IED Maserati Chicane concept na salonu u Ženevi

Evo još jedne najave za predstojeći salon automobila u Ženevi (4. – 16. mart). Ovog puta radi se o konceptu Maserati Chicane ("šikana"), za čiji izgled su zaslužni studenti italijanskog instituta IED (Istituto Europeo di Design) iz Torina. Ovo je inače već peti put zaredom da studenti IED-a prikazuju koncept automobil na salonu u Ženevi, a sponzor ovog projekta su kompanije Pirelli, Cecomp i OZ Racing. IED Maserati Chicane concept je sportski kupe (2+2 konfiguracije sedenja) dugačak 4400 mm, širok 1850 mm, visok 1250 mm, međuosovinskog rastojanja od 2600 mm, a dizajniran je da primi V8 agregat, koji bi pokretao zadnje točkove. Sem Maseratija Chicane concept, IED će na ovogodišnjem salonu u Ženevi predstaviti još nekoliko hibridnih modela sa znakom Toyote : Forma, Waterfall i H.A.L.O.
Mitsubishi Lancer Prototype-S

Mitsubishi je za predstojeći salon automobila u Ženevi (za predstavnike medija se otvara 4. marta) pripremio premijeru studijskog modela Lancer Prototype-S, koji najavljuje skori dolazak serijskog Lancera u obliku hatchback verzije sa petora vrata. Ovde i podsećanje da je japanski proizvođač još 2005. godine predstavio studiju Lancer Sportback concept, takođe u formi kombilimuzine sa 5 vrata, koja je dizajnerski veoma slična ovom Lanceru Prototype-S. Razlike se svode na svetla i branike, a i izduvne cevi kod Lancera Prototype-S su konvencionalnijeg oblika. Drugim rečima, Lancer Prototype-S na ovim skicama je praktično spreman za proizvodnju i neće se mnogo razlikovati od serijskog modela. U ovu studiju je ugrađen 2,0 litarski četvorocilindrični DOHC MIVEC turbo benzinac (iz Lancera Ralliart), koji raspolaže sa 177kW/240KS i 343Nm obrtnog momenta, uparen sa Mitsubishijevom Twin Clutch SST automatizovanom manuelnom transmisijom sa duplim kvačilom (pogon je naravno na sva četiri točka). Po sadašnjim informacijama serijski Lancer hatchback (najverovatnije kao Lancer Sportback) će se pojaviti na tržištu u drugoj polovini ove godine i dopuniće paletu ovog Mitsubishijevog modela, u kojoj se već nalaze sedan i sportska EVO verzija. Ponuda motora bi trebalo da obuhvata već poznate agregate iz aktuelnog Lancera sedan, odnosno radi se o benzinskim i dizel motorima zapremine od 1,5 do 2,4 litra (uključujući i 2,0 litarski turbo za sportski EVO model).
Kia KND-4 concept na salonu u Briselu

Na salonu automobila u Briselu korejska Kia evropskoj publici predstavlja svoj novi SUV model KND-4, koji je doduše za sada samo u formi koncept automobila ali koji očigledno najavljuje kako bi mogli da izgledaju neki budući SUV modeli ove korejske fabrike (KND-4 je inače premijerno prikazan prošle godine na salonu u Seulu). Dizajn KND-4, po rečima fabrike, izražava dinamiku, snažan karakter i individualnost, sa jasnom željom da se dopadne kupcima, koji se aktivno bave sportom i ruše tradicionalne barijere između urbanog i ruralnog. Za dopadljivost se brine već i sama boja u koju je ofarban automobil. Pažnju privlače i točkovi od 20 inča (gume 245/40 R 20), LED svetla napred i pozadi, visoki klirens, kratki prepusti karoserije, visoka bočna linija, širok C stub i futuristička kabina sa diskretnim osvetljenjem (za izgled je inače odgovoran Kijin dizajnerski centar u gradu Namyang). U Kiji tvrde da KND-4 (inače četvorosed) poseduje izuzetne off-road mogućnosti, čemu doprinose kako visoki klirens (rastojanje od tla), tako i pomenuti kratki prepusti. Naravno, i pogon je na sve točkove sa tzv. ATT sistemom, koji automatski raspoređuje obrtni moment na točak ili točkove sa najboljim prianjanjem. Motor je četvorocilindrični 2,2 litarski dizelaš, a dimenzije ovog koncepta izgledaju ovako: dužina/širina/visina - 4466 mm/1860 mm/1600 mm, a međuosovinsko rastojanje iznosi 2630 mm.
Land Rover LRX Concept predstavljen na salonu u Detroitu

Kao što je bilo i najavljeno, Land Rover (ove godine inače slavi 60 godina postojanja) je na salonu automobila u Detroitu predstavio svoju novu studiju, zvanično nazvanu LRX Concept. U osnovi, ovde se radi o konceptu kompaktnog SUV-a, čije se serijska verzija neće pojaviti pre 2009. ili 2010. godine. Kako bilo, novi LRX Concept je dugačak 4,35 metra, visok 1,55 metra, što znači da je od bratskog modela Freelander (na kome se bazira) i kraći i niži. Pogon je hibridni, odnosno LRX Concept ima ugrađen 2,0 litarski dizelaš i elektromotor, pa njegova emisija CO2 iznosi samo 120 g/km. Koncept namenjen izlaganju na salonu u Detroitu ima točkove veličine 20 inča, dok njegov klirens iznosi samo 130 mm (pogon je naravno stalni na sva četiri točka, a tu je i Hill Descent Control sistem za pomoć pri vožnji nizbrdo). Od ostalih detalja treba izdvojiti dugačka vrata (sa staklima bez okvira), bočnu liniju koja se uzdiže od prednjeg dela vozila ka zadnjem, veoma malo zadnje staklo, široke lukove blatobrana, dva završetka izduvnog sistema, veliki stakleni panoramski krov i dinamičan izgled prednjeg kraja sa uskim LED svetlima. U unutrašnjosti ovog koncepta ima mesta za četiri osobe, u kokpitu se nalaze dva ekrana (osetljiva na dodir) i samo nekoliko prekidača (od kojih je najupadljiviji onaj za kontrolu 4x4 pogona), produžena centralna konzola i frižider, a u kabini preovlađuje koža u dve boje i polirani aluminijum.
VIDEO : Land Rover LRX Concept
Saturn Flextreme concept

Ako vam se ovaj koncept automobil na slici učinio poznatim, u pravu ste. Naime, na salonu u Detroitu američki Saturn pod svojim znakom predstavlja studiju Flextreme sa hibridnim pogonom, koju smo inače mogli da vidimo još u septembru prošle godine na salonu u Frankfurtu, ali sa znakom Opela (budući da su i Saturn i Opel deo General Motorsa, ovakva "pozajmljivanja" u stvari nikog i ne iznenađuju). Sem znaka drugih razlika nema, što znači da i Saturn Flextreme raspolaže 1,3 litarskim CDTI turbo-dizelom i elektromotorom, koji se napaja iz litijum-jonskih baterija. Kada se pomenute baterije isprazne (autonomija sa jednim punjenjem im inače iznosi oko 55 km), u pomoć priskače dizel motor (koristi biodizel gorivo), koji preko generatora puni baterije (baterije mogu da se pune i preko obične kućne utičnice, što traje oko 3 sata). Kombinovana autonomija i dizel i elektromotora inače iznosi 715 kilometara. Saturn Flextreme karakteriše prilično fururistički izgled (nekakva mešavina hatchback i MPV modela) sa nekoliko detalja, koji privlače pažnju. Nabrojimo samo veliki stakleni krov (koji omogućuje izuzetnu vidljivost), zatim tzv. samoubilačka vrata (prednja se otvaraju u suprotnom smeru od zadnjih), kao i vrata prtljažnika podeljena u dva dela, koja se otvaraju u vis, poput galebovih krila. Tu nije kraj, pa Flextreme concept ima posebno oblikovan prtljažni prostor, u koji mogu da se smeste dva električna Segway skutera (čije baterije, ako zatreba, mogu da se napune direktno sa električnog sistema ovog Saturna).
UPDATED : Cadillac CTS Coupe Concept

Cadillac je iskoristio ovogodišnji salon automobila u Detroitu da javnosti, sem modela Provoq Concept i CTS-V, pokaže i CTS Coupe na bazi postojeće limuzine CTS. Istina, Cadillac CTS Coupe na slikama je za sada još uvek samo koncept vozilo, ali američka marka (u sastavu General Motorsa) je potvrdila da se već radi i na serijskoj verziji ovog 2+2 modela (takođe je moguće da će ponudu modela CTS obogatiti i nova wagon-crossover varijanta). Što se dizajna tiče, prednji deo CTS Coupea je preuzet sa limuzinskog CTS-a, dok je zadnji kraj ipak oblikovan nešto agresivnije. I unutrašnjost u osnovi prati linije CTS-a sedan, samo što su u Coupeu upotrebljeni novi materijali i nove boje (u odnosu na CTS sedan, CTS Coupe Concept ima i nešto niže ogibljenje, naravno sportski podešeno). Ovaj kupe je dugačak 4750 mm, širok 1870 mm, visok 1390 mm, dok mu međuosovinsko rastojanje iznosi 2880 mm (drugim rečima, nešto je kraći i niži od CTS sedana, dok je međuosovinsko rastojanje isto). CTS Coupe Concept pokreće novi 2,9 litarski turbo-dizel sa oko 184kW/250KS i 550Nm obrtnog momenta, a u paleti će biti i 3,6 litarski V6, koji razvija 227kW/304KS. Snaga se inače preko šestostepenog manuelnog menjača prenosi na zadnje točkove, veličine 21 inča (prednji su inače od 20 inča). Prava poslastica bi trebao da bude sportski CTS-V Coupe sa 6,2 litarskim V8 LSA motorom sa kompresorom i snagom od 410kW/550KS i 745Nm obrtnog momenta (već ugrađen u upravo predstavljeni CTS-V sedan).
Lincoln MKT Concept

Fordov luksuzni brend, Lincoln, na salonu u Detroitu izlaže novu studiju, kratko nazvanu MKT concept, koji predstavlja prostrano, luksuzno i funkcionalno vozilo, a istovremeno demostrira i novi dizajnerski rečnik ove kompanije. Iako je MKT za sada zvanično samo studija, različiti izvori ne isključuju mogućnost i njegove skore serijske proizvodnje (u manje ili više izmenjenom obliku). Lincoln MKT concept pokreće 3,5 litarski V6 motor (uparen sa 6-stepenom transmisijom) sa direktnim ubrizgavanjem i Fordovom EcoBoost tehnologijom za smanjenje potrošnje goriva (drugim rečima ovaj motor ima snagu i obrtni moment nekog većeg V8 agregata ali uz manju potrošnju goriva). Da bi se smanjila potrošnja goriva, u Lincolnu su posebnu pažnju posvetili smanjenju težine automobila i njegovoj aerodinamici, a pomenuti V6 motor (razvija 415KS i 542Nm) može da koristi i E85 gorivo (mešavina 85% etanola i 15% benzina). Bez obzira na pažnju posvećenu ekonomičnosti i ekologiji, MKT concept je i dalje pre svega automobil koji svojim putnicima pruža udobnu vožnju u prostranoj i elegantnoj kabini (zanimljivo da ovako velik automobil ima mesta samo za 4 osobe). I na kraju podaci o dimenzijama. Lincoln MKT concept je dugačak 5293 mm, širok 1999 mm, visok 1623 mm, međuosovinsko rastojanje iznosi 3066 mm, a postavljen je na točkove od 21 inča (gume 285/35ZR21).
VIDEO : Lincoln MKT Concept
Mitsubishi Concept-RA i zvanično

Mitsubishi je još u novembru prošle godine sa dve skice najavio da će na salonu automobila u Detroitu publici predstaviti novu studiju sportskog automobila, nazvanog Concept-RA, a danas su konačno objavljene i zvanične fotografije ovog dvoseda u čijoj je konstrukciji obilato korišćen aluminijum. Iako bi se na osnovu ovih slika moglo zaključiti da će novi Mitsubishijev sportski kupe pokretati neki V8 benzinac, u japanskoj fabrici su se odlučili da u njega ugrade "visoko-efikasni čisti dizel agregat." Radi se o četvorocilindričnom 2,2 litarskom DOHC turbo-dizel motoru (sa 16 ventila, varijabilnom geometrijom lopatica turbine, DOC i NTC katalizatorima i DPF filterom čestica čađi), koji razvija 150kW/204KS i 420Nm obrtnog momenta. Motor je uparen sa Mitsubishijevim Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) šestostepenim automatizovanim manuelnim menjačem sa duplim kvačilom (ima ga i novi Lancer Evolution X). Concept-RA (pretpostavlja se da najavljuje izgled budućeg Eclipsa) raspolaže i Mitsubishijevim S-AWC (Super All Wheel Control) sistemom za dinamičku kontrolu vozila. Concept-RA je inače dugačak 4445 mm, širok 1895 mm, visok 1325 mm, međuosovinsko rastojanje mu iznosi 2635 mm, a postavljen je na točkove od 21 inča (gume su dimenzija 285/30R21).
Chrysler ecoVoyager concept, Dodge ZEO concept i Jeep Renegade concept na salonu u Detroitu
Chrysler LLC je za NAIAS salon automobila u Detroitu pripremio tri nova koncept automobila, a radi se o ekološki podobnim modelima Chrysler ecoVoyager concept, Dodge ZEO concept i Jeep Renegade concept.
Chrysler ecoVoyager concept
ecoVoyager concept je hibridni automobil sa četvora vrata i za četiri putnika, tzv. "one-box" dizajnom, sa elektromotorom (litijum-jonske baterije) i hidrogenskim gorivim ćelijama (zajednički daju ovom Chrysleru autonomiju od preko 300 milja ili 480 kilometara). Kombinovana snaga iznosi 200kW/272KS što je dovoljno za ubrzanje do 60 milja na sat (96 km/h) od oko 8 sekundi. Prema Chryslerovom saopštenju, ecoVoyager raspolaže sa zaista prostranom kabinom, za čiji dizajn je inspiracija pronađena u luksuznim avionima. ecoVoyager concept je dugačak 4856 mm, širok 1915 mm, visok 1600 mm, a međuosovinsko rastojanje iznosi 2946 mm.
Dodge ZEO concept
Druga Chryslerova studija za salon u Detroitu je Dodge ZEO concept, koji predstavlja auto sa četiri vrata i za četiri putnika (u stvari 2+2 koncepcija), za čiji pogon je zadužen elektromotor i litijum-jonske baterije. Ubrzanje do 60 milja na sat (96 km/h) je ispod 6 sekundi, postiže maksimalnih 208 km/h, dok radijus kretanja iznosi oko 250 milja (402 km). I ZEO concept poseduje "hrabar i izražajan" Dodgeov dizajn, a namenjen je "vozačkim entuzijastima". ZEO concept je dugačak 4390 mm, širok 1743 mm, visok 1290 mm, a međusovinsko rastojanje iznosi 2792 mm.
Jeep Renegade concept
I na kraju Jeep Renegade concept, odnosno poslednji član ove Chrslerove trojke prototipova za salon u Detroitu. Po izgledu možda i najzanimljiviji (nisko vetrobransko staklo, zaštitni luk, otvori na donjim delovima vrata), Renegade concept odlikuju pre svega aluminijumska konstrukcija (kako bi težina bila što manja) i hibridni pogon, koji čine elektromotori (kombinovane snage 85kW/114KS) sa litijum-jonskim baterijama i BLUETEC dizel agregat male zapremine (autonomija ovog Jeepa inače iznosi oko 640 km). Dužina Renegade koncepta je 3885 mm, širina 1598 mm, visina 1431 mm, dok mu međuosovinsko rastojanje iznosi 2580 mm.
VIDEO : Chrysler ecoVoyager concept
VIDEO : Dodge ZEO concept
VIDEO : Jeep Renegade concept
Ferrari 430 Spider Bio Fuel Concept

I Ferrari je morao da pre ili kasnije predstavi model koji vodi računa o zaštiti prirodne sredine, a to je učinjeno na ovogodišnjem salonu automobila u Detroitu (i to bez neke posebne pompe). Radi se o modelu Ferrari 430 Spider Bio Fuel Concept, koga pokreće E85 gorivo (mešavina 85% etanola i 15 % benzina), što za posledicu ima povećanje snage njegovog 4,3 litarskog V8 motora za 10 konja (sada okruglo 500KS), obrtnog momenta za 4%, dok je potrošnja smanjena za 5 odsto. Ipak, za sada je 430 Spider Bio Fuel Concept upravo to – koncept automobil, čija proizvodnja još nije tako blizu.
Honda Pilot Prototype na salonu u Detroitu

Honda na salonu automobila u Detroitu predstavlja prototip sledeće generacije svog modela Pilot, dok će se serijska verzija pojaviti već za nekoliko meseci (u drugoj polovini ove godine). U svakom slučaju, realno je očekivati da se ovaj prototip Honde Pilot ne razlikuje mnogo od budućeg serijskog modela, koga japanska marka najavljuje kao crossover-SUV, odnosno kombinaciju najboljih osobina automobila i SUV-a. Kako bilo, budući Pilot će karakterisati autentičan SUV stajling, praktičan interijer, visok nivo bezbednosti, manja potrošnja goriva i veća udobnost (za osam putnika u tri reda sedišta, pri čemu drugi i treći red imaju mogućnost sklapanja u odnosu 60/40%). Pilot Prototype ima ugrađen V6 benzinac, koji raspolaže sa Hondinom VCM (Variable Cylinder Management) tehnologijom za smanjenje potrošnje goriva (drugim rečima, sistem isključuje dva ili tri cilindra kada se želi postići manja potrošnja). Za dizajn i razvoj ove Honde bili su zaduženi R&D timovi iz Hondinih postrojenja u Ohaju i Kaliforniji, a Pilot će se i proizvoditi u Americi (u fabrici u Alabami).
VIDEO : Honda Pilot Prototype
Audi R8 V12 TDI Concept predstavljen u Detroitu

Nemački Audi je i zvanično na salonu automobila u Detroitu promovisao studiju sportskog Audija R8 sa ugrađenim 6,0 litarskim V12 TDI dizel agregatom. Pomenuti V12 TDI motor (sa dva turbo punjača) raspolaže sa 368kW/500KS i 1000Nm obrtnog momenta (pri samo 1750 o/min.), a sa njim Audi R8 V12 TDI od 0 do 100 km/h ubrzava za samo 4,2 sekunde, a maksimalna brzina je preko 300 km/h (motor je inače uparen sa menuelnim šestostepenim menjačem i već zadovoljava buduće Euro 6 norme). U odnosu na standardni R8 sa 4,2 litarskim V8 benzincem od 420KS, to je za 0,4 sekunde bolje ubrzanje do stotke. Audi R8 V12 TDI Concept je i vizuelno agresivniji od svog benzinskog brata, što je zasluga modifikovanog prednjeg dela sa većim otvorima za vazduh, novog zadnjeg branika, atraktivnih aluminijumskih točkova, LED prednjih i zadnjih svetala, posebne "Grace Silver" boje i staklenog krova sa ugrađenim otvorom za vazduh, koji je potreban centralno smeštenom motoru. Pogon je naravno quattro na sva četri točka, a snaga se raspodeljuje u odnosu 40:60, u korist zadnje osovine.
VIDEO : Audi R8 V12 TDI
Mercedes Vision GLK Townside concept

Mercedes na salonu automobila u Detroitu osim koncepta Vision GLK Freeside predstavlja još jednu studiju na bazi svog budućeg SUV modela GLK. Druga studija se zove Vision GLK Townside concept (na slikama), a za razliku od GLK Freeside modela namenjenog i off-road vožnjama, GLK Townside je ipak namenjen pre svega vožnji u gradskim sredinama (slično je uradio i Volkswagen kada je ponudio svoj novi SUV Tiguan u dve verzije; jednu za grad, a drugu sposobnu i za "vanasfaltne aktivnosti"). Zbog toga je GLK Townside niži za 30 mm u odnosu na GLK Freeside, a ima i nešto "blaži" izgled u poređenju sa pomenutim GLK Freeside. GLK je inače dugačak 4,52 metra (260 mm manje od Mercedesa ML, ali i 45 mm manje od konkurentskog BMW-a X3), ima mesta za 5 putnika i koristi veliki broj komponenti sa Mercedesa C klase (uključujući i Mekferson prednje i Multilink zadnje vešanje). Vision GLK Townside na salonu u Detroitu ima ugrađen 2,2 litarski četvorocilindrični turbo-dizel motor sa 125kW/170KS (sa četvrtom generacijom common-rail direktnog ubrizgavanja) i Bluetec tehnologijom (između ostalog podrazumeva oksidacioni katalizator, SCR katalizator, AdBlue rastvor i filter čestica čađi). Motor već sada zadovoljava EU6 standarde, koji stupaju na snagu tek 2015. godine! Prema ranijim najavama, serijsku varijantu modela GLK možemo očekivati u aprilu ove godine na salonu automobila u Pekingu, mada ne bi bilo iznenađenje da ga vidimo već početkom marta na salonu u Ženevi.
VIDEO : Mazda Furai
I novi Mazdin koncept Furai (biće promovisan na salonu automobila u Detroitu) nastavlja sa Mazdinim Nagare ("tok") dizajnerskim pravcem (posle studija Nagare, Ryuga, Hakaze i Taiki), a bazira se na trkačkom automobilu Courage C65 iz ALMS serije (American Le Mans Series). Pokreće ga Mazda 20B 3-rotorski rotacioni motor sa 450KS, koji za gorivo koristi etanol E100. Furai takođe treba da podseti i na pobedu Mazde 787B sa rotacionim Wankel motorom 1991. godine na trci 24 sata Le Mana.
Lexus LF-A Roadster Concept

Japanski Lexus (u vlasništvu Toyote) će na NAIAS salonu automobila u Detroitu pažnju publike privlačiti i ovom novom studijom na bazi već postojećeg koncepta Lexus LF-A. Ova otvorena verzija se zvanično zove Lexus LF-A Roadster Concept, a napravljena je od karbon fibera i aluminijuma. I novi LF-A Roadster Concept (kao i konceptni LF-A u kupe varijanti) pokreće 5,0 litarski V10 agregat sa preko 500 konja, što je dovoljno za maksimalnu brzinu od preko 200 milja na sat ili 322 km/h. Imajući u vide performanse Lexusa LF-A Roadster Concept, jasno je da su njegova meta različiti modeli Ferrarija (što uostalom može da se zaključi i po provokativnoj crvenoj boji u kojoj će biti primerak izložen u Detroitu). Podsećamo da je nedavno (prema pisanju britanskog magazina AutoExpress) novi Lexus LF-A (u formi predserijskog vozila) postavio novi rekord staze Nirburgring. Stazu je naime prešao u rekordnom vremenu od 7 minuta i 24 sekunde (što je za skoro 4 sekunde brže od recimo Pagani Zonde F Clubsport, čije vreme po krugu iznosi 7:27:82). Iako za sada Lexus nije zvanično saopštio kada LF-A stiže na tržište, očekuje se da će se to desiti 2009. godine. Kako bi održao ekskluzivnost, Lexus će prema nekim izvorima proizvodnju ovog modela ograničiti na samo 26 komada mesečno. Prema istim izvorima, serijski LF-A će pokretati motor sa 552KS (razvijen u saradnji sa Yamahom), a u kombinaciji sa veoma aerodinamičnom karoserijom, to će biti sasvim dovoljno za maksimalnu brzinu od 210 milja na sat (skoro 338 km/h).