
Kao što je bilo i najavljeno pre mesec dana, Mitsubishi je pre nekoliko dana zatvorio svoju fabriku Tonsley Park u Južnoj Australiji, u kojoj se do sada proizvodio model Mitsubishi 380 (u stvari Mitsubishi Galant, samo sa drugim imenom), predstavljen 2005. godine. Zatvaranjem ove fabrike, posao će izgubiti 930 radnika, a Mitsubishi će od sada u Australiji biti prisutan na tržištu samo kao uvoznik, budući da ne postoje planovi o oživljavanju lokalne proizvodnje u neko skorije vreme. Inače, Mitsubishi je počeo sa proizvodnjom svojih automobila u Australiji još 1980. godine, u fabrici koju je tada kupio od Chryslera.

Francuska PSA grupacija (Peugeot i Citroen) je juče saopštila da je postignut dogovor sa Mitsubishijem da se proizvodnja njihovih SUV modela Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser (baziranih na aktuelnom Mitsubishiju Outlander) od sledeće godine prebaci iz Japana u Holandiju. Pomenuti francuski modeli se trenutno prave u Mitsubishijevoj Mizushima fabrici u Japanu, a od januara 2009. godine počinje njihova proizvodnja u Ned Car fabrici u Holandiji, koja se nalazi u vlasništvu Mitsubishija. Kao razlog za ovakav korak, u PSA grupaciji zvanično objašnjavaju da će im to omogućiti da brže reaguju na promene u potražnji na evropskom SUV tržištu, mada se nezvanično govori da je to učinjeno kako bi Mitsubishi popunio kapacitete holandske fabrike, koja je krajem 2006. godine prestala sa proizvodnjom Smarta ForFour. Francuzi inače planiraju da tokom 2009. godine prodaju ukupno 30.000 komada ova svoja dva SUV-a (24.000 u Evropi, a 6000 izvan Starog kontinenta).

Posle promocije novog Gallarda LP560-4 na nedavnom salonu automobila u Ženevi, italijanski Lamborghini je juče saopštio da je prestao sa proizvodnjom Gallarda Superleggera, olakšane i snažnije (+ 10KS) verzije standardnog Gallarda. Superleggera varijantu pokreće 5,0 litarski V10 agregat sa 530KS pri 8000 o/min. i 510Nm obrtnog momenta pri 4250 o/min., pa odnos težina/snaga iznosi samo 2,5 kg/KS (maksimalna brzina ovog modela je 315 km/h, a ubrzanje od 0 do 100 km/h 3,8 sekundi). Ipak, kako stvari sada stoje, Lamborghini će najverovatnije ponuditi i Superleggera varijantu pomenutog novog Gallarda LP560-4, koji bi trebalo da se pojavi na tržištu posle premijere njegove otvorene Spyder verzije.

Posle skoro pet godina proizvodnje, Audijevu fabriku u nemačkom Ingolštatu napustio je jubilarni, milioniti primerak model A3 druge generacije. Ta čast je pripala modelu A3 Sportback sa 2,0 litarskim TDI motorom od 140KS u Brilliant Red crvenoj boji, koji je namenjen kupcu u Nemačkoj. Inače, od lansiranja prvog Audija A3 1996. godine, ukupno je napravljeno nešto više od 1,9 miliona komada ovog modela. Proizvodnja aktuelne, druge generacije je počela u junu 2003. godine, 2004. ponudu je proširio A3 Sportback, a ove godine i A3 Cabriolet, koji se pravi u našem komšiluku – u Mađarskoj.

Na salonu automobila u Parizu 1978. godine, BMW-ovo M odeljenje je predstavilo javnosti svoju prvu kreaciju, istovremeno i prvi BMW-ov superautomobil sa centralno smeštenim motorom – legendarni model M1. Ovaj automobil, koji je dizajnirao Giorgetto Giugiaro (i razvijen uz pomoć italijanskog Lamborghinija) između 1978. i 1981. godine izrađen je u maloj seriji od samo 451 primeraka (po nekim podacima 455), a njegovu drumsku verziju je pokretao redni šestocilndraš od 3,5 litra zapremine sa 204kW/277KS pri 6500 o/min. i 330Nm obrtnog momenta pri 5000 o/min. (što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 260 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h u trajanju od 5,6 sekunde). BMW inače tokom ove godine planira nekoliko događaja kojima će obeležiti 30-godišnjicu ovog modela, uključujući i nastup na ovogodišnjoj izložbi Concorso d´Eleganza na jezeru Como, gde će prikazati serijske i trkačke verzije ovog, već odavno legendarnog automobila.

Posle meseci i meseci pregovaranja, špekulacija i glasina u raznim medijima, Ford je danas konačno i zvanično potvrdio da će prodati britanske marke Jaguar i Land Rover najvećoj indijskoj auto kompaniji Tata Motorsu (koja je inače poslednjih meseci u žiži automobilske javnosti zbog svog modela Nano, najjeftinijeg automobila na svetu sa cenom od oko 1700 evra). Očekuje se da će prodaja biti završena do kraja narednog kvartala, mada ipak treba napomenuti da cela transakcija tek treba da bude odobrena od strane raznih regulatornih tela EU. Ono što je proteklih meseci možda i najviše intrigiralo javnost jeste cena koju će Indijci platili Fordu za ove dve marke. Kako je danas saopšteno, radi se o cifri od 2,3 milijarde američkih dolara (1,2 milijarde funti), s tim što će Ford od te sume uplatiti do 600 miliona dolara u penzioni fond Jaguara i Land Rovera. Ugovor o prodaji takođe predviđa da će Ford nastaviti da snadbeva Jaguar i Land Rover svojim pogonskim agregatima i ostalim komponentama, kao i obavezu američke kompanije da nastavi sa tehničkom podrškom, uključujući i istraživanje i razvoj.

Iz Amerike stižu vesti o izuzetnom zanimanju tamošnjih kupaca za Smart ForTwo, čija prodaja u SAD-u je inače počela tek pre nekoliko meseci. Kako kaže Roger Penske (prvi čovek kompanije Penske Automotive Group koja je zadužena za prodaju ovog malog automobila u SAD-u), prodaja je tolika da on ne očekuje da će isporuke moći da prate potražnju američkih kupaca. Naime, za Amerikance je ove godine predviđeno 25.000 Smartova, ali Penske tvrdi da bi lako mogao da proda čak 40.000 primeraka, dakle 15.000 više nego što će ih dobiti u 2008. godini. Penske takođe napominje da se američki kupci odlučuju da svoj primerak Smarta opreme dodatnom opremom u prosečnoj vrednosti od oko 1600 dolara (15% cene automobila) i da niko ne kupuje Smart zbog toga što je jeftin, već zbog njegove praktičnosti u gradu i ekonomičnosti.

Izvor : www.tanjug.co.yu
Prodaja srpske fabrike automobila "Zastava" nailazi na različito
interesovanje u svetu automobilske industrije, pri čemu, recimo,
"Folksvagen" (Volkswagen) razmišlja o montaži svojih vozila u Srbiji,
radi čega je jedna delegacija tog nemačkog koncerna uoči Uskrsa posetila
montažne objekte fabrike u Kragujevcu, koju srpska država namerava da
privatizuje, objavio je ekonomski dnevnik "Handelsblat"
(Handelsblatt). Na pitanje tog nemačkog lista jedan predstavnik
"Folksvagena" je odgovorio da (u vezi 'Zastave' jos ništa nije
odlučeno, citirajući njegove reči: "Još ćemo sve proveriti".
Iz krugova bliskih "Folksvagenu" može se čuti da su proizvodni pogoni
zastareli, tako da bi "to bilo poput nove investicije", rekao je
jedan direktor te najveće nemačke automobilske kuće povodom mogućeg preuzimanja
"Zastave".
Cena bi mogla da iznosi nekoliko stotina miliona evra, navodi
"Handelsblat" ističući da je prošle godine taj nemački koncern prodao
u Srbiji 8.037 automobila marke "Folksvagen", "Škoda",
"Seat" i "Audi", pri čemu je u Srbiji prodato ukupno 52.000
automobila.
"Srpsko tržište sa 7,5 miliona stanovnika i godišnjom prodajom oko 50.000
automobila ne može zaista da podstakne visoke investicije", rekao je za
"Handelsblat" stručnjak za automobile Ferdinand Dudenhofer.
Jedinu vrednost on vidi u pristupu ruskom tržištu. "Ako Srbi mogu da budu
prisutni bez carina na ruskom tržištu, onda imaju konkurentsku prednost koju
nijedna od 27 članica EU ne može da ostvari", istakao je Dudenhofer.
U poređenju s tim Rumunija, koja je omiljena zemlja za proizvodnju, ostaje
neinteresantna, navodi dnevnik ukazujući da bi Srbija u tom slučaju svoj
sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom morala da proširi i na automobile.
"Devedeset odsto robe podleže slobodnoj trgovini, ali ne i
automobili", kaže jedan predstavnik nemačke ambasade u Beogradu za taj
list.
S obzirom na zasićena tržišta na Zapadu automobilski koncerni beleže rast na
istoku kontinenta, pre svega u Rusiji.
"Folksvagen" je prošlog decembra otvorio fabriku u blizini Moskve,
"Reno" je potpisao u martu sporazum o saradnji sa ruskim proizvođacem
automobila "Avtovazom", dok je "Dženeral motors" prošle
sedmice potpisao ugovor u Uzbekistanu.
Nasuprot interesovanju "Folksvagena", piše ovaj dnevnik, američki
automobilski koncern "Dženeral motors", navodno, kategorički odbacuje
mogućnost kupovine "Zastave".
"Nemamo nameru da kupimo fabriku", kaže jedan evropski predstavnik
"Dženeral motorsa", a citira "Handelsblat" navodeći da od
septembra "Zastava" proizvodi po licenci "opel astru" za
srpsko tržište, a da bi do 2012. godine u Kragujevcu trebalo da se montira
10.000 automobila godišnje.
List predočava svojim čitaocima da je vlasnik "Zastave" srpska država
koja želi da proda 98,8 odsto svog vlasništva, a ponude moraju da se predaju do
15. aprila, pri čemu u obzir dolaze samo proizvođači automobila, ili finansijski
snažni investitori.
Interesovanje su, prema navodima nemačkog dnevnika, pokazali "Dženeral
motors", "Fijat", Ford", indijski proizvođač automobila
"Tata" i njegov kineski konkurent FAW.
"Zastava" je poznata po modelu "jugo", navodi se u tekstu i
ukazuje da je na vrhuncu uspeha krajem osamdesetih godina sa trake godišnje
silazilo 200.000 vozila.
Podsećajući da još od pedesetih godina prošlog veka "Zastava"
sarađuje sa italijanskim proizvođačem "Fijatom" (Fiat), list navodi
da se u Srbiji sada proizvodi "fijat punto" koji se kao "zastava
10" izvozi u Rusiju, pri čemu je sa stanovišta države "Fijat"
idealan kupac.
"Handelsblat" navodi da su sukobi u bivšoj Jugoslaviji tokom
devdesetih godina teško pogodili fabriku u Kragujevcu u kojoj je prošle godine
4.000 radnika proizvelo samo 25.000 automobila.

Francuski Peugeot je juče saopštio da je za manje od dve godine (tačnije od aprila 2006. godine) kupce već našlo milion primeraka njihovog uspešnog modela 207, koji se inače prodaje u preko 100 zemalja sveta. Samo u protekloj 2007. godini prodato je 521.000 komada ovog automobila (20.000 više nego što je planirano), a najviše 207-ica je naravno prodato na Starom kontinentu.

U francuskoj PSA grupaciji (Peugeot i Citroen) razmatraju mogućnost razvoja novog SUV modela, i to opet na bazi jednog Mitsubishija. Naime, posle Peugeota 4007 i Citroena C-Crosser (koji su francuska braća Mitsubishijevog Outlandera), Mitsubishi sada planira serijsku verziju svog kompaktnog SUV automobila Concept-cX (predstavljenog prošle godine na salonu u Frankfurtu), koji će, prema neimenovanim izvorima, verovatno dobiti i varijante sa oznakama Peugeota i Citroena (naravno, ovi potonji će se vizuelno delimično razlikovati u odnosu na japanski original). Inače, Concept-cX koristi novi, visoko efikasni 1,8 litarski turbo-dizel motor (sa 136KS i 280Nm obrtnog momenta), koji zadovoljava Euro5 norme. Takođe, Concept-cX ima ugrađenu i novu Mitsubishijevu SST transmisiju (Sport Shift Transmission), drugim rečima menjač sa duplim kvačilom, kakav smo već videli kod modela VW grupacije. Naravno, pogon je na sva četiri točka, a radi se o elektronski kontrolisanom 4WD sistemu, koji snagu prenosi na 19-inčne točkove (gume 225/45R19) i koji je zaslužan za odličnu upravljivost i izuzetnu stabilnost po svim vrstama podloge. Concept-cX je dugačak 4100 mm, širok 1755 mm, visok 1555 mm, pa svojim kompaktnim dimenzijama omogućava lako manevrisanje kroz gradske gužve, čemu doprinosi i odlična preglednost za vozača, uslovljena visokom pozicijom sedenja. Serijski Concept-cX će se proizvoditi od početka sledeće godine u Mitsubishijevoj fabrici Okazaki u Japanu, gde se već proizvodi Outlander.

Izvor : www.blic.co.yu
Pred raspisivanje tendera za privatizaciju „Zastava automobila“, spisak od
deset kompanija koje su pokazale interesovanje za njenu kupovinu sveden je na
tri imena. Kako je za „Blic nedelje“ izjavio predsednik Samostalnog sindikata
Zoran Mihajlović, glavni kandidati su američki „Dženeral motors“, austrijski
„Magna Štajer“ i kineska kompanija FAW. Svi su spremni da u razvoj i modernizaciju pogona u Kragujevcu ulože
najmanje 300 miliona evra i da zadrže svih preostalih 3.900 radnika.
- Pre dva dana dolazili su iz austrijskog „Magna Štajera“. Ono što mi znamo je
da ta firma ima jak konstrukcijski biro i da se bavi sklapanjem modela
automobila najpoznatijih kompanija. Godišnje sa montažnih traka ove firme siđe
500.000 vozila marke „folksvagen“, „audi“ i drugih. Oni nemaju dovoljno
kapaciteta da ispune sve zahteve partnera, i zato su željni da deo proizvodnje
premeste u Kragujevac - kaže Mihajlović.
Kineska kompanija FAW, koja takođe merka „Zastavu“, prošle je godine proizvela
1,5 miliona vozila. Ima 130.000 radnika, a interes za srpsku fabriku nagoveštava
najava pomoćnika direktora Ksu Jaguanga da se traži pogon za montažu novog
modela „hepi“. Prototip tog gradskog automobila, sa kojim Kinezi žele da se
probiju na tržište Evrope, već je na ispitivanjima u Italiji, a trebalo bi u
prodaji da košta manje od 4.000 evra.
Prema rečima ministra ekonomije Mlađana Dinkića na zahtev investitora
podnošenje ponuda za „Zastavu“ odloženo je za septembar. Postoji mogućnost da
bude uloženo 300 miliona evra, a zainteresovane su četvrta i peta najveća
automobilska kompanija na svetu, precizirao je ministar Dinkić.

Iako su to mnogi priželjkivali, prema poslednjim vestima Audi ipak ne namerava da pokrene serijsku proizvodnju svog atraktivnog koncept automobila R8 V12 TDI, koji je nedavno prikazan javnosti na salonima automobila u Detroitu i Ženevi. To ipak ne znači da Audi R8 neće dobiti i svoju dizel verziju, jer je u planu ugradnja 4,2 litarskog V8 TDI dizelaša, koji u SUV modelu Q7 razvija 240kW/326KS i 760Nm obrtnog momenta. Za podsećanje, Audi R8 V12 TDI ima 6,0 litarski V12 TDI dizel agregat koji raspolaže sa 368kW/500KS i 1000Nm obrtnog momenta (pri samo 1750 o/min.), što je dovoljno da ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 4,2 sekunde, a maksimalna brzina je preko 300 km/h (motor je inače uparen sa menuelnim šestostepenim menjačem i već zadovoljava buduće Euro 6 norme, koji stupaju na snagu 2014. godine). R8 V12 TDI ima naravno quattro pogon na sva četiri točka, a snaga se raspodeljuje u odnosu 40:60, u korist zadnje osovine.

Na salonu u New Yorku je juče objavljeno ko je dobitnik priznanja Svetski automobil godine (World Car of the Year – WCOTY). Kao što se vidi iz naslova, za 2008. godinu to je nova Mazda2, na nekim tržištima poznata i kao Mazda Demio (Svetski automobil godine inače bira stručni žiri sastavljen od 47 novinara iz 24 zemlje). Mazda2 je ovu prestižnu titulu osvojila u konkurenciji sa još 38 automobila, ispred Forda Mondea na drugom i Mercedesa C klase na trećem mestu. Da podsetimo da je pobednik prošle godine bio Lexus LS460, 2006. godine to je bio BMW serije 3, a 2005. titulu je osvojio Audi A6. Nagrade ovog žirija su ove godine dobili još Audi R8, i to za najbolji dizajn godine (World Car Design of the Year) i najbolji sportski automobil godine (World Performance Car of the Year), dok je nagradu za ekologiju World Green Car of the Year osvojio BMW 118d sa Efficient Dynamics tehnologijom.

Izvor : www.danas.co.yu
Delegacija Folksvagena, najvećeg
proizvođača putničkih vozila u Evropi posetila je juče Zastavu gde je sa
poslovodstvom kragujevačke fabrike i nadležnima u Ministarstvu ekonomije iza
zatvorenih vrata razgovarala o predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila.
Posle upoznavanja sa uslovima tendera predstavnicima Folksvagena, saznaje
Danas, predstavljeni su proizvodni potencijali pogona (karoserija, lakirnica i
montaža), ali i mehanička obrada i preseraj.
Ovom posetom razrešena je misterija ko se krije iza
"jedne velike evropske kompanije koja je zainteresovana za kupovinu
Zastavine fabrike automobila". Misterija je bila utoliko veća ako se zna
da je Zastava u međuvremenu ponovo uspostavila saradnju sa Fijatom, ali i sa
Dženeral motorsom (preko Opela) kao i da će tokom godine u Zastavi početi da se
proizvodi Opelov model "astra klasik". Bilo je kontakata i sa Tojotom
i još nekim japanskim firmama, kao i sa Fordom, ali je ta američka kompanija
nedavno kupila jednu firmu u Rumuniji i time odustala od dolaska u Kragujevac.
Na Mercedes, Audi i slične kompanije niko nije ni pomišljao pošto je reč o
firmama koje uglavnom proizvode vozila više klase.
S druge strane, ni Folksvagena se niko nije setio
verovatno zbog izjave ministra Dinkića da je već o "velikoj svetskoj
kompaniji koja nikada nije bila zainteresovana za Zastavu". To, međutim,
nije tačno s obzirom na to da je Folksvagen, krajem 80-ih prošloga veka,
privučen Zastavinim "poslom stoleća" (izvoz "juga" u
Ameriku) bio zainteresovan za Zastavu. Folksvagen je tih godina bio spreman da
od Zastave načini ono što je nešto docnije učinio sa češkom Škodom. U toj
nameri, međutim, nije uspeo, pošto je tadašnje poslovodstvo Zastave pregovaralo
sa Fijatom i o formiranju zajedničke kompanije u Kragujevcu. Folksvagen je zato
odlučio da ode u Češku gde je od Škode uspeo da napravi respektabilnog
proizvođača automobila. Zastava i Fijat nikada nisu formirali zajedničku
kompaniju jer je taj poslovni poduhvat na samom startu osujećen međunarodnim
sankcijama SR Jugoslaviji. Ovoga puta odluka o eventualnom partnerstvu između
Folksvagena i Zastave, neće zavisiti od stava poslovodstva Zastave, već
isključivo od procene menadžmenta Folksvagena da li se isplati prihvatiti
tenderske uslove prodaje Fabrike automobila.
Z. Radovanović

Izvor : www.tanjug.co.yu
Prodaja novih automobila u
SAD i Japanu, najvećim tržištima vozila na svetu, ove godine će zabeležiti
značajniji pad zbog visoke cene goriva, smanjenja potrošačkog poverenja i problema
sa kojima se suočavaju sami proizvođači, procenjuju stručnjaci.
U SAD će prodaja automobila i lakih kamiona drastično pasti u 2008. godini,
procenilo je odeljenje agencije "J.D.Pauer" koje prati kretanja u atomobilskoj
indutsriji.
Procenjuje se da će prodaja lakih vozila u SAD pasti na 14,95 miliona u ovoj
godini, u poređenju s ranijim predviđanjima od 15,7 miliona jedinica. Najnovija
procena nudi mnogo lošiju prognozu od one koju je objavila većina proizvođača
vozila za 2008. godinu.
"J.D. Pauer" sugeriše da bi američke kompanije mogle da smanje
proizvodnju i troškove mnogo oštrije nego što su to ranije planirale.
Izvšni direktor filijale "J.D. Pauer" za predviđanja u automobilskoj
industriji Džef Ssuster smatra da glavne uzroke manje prodaje u SAD treba
tražiti u padu potrošačkog poverenja i potrošnje, kao i u poremećajima na finansijskom
i ekonomskom tržištu.
Udruženje japanskih proizvođača automobila (JAMA) danas je saopštilo da će
prodaja novih vozila u Japanu u fiskalnoj 2008. godini pasti 0,6 odsto u odnosu
na prethodnu godinu, na 5,3 miliona vozila, zbog visoke cene goriva i usporene
stope privrednog rasta. To bi bio najniži nivo u poslednjih 26 godina.
Prodaja mini vozila, s motorom od 660 kubika ili manje, smanjiće se u ovoj
godini 0,6 odsto, na oko 1,9 miliona jedinica, a isporuke većih vozila pašće
0,5 odsto, na 3,4 miliona komada, prema toj proceni.
Prodaja kamiona porašće u tom periodu 5,3 odsto, na 866.000 jedinica, a
isporuke autobusa pašće 1,9 odsto, na 1.100 komada, procenjuje JAMA.