
29. decembra 2007. Hyundai Motor Co. (HMC) je obeležio 40 godina od osnivanja kompanije, a tim povodom je još ranije lansiran odgovarajući amblem (na slici). Novi slavljenički amblem simbolizuje kako prošlost i budućnost ove korejske kompanije, tako i rast i razvoj Hyundaija u poslednjih 40 godina. U saopštenju fabrike se još navodi da će Hyundai uvek biti odgovoran prema potrebama kupaca i da će se čvrsto držati najviših standarda odgovornosti prema deoničarima, zajednici i prirodnoj sredini. Osnovan 1967., Hyundai Motor Company je u međuvremenu preuzimanjem Kije postao Hyundai Kia Automotive Group, koji danas predstavlja šestog po veličini proizvođača automobila na svetu (sa 68.000 zaposlenih širom sveta i sa prodajom u vrednosti od 29,4 milijarde dolara ostvarenoj u 2006.). Hyundai inače svoje automobile prodaje u 193 zemlje, a slavlje povodom 40.- godišnjice je uveličano zvaničnim lansiranjem novog luksuznog modela Hyundai Genesis (o njemu smo nedavno već pisali, a o tome više OVDE).

Subaru je najavio da će proizvodnja modela R1e sa elektropogonom (ima litijum-jonske baterije) početi 2009. godine, odnosno tačno godinu dana ranije nego što je bilo planirano. Subaru R1e je razvijen zajedno sa kompanijom Tokyo Electric Power Company i sa jednim punjenjem baterija ima autonomiju od 50 milja (80 km), dok mu maksimalna brzina iznosi skromnih 100 km/h. Iako autonomija od 80 km nije baš impresivna, stvar popravlja činjenica da se 80% baterija može napuniti za samo 8 minuta. Cena za ovaj model još nije određena, ali u Subaruu se nadaju da će ona za ovaj automobil (namenjen samo kupcima u Japanu) do 2012. ili 2013. godine pasti na 17.500 američkih dolara (masovnija produkcija pomenutih litijum-jonskih baterija bi mogla da spusti cenu automobila na oko 13.000 dolara ili 8815 evra). Subaru inače planira da godišnje u Japanu proda samo 100 primeraka modela R1e.

Biti najbrži na legendarnoj nemačkoj stazi Nirburgring nije samo pitanje slave, već i potvrda superiornosti. Ako je verovati nezvaničnim, insajderskim informacijama koje prenosi britanski magazin AutoExpress, novi Lexus LF-A (još uvek u formi predserijskog vozila) postavio je nedavno novi rekord ove staze. Stazu je naime prešao u rekordnom vremenu od 7 minuta i 24 sekunde, odnosno za skoro 4 sekunde brže od dosadašnjeg rekordera Pagani Zonde F Clubsport (ostvarila je vreme po krugu od 7:27:82). Dakle, i više nego dovoljno da se sruši dosadašnji vladar "zelenog pakla" kako vozači (ne bez razloga) nazivaju ovu stazu. Iako za sada Lexus nije zvanično saopštio kada serijski LF-A stiže na tržište, očekuje se da će se to desiti 2009. godine. Kako bi održao ekskluzivnost, Lexus će prema nekim izvorima proizvodnju ovog modela ograničiti na samo 26 komada mesečno. Prema istim izvorima, serijski LF-A će pokretati 4,8 litarski V8 motor sa 552KS (razvijen u saradnji sa Yamahom), a u kombinaciji sa veoma aerodinamičnom karoserijom, to će biti sasvim dovoljno za maksimalnu brzinu od 210 milja na sat (skoro 338 km/h). Na slikama se nalazi koncept verzija Lexusa LF-A.

Mada je novi Audi A4 za sada dostupan samo kupcima u tek nekoliko evropskih zemalja, nemačka fabrika je juče saopštila da je već primila 33.000 porudžbina za ovaj model. To je više nego što se očekivalo, bez obzira što je A4 najprodavaniji Audijev automobil. Ovako dobar start ostvaren je zahvaljujući odličnoj prodaji u sedam zemalja Evrope (Nemačka, Austrija, Švajcarska, Luksemburg, Italija, Belgija i Holandija), dok će od januara 2008. godine novi A4 biti dostupan i kupcima u Francuskoj i Španiji, a zatim i u ostalim evropskim zemljama (recimo u Velikoj Britaniji prodaja počinje krajem februara naredne godine). Što se tržišta Srbije tiče, novi Audi A4 se već može kupiti u pretprodaji, a prvi primerci će kod nas stići u drugoj polovini januara 2008. Cena osnovnog A4 sa 1,8 litarskim benzincem u Srbiji iznosi 28.654 evra, dok je za bazni dizelaš (A4 2,0 TDI sa 143KS) potrebno izdvojiti 32.694 evra (navedene cene su sa PDV-om).

Koliko je rastuće rusko tržište automobila primamljivo velikim svetskim kompanijama, potvrđuje i najnovije saopštenje Peugeota. Naime, francuski proizvođač je najavio da će u Rusiji sagraditi fabriku automobila, koja će početi sa radom 2010. godine. Proizvodni pogon će biti smešten u gradu Kaluga (180 km jugozapadno od Moskve), a proizvodiće automobile srednje klase, koji zauzimaju skoro 60 % prodaje novih automobila u Rusiji. Nova fabrika će predstavljati okosnicu Peugeotovih velikih planova na ruskom tržištu, na kome francuska marka namerava 2010. godine da proda najmanje 100.000 automobila (vremenom prodaja treba da dostigne i svih 300.000 jedinica).

Iako su od početka prodaje u Evropi prošla jedva tri meseca, novi Peugeotov predstavnik u C segmentu, model 308, već je proizveden u 100.000 primeraka. Koliko je ovaj model značajan za francusku fabriku ne treba posebno ni isticati, pa ovakav brz uspeh naslednika 307-ice zaista ohrabruje. Da bi se tako i nastavilo, u Peugeotu planiraju i proširenje njegove game, pa će se pored trenutno dostupnih verzija sa troja i petora vrata, tokom naredne godine na tržištu naći i 308 u karavan i CC (Coupe-Cabrio) varijanti, a po nezvaničnim vestima 2009. godine bi u u proizvodnju trebalo da uđe i prelepi 308 RC Z, koga smo u formi koncept vozila mogli da vidimo pre nekoliko meseci na salonu automobila u Frankfurtu. Gamu motora je nedavno dopunio i 1,6 litarski HDi dizelaš sa 90KS i 218Nm, koji se ističe pre svega malom emisijom CO2, koja iznosi 120 grama po kilometru. Peugeot 308 se inače proizvodi u fabrikama u Miluzu i Sošou, i to u tiražu od 1400 komada dnevno, a uskoro će se naći i na tržištima izvan Evrope (Japan, Australija, Južna Afrika, Novi Zeland). Novi 308 se od nedavno prodaje i u Srbiji, a cena osnovnog modela (1,4 litarski VTi benzinac sa 95KS i opremom Comfort) iznosi 16.670 evra, dok bazni dizelaš 1,6 HDi sa 110KS i istom opremom, treba platiti 18.200 evra (sve navedene cene su sa PDV-om).

Toyota je pre nekoliko dana saopštila da je postala najveći proizvođač automobila na svetu. Saopštenje je potkrepljeno podatkom da je u 2007. godini ova japanska kompanija proizvela ukupno 9,51 miliona automobila, čime je prestigla svog najvećeg konkurenta za ovu titulu – američki General Motors. Ovaj potonji je u svojim fabrikama ove godine proizveo 9,26 miliona vozila (GM je inače držao titulu najvećeg proizvođača vozila na svetu sve od 1931. godine). Što se prodaje tiče, Toyota je procenila da će ove godine prodati oko 9,36 miliona automobila (6 % više nego 2006.), dok će GM podatke o svojoj prodaji objaviti početkom januara sledeće godine. Toyota je inače prodala više automobila od GM-a u prvom kvartalu ove godine, ali je GM "uzvratio" u drugom i trećem kvartalu, kada je prodaja njegovih modela bila veća od Toyotinih. Ovde i podatak da je Toyota u Srbiji tokom ove godine prodala 1931 automobil (ili 39 % više nego u 2006.), a najprodavaniji model je Yaris sa 660 prodatih primeraka. U 2008. godini Toyota namerava da proda 9,85 miliona autombila, dok će proizvodnja iznositi 9,95 miliona (zasluga za to pripada visokom rastu prodaje Toyote u Kini, Rusiji i na Bliskom istoku).

Žiri Asocijacije automobilskih novinara Srbije (AANS) ove godine je po drugi put birao automobil godine u Srbiji. Pre toga ova Asocijacija je birala auto godine u SR Jugoslaviji i auto godine SCG, a od prošle godine konačno i auto godine u Srbiji (kada je titulu automobila 2007. osvojila Opel Corsa). Kako bilo, u njihov uži izbor za srpski automobil 2008. plasiralo se 11 automobila : Audi A5, Fiat 500, Fiat Bravo, Ford Mondeo, Hyundai i30, Mazda2, Mercedes C klase, Nissan Qashqai, Peugeot 308, Škoda Fabia II i Toyota Corolla/Auris. Kao što ste videli već iz naslova, ovu laskavu titulu za 2008. godinu osvojio je novi Ford Mondeo (dobio je 34 poena), drugo mesto je pripalo Hyundaiju i30 (24 poena), a treći je Peugeot 308 sa 20 poena. Svaki član žirija je imao na raspolaganju 23 poena, koje je bilo moguće raspodeliti na pet automobila, a finalno glasanje je obavljeno u prostorijama Auto Moto Saveza Srbije.
Inače, na tržištu Srbije, Mondeo se nudi sa sledećim benzinskim i dizel motorima : benzincima od 1,6 litra (81kW/110KS i 92kW/125KS), 2,0 litra od 107kW/145KS i 2,5 litra sa 162kW/220KS, kao i dizelašima 1,8 TDCi (sa 74kW/100KS i 92kW/125KS) i 2,0 TDCi u takođe dve verzije; sa 96kW/130KS i 103kW/140KS. U ponudi su sve tri karoserijske varijante (klasična limuzina sa 4 vrata, hatchback sa 5 vrata i Wagon, odnosno karavan) kao i 4 paketa opreme : Ambiente, Trend, Ghia i Titanium X. Najjeftiniji Mondeo hatchback sa 5 vrata, 1,6 litarskim benzinskim motom od 110KS i opremom Ambiente (ABS, servo upravljač, 16-inčni točkovi, klima, frontalni i bočni vazdušni jastuci, vazdušne zavese, elektropaket, CD plejer), u Srbiji košta 20.800 evra sa PDV-om, dok osnovni dizelaš 1,8 TDCi sa 100KS i istim paketom opreme, treba platiti 22.320 evra.
Ford u našoj zemlji prodaje firma Grand Motors (tel. 011/2090 600, III bulevar 21, Novi Beograd, internet : www.ford.co.yu

Dva kineska proizvođača automobila, odnosno SAIC Motor Corp. i Nanjing Automobile Group, potpisali su juče finalni dogovor o spajanju ove dve kompanije (u stvari će SAIC kupiti Nanjing i za njegovu imovinu platiti 286 miliona dolara), a sve u cilju snažnijeg nastupa na globalnom tržištu. Dogovor je usledio posle preporuke kineske vlade tamošnjim proizvođačima automobila da se udružuju kako bi bili konkurentniji na svetskom tržištu (Kina naime ima preko 100 automobilskih proizvođača). SAIC je inače kineski partner General Motorsa i Volkswagena (takođe ima i marku automobila Roewe), dok je Nanjing poznat po kupovini britanskog MG-a 2005. godine. SAIC će preuzeti kontrolu i nad Nanjingovim britanskim proizvodnim pogonom (priprema se za ponovnu proizvodnju MG roadstera), koji će biti iskorišćen za SAIC-ov ulazak na tržište Starog kontinenta. Iako nije poznato kada će ponovo početi proizvodnja MG-a u Britaniji, očekuje se da će se to desiti veoma brzo. Prema pisanju Automotive Newsa, italijanski Fiat će raskinuti trenutni sporazum sa Nanjingom o proizvodnji putničkih automobila u Kini ali će nastaviti sa proizvodnjom komercijalnih vozila.

Pošto je osvojio četvrto mesto u izboru za evropski auto godine 2008., Kia Cee'd se ipak okitio laskavom titulom automobila godine u nekoliko zemalja Starog kontinenta. Naime, ovaj automobil C segmenta (poznat pre svega po jedinstvenoj garanciji od sedam godina) proglašen je za auto godine 2008. u Rumuniji i Grčkoj. U Rumuniji ovu titulu dodeljuje stručni žiri sastavljen od 18 automobilskih novinara, a izbor se vrši po istim kriterijumima kao i kod izbora za evropski automobil godine. Ukratko, Cee´d je u izboru rumunskog žirija osvojio 73 poena, drugo mesto je pripalo Ford Mondeu (69 bodova), a treće Mazdi 2 (66 bodova). Dalje slede Fiat 500, Fiat Bravo, Nissan Qashqai, Peugeot 308 i Hyundai i30. U Grčkoj je Cee´d proglašen za auto godine 2008. od strane specijalizovanog žirija sastavljenog od 36 automobilskih novinara iz sedam najznačajnijih grčkih auto magazina. Cee´d je u izboru grčkog žirija dobio ukupno 147 bodova, na drugom mestu je Mercedes C klase (134 boda), a na trećem Fiat 500 (124 boda). Slede Mazda 2, Fiat Bravo, Nissan Qashqai, Ford Mondeo, Peugeot 308, Toyota Auris/Corolla i kao poslednji Daihatsu Terios.

Izvor : www.tanjug.co.yu
Visok
rast "Tojotine" prodaje u Kini, Rusiji i na Bliskom istoku pomoći će
toj korporaciji da poveća proizvodnju za pet procenata u narednih 12 meseci i
da montira ukupno 9,95 miliona vozila u 2008.
Japanski gigantski proizvođač je danas objavio da planira da iduće godine proda
9,85 miliona vozila.
Američki "Dženeral motors" (GM), koji već 75 godina drži titulu
najvećeg proizvođača vozila na svetu, namerava da plasira 9,3 miliona
automobila.
Tako bi se moglo dogoditi da "Tojota" naredne godine preuzme lidersku
poziciju među svetskim auto kompanijama.
"Tojota" očekuje da još ove godine nadmaši američkog konkurenta po
obimu proizvodnje. GM drži titulu najvećeg proizvođača vozila na svetu od 1931,
ali je ta pozicija ugrožena zbog sve manje prodaje i ovogodišnje krize na
američkom kreditnom tržištu.

Izvor : www.blic.co.yu
Nove registarske tablice koje se uvode 2008. godine biće slične evropskim – umesto sadašnjih 420 x 120 milimetara, imaće dimenzije 520 x 110 i s leve strane plavo polje s oznakom države Srbije. Dva početna slova označavaće registarsko područje, u skladu s novim Pravilnikom o registarskim područjima koji je stupio na snagu ovog meseca. Nakon toga će slediti tri ili četiri broja, a iza njih će biti još dva slova, bez posebnog značenja. Slovne oznake će biti latinične, jer se radi po evropskim standardima i standardima međunarodne konvencije o saobraćaju, koji je i Srbija ratifikovala.
- Kakav će biti konačan izgled novih registarskih tablica, javnost će
saznati do kraja iduće nedelje, kada bi Ministarstvo za infrastrukturu trebalo
da usvoji novi pravilnik o registraciji motornih i priključnih vozila. Tada će
biti poznati svi detalji, kao što su veličina i vrsta (font) slova i brojeva. U
tom smislu, još ne mogu da potvrdim da li će na tablicama biti tri ili četiri
broja, što će zavisiti od broja kombinacija. Poslednje dve slovne oznake neće
imati nikakvo određeno značenje, a uvode se jer će omogućiti veći broj
kombinacija - nezvanično saznajemo u Ministarstvu za infrastrukturu.
Pošto će biti izrađene u skladu sa standardima EU, naš sagovornik iz ovog
ministarstva kaže da nove registarske oznake neće morati da budu menjane u
slučaju priključenja Srbije EU.
U našoj zemlji, inače, postoji oko milion i po registrovanih vozila, tako da će
za njihovo označavanje morati da se izradi oko tri miliona tablica. Milan
Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, kaže da će vozači menjati
tablice prilikom registracije vozila, da bi se izbegle gužve u ionako
preopterećenim policijskim stanicama.
- Kako se radi o velikom broju registarskih tablica, posao njihove izrade
najverovatnije će biti poveren nekoj firmi, koja će biti izabrana na tenderu,
čim se usvoje svi neophodni propisi. Ovo pitanje je u raznim zemljama rešeno na
različite načine, a zakon sličan našem postoji i u Crnoj Gori - rekao je
Vujanić, a s njim se slaže i Čeda Lemajić iz Uprave za upravne poslove MUP-a.
Mnogi, ipak, smatraju da će ovo biti još jedan od primera nepotrebnog uplitanja
države u privrednu oblast. Tim pre što u inostranstvu tablice izrađuju mali
preduzetnici, takoreći samostalne zanatske radnje, na osnovu izdatih državnih
dokumenata o registraciji. U Srbiji je, pak, višegodišnja praksa da država
građanima praktično preprodaje registarske oznake, čiju je izradu naručila od
jedne firme, što daje povoda za sumnju u legalnost čitavog posla, bez obzira na
njegovu zakonsku formu.
Međutim, to nije jedini razlog za nezadovoljstvo građana, što su pokazali i
protesti vozača u gradovima Srbije, koji su novim Pravilnikom o registarskim
područjima izgubili svoje oznake pripajanjem uz veće gradove. Među njima su
Aranđelovac, Vršac, Gornji Milanovac...
Čeda Lemajić iz MUP-a nije mogao da kaže tačne političke razloge promene
ragistarskih područja, ali pretpostavlja da je razlog zastarelost propisa o
registarskim tablicama iz 1989. godine.
- Tablice su poslednji put menjane 2003. godine, kada je oznaka SRJ zamenjena
oznakom SCG, ali se u međuvremenu raspala i državna zajednica sa Crnom Gorom,
pa je neophodno da se oznake usklade sa sadašnjim državnim simbolima.
Mnogi strahuju da je ovaj potez države u stvari uvođenje nekog oblika
centralizacije uprave na mala vrata, uprkos učestalim pričama da se vlastima na
lokalnom nivou daju šira ovlašćenja.
Izmenjene registarske oznake
Nove registarske oznake Opštine koje se „pripajaju“
KG - Kragujevac Arenđelovac
PA - Pančevo Vršac, Plandište, Bela Crkva
ŠA - Šabac Loznica
ČA - Čačak Gornji Milanovac
JA - Jagodina Paraćin
KR - Kruševac Trstenik
SM - Sremska Mitrovica Ruma, Inđija, Irig, Pećinci, Stara Pazova
PP - Prijepolje* Priboj i Nova Varoš
Napomene: *Simbol PP za Prjepolje do sada nije postojao,
l Simbol DJ koji je važio za vozila registrovana u Đakovici, menja se u ĐA

Italijanski proizvođač sportskih automobila Lamborghini (inače u vlasništvu nemačkog Volkswagena) slavi značajan jubilej – proizvodnju jubilarnog 3000-tog primerka modela Murcielago. Slavljenički automobil je model Murcielago LP640 (ima 6,5 litarski V12 motor sa 640KS) u tzv. Telesto sivoj boji i namenjen je kupcu iz SAD-a. Murcielago je inače pre samo nekoliko nedelja po broju prodatih primeraka pretekao svog prethodnika Lamborghinija Diablo, koji je ukupno prodat u 2903 komada. Dok je Diablu za pomenutu cifru trebalo punih 11 godina, Murcielago je to postigao za samo šest godina. Ovo takođe pokazuje i koliko se povećalo tržište superautomobila i koliko je veća potražnja za Lamborghinijevim modelima u poslednjih nekoliko godina. Ovo poslednje dovoljno ilustruju brojke o prodaji italijanskog proizvođača. Tako je 2006. godine prodato 2087 automobila (ili 30 % više nego 2005.), dok je ove godine već isporučeno 2400 Lamborghinija, što najavljuje još jednu rekordnu godinu za italijansku marku.

Iako smo navikli da vesti o masovnim otpuštanjima radne snage dolaze pre svega iz GM-a, Chryslera i Forda, evo takve vesti i iz BMW-a. Naime, bavarski proizvođač je najavio da će morati da ukine nekoliko hiljada radnih mesta u svojih fabrikama tokom 2008. godine. Razlog leži u težnji da se smanje troškovi poslovanja, budući da će ovogodišnji BMW-ov profit najverovatnije biti manji nego prošle godine. Iako nemačka kompanija nije zvanično objavila koliko će tačno radnika izgubiti posao, razni izvori navode da se radi o brojci od 8000 radnih mesta. Najviše otkaza dobiće radnici u fabrikama u Nemačkoj, gde BMW trenutno zapošljava oko 80.000 ljudi. Prema najavama iz vrha BMW-a, otkaz će uglavnom dobiti privremeni radnici (takvih u nemačkih BMW fabrikama ima od 6000 do 8000), mada će posao izgubiti i određeni broj stalno zaposlenih. Inače, BMW ukupno zapošljava oko 108.000 radnika širom sveta, što znači da će sa otpuštanjem 8000 radnika smanjiti broj zaposlenih za oko 8 %.

Toyota je juče u predgrađu Sankt Peterburga, Šušariju, zvanično otvorila svoju prvu fabriku automobila u Rusiji, koja će u prvoj fazi proizvoditi 20.000 automobila, ali će kasnije sa njenih proizvodnih traka silaziti 50.000 automobila godišnje. Predsednik Toyote Katsuaki Watanabe je ovom prilikom još dodao da bi proizvodnja u ovom postrojenju mogla dostići i svih 200.000 jedinica godišnje. Japanski proizvođač je u novu fabriku (zapošljavaće 600 radnika) uložio 202 miliona dolara, a njena izgradnja je trajala oko dve i po godine. Inače, silasku prve Toyote Camry sa proizvodnih traka u Šušariju prisustvovao je i ruski predsednik Vladimir Putin, koji je ocenio da su odnosi Rusije i Japana sve bolji, da je otvaranje ove fabrike ozbiljan korak u povećanju poverenja između ove dve zemlje i da će "ekspanzija trgovine i ekonomskih veza između naše dve zemlje pomoći u rešavanju drugih problema."