Nissan GT-R Spec V imaće 520KS

Road&Track piše da će budući Nissan GT-R Spec V, koji će se na tržištu naći početkom naredne godine, imati 40 konja više i da će zahvaljujući kuri mršavljenja izgubiti oko 90kg u odnosu na standardni model (ovaj potonji iz bi-turbo 3,8 litarskog V6 agregata izvlači 480KS). To znači da će GT-R Spec V raspolagati sa 520KS pri 6500 o/min. i 596Nm obrtnog momenta u rasponu od 3200 do 5200 o/min., a da će smanjenje težine biti postignuto, između ostalog, izbacivanjem zadnjih sedišta.
Sem što će biti lakši i snažniji u poređenju sa običnim Nissanom GT-R, Spec V će se od njega i vizuelno razlikovati, mada te razlike (bar sudeći po špijunskim snimcima napravljenim na Nirburgringu) i nisu velike (prednji spojler sa dodatnim otvorima za vazduh, drugačiji točkovi). Ostale modifikacije će se odnositi na pojačane kočnice, dorađeno ogibljenje i pogon na sva četiri točka. Očekuje se da GTR-Spec V pomenutu stazu Nirburgring savlada za manje od 7 minuta i 26 sekundi, koliko je nedavno trebalo novoj Corvetti ZR1.
Pojedini izvori navode da bi GT-R Spec V mogao da bude predstavljen već početkom oktobra na salonu automobila u Parizu, a da bi prodaja u Japanu mogla da startuje već u decembru. Što se cene tiče, u Americi očekuju da će Spec V koštati oko 130.000 dolara.
Volvo XC60 u pretprodaji od 1. avgusta

Zastupnik Volvoa za Srbiju, beogradski Grand Motors, od 1. avgusta startuje sa pretprodajom najnovijeg kompaktnog crossover modela Volvo XC60, koji je inače svoju oficijelnu svetsku premijeru imao početkom marta na salonu automobila u Ženevi. U evropsku dilersku mrežu XC60 kreće početkom jeseni, a Srbija je jedno od prvih tržišta ne samo u regionu, već i u jugoističnom delu Evrope na kojem se u pretprodaji može naručiti ovaj novi crossover.
Novi XC60 u stvari predstavlja serijsku verziju istoimenog koncept automobila predstavljenog na salonu u Detroitu 2007. godine (od koga se najvećim delom i ne razlikuje previše), a takođe je i odgovor švedske marke na konkurentske modele, kao što su Volkswagen Tiguan, BMW X3, Mercedes GLK, Audi Q5 i budući Saab 9-4X. U svakom slučaju, XC60 donosi pravo osveženje u gamu ovog proizvođača, što uostalom potvrđuju i u samoj fabrici, kada napominju da je XC60 nabijen sa više emocija i energije nego ijedan Volvo pre njega (to se vidi i po samom izgledu, tačnije moćnim bokovima, visokim klirensom i velikim točkovina). XC60 je opremljen i novim bezbednosnim sistemom, nazvanim City Safety, odnosno jedinstvenim sistemom, koji pomaže vozaču da izbegne ili smanji štetu u sudarima pri malim brzinama, čestim u gradskim uslovima vožnje. Naime, ukoliko preti opasnost da XC60 udari u automobil ispred, a njegov vozač ne reaguje, City Safety sistem će sam početi da koči (pri brzinama manjim od 30 km/h).
XC60 će (bar u početku) pokretati jedan benzinac i dva dizelaša: benzinac je 3,0 litarski T6 agregat sa 210kW/285KS i 400Nm obrtnog momenta, dok će ljubiteljima dizel motora na raspolaganju biti 2,4 litarski D5 u verzijama sa 120kW/163KS i 340Nm, kao i sa 136kW/185KS i 400Nm. Cene u Srbiji startuju od 37.900 evra sa PDV-om za osnovnu verziju modela sa 2,4 litarskim dizelašem od 163 konja.
Automobili-zamke zarobljavaju lopove

Izvor : Beta, Blic
U Sjedinjenim Američkim Državama svakih 26 sekundi ukrade se po jedan automobil, pa su brojni gradovi odlučili da se sa lopovima obračunaju uz pomoć vozila-zamki, koja "zarobljavaju" kradljivce.
Zlonamernici koji uđu u takav automobil iz njega potom ne mogu da izađu
pošto se vrata blokiraju a motor isključi. "Pametna" vozila
postavljena su u problematičnim četvrtima i na parkinzima na kojima su krađe
česte, prenosi agencija Frans pres.
Čim lopovi obiju vrata, uključuju se kamere. Alarm je do tada već obavestio
policijsku stanicu a sistem GPS-a policajcima šalje podatke o tačnoj lokaciji
vozila. Lopovima tada ne preostaje ništa drugo nego da sačekaju hapšenje, a uz
video snimak provale kao dokaz, teško je poreći krivično delo.
U okrugu Arlington, u predgrađu Vašingtona, policija od 2002. godine postavlja
vozila-zamke. Broj krađa u tom gradu je sa 676, koliko ih je bilo pre šest
godina, 2007. opao na 302. U 94 slučaja aktivirao se sistem za upozoravanje
policije, a 92 osobe su uhapšene, rekao je portparol policije tog okruga Džon
Lajl.
"Postavljamo vozila čija je svrha da privuku lopove. Ali ne objavljujemo
ni o kom se tipu vozila radi, niti koliko ih imamo", dodao je on.
Automobili koji služe kao mamac uglavnom su polovne "honde sivik",
"honde akord" i "tojote kamri" - tri najčešće kradena
vozila u SAD.
Osiguravajuća kompanija Nejšenvajd odlučila je da opremljene automobile-zamke
poklanja komesarijatima policije koji rade u rizičnim zonama.
"Poklonili smo 29 vozila i planiramo da damo još 23", kaže portparol
te kompanije Li Herman. Vozila su poklonjena velikim gradovima kao što su
Dalas, Hjuston, Detroit i Majami.
Dalas je ovog meseca ponovo aktivirao program nakon njegove tromesečne
suspenzije pošto je vozilom-zamkom, koje je policija gonila pre nego što mu se
motor blokirao, oboren jedan 83-godišnji vozač koji je od povreda preminuo. Od
uvođenja progama u Dalasu, 2004. godine, 245 kradljivaca je uhvaćeno. Video
snimci se često mogu naći na sajtu YouTube, kao i u rijaliti emisijama o
svakodnevnim obavezama policajaca. I sama policija na svojim sajtovima ponekad
objavljuje snimke na kojima se mogu videti lopovi koji se prvo smeju - kada
sednu za volan - a potom su u suzama, kada shvate da su vrata blokirana i da su
zarobljeni.
"Uhvatiti kradljivca automobila je dobro. Ali najbolja stvar je praviti
reklamu za vozila-zamke. To ima efekat zastrašivanja", kaže portparol
osiguravajuće kompanije Li Herman.

Honda je danas najavila da će na salonu automobila u Parizu ove jeseni održati evropsku promociju nove generacije modela Jazz, koji je inače u Japanu predstavljen još krajem prošle godine (tamo se prodaje kao Honda Fit).
Dosadašnji model se pokazao kao veoma uspešan gradski automobil, ekonomičan, prostran (za svoju veličinu), sa odličnim manevarskim sposobnostima i naprednim stajlingom. Ipak, što se stajlinga novog Jazza tiče, ovde se u osnovi radi o dizajnerskoj evoluciji sadašnjeg modela Jazz/Fit, jer se očigledno Honda drži izreke da se pobednički tim ne menja (dosadašnji model je prodat u više od dva miliona primeraka).
Najuočljivije izmene se zapažaju na prednjem delu (veoma podseća na prethodni evropski Civic sa petora vrata), gde je novi Jazz dobio drugačije oblikovana svetla, novu haubu, modifikovani branik i atraktivniju masku. Sa strane nema epohalnih promena, dok su pozadi zapažaju izmenjena svetla, novi branik i malo drugačiji zadnji stub.
Naravno, novi Fit je nešto veći u odnosu na dosadašnji istoimeni model, samim tim i prostraniji (ima više mesta za kolena i glave putnika na zadnjoj klupi). Naime, dužina je porasla za 55 mm, pa umesto dosadašnjih 3845 iznosi 3900 mm, širina je 1695 mm (+ 20 mm), visina 1525 mm (kao i kod starog modela), dok je međuosovinsko rastojanje veće za 50 mm i iznosi 2500 mm (osnovna zapremina prtljažnika je inače 399 litara).
I unutrašnjost je modernizovana, tačnije instrument tabla je osavremenjena, više je mesta za sitnice, a bolji je i kvalitet upotrebljenih materijala. I novi Jazz će naravno zadržati Hondin sistem veoma jednostavnog i praktičnog preklapanja zadnjih sedišta.
Novi Jazz pokreću i-VTEC benzinski motori od 1,2 litra (sa 66kW/90KS, 114Nm) i 1,4 litra sa 74kW/100KS i 127Nm, dok dizelaš (bar za sada ) nije u planu. Slabiji benzinac se po fabričkim podacima zadovoljava sa 5,1 litrom goriva (emituje 120 grama CO2 po kilometru), a snažniji troši 5,3 litra na 100 km (emituje 124 grama CO2 po km). U ponudi su 5-stepeni manuelni i šestostepena i-SHIFT transmisija sa komandama za menjanje brzina na volanu (samo uz 1.4 motor),
Inače, prodaja novog Jazza u Evropi startuje u novembru ove godine po, za sada, nepoznatoj ceni.

Kao što je bilo i najavljeno, Porsche je danas objavio prve zvanične slike i detalje o obnovljenom Porscheu 911 u Targa izdanju.
Budući da su se odlične špijunske fotografije potpuno nemaskirane 911-ice Targa pojavile početkom ovog meseca, iznenađenja nema. Ovaj novi model i dalje raspolaže sa pokretnim staklenim krovom, koji je inače površine 1,54 kvadratna metra i podeljen je u dva dela, pri čemu se manji, pokretni deo nalazi iznad glava putnika. Kada se taj deo pomeri (za to mu treba sedam sekundi), iznad glava putnika ostaje otvoreni prostor od 0,45 kvadratna metra.
Što se izgleda tiče, i za ovu 911-ice važi ono što je već rečeno i za ostale nedavno restilizovane varijante ovog Porschea (Carrera, Carrera S, Carrera 4 i Carrera 4S). To znači da dizajnerske promene u odnosu na stare modele i nisu revolucionarne. Suptilne modifikacije su zadesile prednji i zadnji kraj automobila i uključuju drugačiji prednji branik, modifikovane pokazivače smera i LED dnevna svetla, dok je rep dobio redizajnirana LED svetla.
I 911 Targu pokreću 3,6 i 3,8 litarski šestocilindrični agregati sa sistemom direktnog ubrizgavanja, koji u odnosu na ptrethodne verzije imaju veću snagu (do 8,5%) ali i manju potrošnju goriva (do 11,2%) i redukovanu emisiju CO2 (do 13,6%). Manji 3,6 litarski agregat razvija 254kW/345KS i 390Nm (model Targa 4), dok 3,8 litarski ima 283kW/385KS i 420Nm (verzija Targa 4S). Slabiji postiže maksimalnih 284 km/h, a snažniji 297 km/h.
U ponudi će biti i novi sedmostepeni menjač sa duplim kvačilom, nazvan Porsche Doppelkupplungsgetriebe ili kraće PDK (standard je inače manuelni šestostepeni menjač), koji zamenjuje dosadašnju opcionu Tiptronic S transmisiju. Sa manuelnim menjačem 911 Targa 4 od 0 do 100 km/h ubrzava za 5,2 sekunde (sa PDK menjačem 5 sekundi), dok 911 Targa 4S do stotke stiže za 4,9 (manuelni menjač), odnosno za samo 4,7 sekundi u verziji sa PDK menjačem.
Pogon je na sva četiri točka (sada elektronski kontrolisani PTM Porsche Traction Management sistem), dok prodaja u Nemačkoj počinje 25. oktobra i to po ceni od 97.907 evra (Targa 4), odnosno 108.855 evra za Targu 4S.

Novi Audi TTS (pokreće ga 2,0 litarski benzinac sa 200kW/272KS) doživeo je doterivanje od strane poznate nemačke kompanije H&R, specijalizovane za modifikacije ogibljenja. Tačnije, Audi TTS je dobio novi set H&R sportskih opruga, čime je automobil spušten za 30 mm. Za kupce koji žele nešto više, u ponudi je i set opruga koje TTS spuštaju za 55 mm, a njihova cena iznosi 1188 evra. Rezultat je unapređeno upravljanje i nešto atraktivniji izgled, uz zadržavanje istog nivoa komfora.
Citroen C6 Pallas i Citroen C-Surf

Citroen je specijalno za salon automobila u Londonu (2008 British International Motor Show, traje do 3. avgusta) pripremio dve posebne verzije svojih modela C6 i C-Crosser, koji su nekako ostali u senci mnogobrojnih svetskih premijera, kao što su recimo Opel/Vauxhall Insignia, Lotus Evora, Ford Focus RS, Renault Megane R26.R ili Seat Ibiza SportCoupe.
Kako bilo, radi se o modelima Citroen C6 Pallas (luksuzno izdanje najvećeg modela u ponudi francuske marke) i Citroen C-Surf, koji je, kao što mu i samo ime kaže, namenjem surferima, pa mu je i oprema u skladu sa ciljnom grupom (posebni krovni nosači za daske za surfovanje, surferske dekoracije na karoseriji, kompas na prednjem panelu, kožna unutrašnjost, LED unutrašnje osvetljenje, sound sistem, DVD plejer, Nintendo Wii, jedan 15-inčni krovni monitor i dva LCD monitora u naslonima za glavu, aluminijumski točkovi od 20 inča, novi izduvni sistem...).
Što se tiče C6 Pallasa, ovaj jedinstveni primerak C6-ice spolja privlači pažnju crnim aluminijumskim točkovima i posebnom bojom, dok je unutrašnjost, između ostalog, bogatija za nova dvobojna kožna sedišta, iPod dock, LCD monitore (osetljive na dodir), DVD plejer...
C6 Pallas inače pokreće 2,7 litarski V6 HDi dizelaš sa 208KS, a njegovo ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 8,9 sekundi.

Izvor : Tanjug
Pregovori o bitnim elementima ugovora o zajedničkom ulaganju sa italijanskim
"Fijatom" suštinski su završeni i dogovor je postignut, ostalo je
samo da tehničko-pravni timovi do četvrtka finalizuju posao i da ugovor bude
spreman za potpisivanje, izjavio je Tanjugu državni sekretar u Ministarstvu
ekonomije i regionalnog razvoja Nebojša Ćirić.
On nije mogao da navede tačan datum kada će ugovor biti potpisan, jer će to
zavisiti od toga kada će visoki zvaničnici Srbije i Italije moći da prisustvuju
tom činu.
"Ono što je bitno jeste da je dogovor oko najbitnijih elemenata postignut.
Ugovorena su ulaganja od oko 800 miliona evra i kapacitet fabrike od oko
300.000 automobila. Vlasništvo će biti definisano tako što će 30 odsto imati
Republika Srbija a 70 odsto 'Fijat'", rekao je Ćirić.
Prema njegovim rečima, ugovor će predvideti i velika ulaganja u Kragujevac,
koji će imati status slobodne carinske zone, a biće i velikih ulaganja u
infrastrukturu, u autoput Kragujevac - Batočina, u deo železničkog koloseka ka
Lapovu, u gasnu i elektroenergetsku infrastrukturu, obilaznicu oko
Kragujevca...
Ćirić je naveo i da se može očekivati da se ugovor može naći na sednici Vlade u
naredni četvrtak i ponovio da će od mogućnosti prisustvovanja zvaničnika
zavisiti datum potpisivanja.
"Očekuje se da potpisivanju prisustvuje i predsednik Srbije Boris Tadić,
predsednik 'Fijata' Serđo Markione i ostali visoki zvaničnici Italije",
kazao je Ćirić.
On nije mogao ni da precizira gde će ugovor biti potpisan, da li u Beogradu ili
Kragujevcu, napomenuvši da je to više protokolarna stvar.
Vlada Srbije i "Fijat" su Memorandum o zajedničkom ulaganju u
kragujevačku "Zastavu" potpisali 30. aprila.

Japanska tjuning kuća Premier4509 je posle aero body paketa za Lamborghini Murcielago i Gallardo, kao i Bentley Continental GT, sličan kit za poboljšanje aerodinamike i izgleda ponudila i za Aston Martin V8 Vantage.
Kit podrazumeva novi prednji branik, prednje blatobrane, izraženije pragove, novi zadnji branik i zadnji spojler. Paket zaokružuju nove izduvne cevi i atraktivni crni točkovi. Prvi čovek ove japanske kompanije (specijalizovane za proizvodnju aerodinamičkih paketa, točkova i modifikovanje enterijera sportskih i ekskluzivnih automobila), Hironao Yokomaku napominje da je cilj ove prerade bio da se naglasi snaga automobila, ali da se istovremeno zadrži izgled koji se podudara sa originalnim linijama automobila.
Kao što je to bio slučaj i sa Murcielagom, Gallardom i Continentalom GT, tako će i ovaj aero body paket za V8 Vantage biti ponuđen limitiranom broju kupaca. Tačnije, u poslednjem kvartalu ove godine kupcima će biti ponuđeno samo 300 kompleta, pa će svaki Premier4509 Aston Martin V8 Vantage dobiti i posebnu pločicu sa serijskim brojem.
Lancia Ypsilon 1.4

Izvor : www.politika.co.yu
Kao da se u ogromnoj ponudi automobila iz produkcije Fijata, ali i ostalih marki koje na našem tržištu prodaje Delta automoto, negde zagubio jedan mali, ali veoma interesantan automobil. To je, pogađate, mala lanča ipsilon, koja potiče iz drevne porodice čuvenog italijanskog proizvođača. Nekadašnje sportske ambicije Lanča je zamenila luksuznijim modelima više i srednje klase, ali nama se čini da je za naše tržište najprihvatljivija najmanja, sa imenom ipsilon. Lanča ipsilon nije novajlija kod nas, ali s obzirom da ih je malo na našim ulicama i drumovima tokom sedmodnevnog testa pokušali smo da vidimo šta „zna“, odnosno koliko nudi i koliko je prihvatljiva našim kupcima.
Pre svega radi se o malom gradskom automobilu čije su dimenzije sledeće: dužina 3810 mm, širina 1704 mm i visina 1530 mm. Zapažamo odmah da je dosta visoka u odnosu na konkurenciju, što odmah ukazuje da ima dosta prostora u unutrašnjosti. Duga je u granicama klase i komotno široka. Spolja posmatrano deluje lepo, pomalo robusno, ali dopada se lepšem polu. To joj je i jedna od odlika, ali i pomalo hendikep, ako se zna da su prevashodni kupci automobila - muškarci. Dakle, više se dopada ženama, a kada se sedne za upravljač vidi se i zbog čega.
Unutra je lepo uređena, sa mnogo detalja koji ukazuju da je dizajn „made in Italy“. Znači ukusno i sa stilom u više boja. Takva je i instrument tabla na kojoj su glavni pokazivači, obrtomer i brzinomer na sredini table. Ispred vozača, između volana i vetrobrana je zgodno udubljenje za odlaganje sitnica, a centralna konzola je urađena od imitacije aluminijuma. Sve zajedno deluje maštovito i nije dosadno. Sedišta su dobro profilisana, udobna su i na dužim relacijama. Sve u svemu pravi mali salončić na točkovima. Takva je i u vožnji. Naš test auto bio je opremljen motorom zapremine 1.4 litra sa 77KS, petostepenim menjačem i točkovima od 15 coli, što je sa nešto mekšim ogibljenjem rezultiralo naglašenom udobnošću. Što se voznih karakteristika tiče mala lanča nije neki trkač. Bar ne sa ovim agregatom i odnosima u menjaču. Naime, zbog dugih prenosnih odnosa ubrzanje je nešto slabije – 13,5 sekundi do 100 km/h, ali zato nije neophodno često potezati za ručicom menjača, što je opet odlika većine pripadnica lepšeg pola. Maksimalna brzina ipsilona je 167 km/h, što je sasvim dovoljno, a jedna od važnih stvari koje se moraju posebno naglasiti je mala potrošnja goriva. Radi se, dakle, o izuzetno ekonomičnom vozilu koje će preći mnogo gradskih kilometara pre nego što svrati na benzinsku pumpu. Treba reći i da je dodatna oprema na visokom nivou, kakav se od lančie očekuje. Pored klime tu su atermička stakla, elektro podizači prozora, daljinsko centralno zaključavanje, deljivo zadnje sedište, multifunkcionalni upravljač, bočne vazdušne zavese, putni računar, memorija vozačkog sedišta, siti servo za lakše parkiranje, itd. U celini pravi mali automobil za uživanje. Jedina mana joj je cena. Čini se da je previsoka. U opremi „bikolore“ staje 17.635 evra. Jevtinija verzija sa motorom 1.2 i 60KS staje 15.635 evra.
V.D.
U pripremi i BMW X2?

Kako stvari sada stoje, izgleda da budući X1 neće biti jedini kompaktni SUV model u ponudi bavarskog BMW-a. Prema pojedinim nemačkim izvorima, u BMW-u navodno planiraju i njegovu SAC ("Sport Activity Coupe") verziju, koji bi ponela ime BMW X2. Nešto slično je već urađeno sa BMW-om X5 (kada je nastao X6), samo što navodni X2, sem drugačijeg izgleda u odnosu na X1, ne bi imao zadnji par vrata, što bi ga činilo pravim crossover coupe modelom (na slici je njegov eventualni izgled).
Naravno, konkretniji detalji o motorima i ostalim specifikacijama su za sada nepoznati, mada je najverovatnije da će motori i transmisije biti pozajmljeni od modela X1, koji treba da se pojavi 2010. godine (X2 bi navodno startovao godinu dana kasnije).
Što se pomenutog X1 tiče, BMW je nedavno saopštio da će se njegova proizvodnja odvijati u fabrici u nemačkom Lajpcigu, gde se već prave modeli serije 1 i serije 3. X1 će u gami nemačke marke zauzeti poziciju ispod modela X3, pokretaće ga motori iz serije 1, a očekuje se da dobije i X Drive 4WD sistem pogona na sva četiri točka iz BMW-a X3. BMW planira da godišnje plasira na tržište oko 100.000 primeraka X1, po ceni od oko 30.000 evra za bazni model.

Najnoviji proizvod relativno nepoznate nemačke tjuning kuće Wheelsandmore je ovaj Audi R8, čiji 4,2 litarski V8 motor je pojačan sa serijskih 420 na 457KS. To je postignuto reprogramiranom elektronskom kontrolnom jedinicom motora i novim izduvnim sistemom od nerđajućeg čelika. Sem toga, poboljšano je i upravljanje (nove sportske opruge, ogibljenje spušteno za 25 mm), a u skladu sa imenom firme, R8 je dobio i novi set aluminijumskih točkova, kao i pojačani kočioni sistem.

Iz Amerike stiže još jedna prerada Corvette C6. Specter Werkes C6 Corvette GTR karakteriše, pre svega, agresivniji dizajn (inspirisan trkačkim automobilima), što je zasluga novog aero body paketa (prednji spojler, nova hauba, prošireni blatobrani, pragovi, zadnji difuzor), a tu su i modifikovano ogibljenje, novi sportski izduvni sistem od nerđajućeg čelika, jače kočnice, novi točkovi od 19 inča napred i 20 inča pozadi (gume su Michelin Pilot Sport 2 Zero 285/30ZR19 napred, odnosno 335/25ZR20 nazad), kao i LS3 V8 motor pojačan na 535KS i 717Nm obrtnog momenta (čija zapremina je povećana sa 6,2 na 6,8 litra).

Izvor : www.politika.co.yu
Predugovor o strateškom partnerstvu „Zastave” i „Fijata” ipak neće biti potpisan 31. jula, kao što je najavljeno. To je u četvrtak u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja rečeno predstavnicima sindikalnih organizacija „Zastave”, koji bi sa potpredsednikom vlade Mlađanom Dinkićem trebalo da se sastanu nakon 4. avgusta, kad se on vrati sa odmora. Na odmoru je i Zoran Radojević, generalni direktor „Zastave”, koji je bio u romingu, pa nije mogao da razgovara sa nama.
– Rečeno nam je da potpisivanje partnerstva kasni zato što pripremni poslovi još nisu privedeni kraju. To prvenstveno podrazumeva rešavanje tehničkih problema oko izmeštanja i preseljenja opreme za proizvodnju „Zastavinog” programa – kaže za „Politiku” Zoran Mihajlović, predsednik Samostalnog sindikata „Zastava automobili”.
Prema njegovim saznanjima, posebni timovi trenutno traže odgovarajuću lokaciju – fabriku gde će biti preseljene mašine za sklapanje „juga” i proizvodnju delova za preostala „Zastavina” vozila. „Jugo” bi, prema aktuelnoj potražnji na domaćem tržištu, mogao da se proizvodi još najmanje godinu i po dana, a „Zastava” je dužna da delove za svoja vozila obezbeđuje još sedam godina.
– Što se tiče sindikata, gašenje „Zastavinog” proizvodnog programa ne dolazi u obzir jer bi time deset hiljada radnika ostalo bez posla. Osim toga, „Zastava” ima i poslovne ugovore koje mora da ispoštuje, kao što je isporuka modela „128”, u rasklopljenom stanju, u Egipat. Naša kompanija je takođe dužna da ispoštuje i takozvani ruski program, odnosno izvoz menjača u Ukrajinu – objašnjava Mihajlović.
Timovi koji se bave izmeštanjem proizvodnih pogona moraju da reše i problem hiljadu blokova motora koji su u „Zastavu” stigli još prošle godine. Ukoliko bi proizvodnja odmah bila ugašena, pomenuti blokovi motora mogli bi da odu na đubre.
Da podsetimo, potpredsednik „Fijata” Alfredo Altavila i gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović potpisali su 6. maja memorandum o razumevanju, kojim se pomenuta italijanska kompanija iz Torina oslobađa svih lokalnih poreza i taksi u narednih deset godina i besplatno ustupa zemljište za eventualno proširenje proizvodnje buduće mešovite firme.
– U Kragujevcu će se proizvoditi dva nova modela automobila koja će se prodavati u celom svetu. To znači da imamo potpuno poverenje da će buduća vozila iz Kragujevca biti ista kao i sva naša vozila koja se proizvode u celom svetu. Računamo na vas, na radnike „Zastave” – rekao je tada Altavila u Kragujevcu.
Kako je predviđeno, „Fijat” će ulaganjem 700 miliona evra postati vlasnik 70 odsto kapitala zajedničke kompanije, dok će naša država kontrolisati preostalih 30 procenata akcija. „Fijatove” investicije prvenstveno će biti usmerene u novu tehnologiju – moderne proizvodne linije, izgradnju infrastrukture i ispunjavanje ekoloških standarda. Sindikati očekuju da posle niza godina proradi i grejanje u fabričkim halama, koje se zbog nerentabilnosti fabrike ne uključuje.
S druge strane, Srbija preuzima obavezu da uloži 100 miliona evra, kao i da subvencioniše proizvodnju sadašnje Fabrike automobila do prelaska i poslednjeg radnika u novu mešovitu firmu. Država će preuzeti i dugovanja „Zastave”, obaveze na ime otpremnina, isplate zaostalih zarada i finansiranje rada invalida.
Potpisivanje strateškog partnerstva „Zastave” i „Fijata” prvobitno je bilo predviđeno za septembar. Nije poznato da li će kašnjenje predugovora uticati na odlaganje konačnog sklapanja posla sa simbolom italijanske automobilske industrije.
Autor : Marko Lakić
Ilustracija : Novica Kocić
VIDEO II
Na ovogodišnjem salonu automobila u Londonu (2008 British International Motor Show), koji traje sve do 3. avgusta, pojavilo se preko 60 auto kompanija sa više od 600 izloženih automobila (od toga 23 svetske premijere). Od svetskih ili evropskih premijera najviše se ističu Alfa Romeo MiTo, Bentley Continental Flying Spur Speed, Ford Focus RS, Ford Fiesta ECOnetic, Honda OSM, IFR Aspid, Jaguar XK60, Lotus Evora, Lotus Eco Elise, Lightning GT EV, NICE Fiat e500, NICE Ze-o, Mastretta MXT, Nissan Qashqai+2, Opel/Vauxhall Insignia, Range Rover Autobiography, Renault Megane R26.R, Seat Ibiza SportCoupe, Subaru Impreza WRX STI 380S, Impreza STI 380S i Impreza WRX-S, kao i Toyota Aygo Crazy.