta na zatvorenom delu autoputa (!) u američkoj državi Nevada. Da bi srušio Bugatti-jev rekord od 407 km/h, SSC Ultimate Aero TT raspolaže sa 6,2 litarskim V8 motorom, koji ima 1180KS i 1480Nm obrtnog momenta (Bugatti 1001KS i 1250Nm). U SSC-u se nadaju da će Aero TT postići oko 440 km/h.
Holandski proizvođač egzotičnih sportskih automobila Spyker je navodno zainteresovan za kupovinu britanskog Lotusa, koji se trenutno nalazi u vlasništvu malezijskog Protona. Treba podsetiti da bi i sam Proton uskoro mogao dobiti novog gazdu, tačnije nemački VW o čemu smo već pisali. Spyker-ov šef Victor Muller je već demantovao glasine o mogućoj kupovini Lotusa ali internetom kruže (nezvanične) vesti, koji sugerišu da su dve kompanije već započele pregovore i kako je inicijalni dogovor već postignut. Ranije se ionakao već špekulisalo da će Spyker za proizvodnju svog crossover modela D12 angažovati Lotus, pa čak i svu svoju proizvodnju prebaciti u Veliku Britaniju. Bez obzira na demanti iz Spyker-a, zanimljiva je izjava pomenutog Mullera da su u Spyker-u "odlučni da osiguraju rast kompanije i da će zbog toga ozbiljno razmisliti i o mogućnosti kupovine neke druge uspešne luksuzne marke". Ipak konačna odluka zavisi od trenutnog Lotusovog vlasnika, Protona, koji, kao što smo rekli, traži stranog strateškog partnera kako bi se izvukao iz trenutne finansijske krize.
O Ladi Kalini se u poslednje vreme dosta priča i piše. Tako ne iznenađuje još jedna vest vezana za ovaj model. Naime kako pišu neki ruski sajtovi, ponuda motora u Kalini će tokom 2008. godine biti proširena 1,4 litarskim agregatom sa 16 ventila. Taj motor će razvijati 66kW/90KS za razliku od sadašnjeg 1,6 litarskog sa 60kW/81KS, koji je prodaje i u našoj zemlji po ceni od 8790 evra.
Povodom 30-godišnjice modela Niva, uvoznik Lade za Nemačku je spremio specijalnu i ograničenu seriju tog ruskog terenca tačnije Nivu sa obiljem dodatne opreme. Kao i svaka limitirana serija i ova rođendanska verzija Nive nije baš jeftina. Bar za nas. U Nemačkoj naime košta skoro 10.000 evra. Kod nas Niva (sa 1,7 litarskim benzincem i 60kW/81KS) košta 8400 evra sa PDV-om. Na prve dve slike je prototip Nive, koji je kasnije sa manjim promenama ušao u serijsku proizvodnju.
Juče smo pisali da je po nezvaničnim ali pouzdanim vestima, firma Prodrive ponudila najviše za britanski Aston Martin i da će oficijelno saopštenje biti objavljeno veoma brzo, možda već tokom ove nedelje. To se danas i desilo. Zvanično je potvrđeno da je konzorcijum okupljen oko Davida Richardsa, osnivača trkačke firme Prodrive, kupio Aston Martin. Na taj način završeno je poglavlje vlasništva američkog Forda nad ovom markom, dugo skoro 20 godina kao i meseci i meseci raznih špekulacija, vesti i "vesti" kome će pripasti slavna marka. Osim Davida Richardsa, ostali deo konzorcijuma čine bankar John Sinders i kuvajtski (!) Adeem Investment and Investment Dar. Iako nije zvanično saopšteno po kojoj ceni je Ford prodao Aston Martin, procenjuje da se da se radi o cifri od blizu 500 miliona funti (965 miliona dolara ili 733 miliona evra) što je bilo dovoljno da se iz igre izbace Doughty Hanson & Co. i bogataš Simon Halabi (sirijskog porekla), koji su takođe bili zainteresovani za kupovinu. Pomenuti David Richards je osnivač i predsedavajući Prodrive-a, kompanije koja je odgovorna za takmičarski program Aston Martina. Takođe se priča da je Prodrive u procesu osnivanja sopstvenog tima Formule 1 pa je njihovo današnje saopštenje o kupovini Aston Martina još jedan veliki korak ka tome da se taj isti Aston Martin uključi u takmičenje F1 i takmiči sa Ferrarijem i McLarenom. Kao deo dogovora, Ford će ipak zadržati udeo u Aston Martinu i to u visini od 40 miliona funti.
Posle nekoliko meseci neizvesnosti, špekulacija pa i netačnih vesti da je francuski Louis Vuitton kupio ovu britansku marku, izgleda da je David Richards (vlasnik trkačke firme Prodrive) napokon uspeo u svoj nameri. Nakon nadmetanja sa Dougherty Hanson grupom, njegova firma Prodrive je, prema Reutersu, ponudila najviše za britanski Aston Martin. Ova vest (kao veoma pouzdana) je objavljena još u petak 9. marta sa najavom da će zvanično saopštenje biti objavljeno do kraja dana. Međutim takvo saopštenje je do danas izostalo pa se opet postavlja pitanje da li se radi o još jednoj "lažnoj uzbuni" ili je sve ostavljeno za sledeću nedelju ? Po Reutersu završni dio preuzimanja trebao je biti obavljen još u petak ujutro u Detroitu, a čitav posao je navodno vredan oko 500 miliona funti (965 miliona dolara ili 733 miliona evra) odnosno gotovo duplo više nego što je Ford (dosadašnji vlasnik Aston Martina) tražio pre samo 6 meseci. Po drugim izvorima radi se o manjoj sumi i to o 450 miliona funti. Inače Prodrive i Aston Martin su i do sada vrlo uspešno sarađivali a jedan od prvih koraka na sportskom planu bio bi pokušaj ulaska u Formulu 1.
Na svečanosti, održanoj pre dva dana u sklopu salona u Ženevi, koji je u toku, Citroenov koncept automobil C-Metisse, primio je nagradu za najbolji prototip godine, Louis Vuitton Classic Concept 2006. Award. U ime Citroen-a, ovu prestižnu nagradu primio je Jean-Pierre Ploue, direktor Citroen Design Centre-a. Ovaj "vrhunski coupe visoke klase i prefinjenog dizajna, koji se odlikuje kvalitetnom unutrašnjošću, izvrsnim performansama i koji vodi brigu o životnoj sredini", osvojio je međunarodni odbor za dodelu nagrade. Kako se još navodi u saopštenju "C-Metisse je koncept proizašao iz strasti i razuma a svojim izduženim linijama, karoserijom vatreno crvene boje, otmenim materijalima u unutrašnjosti, taj coupe sa 4 mesta i 4 vrata, podstiče strast prema najprestižnijim grand turismo coupe-ima." Sa ugrađenim hibridnim dizel motorom, dobroj aerodinamici i relativno maloj težini, C-Metisse nudi performanse karakteristične za neki sportski automobil (ubrzanje od 0 do 100 km/h dostiže za 6,2 sekundi, uz potrošnju od 6,5 litara na 100 km i emisiju CO2 od 174 grama po km.
Naravno radi se o broju proizvedenih automobila u 2006. godini. Naime kako je saopšteno na salonu automobila u Ženevi, koji je upravo u toku, u 2006. godini u svetu je proizvedeno ukupno 53.570.514 automobila. Međutim ono što je zanimljivije jeste da GM više nije najveći auto proizvođač na svetu. Tu titulu od sada drži japanska Toyota. Očekivalo se da će se to dogoditi tokom 2007. godine ali su konačni i zvanični podaci pokazali da se to desilo već tokom protekle godine. Konkretno, Toyota je proizvela 7.824.270 automobila što je povećanje za 11,5 % u odnosu na 2005. a GM 6.863.776 automobila odnosno 19,7 % manje nego 2005. Ipak treba napomenuti i to da se prošle godine iz GM-a izdvojio Suzuki (proizvodnja 1,4 miliona vozila). Treći na svetu je Ford sa 5.804.967 automobila (zajedno sa Mazdom) što predstavlja rast od 3 % u odnosu na 2005. Što se tiče proizvodnje po zemljama i tu su Japnci prvi. Japan je prošle godine proizveo 9.757.154 automobila, 8,3% više nego u 2005. (9.011.430). Na drugom mestu su SAD sa 8.246.750 proizvedenih automobila, 2,2% manje nego 2005. (8.433.632). Na trećem mestu se nalazi Nemačka, koja je proizvela 5.023.737 automobila što je 0,6 posto više nego 2005. (4.994.741), sledi Kina sa 3.704.437 što je rast od 33,4% (2.776.398).
izvor : www.autogodine.hr
Tokom trajanja salona u Ženevi, tradicionalno se održava i izbor za kabriolet godine. U ovogodišnjem izboru, već 14. po redu, pobedio je novi Opel GT. Tu odluku doneo je žiri, sastavljen od 21 auto novinara i stručnjaka iz 12 zemalja. Zanimljivo je da automobili, kandidati za titulu "Cabrio Of The Year" ne smeju biti skuplji od 38.000 evra odnosno 60.000 švajcarskih franaka odnosno moraju biti "dostupni običnim ljudima". Nagradu je Opelu predao izvršni direktor ženevskog salona, Rolf Studer. Da podsetimo da je pobednik prošlogodišnjeg izbora za kabriolet godine bila Alfa Spider.