
Izvor : www.tanjug.co.yu
Poznati češki proizvođač teretnih i specijalnih vozila "Tatra"
namerava da se vrati svojim počecima - proizvodnji putničkih automobila, ali u
"retro stilu".
"Razmatramo proizvodnju putničkog automobila. Sve još moramo da
preračunamo i pripremimo, ali imamo ogroman broj zahteva od 'Tatra klubova' iz
celog sveta", rekao je direktor "Tatre", Amerikanac Ronald Adams
u razgovoru za praški privredni dnevnik "Hospodaržske novini".
On je objasnio da to neće biti masovna proizvodnja, jer "Tatra" ne
može da konkuriše "mercedesu", "škodi", niti bilo kome ko
proizvodi milion automobila godišnje.
"Tražimo mogućnost da obnovimo proizvodnju dva ili tri stara modela
'tatre', s tim što bismo koristili šasiju nekog velikog proizvođača",
rekao je Adams.
Vozila će biti u retro stilu. Karoserija i enterijer izvorni, a šasija
proizvedena u saradnji sa nekom drugom fabrikom, kao što je "Ford",
"Škoda" ili "Subaru", koja će moći da obezbedi i servis,
precizirao je direktor "Tatre".
U fabrici znaju da bi već sada u SAD mogli da prodaju približno stotinu takvih
vozila.
Međutim zbog nedostatka ljudi, "Tatra" ne uspeva da zadovolji ni
potražnju za teretnim vozilima, tako da proizvodnja automobila neće početi pre
sledeće ili 2010. godine.
U međuvremenu, priprema se akvizicija koja bi omogućila povećanje kapaciteta i
obezbedila prostor za proizvodnju putničkog automobila, prenele su
"Hospodaržske novini".
U svom osnovnom programu, posle potvrde narudžbine za češku vojsku, kojoj će
isporučiti 556 srednjih teretnih vozila, "Tatra" gleda i preko
okeana.
U igri je mogućnost da vozila iz te češke fabrike budu uključena u opremu jedne
od najbolje opremljenih armija sveta, američke mornaričke pešadije, preneo je
server "idnes.cz".
Oklopno vozilo "vajldket" (Wildcat), koje je napravljeno od klasične
šasije proizvedene u "Tatri" i izraelske nadgradnje, učestvovalo je
početkom ove godine na probnim vožnjama u američkoj pustinji u Nevadi.
"Amerikanci nisu mogli da shvate šta sve naše vozilo može da preveze samo
na dve osovine", opisao je rezultate testova u Nevadi predsednik firme
"Tatra Amerika" Dankan Selers (Duncan Sellars).
Češka armija je ovih dana, posle dugih ispitivanja, prihvatila novi tip vojnog
vozila "tatra 810".

Mercedes je danas saopštio da je od kraja marta 2007. godine do sada prodao tačno 100.000 primeraka nove generacije malog Smarta ForTwo, koji se inače prodaje u 37 zemalja sveta, a najviše je popularan u Italiji i Nemačkoj (mada popularnost sve više stiče i u Americi, o čemu više OVDE). Jubilarni 100.000-ti primerak novog Smarta ForTwo je juče predat novoj vlasnici od strane Ulricha Kowalewskog, direktora Mercedes-Benz Centra u Minhenu.

Prema poslednjim vestima, Volkswagen bi mogao da iskoristi Škodine pogone za proizvodnju svog budućeg malog modela, koji je proteklih meseci najavljen serijom različitih up! koncept automobila, a koji bi u serijskoj verziji mogao da ponovo ponese ime Lupo (na slici Volkswagen up! predstavljen septembra prošle godine na salonu automobila u Frankfurtu). Razlog za to naravno leži u jeftinijoj proizvodnji, čime bi budući mali VW bio konkurentniji rivalima, kakav je recimo nova Toyota iQ. U svakom slučaju, definitivna odluka o tome će biti donesena u naredna tri meseca. Novi mališan se inače neće prodavati samo pod znakom Volkswagena, već i kao Seat i Škoda, a vremenom bi njegova proizvodnja u svim verzijama mogla da dostigne i svih 500.000 primeraka godišnje.

Tek predstavljeni Renaultov crossover/SUV model Koleos neće biti i jedini takav automobil u gami francuske fabrike. Naime, kako stvari sada stoje, Renault u naredne tri godine planira još dva nova SUV modela; jedan će biti deo porodice novog Meganea (kao konkurent Toyoti Urban Cruiser, Land Roveru LRX i budućem Audiju Q3), a drugi će se bazirati na platformi Nissana Murano (očekuje se da proizvodnja ovog potonjeg bude organizovana u Južnoj Koreji, gde se proizvodi i Koleos). Tako će Koleos u stvari činiti sredinu ponude SUV vozila francuskog proizvođača, dok će budući crossoveri dopuniti paletu ispod (Megane SUV) i iznad tog modela (pomenuti veći SUV na bazi Murana).

Poslednjih meseci se dosta govorilo da Audi za 2010. godinu sprema lansiranje manjeg sportskog automobila R4 po uzoru na atraktivni R8, ali prema poslednjim informacijama iz nemačke fabrike, od toga neće biti ništa. Štaviše, izvor iz Audija čak napominje da R4 uopšte nikad nije ni bio u njihovim planovima. Razlog za to leži u prostoj činjenici da bi nesuđeni Audi R4 bio očigledno preveliki konkurent sportskim modelima poput Porschea Boxster i Cayman, što je zabrinulo vodeće ljude Porschea (koji će u naredna tri meseca preuzeti većinski udeo u Volkswagenu, pod čijom kontrolom se nalazi Audi). Podsećanja radi, ranije se govorilo da bi osnovni motor za R4 bio VW/Audijev 2,0 litarski FSI agregat, čija bi snaga narasla na 201kW/273KS, dok bi snažnija RS verzija navodno koristila 2,5 litarski turbo motor sa 260kW/354KS.

Novi Hyundaijev luksuzni model Genesis, čija je januarska promocija na salonu automobila u Detroitu privukla veliku pažnju i potencijalnih kupaca u Evropi (naročito imajući u vidu njegovu cenu u odnosu na nemačku konkurenciju), ipak se neće prodavati na Starom kontinentu (u SAD-u prodaja počinje na leto ove godine). Kako je objasnio Oles Gadacz, Hyundaijev predstavnik za odnose sa javnošću, korejska kompanija se na takav korak odlučila prvenstveno imajući u vidu neuspeh Toyote da u Evropi plasira svoj brend Lexus u većem broju primeraka (tokom 2007. Lexus je inače u Evropi i Turskoj prodao 40.636 automobila), a tu su i planovi EU da još više pooštri svoja ograničenja u vezi emisije CO2.

Iz Mitsubishija je stiglo i zvanično saopštenje da će njihov Outlander biti dostupan i sa Twin Clutch SST (Sports Shift Transmission) šestostepenim automatizovanim manuelnim menjačem sa duplim kvačilom, kakav već ima sportski Mitsubishi Lancer Evolution X (po navodima fabrike SST menjač nudi brže promene brzina i manju potrošnju i emisiju CO2 u odnosu na konvencionalni ručni menjač). Premijera Outlandera 2.2 Di-D Twin Clutch SST je zakazana za oktobar ove godine na salonu automobila u Parizu (kada će biti saopštene i ostale specifikacije ovog modela), dok će prodaja u Evropi startovati početkom naredne godine.

Proteklog vikenda su na Barrett-Jackson aukciji u Palm Beachu na Floridi, prodata dva primerka Ford Mustanga Shelby GT500KR, koji su odglumili glavne uloge u novom TV filmu Knight Rider, američke televizijske mreže NBC. Tačnije, oba automobila su prodata u paketu za 300.000 dolara, a radi se o dve verzije (od ukupno tri korišćene u pomenutom TV filmu), nazvane KITT Hero i KITT Attack. Podsećanja radi, akciona TV serija Knight Rider se u originalu emitovala tokom osamdesetih godina prošlog veka. Sem po Davidu Hasselhoffu, koji je glumio bivšeg policajca Michael Knighta, serija je ostala upamćena pre svega (mnogi će reći i isključivo) zbog specijalno pripremljenog automobila, tačnije Pontiaca Firebird Trans-Am, nazvanog KITT (skraćeno od Knight Industries Two Thousand).

General Motors planira mali, jeftini automobil za tržišta zemalja u razvoju, koji bi bio odgovor ove američke kompanije na nedavno promovisani Tata Nano iz Indije (sa cenom od 2500 dolara za osnovnu verziju, Nano drži titulu najjeftinijeg automobila na svetu). U GM-u ipak napominju da neće pokušavati da naprave auto od 2500 dolara (što bi zahtevalo mnogobrojne kompromise), ali će pokušati da se što više približe toj cifri. Kako bi to i ostvarili, novi niskobudžetni automobil bi se proizvodio u Kini, gde se već priprema i naslednik aktuelnog Chevrolet Sparka (na slici), koji će se na tržištu pojaviti krajem 2009. godine (proizvodiće ga kompanija SAIC-GM-Wuling Automobile Co.). Inžinjeri u Wullingu su potvrdili da će učestvovati u razvoju GM-ovog konkurenta Tati Nano, ali nisu želeli da otkriju nikakve detalje. Inače, sadašnji Chevrolet Spark koji proizvodi Wulling, prodaje se po ceni od 5650 dolara.

Kao što je bilo i najavljeno pre mesec dana, Mitsubishi je pre nekoliko dana zatvorio svoju fabriku Tonsley Park u Južnoj Australiji, u kojoj se do sada proizvodio model Mitsubishi 380 (u stvari Mitsubishi Galant, samo sa drugim imenom), predstavljen 2005. godine. Zatvaranjem ove fabrike, posao će izgubiti 930 radnika, a Mitsubishi će od sada u Australiji biti prisutan na tržištu samo kao uvoznik, budući da ne postoje planovi o oživljavanju lokalne proizvodnje u neko skorije vreme. Inače, Mitsubishi je počeo sa proizvodnjom svojih automobila u Australiji još 1980. godine, u fabrici koju je tada kupio od Chryslera.

Francuska PSA grupacija (Peugeot i Citroen) je juče saopštila da je postignut dogovor sa Mitsubishijem da se proizvodnja njihovih SUV modela Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser (baziranih na aktuelnom Mitsubishiju Outlander) od sledeće godine prebaci iz Japana u Holandiju. Pomenuti francuski modeli se trenutno prave u Mitsubishijevoj Mizushima fabrici u Japanu, a od januara 2009. godine počinje njihova proizvodnja u Ned Car fabrici u Holandiji, koja se nalazi u vlasništvu Mitsubishija. Kao razlog za ovakav korak, u PSA grupaciji zvanično objašnjavaju da će im to omogućiti da brže reaguju na promene u potražnji na evropskom SUV tržištu, mada se nezvanično govori da je to učinjeno kako bi Mitsubishi popunio kapacitete holandske fabrike, koja je krajem 2006. godine prestala sa proizvodnjom Smarta ForFour. Francuzi inače planiraju da tokom 2009. godine prodaju ukupno 30.000 komada ova svoja dva SUV-a (24.000 u Evropi, a 6000 izvan Starog kontinenta).

Posle promocije novog Gallarda LP560-4 na nedavnom salonu automobila u Ženevi, italijanski Lamborghini je juče saopštio da je prestao sa proizvodnjom Gallarda Superleggera, olakšane i snažnije (+ 10KS) verzije standardnog Gallarda. Superleggera varijantu pokreće 5,0 litarski V10 agregat sa 530KS pri 8000 o/min. i 510Nm obrtnog momenta pri 4250 o/min., pa odnos težina/snaga iznosi samo 2,5 kg/KS (maksimalna brzina ovog modela je 315 km/h, a ubrzanje od 0 do 100 km/h 3,8 sekundi). Ipak, kako stvari sada stoje, Lamborghini će najverovatnije ponuditi i Superleggera varijantu pomenutog novog Gallarda LP560-4, koji bi trebalo da se pojavi na tržištu posle premijere njegove otvorene Spyder verzije.

Posle skoro pet godina proizvodnje, Audijevu fabriku u nemačkom Ingolštatu napustio je jubilarni, milioniti primerak model A3 druge generacije. Ta čast je pripala modelu A3 Sportback sa 2,0 litarskim TDI motorom od 140KS u Brilliant Red crvenoj boji, koji je namenjen kupcu u Nemačkoj. Inače, od lansiranja prvog Audija A3 1996. godine, ukupno je napravljeno nešto više od 1,9 miliona komada ovog modela. Proizvodnja aktuelne, druge generacije je počela u junu 2003. godine, 2004. ponudu je proširio A3 Sportback, a ove godine i A3 Cabriolet, koji se pravi u našem komšiluku – u Mađarskoj.

Na salonu automobila u Parizu 1978. godine, BMW-ovo M odeljenje je predstavilo javnosti svoju prvu kreaciju, istovremeno i prvi BMW-ov superautomobil sa centralno smeštenim motorom – legendarni model M1. Ovaj automobil, koji je dizajnirao Giorgetto Giugiaro (i razvijen uz pomoć italijanskog Lamborghinija) između 1978. i 1981. godine izrađen je u maloj seriji od samo 451 primeraka (po nekim podacima 455), a njegovu drumsku verziju je pokretao redni šestocilndraš od 3,5 litra zapremine sa 204kW/277KS pri 6500 o/min. i 330Nm obrtnog momenta pri 5000 o/min. (što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 260 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h u trajanju od 5,6 sekunde). BMW inače tokom ove godine planira nekoliko događaja kojima će obeležiti 30-godišnjicu ovog modela, uključujući i nastup na ovogodišnjoj izložbi Concorso d´Eleganza na jezeru Como, gde će prikazati serijske i trkačke verzije ovog, već odavno legendarnog automobila.

Posle meseci i meseci pregovaranja, špekulacija i glasina u raznim medijima, Ford je danas konačno i zvanično potvrdio da će prodati britanske marke Jaguar i Land Rover najvećoj indijskoj auto kompaniji Tata Motorsu (koja je inače poslednjih meseci u žiži automobilske javnosti zbog svog modela Nano, najjeftinijeg automobila na svetu sa cenom od oko 1700 evra). Očekuje se da će prodaja biti završena do kraja narednog kvartala, mada ipak treba napomenuti da cela transakcija tek treba da bude odobrena od strane raznih regulatornih tela EU. Ono što je proteklih meseci možda i najviše intrigiralo javnost jeste cena koju će Indijci platili Fordu za ove dve marke. Kako je danas saopšteno, radi se o cifri od 2,3 milijarde američkih dolara (1,2 milijarde funti), s tim što će Ford od te sume uplatiti do 600 miliona dolara u penzioni fond Jaguara i Land Rovera. Ugovor o prodaji takođe predviđa da će Ford nastaviti da snadbeva Jaguar i Land Rover svojim pogonskim agregatima i ostalim komponentama, kao i obavezu američke kompanije da nastavi sa tehničkom podrškom, uključujući i istraživanje i razvoj.