Ovu sliku ljudi iz Land Rovera sigurno ne bi voleli da vide ni u najgorim noćnim morama ali se to stvarno desilo. Naime, na testiranju nemačkog Auto Motor und Sporta, legendarni terenac Land Rover Defender se prevrnuo na tzv. testu "Severnog jelena", odnosno manevru izbegavanja iznenadne prepreke na putu pri brzini od 60 km/h. Kako napominju u Auto Motor und Sportu, Defender, osim što je završio na boku, ima i veoma loše kočnice. Nemcima su bila potrebna čak 54 metra da bi potpuno zaustavili Defender pri brzini od 100 km/h, što predstavlja najslabiji rezultat ikada na testiranju nemačkog magazina. Za poređenje sa ovim rezultatima Defendera, ljudi iz Auto Motor und Sporta navode drugu off-road legendu, Jeep Wrangler, koji se zaustavlja posle 42 metra. Prema nemačkom magazinu razloge za ovako loše ponašanje na testu "Severnog jelaena" treba tražiti u visokom težištu i nepreciznom upravljanju Defendera, koji pri tom, nema ESP (elektronska kontrola stabilnosti) ni kao opciju.
Nemački ADAC je u svom tehničkom centru u Landsbergu izvršio kreš test kineske limuzine Brilliance BS6 (prodaje se u Nemačkoj za oko 23.000 evra), i kao što su mnogi i predviđali, rezultati su katastrofalni. Naime, po standardima EuroNCAP organizacije (koja vrši ispitivanje bezbednosti vozila i na osnovu rezultata podeljuje već famozne zvezdice), Brilliance je osvojio samo JEDNU zvezdicu (od mogućih 5) za sigurnost putnika ! Slika sa kreš testa sve govori...Ipak, da pomenemo da se sigurnosna ćelija Brilliancea BS6 pokazala veoma, veoma slabom pri udaru u prepreku brzinom od 64 km/h, da je A stub ušao previše u kabinu, stub volana je gurnut u stranu (pa je vazdušni jastuk bio neupotrebljiv), instrument tabla je ušla u kabinu za 20 cm, papučice za 32 cm itd itd. Naravno, posle udara vrata su mogla da se otvore samo uz pomoć specijalne opreme. U ADAC-u napominju da je lošije rezultate na njihovom testu do sada ostvario samo SUV automobil Jiangling Landwind, koji je takođe kineski proizvod.
Crnogorsko ministarstvo saobraćaja će do kraja juna doneti odluku kojom će od 1. septembra biti zabranjen uvoz polovnih automobila, koji ne zadovoljavaju ekološki standard Euro 3. To praktično znači da od 1. septembra neće biti moguć uvoz automobila starijih od 7 godina. Prema podgoričkom listu Republika, za prvih pet mesecei ove godine u Crnu goru je uvezeno oko 12.000 polovnih autombila. Inače, ekološki Euro 3 standard, koji se odnosi na količinu izduvnih štetnih gasova i jačinu buke, u zemljama EU uveden je 2000. godine a od 1. janura 2001. postao je obavezan za sve automobile, koji se prodaju na teritoriji EU. Srbija je Euro 3 standard za uvoz polovnjaka uvela 2005. godine.
Američki GM (vlasnik Hummera) je objavio da će se novi 4,5 litarski Duramax turbo-dizel motor, osim u modelima Chevrolet Silverado i GMC Sierra, od 2009. godine naći i u Hummeru H2. Kako se očekuje, novi dizelaš (sa 4 ventila po cilindru i turbinom promenljive geometrije) će raspolagati sa 310KS i obrtnim momentom od 630Nm. U GM-u procenjuju da će (u odnosu na dosadašnje Hummere H2 sa V8 benzincima) emisija CO2 biti smanjena za 13 %, a emisija NOx za najmanje 90 % !! Treba napomenuti da iako deli ime sa starijim 6,6 litarskim Duramax dizelašem (napravljen u saradnji sa japanskom kompanijom Isuzu), novi 4,5 litarski Duramax motor je kompletno GM-ov proizvod.
Nedavno smo pisali o zainteresovanosti bavarskog BMW-a za kupovinu Volvoa (Nemci su čak tražili finansijske izveštaje o stanju švedske marke) a juče su se pojavile vesti da Ford sprema prodaju još nekoliko svojih brendova, koji čine njegovu tzv. PAG grupaciju (Premium Automotive Group). Naime, prema pisanju Automotive News-a, Ford je spreman da proda i Land Rover i Jaguar. Da podsetimo da je Ford pre nekoliko meseci već prodao i Aston Martin privatnom konzorcijumu. Najzanimljivije je ime mogućeg kupca Jaguara i Land Rovera. To je italijanski Fiat, koji je tokom februara započeo razgovore sa Fordom ali ih je krajem maja prekinuo zbog straha od smanjenja svog kreditnog rejtinga. Kako se saznaje, Fiat je bio zainteresovan za Land Rover zbog proste činjenice da u svom programu jednostavno nema SUV modele a tu je i prodajna mreže britanske kompanije u SAD-u, koju bi Fiat iskoristio za distribuciju Alfa Romea kada uskoro počne prodaja Alfe u Severnoj Americi. Što se Jaguara tiče, Fiat je navodno "bacio oko" na Jaguarove platforme sa pogonom na zadnje točkove kao i V6 i V8 motore. Tu nije kraj jer je navodno i alijansa Renault-Nissan zainteresovana za neku od ovih britanskih marki ali je to nezvanična vest pa ju kao takvu treba i tretirati. Ipak, posle neuspeha da se poveže sa nekim od američkih auto giganata, šef Renaulta, Carlos Ghosn, najavio je da će Renault u narednom periodu svoju ponudu proširiti sa nekoliko luksuznih brendova. Da li je mislio na Jaguar i Land Rover, pokazaće vreme. Ali ni tu nije kraj. Kao eventualni kupci pominju se i francuski PSA i južnokorejski Hyundai... Pojavila se i vest da Ford nudi na prodaju samo Land Rover i Jaguar dok bi najverovatnije Volvo ostao u vlasništvu američke kompanije mada se i dalje pominje mogućnost da i švedska marka promeni vlasnika; naravno samo u slučaju da Ford bude zadovoljan finansijskom ponudom. Danas i britanski AutoExpress piše da je Ford, iako to još nije zvanično objavljeno, već upoznao ministre u britanskoj vladi o planovima za prodaju Jaguara i Land Rovera a u vezi s tim ide i vest, koja kaže da je Ford angažovao banke Goldman Sachs, Morgan Stanley i HSBC da nadgledaju prodaju i savetuju Ford tokom tog procesa. Prodaja Jaguara i Land Rovera je samo nastavak globalnog restruktuiranja američke kompanije tokom koje je Aston Martin već prodat privatnom konzorcijumu. Fordu jednostavno nije potreban gubitaš poput Jaguara a i Land Rover, iako trenutno donosi profit, treba velike investicije kako bi njegovi modeli zadovoljili sve strožije zakone o zaštiti životne sredine. Ford je prošle godine uknjižio gubitak od 12,7 milijarde dolara dok je njegova PAG grupacija imala 327 milona dolara gubitaka (2005. taj gubitak je bio manji i iznosio je 89 miliona dolara). Ford je inače kupio Jaguar 1989. za 1,6 milijardi funti dok je za Land Rover 2000. godine platio 1,8 milijardi funti. I AutoExpress piše da su ljudi iz Forda razgovarali sa Fiatom i BMW-om oko kupovine nekih od kompanija u vlasništvu Forda ali su i Fiat i BMW sada saopštili da nisu zainteresovani. Na kraju AutoExpress zaključuje da je najverovatnije da će kupac biti neka privatna finansijska kompanija kao u slučaju Aston Martina. Nezvanično se pominje i cifra od 3 milijarde funti, koliko Ford navodno traži za Jaguar i Land Rover zajedno.
Iza ovog naziva krije se novi dizel motor grupacije Fiat, koji se u osnovi bazira na postojećem 1,9 JTD 16v agregatu. Novi Twin Stage Turbo (TST) motor nudiće se u verziji sa 132kW/180 i sa 140kW/190KS ali u oba slučaja ta maksimalna snaga se postiže pri 4000 obrt./min. Isti im je i maksimalni obrtni moment od 400Nm pri 2000 obrt./min. Motor se odlikuje izuzetnim odnosom snage i zapremine (skoro 100KS po litri zapremine), elastičnošću (300Nm je dostupno već pri 1250 obrt./min.), štedljivošću i ekološkom podobnošću (motor naravno već zadovoljava Euro5 standarde). To je postignuto ugradnjom dva turbo punjača, jednog manjeg (radi pri nižim obrtajima motora) i jednim većim, koji se uključuje pri višim režimima rada motora (čime je eliminisana tzv. turbo rupa). Fiat nije saopštio u koje modele će ugrađivati novi motor ali se očekuje da će ga uskoro koristiti novi Bravo i Croma kao i Alfe 147, 159 i GT. Proizvodnja slabije verzije sa 180KS počinje u julu ove a varijante sa 190KS u junu naredne godine.
Toyota je saopštila da je od 1997. do 31. maja ove godine, prodala tačno 1.047.000 svojih hibridnih automobila širom sveta (uključujući i Lexus). Posle one vesti da je Toyota pretekla američki GM po broju prodatih automobila u prvom kvartalu ove godine, evo još jednog razloga za slavlje u japanskoj kompaniji. Tim pre jer su hibridni automobili već postali njihov zaštitni znak. Prvi Toyotin hibridni model (i istovremeno i prvi masovno proizvođen hibrid na svetu) bio je Prius prve generacije, predstavljen u Japanu još 1997. godine. Prodaja Priusa je tokom 2000. počela i u Severnoj Americi, Evropi i ostalim delovima sveta ali je najveći komercijalni uspeh zabeležen u SAD-u gde je od 2000. do aprila ove godine, kupce našlo čak 541.210 hibridnih vozila. Inače, prošle 2006. je u svetu prodato rekordnih 312.500 komada Toyotinih hibrida. Vremenom je Toyota naravno proširila svoju gamu hibridnih automobila pa danas ponudu čine sledeći modeli : Prius, Estima Hybrid, Alphard Hybrid, Harrier Hybrid, Kluger/Highlander Hybrid, Camry Hybrid i Lexusovi modeli GS450h, RX400h i LS600h. Toyota je 2005. počela i sa proizvodnjom hibrida u Kini a 2006. i u SAD-u, u svojoj fabrici u Kentakiju. Japanci se naravno ne zaustavljaju pa već najavljuju da će duplirati ponudu svojih hibridnih modela kao i to da će prodavati milion (!) hibrida godišnje, počev od 2010.godine. Ambiciozno, ali poznavajući Japance, i sasvim moguće !
Izvor : dnevni list Press (www.pressonline.co.yu)
U Srbiji bi do kraja ove godine trebalo da budu uvedene nove registarske tablice, koje će izgledati kao evropske! Razlika će biti samo u tome što naše tablice u gornjem desnom uglu neće imati evropske zvezdice, već simbol Srbije. Umesto dosadašnjih dva slova i šest brojeva, imaće dva slova, i u nastavku tri broja i još dva slova. Najsitniji detalji, ipak, još nisu poznati, jer se čeka da Skupština Srbije usvoji novi zakon o bezbednosti u saobraćaju, na osnovu kojeg će biti donet pravilnik koji će definisati sve pojedinosti u vezi sa registarskim oznakama. Sadašnje srpske tablice su dimenzija 420 mm sa 120 mm i bele su boje sa crnim oznakama. Sastoje se od dva slova koja označavaju grad, zatim imaju zastavu nepostojeće države Savezne Republike Jugoslavije i u nastavku šest cifara. Evropske registarske oznake na vozilima su dimenzija 520 mm sa 110 mm, odnosno za centimetar duže i centimetar uže. Takođe su bele boje sa crnim slovnim i brojevnim oznakama. Sleva gledano, na početku tablice je uzdužno postavljeno plavo polje u obliku pravougaonika, u čijem se gornjem delu nalaze zvezdice evropske unije, a u donjem slovna oznaka države. U nastavku su smeštena dva slova koja označavaju registarsko područje, zatim tri broja i još dva slova. Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, inače tvorac novog zakona o bezbednosti u saobraćaju, za Press podseća da zakon o bezbednosti čeka na red u Skupštini više od deset godina.
-Zakon smo uradili još 1996. godine. Od tada, uvek je nešto preče. Iskreno se nadam da će se ove godine, čak vrlo brzo, zakon naći na dnevnom redu Skupštine. Nema više razloga da čekamo. Posle njegovog usvajanja, sledi usvajanje 14 pravilnika, od kojih će jedan detaljno definisati izgled novih tablica. Taj pravilnik, po planu, trebalo bi da bude usvojen pre ostalih - kaže Vujanić. On dodaje da se srpske registarske oznake ni po dimenzijama ni po izgledu neće razlikovati od evropskih.
-Umesto šest cifara koje trenutno imamo na tablicama, imaćemo tri cifre i dva slova. Kombinacija slovnih i brojevnih oznaka omogućava mnogo više varijanti. Na početku tablice biće još dva slova koja će predstavljati registarsko područje, koje će biti poznato samo nadležnima - objašnjava Vujanić. Prema njegovim rečima, stavovi stručnjaka u vezi sa najsitnijim detaljima u izgledu tablica još nisu usaglašeni.
-Nisam siguran, na primer, da li će se kao simbol države upotrebiti grb ili zastava Srbije. To će definisati pravilnik, koji će biti donet ubrzo po usvajanju novog zakona o bezbednosti u saobraćaju - kaže Vujanić.
30. maja 1967. godine, japanska Mazda je prodala svoj prvi auto pokretan Wankelovim rotacionim motorom. Bio je to model Cosmo Sport (na slici) sa prvim rotacionim motorom sa dva rotora na svetu, koji je iz 1,0 litra zapremine razvijao 82kW/110KS pri 7000 obrt./min. i 130Nm obrtnog momenta. Ipak, pre Mazde je rotacione motore proizvodio nemački NSU, koji je još 1964. godine izbacio na tržište svoj mali Spider a kasnije su se trendu priključili i Alfa Romeo, Citroen, Mercedes i Mazda. Od svih pomenutih samo su Japanci tvrdoglavno (u najpozitivnijem smislu reči) ulagali i vreme i novac u rotacioni motor dok su ostali jedan po jedan odustajali od Wankelovog motora. Razlozi su bili brojni : visoka potrošnja, loše zaptivanje i skupo i komplikovano održavanje. Upravo zbog tih problema i ogromnih ulaganja (koja se nikad nisu vratila) u model Ro80 sa rotacionim motorom, NSU je i konačno zatvorio svoja vrata. Mazda je ipak nastavila i svojim već legendarnim modelom RX7 u tri generacije, održala ovu tehnologiju u životu pa danas samo Mazda RX8 imala ugrađen rotacioni motor, koji razvija 192 i 231KS, zavisno od verzije. Ne treba zaboraviti ni pobedu rotacione Mazde 787B u Le Manu 1991. godine !!
Evo i rezultata najnovijih crash testova, koje izvodi nezavisna organizacija EuroNCAP (European New Car Assessment Programme). Prvo Nissan Qashqai, koji je dobio maksimalnih pet zvezdica za bezbednost odraslih putnika (na prvoj slici). I ne samo to. Qashqai je osvojio i rekordan broj bodova, tačnije 36,83 od mogućih 37 što je najbolji rezultat od kada se vrše EuroNCAP testiranja. Za bezbednost dece, Qashqai je nagrađen sa 4 zvezdice (od mogućih 5) a za sigurnost pešaka sa 2 od mogućih 4 zvezdice. Rezultati za Kiu Carens su slabiji i izgledaju ovako : za sigurnost odraslih putnika Carens je osvojio 4 zvezdice, za bezbednost dece 3 a za slučaj naleta na pešake i njhovu bezbednost, katastrofalnu 1 (jednu) zvezdicu. Da podsetimo, organizacija EuroNCAP ispituje bezbednost automobila frontalnim udarom u čvrstu prepreku pri brzini od 64 km/h, zatim bočnim udarom od 50 km/h i naletom na lutke, koje simuliraju pešake pri brzini od 40 km/h.
Za interesantan vizuelni nastup ovog unikatnog Minija Cooper odgovoran je renomirani modni fotograf Mario Testino. Poenta cele priče jeste da će ovaj "vatreni" Mini tokom juna meseca biti prodat na aukciji preko ebay-a a ceo prihod ide Life Ball asocijaciji za borbu protiv side.
Ovo na slici je Ferrari 330 TRI/LM Testa Rosa Spyder iz 1962. godine, koji je na upravo završenoj licitaciji (aukcijske kuće Sotheby's i RM Auctions) postigao rekordnu cenu za jedan Ferrari. Anonimni je kupac, naime za njega platio 6.875.000 evra ili 9.252.375 američkih dolara. Inače, na aukciji su se našli razni Ferrarijevi istorijski modeli vredni oko 40 miliona evra (skoro 54 miliona dolara). Ipak ovaj Ferrari nije i najskuplji auto ikada prodat na nekoj aukciji. Rekord i dalje drži Bugatti Type 41 Royal Sports Coupe iz 1931. godine, koji je 1987. prodat preko aukcijske kuće Christie's za 11 milona dolara (sada 8.177.577 evra). Na licitaciji su osim automobila, prodavani i razni predmeti sa Ferrari znakom pa je tako donji veš (!), koji je Michael Schumacher nosio na jednoj trci F1, izlicitiran na 742 dolara (551 evro) !
Konačno se i to desilo ! Posle nekoliko meseci nagađanja ko će biti novi vlasnik problematičnog Chryslera, američkog dela kompanije DaimlerChrysler, od danas ujutru je i definitivno poznato da je to investiciona kompanija Cerberus Capital Management iz Njujorka, koja će 80,1 odsto vlasništva Chryslera (uključujući tu naravno i Dodge i Jeep) platiti 7,4 milijarde američkih dolara. Do pre neki dan za glavnog favorita važila je kanadsko-austrijska kompanija Magna International, koja proizvodi automobile i auto delove za svoje partnere ali jutrošnja vest dana nije stigla ni iz Kanade ni iz Austrije, već i Njujorka. Chrysler će se od sada zvanično zvati Chrysler Holdings LLC a nemački deo (Mercedes, Smart i Maybach) prosto Daimler AG, koji će i dalje zadržati preostalih 19,9 odsto deonica. Dakle, posle skoro 10 godina braka (Mercedes i Chrysler su se ujedinili 1998.), došlo je do velikog trans-atlantskog razvoda a kako je izjavio prvi čovek DaimlerChryslera, Dieter Zetsche, ovom transakcijom "su stvoreni pravi uslovi za novi start i Chryslera i Daimlera". Da li će tako i biti, pokazaće vreme.
Fiat Ritmo se vraća ali samo u Australiju. Naime, italijanski proizvođač je odlučio da svoj novi model Bravo u toj zemlji komercijalizuje pod starim-novim imenom Ritmo, koje je Fiat već koristio tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka za svog tadašnjeg predstavnika u nižoj srednjoj klasi. Do promena imena Bravo u Ritmo za Australiju je došlo jer je jedan drugi proizvođač u toj zemlji već registrovao ime Bravo (u svom saopštenju Fiat naravno ne navodi ime te marke ali radi se o Mazdi). Novi Ritmo će imati svoju australijsku premijeru (može se reći i svetsku) na međunarodnom Motor Show-u u Sidneju 11. oktobra ove godine. Fiat je danas objavio i novi logo sa imenom Ritmo (na slici), koji će auto nositi u Australiji. Aduti novog Ritma su italijanski stil, performanse i napredna dizel tehnologija. Paletu motora za Australiju čine 1,9 litarski Multijet turbo-dizel sa 110kW/150KS i 1,4 litarski T-JET turbo benzinac sa takođe 110kW/150KS. Ovaj benzinac je, po rečima ljudi iz Fiata, veoma ekonomičan u odnosu na motore slične snage a veće zapremine. Cene i detaljne karakteristike "novog" modela biće objavljene u oktobru kada Ritmo počne da se prodaje u Australiji.