
Posle mnogobrojnih špijunskih slika, evo konačno i prvih zvaničnih slika dugoočekivanog kupea sa četvoro vrata na bazi VW Passata, koji će se zvanično zvati Passat CC (njegova premijera će se održati na salonu automobila u Detroitu). Sem različitog dizajna (pre svega nova maska, prednja i zadnja svetla, položen C stub), Passat CC se od standardnog Passata razlikuje i po dimenzijama, tačnije Passat CC je dugačak 4796 mm, širok 1856 mm, a visok 1420 mm (drugim rečima, Passat CC je od standardnog Passata duži za 31 mm, širi za 36 mm, a niži za 50 mm). Proširen je i trag točkova, i to 11 mm napred, a 16 mm nazad. Što se prtljažnika tiče, njegova zapremina u Passatu CC iznosi 535 litara, odnosno za 30 litara manje od aktuelnog Passata u limuzinskoj verziji. Prema prvim informacijama, Passat CC će pokretati benzinski motori 1,8 TSI (160KS, 250Nm, 222 km/h, ubrzanje od 0-100 km/h za 8,6 sec, potrošnja 7,6 litara), 2,0 TFSI (200KS, 280Nm, 237 km/h, 0-100 za 7,6 sec, troši 7,9 litara) i 3,6 V6 FSI (300KS, 350Nm, 250 km/h, 0-100 za 5,6 sec, troši 10,1 litara goriva) i dva TDI dizelaša od 2,0 litra zapremine (slabiji ima 140KS i 320Nm, postiže 213 km/h, do 100 km/h ubrzava za 9,8 sekundi i troši 5,8 litara dizela na 100 km, dok snažniji raspolaže sa 170KS i 350Nm, do stotke stiže za 8,6 sekundi, postiže 227 km/h i troši 6 litara na 100 km). Passat CC 3,6 V6 FSI se serijski oprema i stalnim 4MOTION pogonom na sva četiri točka. Ovde i napomena da će američka verzija Passata CC sa 3,6 litarskim V6 FSI motorom imati 280KS i 360Nm, pa će ubrzanje do 100 km/h iznositi 6,6 sekundi, dok mu je najveća brzina ograničena na 210 km/h. Zavisno od verzije, Passat CC će se serijski opremati manuelnim menjačem sa 6 stepeni ili sa Volkswagenovim sedmostepenim DSG menjačem sa duplim kvačilom. I Passat CC će dobiti Dynamic Drive Control sistem (poznat iz novog Audija A4), Lane Assist, cruise control, kao i veliki stakleni panoramski krov (dimenzija 1,12 x 0,75 metra).
VIDEO I : Volkswagen Passat CC
VIDEO II : Volkswagen Passat CC
Ford Verve sedan concept na salonu u Detroitu

Ford će na salonu automobila u Detroitu predstaviti novi automobil iz svoje serije koncept vozila Verve. Naime, posle Forda Verve hatchback sa troja vrata sa salona u Frankfurtu (septembar 2007.) i modela Verve sedan sa salona u kineskom gradu Guangzhou (novembar 2007.), novi Verve sedan concept za salon u Detroitu je već treći (i verovatno poslednji) u seriji koncept vozila sa imenom Verve. Ovaj najnoviji, američki Verve concept se u osnovi veoma malo razlikuje od koncepta viđenog na salonu u Guangzhouu, tačnije najveća promena je drugačije rešen prednji kraj automobila, koji je dobio nešto agresivniji izgled. Novi Verve sedan concept je dugačak 3692 mm, širok 1654 mm, visok 1380 mm, međuosovinsko rastojanje mu iznosi 2489 mm, dok je za pogon zadužen "ekonomični četvorocilindrični motor." Ford inače ovaj najnoviji Verve concept kartko opisuje kao "viziju malog automobila za Severnu Ameriku." Prvi Verve concept u hatchback verziji najavljuje i skori dolazak naslednika aktuelne Ford Fieste koji će se u prodaji naći krajem 2008. godine (pominje se novembar). Što se tiče modela Verve sedan, u Fordu su nagovestili da bi i ova varijanta mogla da se nađe u prodaji, ali ne pre 2010. godine. Inače, prema pisanju britanskog AutoExpressa, naslednik aktuelne Fieste zadržaće ovo ime, iako je ranije bilo i različitih najava. Kao što se vidi prema izgledu Verve studija, buduća Fiesta će napustiti konzervativni dizajn prethodnika i dobiti daleko oštriji i dinamičniji izgled, u skladu sa aktuelnim Fordovim "kinetičkim" dizajnerskim rečnikom (već primenjen na modelima kao što su S-MAX, Galaxy, novi Mondeo i nedavno predstavljeni redizajnirani Focus). I Verve sedan concept karakteriše veliki trapezoidni centralni otvor za vazduh, 18-inčni aluminijumski točkovi, LED prednja i zadnja svetla, atraktivno dizajnirana unutrašnjost (u kombinaciji crne i crvene boje) i izdužena svetla (koja će u serijskoj varijanti biti manja). Inače, u Fordu najavljuju da će nova Fiesta putnicima nuditi prostraniju i komforniju unutrašnjost sa kvalitetnijim materijalima i višim nivoom kvaliteta obrade.
VIDEO : Ford Verve sedan concept
Audi A4 Allroad

Sem postojećeg modela A6 Allroad, nemački Audi bi prema različitim izvorima tokom 2009. godine kupcima trebalo da ponudi i manji A4 Allroad, koji će se bazirati na budućem karavanskom modelu A4 Avant. Tako je uostalom nastao i pomenuti A6 Allroad, koji u osnovi predstavlja (pro)terenski automobil na bazi Audija A6 Avant. Drugim rečima, karavan sa višim klirensom (rastojanje od tla), Quattro pogon na sva četiri točka i zaštitni plastični elementi na karoseriji (ovi potonji su zaslužni i za nešto robusniji izgled automobila). Sličan recept primenju i ostali proizvođači, poput recimo Subarua sa modelom Outback i švedskog Volvoa sa XC70. Kako bilo, A4 Allroad bi trebao da dobije vazdušno vešanje, S-tronic menjač sa duplim kvačilom i, između ostalih, dvolitarski turbo-dizel motor u dve verzije : slabijoj sa 143KS i 320Nm i jačoj sa 170KS i 350Nm. Iako za sada A4 Allroad (na slici njegov mogući izgled) još uvek nije dobio zeleno svetlo za proizvodnju, imajući u vidu uspeh Audija A6 Allroad, njegova proizvodnja je ipak vrlo verovatna.

Japanski tjuner Wald International, koji nam je poznat pre svega po obradama Lexusa i evropskih automobila poput BMW-a, Mercedesa i Bentleya, od nedavno vlasnicima aktuelnog BMW-a serije 6 nudi novi aero body paket za atraktivniji vizuelni nastup ovog modela. Wald je za "šesticu" predvideo modifikovane branike sa spojlerima, nove pragove, atraktivnije točkove, karakteristične "bubrege" u boji automobila i sportski izduvni sistem sa četiri završetka. Crna boja automobila je samo tačka na i...

Nemački tjuner MTM (Motoren-Technik-Mayer) je za Volkswagenov Tiguan razvio novi elektronski modul, odnosno kit za povećanje snage njegovog 2,0 litarskog TDI agregata. MTM-ov modul, nazvan M-Cantronic, zaslužan je za porast snage sa standardnih 103kW/140KS i 320Nm obrtnog momenta na 132kW/180KS pri 4100 o/min. i 360Nm pri 2500 o/min. (cena za ovaj paket iznosi 999 evra). Zanimljivija je međutim najavama iz ove nemačke firme da je u pripremi još jači paket, pa će zahvaljujući izmenama na turbo punjaču i izduvnom sistemu ovaj motor izvlačiti svih 210KS. Sem pojačanja snage motoora, MTM potencijalnim kupcima nudi i snažniji kočioni sistem (sa diskovima od 330, 365 ili 380 mm), kao i komplet atraktivnijih točkova veličine 19 (8,5 x 19) ili 20 inča (9 x 20).

Američki Fisker Automotive je još krajem oktobra prošle godine za predstojeći NAIAS salon automobila u Detroitu najavio promociju svoje nove sportske limuzine (ili je možda bolje reći kupea sa četiri vrata?), koji tada još nije imao pravo ime (meta su očigledno Mercedes CLS, Aston Martin Rapide, Porsche Panamera i Maserati Quattroporte). Konačno, od danas je poznato da se automobil zvanično zove Fisker Karma, a pojavile su se i nove fotografije ovog zanimljivog automobila sa mestom za četiri putnika. Sem intrigantnog dizajna, čiji detalji mnoge podsećaju na Maserati GranTourismo (potpisuje ga Henrik Fisker, autor izgleda BMW-a Z8, Aston Martina DB9 i V8), ovaj automobil pažnju pre svega privlači Q-DRIVE hibridnim pogonom (kombinacija malog benzinca i elektromotora sa litijum-jonskim baterijama), razvijenog u saradnji sa kalifornijskom kompanijom Quantum Fuel Systems Technologies. Zbog boljeg rasporeda težine, litijum-jonske baterije su smeštene u centralnom delu automobila, a zbog manje mase u konstrukciji je korišćen aluminijum. Deo energije Karma dobija i regeneracijom kočione sile i preko solarnih panela smeštenih na krovu vozila. Inače, Fisker Karma do 60 milja na sat (96 km/h) ubrzava za manje od 6 sekundi, dok mu maksimalna brzina prelazi 125 milja na sat (201 km/h). Fisker Automotive namerava da počne prodaju ovog automobila tokom četvrtog kvartala 2009. godine, a cena osnovnog modela će iznositi oko 80.000 dolara.

Volvo je nedavno počeo sa prodajom fabričkog R-Design paketa, namenjenog kupcima koji žele individualniji i rafiniraniji izgled svog automobila. Do sada je ovaj paket bio dostupan na modelima C30, S40 i V50, a za nekoliko dana na salonu automobila u Detroitu švedska firma će prikazati i Volvo XC90 R-Design (na bazi postojećeg modela XC90 Sport). Volvo se odlučio da ponudi ovakav paket jer je današnjim kupcima mogućnost personalizacije automobila postala izuzetno važna stavka prilikom izbora svog novog vozila. Takvi kupci mogu da biraju između nekoliko boja karoserije (Volvo XC90 R-Design na slici je u Passion Red crvenoj boji), a osim značke R-Design na maski hladnjaka, čitav ovaj fabrički kit za individualizaciju prati i niz specijalno dizajniranih detalja na eksterijeru i interijeru. Spoljašnjost je tako bogatija za petokrake aluminijumske felne od 19 inča (kao opcija u ponudi su i 20-inčni), srebrna kućišta retrovizora, četiri završetka izduvnog sistema, dok su krovni nosači uklonjeni (mada se i dalje mogu dobiti kao opcija). Unutrašnjost je oplemenjena sportskim kožnim sedištima u kombinaciji crne i bež boje (sedišta naravno imaju utisnut R-Design logo), kožnim volanom (takođe sa R-Design logom), ekskluzivnim patosnicama, aluminijumskim pedalama kao i sa još nekoliko aluminijumskih detalja raspoređenih po kabini. Što se Volvoa C30, S40 i V50 sa R-Design paketom tiče, njihova spoljašnjost je bogatija za doterane branike (napred sa integrisanim spojlerom i u potpunosti u boji karoserije), izraženijim pragovima, krovnim ili spojlerom na poklopcu prtljažnika, srebrnim kućištem retrovizora i petokrakim aluminijumskim felnama od 17 inča (kao opcija u ponudi su i 18-inčni). Unutrašnjost je bogatija za sedištima u kombinaciji crne i bež boje, kožni volan (i sedišta i volan imaju utisnut R-Design logo), nove patosnice i aluminijumske pedale. R-Design paket će moći da se dobije u kombinaciji sa svim motorima, koji se ugrađuju u modele C30, S40 i V50, sem sa 2,4 litarskim benzincem.

Dodge će već za neki dan na salonu automobila u Detroitu i zvanično predstaviti novu generaciju svog pick-up modela Ram za 2009. godinu, čija je jedna oficijelna slika nedavno već procurela u javnost (tako da od nekog iznenađenja u pogledu njegovog dizajna neće biti ništa). Kako bilo, izgled novog Rama je nešto agresivniji u odnosu na istoimenog prethodnika, što je zasluga kako novih prednjih svetala, tako i velikog grila, karakterističnog za modele ove marke. Drastično je modernizovana i unutrašnjost, koja je dosad trpela i najviše kritika. Sem novog izgleda prednjeg panela, unutrašnjost sada može da se pohvali i novim sedištima, kao i kvalitetnijim materijalima. Paleta motora novog Rama za sada obuhvata tri benzinska agregata, i to 3,7 litarski V6 sa 160kW/215KS i 319Nm, zatim 4,7 litarski V8 sa 231kW/310KS i 447Nm i na kraju unapređeni 5,7 litarski HEMI V8 sa 283kW/380KS i 548Nm obrtnog momenta (ovaj potonji sada odlikuju veća rafiniranost i manja potrošnja goriva). Od menjača su na raspolaganju manuelni sa šest i automatici sa 4 i 5 stepeni prenosa. Ram za 2009. će inače biti dostupan u tri verzije kabine (regular cab, Quad Cab i crew cab) i u pet paketa opreme: ST, SLT, TRX, Sport i Laramie. U standardnoj opremi svih modela se nalaze prednje i zadnje bočne vazdušne zavese, ABS, ESP sietem elektronske kontrole stabilnosti i Hill Start Assist, dok se kao opcija nude i podešavajuće pedale, pomoć pri parkiranju i kamera za vožnju unazad. Prodaja novog Rama u Americi inače počinje ove jeseni.
VIDEO : Dodge Ram za 2009.
Novi Ford F-150
Drugi novi pick-up model koji će Amerikanci moći da vide na salonu u Detroitu, jeste ovaj novi Ford F-150, kojim američka kompanija želi da zadrži korak sa sličnim modelima GM, Chryslera i Toyote (mada prema ovim prvim zvaničnim slikama izmene i nisu toliko dramatične; bar što se tiče veličine i proporcija). Osim novog izgleda eksterijera i interijera, F-150 sada ima veću torzinu čvrstoću, veću nosivost, fleksibilniju, rafiniraniju i prostraniju kabinu (plus 30 različitih ostava za sitnice) i viši kvalitet ugrađenih materijala. Novi F-150 će se inače nuditi sa tri različite kabine, četiri veličine tovarnog prostora, i sedam paketa opreme (XL, STX, FX4, XLT, Lariat, King Ranch i Platinum), što u praksi znači da će kupcima biti na raspolaganju ukupno 35 različitih konfiguracija ovog modela. Što se opreme tiče, kupac može naručiti i Ford SYNC komunikacioni i zabavni sistem, satelitsku navigaciju i Sonny surround sound sistem od 700 vati. Paleta pogonskih agregata obuhvata tri unapređena benzinska V8 motora, koji se po fabričkim podacima sada zadovoljavaju sa manje goriva. To su 5,4 litarski Triton motor i dva 4,6 litarska agregata (upareni sa automatskim menjačima sa 4 ili 6 stepeni), dok je dizelaš u planu za 2010. godinu.
VIDEO : Ford F-150
VIDEO : Cristiano Ronaldo protiv Bugattija Veyron u reklami za Nike
Još jedna slika novog Chevrolet Camara

General Motors je juče objavio još jednu zvaničnu sliku predprodukcijske verzije novog Chevrolet Camara. Ovog puta slika prikazuje prednji kraj ovog modernog muscle car modela, a treba reći da će neki detalji (prednja svetla pre svega) sa automobila na slici najverovatnije pretrpeti izmene pre nego što počne proizvodnja serijske verzije (prvu sliku od pre nekoliko dana koja pokazuje zadnji deo novog Camara možete pogledati OVDE). Podsećamo da je prvi čovek GM-a Bob Lutz nedavno izdao naređenje da se sa prototipova Camara, kojima se vrše putna ispitivanja, skinu sve kamuflaže, što znači da uskoro možemo očekivati još ovakvih slika nemaskiranih primeraka novog Camara.

Skoro istovremeno stigli su zvanični rezultati prodaje Grupe Renault, BMW-a, Peugeota, Citroena i Chryslera za 2007. godinu. Tako je Grupa Renault (čine je Renault, Dacia i korejski Renault Samsung) tokom 12 meseci 2007. prodala 2.487.453 vozila, odnosno 2,2% više nego 2006., što je dovoljno da Grupa Renault zauzme 3,6% svetskog tržišta. Renault je imao povećanje prodaje od 1%, Dacia je našla 17,4% više kupaca, dok je Renault Samsung u 2007. prodao nešto manje vozila nego 2006. (-1,4%). U Evropi Renault inače drži 7,6% tržišta putničkih i 14,2% tržišta komercijalnih vozila (izvan Evrope Grupa Renault je plasirala 863.187 jedinica ili 16,5% više od 2006.). Logan i dalje osvaja svetsko tržište, pa je tako tokom 2007. prodato 367.745 primeraka ovog modela (pod značkom i Dacije i Renaulta), što je za 48 procenata više nego godinu dana ranije. Za 11 meseci prošle godine Renault je u Srbiji prodao 1933 vozila, a Dacia 2134.
Grupacija BMW (BMW, Mini, Rolls Royce) je prošle godine prodala nešto preko 1,5 miliona vozila ili 9,7% više nego 2006. Sam BMW je uspeo da plasira 1,28 miliona automobila (+7,7%), Mini ima rast od 19% (prodao 222.875 jedinica), dok je Rolls Royce prodao 1010 svojih automobila (rast od 26%). Za poređenje, Mercedes je tokom 2007. prodao 1.285.900 vozila ili za 2% više nego u 2006.-toj (o tome više OVDE). U Srbiji je za 11 meseci 2007. kupce našao 421 BMW.
U 2007. godini Peugeot je ukupno prodao 1.967.000 putničkih i lakih komercijalnih vozila, što predstavlja rast od 0,4 % u odnosu na 2006. godinu. Ovo je treći najbolji rezultat ove francuske marke u njenoj istoriji, pošto su od 2007. godine bolji prodajni rezultati ostvareni u 2004. i 2005. godini, kada je plasirano 2.027.000, odnosno 1.995.000 vozila. Tokom 2007. u Francuskoj je inače plasirano 21,5% svih prodatih Peugeota, a na zemlje izvan Evrope otpada 37,8% ukupne prodaje. Prodaja raste i u Istočnoj Evropi, Kini i Rusiji. Tako je na istoku Evrope prodato 70.000 vozila (+16,4% u odnosu na 2006.), U Kini je kupce našlo 93.000 Peugeota (+13,7%), a u Rusiji 26.000 (+63,1%). Prodaja Peugeota u Srbiji je za 11 meseci 2007. godine iznosila 2623 vozila.
I Citroen je povećao prodaju u 2007. godini. Naime, u odnosu na 2006. porast prodaje iznosi 3,9%, odnosno plasirano je 1.461.000 vozila. U Srbiji je ova francuska marka za 11 meseci 2007. prodala 1484 svoja modela.
Što se Chryslera tiče, poznati su rezultati prodaje izvan Severne Amerike, a oni su najbolji u njegovoj istoriji. Tačnije, Chrysler je tokom 2007. izvan Severne Amerike prodao rekordnih 238.218 vozila ili za 15% više nego 2006. godine. Po regionima prodaja izgleda ovako : Bliski istok i Severna Afrika imaju povećanje od 64%, Latinska Amerika (+22%), Istočna Evropa (+30%), Azija (+22%) i Zapadna i centralna Evropa, gde rast iznosi 6 odsto. U Srbiji je Chrysler za 11 meseci prošle godine prodao 57 automobila, a toj brojci treba dodati i 145 vozila marke Dodge i 157 prodatih Jeepova.
Bugatti Projekt Lydia


U Bugattiju su izgleda odlučili da povrate titulu najbržeg (serijskog) automobila na svetu, koju je u septembru prošle godine njihovom Veyronu preoteo američki SSC Ultimate Aero Twin-Turbo (o tome više OVDE). Naime, prema pisanju nemačkog magazina Auto Motor und Sport, Bugatti priprema novi supersportski automobil (trenutno poznat kao Projekt Lydia), koji bi uz pomoć V12 motora sa 1175KS bez problema mogao da postiže brzine preko 400 km/h (za podsećanje, Veyron raspolaže sa 1001KS i postiže 407 km/h). Sudeći po ovim crtežima iz Auto Motor und Sporta, Bugatti Projekt Lydia (Lydia je inače ime žene Ettorea Buggatija) veoma liči na takmičarske automobile iz recimo trke 24 sata Le Mana, ali će svakako biti legalizovan i za vožnju po običnim putevima. Bugatti Projekt Lydia (težak skoro 1500 kg) bi trebalo da bude gotov 2009. godine, a ako dobije zeleno svetlo za proizvodnju, odnosno ako se složi Martin Winterkorn (šef Volkswagena koji je vlasnik Bugattija), na tržištu bi se pojavio 2010. godine (u seriji od 70 komada i sa cenom od 2,5 miliona evra).
Sem modela R8 V12 TDI Concept, Audi će na skorašnjem salonu automobila u Detroitu 13. januara promovisati i sportsku varijantu Audija TT, kratko nazvanu TTS (kao i standardni TT, i TTS će biti dostupan i u kupe i u otvorenoj Roadster verziji). Novi Audi TTS ima 2,0 litarski TFSI turbo motor, koji isporučuje 200kW/272KS i 350Nm obrtnog momenta, dostupnog u rasponu od 2500 do 5000 o/min. To je dovoljno da Audi TTS kupe od 0 do 100 km/h ubrza za 5,4 sekunde (u verziji sa manuelnim šestostepenim menjačem), odnosno 5,2 sekunde u verziji sa Audijevim S-tronic menjačem sa duplim kvačilom (Roadsteru do 100 km/h treba 5,6 odnosno 5,4 sekunde sa S-tronic menjačem). Maksimalna brzina ? Kod svih verzija već tradicionalno elektronski ograničena na 250 km/h. TTS ima i direktnije upravljanje, Audijev magnetic ride sistem amortizacije (u Sport modu ogibljenje se spušta za 10 mm), pojačni kočioni sistem i Quattro pogon na sva četiri točka. TTS u kupe verziji i sa manuelnim 6-stepenim menjačem prosečno troši 8 litara benzina na 100 km,a TTS Roadster 8,2 litra (naravno, ovo su fabričke tvrdnje). Od ostalih novih detalja koji će TTS razlikovati od standardnih TT modela, vredi istaći prednja LED dnevna svetla, bi-xenon svetla, kućišta retrovizora u aluminijum looku (kao kod ostalih Audijevih S modela), modifikovan prednji kraj sa većim otvorima za vazduh i novim spojlerom, doteranu "single-frame" masku hladnjaka, četiri završetka izduvnog sistema, podešavajuće zadnje krilo, 18-inčne aluminijumske točkove (oni od 19 inča su opcija), kožna sportska sedišta, upravljač sa zaravnjenim donjim delom, aluminijumske pedale i specijalne TT-S oznake na automobilu. Cena u Nemačkoj za osnovni TTS kupe iznosi 44.900, a za TTS Roadster 47.750 evra.

Volkswagen je juče na salonu Autosport International racing show u Birmingemu publici predstavio novu trkačku Jettu TSI Sport, namenjenu takmičenju u britanskom Volkswagen Racing kupu (Jetta TSI Sport će se prvi put naći na stazi 24. marta na prvoj trci ovog kupa u Oulton Parku). Ovu Jettu (tešku 1223 kg) pokreće benzinski 1,4 litarski četvorocilindrični TSI motor sa kompresorom i turbo punjačem, koji umesto standardnih 170KS, ovde razvija 230KS (za povećanje snage zaslužan je Volkswagen Racing UK). Snaga se preko šestostepenog menjača prenosi na prednje točkove (felne su BBS od 18 inča i sa Hankook gumama dimenzija 225/40 ZR18), dok se za zaustavljanje brine kočioni sistem sa diskovima od 360 mm.

Britanska kompanija MMI (MM Industries) je juče na salonu Autosport International Show u Birmingemu promovisala svoj novi lagani roadster nazvan Avocet, koga pokreće Fordov 2,0 litarski Duratec motor. Snaga ovog agregata iznosi 150KS, a ukoliko kupac želi nešto više, na raspolaganju je i verzija sa 225KS. Za sportski auto to možda i nisu brojke od kojih boli glava, ali zahvaljujući težini od samo 700 kg (Avocet je izrađen od laganih kompozitnih materijala), ovaj dvosed bez vrata do 60 milja na sat (96 km/h) ubrzava za manje od 5 sekundi. Za zaustavljanje se inače brinu karbon keramičke kočnice (firme Surface Transformers). Prema tvrdnjama samog proizvođača, Avocet nudi sjajne vozne osobine i izvanredne performanse. Britanska firma u prvoj godini planira na proizvede 50 primeraka ovog dvoseda, i to u verzijama sa volanom na levoj i desnoj strani.