
Hyundai je u decembru prošle godine na salonu automobila u Bolonji (2007 Bologna Motor Show) evropskoj javnosti predstavio naslednika Hyundaija Atos, koji je u skladu sa novim načinom obeležavanja modela u ovoj korejskoj kompaniji poneo ime i10, a nedavno je organizovana i prezentacija za specijalizovane automobilske novinare (i to opet u Italiji, tačnije u Palermu na Siciliji). Kao i dosadašnji Atos, i novi i10 je pre svega mali gradski automobil (dužine 3565 mm, širine 1595 mm, visine 1540 mm), koji konkurente ima u Peugeotu 107/Citroenu C1/Toyoti Aygo, Fiat Pandi, Chevrolet Sparku, Renaultu Twingo, Kiji Picanto i sličnima. Bez obzira na svoje kompaktne dimenzije (idealne za gradsku vožnju i lakše parkiranje), novi i10 ima (za svoju klasu) dugačko međuosovinsko rastojanje od 2380 mm, što je u kombinaciji sa točkovima smeštenim u same uglove karoserije omogućilo više mesta u unutrašnjosti za petoro putnika (mada realno pozadi ima mesta za samo dve odrasle osobe) i njihov prtljag (u osnovi 225 litara, a kada se obore zadnja sedišta zapremina prtljažnika iznosi 910 litara). Prema navodima same fabrike, i10 je gradski automobil napravljen da bude "zabavan za vožnju, praktičan i pristupačan" i nudi "kvalitet i opremu, koji nijedan konkurent ne može da ponudi za istu cenu". Što se cena tiče, one će se kretati u rasponu od 8400 pa do 10.000 evra, a zavisno od modela, u opremi će se naći i klima uređaj, el. podizači prednjih stakala, daljinsko centralno zaključavanje, servo upravljač, CD/MP3 stereo sa 6 zvučnika, frontalni i bočni vazdušni jastuci, ABS i branici u boji karoserije (kao opcija će se nuditi i ESP sistem elektronske kontrole stabilnosti). U početku će i10 pokretati jedan benzinski i jedan dizel motor : četvorocilindrični benzinac je zapremine 1,1 litra, raspolaže sa 48kW/66KS pri 5500 o/min. i 100Nm obrtnog momenta pri 2800 o/min. (postiže 152 km/h, do 100 km/h ubrzava za 15,6 sekunde, troši u proseku 5 litara benzina na 100km, emituje 119 grama CO2 po km), dok 1,1 litarski CRDi dizelaš ima 55kW/75KS pri 4000 o/min. i 153Nm (u rasponu od 1900 do 2750 o/min.), u proseku troši 4,3 litra dizela na 100 km (fabički podatak), do stotke ubrzava za 15,8 sekundi i postiže najveću brzinu od 165 km/h. Iz korejske firme stiže i najava da će na jesen ponudu dopuniti 1,2 litarski benzinac sa 55kW/75KS. Novi i10 se standardno oprema petostepenim manuelnim menjačem, a kao opcija će na raspolaganju biti i 4-stepena automatska transmisija (sama ručica menjača se inače nalazi na centralnoj konzoli kako bi se poboljšala ergonomija i oslobodio prostor između sedišta vozača i suvozača). Što se samog interijera tiče, upotrebljeni su kvalitetniji materijali nego u Atosu Prime, instrument tabla je zaista pregledna (to isto važi i za preglednost iz automobila u svim pravcima), sedišta su dobro oblikovana, ima veliki broj ostava za sitnice, a viši je i nivo završne obrade (ovde i podatak da se i10 proizvodi u Hyundaijevoj fabrici u Indiji). Novinari su Hyundaiju i10 uputili zamerke na ne baš dobru zvučnu izolaciju, ručici menjača, koja nije primer preciznosti i naravno na skromnu zapreminu prtljažnika. Inače, uvoznik Hyundaija za Srbiju, beogradski Hyundai Auto d.o.o. (www.hyundai-auto.co.yu) će novi i10 izložiti i na predstojećem salonu automobila u Beogradu, koji se ove godine održava u periodu od 13. do 19. marta i pod nazivom BG Car Show 02.

BMW je saopštio da će na salonu automobila u Ženevi (6. – 16. mart) publici predstaviti svoju novu studiju, zvanično nazvanu Vision EfficientDynamics Concept. Drugim rečima, ovo je hibridni BMW X5, koga pokreće četvorocilindrični 2,0 litarski twin-turbo dizel motor sa common-rail sistemom treće generacije (snage 204KS i 400Nm obrtnog momenta), u kombinaciji sa hibridnim sistemom (koji dodaje još 20KS i 210Nm prilikom ubrzavanja) i novom 8-stepenom ZF automatskom transmisijom. Poenta svega je smanjenje potrošnje goriva i redukovanje emisije CO2, pa BMW Vision EfficientDynamics Concept po fabričkim podacima troši samo 6,5 litara dizela na 100 km, dok emisija CO2 iznosi 172 grama po km. Inače, ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 8,9 sekundi. Sem toga, BMW je ovaj koncept opremio i Brake Energy Regeneration sistemom, solarnim panelima na krovu (površine jednog m2), kao i novim aluminijumskim točkovima od 19 inča.
BMW 1-series Aero Kit
BMW će u Ženevi promovisati i novi BMW Performance Aerodnynamics Kit za modele svoje serije 1, koji je namenjen poboljšanju izgleda (sa njim serija 1 Coupe veoma liči na prošlogodišnji BMW tii Concept), aerodinamike i voznih osobina, dok motori nisu dirani. Tako je serija 1 sa novim Aero Kit-om dobila mnogobrojne delove od karbona (spojler na poklopcu prtljažnika, difuzor pozadi i kućišta retrovizora), novi aero body paket (prednji branik sa velikim otvorom za vazduh, pragovi), aluminijumske točkove u trkačkom stilu (veličine 18 i 19 inča), BMW Performance sportske kočnice, spušteno BMW Performance vešanje, sportski izduvni sistem, modifikovani interijer (BMW Performance sportska sedišta sa integrisanim naslonima za glavu, hromirani vrh ručice menjača, aluminijumske pedale i odmorište za nogu, elementi od karbona) i detalja poput prednjih "bubrega" u crnoj boji. Posebno je zanimljiv multifunkcionalni sportski volan presvučen kožom i alkantarom i sa LED displejom, koji pokazuje razne informacije, poput temperature ulja i idealno vreme za promenu stepena prenosa.
VIDEO : BMW serija 1 Coupe Aero Kit

Volkswagenov kompaktni SUV model Tiguan je doživeo još jednu preradu tjunera. Naime, posle kompanija Abt i MTM (ne treba zaboraviti ni na fabrički R Line paket), sada i nemački Delta 4x4 razmaženim kupcima nudi svoju verziju ovog modela. Tačnije, u ponudi su dve verzije : jedna namenjena vožnji po uređenim putevima i jedna za off-road uslove vožnje. Ova prva verzija (na prvoj slici) je dobila za 30 mm spušteno ogibljenje (to košta 390 evra), proširenja blatobrana, nove točkove (veličine od 16 do 22 inča) i novi sportski izduvni sistem. Pored svega navedenog, Delta 4x4 kupcima nudi i paket za povećanje snage 2,0 litarskog TDI dizel motora, koji umesto standardnih 140KS i 320Nm obrtnog momenta, sada raspolaže sa 126kW/169KS i 384Nm (ovaj paket košta 1300 evra). Druga verzija ovog Tiguana, namenjana off-road vožnji (druga slika), u režiji Delte 4x4 podrazumeva povećanje klirensa (rastojanje od tla) za 50 mm, nove točkove (čija boja je usklađena sa okvirom maske hladnjaka), atraktivne pragove i dodatnu zaštitu ispod branika. Ovakav off-road Tiguan by Delta 4x4 treba platiti 39.772 evra.

Chrysler je za evropsko tržište najavio lansiranje nove SRT verzije modela 300C, i to u kombinaciji sa dizel motorom (do sada je SRT oznaku nosio samo model 300C SRT-8 sa 6,1 litarskim benzincem od 425KS i 570Nm). Ipak, bez obzira što nosi SRT oznaku, ovaj 300C diesel će pokretati isti 3,0 litarski V6 CRD dizelaš (sa 160kW/218KS i 510Nm obrtnog momenta), kakav se inače nalazi i u običnom Chrysleru 300C CRD. Drugim rečima, ovde je pre svega reč o paketu za vizuelnu nadogradnju ovog modela (između ostalog, tu su desetokraki točkovi sa modela 300C SRT8), a ne o paketu za poboljšanje njegovih performansi. Novi 300C SRT diesel je deo paketa osvežavanja ovog Chryslerovog modela, koje se prepoznaje po nešto revidiranom zadnjem delu automobila (promenjena grafika zadnjih svetala, mali spojler na poklopcu prtljažnika) i doteraniom interijeru (blago korigovani izgled centralne konzole, novi navigacioni sistem, Chryslerov MyGIG sistem za zabavu i još par sitnica).
Fioravanti Hidra Concept

Pored Bertonea, Pinifarine i IED Designa, još jedna italijanska dizajnerska kompanija je za skorašnji salon automobila u Ženevi pripremila novu studiju. To je Fioravanti, koji sa svojim novim Hidra konceptom obeležava i 20 godina postojanja kompanije. Naime, pre dve decenije ovaj dizajn studio je osnovao bivši Pininfarinin dizajner Leonardo Fioravanti, koji je radio na projektima kao što su Ferrari Daytona, Ferrari Dino, Ferrari 512 Berlinetta Boxer, Ferrari 308 GTB i Ferrari 288 GTO. Što se nove Hidre Concept tiče, radi se o kupeu sa petora vrata i za četiri putnika, koga Fioravanti opisuje kao "sporty multi-functional vehicle" ili MPC ("Multi Purposes Coupe"). Hidra Concept takođe treba da predstavi novu generaciju pogonskih agregata na alternativnu energiju kao i fleksibilnu arhitekturu vozila.

Iako je 500KS u standardnom Porscheu Cayenne Turbo većini vlasnika i više nego dovoljno, uvek ima dovoljno onih koji žele nešto više i imaju čime to i da plate. Za takve je nemački tjuner SpeedART pripremio novi Cayenne Titan BTR 550 koji je dobio dodatnih 50KS i 130Nm obrtnog momenta. Tako njegov 4,8 litarski V8 agregat umesto fabričkih 368kW/500KS i 700Nm, sada raspolaže sa svih 405kW/550KS i 830Nm. Za sada nema podataka o performansama SpeedART Cayenna Titan BTR 550, zato ovde podsećanje da serijski Cayenne Turbo od 0 do 100 km/h ubrzava za 5,1 sekundu i postiže najveću brzinu od 275 km/h. Sem motorom, SpeedART je BTR 550 opremio i novim aero body paketom od karbon fibera (modifikovani branici sa novim spojlerima, difuzor pozadi, izraženiji pragovi, veliki zadnji krovni spojler), novim sportskim izduvnim sistemom sa četiri završetka i atraktivnim šestokrakim aluminijumskim točkovima, veličine 22 inča.

Nemačka tjuning kuća Kicherer se pozabavila performansama i izgledom Mercedesove ML klase u dizelskoj ML 420 CDI varijanti. Dok standardni model raspolaže sa 306KS i 700Nm obrtnog momenta, Kichererov model, nazvan ML 42 ICE, zahvaljujući ICE tuning paketu oslobađa 360KS i izuzetnih 900Nm. To je dovoljno da ubrzanje od 0 do 100 km/h bude samo 6,1 sekundu (pola sekunde bolje od fabričke verzije), dok je maksimalna brzina porasla na svih 280 km/h (Kicherer ML 42 ICE naravno zadovoljava Euro4 standarde). Da sve ne bi ostalo samo na motoru, Kicherer je na ML 420 CDI "nakalemio" i ML63 AMG aero body kit, atraktivne AMG točkove od 20 inča, novi sportski izduvni sistem sa četiri završetka, spušteno ogibljenje, pojačani kočioni sistem i modifikovani interijer (koža, detalji od karbon fibera i novi ergonomski oblikovan sportski volan na kome se nalaze i komande za ručno menjanje brzina). Ovde je zanimljivo primetiti da Kicherer ML 42 ICE do 100 km/h ubrzava za pola sekunde brže nego Porsche Cayenne S, koga pokreće benzinski V8 agregat zapremine 4,8 litara (pritom naravno Porsche ima veću potrošnju).
Honda je saopštila da će na predstojećem 78. salonu automobila u Ženevi (6. – 16. mart 2008.), sem nove generacije Accorda, evropskoj publici predstaviti i modele FCX Clarity, CR-Z Hybrid Concept i svoj novi RA 108 bolid Formule 1.
Nova Honda Accord
Japanska kompanija je inače još u septembru prošle godine na salonu u Frankfurtu studijom Accord Tourer Concept nagovestila kako će izgledati buduća generacija Accorda, koja na tržištu startuje sredinom 2008. godine (kao i do sada, u ponudi će biti sedan i Sports Tourer, odnosno karavan verzija). Novi Accord karakteriše nešto atraktivniji i privlačniji dizajn (naročito ako ga uporedimo sa nedavno predstavljenim američkim Accordom), ali će zadržati i visok stepen svestranosti i praktičnosti (posebno u Sports Tourer verziji). Potpuno novi Accord pokretaće dva benzinska i-VTEC agregata zapremine 2,0 i 2,4 litra (sa 114kW/156KS, odnosno 147kW/200KS), kao i novi 2,2 litarski i-DTEC dizelaš sa 110kW/150KS pri 4000 o/min. i 350Nm pri 2000 o/min. (to je 10 konja više nego ranije). Svi motori se standardno opremaju manuelnim šestostepenim menjačem, dok je kod benzinaca moguće doplati i za automatsku transmisiju sa 5 stepeni. U poređenju sa aktuelnom Accordovom paletom motora, novi agregati imaju više snage, ali im je emisija CO2 i potrošnja goriva značajno umanjena (pritom svi zadovoljavaju Euro5 standarde). Osim pojačanih i ekonomičnijih motora, novi Accord se odlikuje i širim tragom točkova, nižim težištem, izuzetnim upravljanjem i stabilnošću bez "posledica" po komfor putnika. I kabina je dobila dinamičniji izgled u odnosu na prethodnika, kvalitenije materijale, bolju završnu obradu, unapređenu ergonomiju, a tu su i sedišta koja pružaju bolji oslonac u krivinama, preglednija intrument tabla i novi multifunkcionalni trokraki upravljač. Od raznih elektronskih sistema treba pomenuti serijski VSA sistem elektronske kontrole stabilnosti, Hondin EPS sistem (Electric Power Steering), unapređeni ADAS (Advanced Driving Assist System), koji uključuje sisteme kao što su CMBS (Collision Mitigation Braking System – nadgleda razdaljinu do drugog vozila, upozorava vozača na mogućnost sudara, a u slučaju neizbežnog sudara počinje sa kočenjem) i LKAS (Lane Keeping Assist System – uz pomoć kamere upozorava vozača da je prešao liniju na putu bez uključivanja žmigavaca). U opremi su i ACC (adaptivni cruise control), prednji i bočni vazdušni jastuci i bočne vazdušne zavese.
FCX Clarity
Trebale su da prođu pune dve godine kako bi Hondin koncept automobil FCX sa gorivim ćelijama prerastao u serijski model. Naime, Japanci su na prošlogodišnjem salonu u Los Anđelesu predstavili konačnu verziju ovog automobila (prvi put predstavljen 2005. na salonu u Tokiju), koji će se pod punim imenom Honda FCX Clarity od ovog leta nuditi ograničenom broju kupaca u Kaliforniji (uz zakup od 600 dolara mesečno na tri godine, u šta je uključeno i održavanje i osiguranje). U početku će FCX Clarity biti dostupan samo kupcima u područjima gde postoje stanice za punjenje vodonika. U odnosu na originalni FCX koncept, serijski FCX Clarity ima za oko 30% veću autonomiju sa jednim punjenjem vodonika, odnosno radijus iznosi 270 milja ili 434 km. U gorivim ćelijama hemijskom reakcijom između vodonika i kiseonika dolazi do stvaranja električne energije, koja na kraju pokreće automobil (kao nusprodukt stvara se voda). Dodatna energija dobija se i prilikom kočenja, odnosno regeneracijom kočione sile. Inače, FCX Clarity je lakši od studije od pre nešto više od dve godine, a dizajnerski se razlikuje samo po nešto izmenjenom nosu automobila. Po navodima Honde, ovaj automobil ima dovoljno prostranu kabinu za smeštaj četiri putnika i njihov prtljag. Od opreme treba izdvojiti navigacioni sistem (prikazuje i lokacije stanica za punjenje vodonika), kameru za vožnju unazad, premium audio sistem, Bluetooth konekciju, električni servo upravljač i displej, koji pokazuje potrošnju vodonika.
Honda CR-Z Hybrid Concept
CR-Z (skraćeno od Compact Renaissance Zero) predstavlja, kao što vidi već iz njegovog imena, kompaktni sportski automobil na hibridni pogon, koji može da se posmatra i kao najava nekog budućeg naslednika i kod nas nekad vrlo popularnog modela Honda CR-X (Civic Rennaissance Model X), a koji je prestao da se proizvodi pre nekih deset godina. Dizajniran da bude "futuristički i dinamičan", odnosno da kombinuje snažne performanse u kompaktnoj formi sa futurističkim imidžom, CR-Z karakteriše i prostrana unutrašnjost puna svetlosti. Ovo potonje je postignuto zahvaljujući, pre svega, panoramskom vetrobranskom staklu, kao i sunčanom krovu, koji se proteže preko cele dužine krova. Sem toga, CR-Z se ističe i detaljima kao što su veliki gril hladnjaka, prednja i zadnja LED svetla, veoma mali retrovizori, dvostruke izduvne cevi, Brembo kočnice, bočna linija koja se uzdiže od napred prema nazad, stvarajući moćne bokove automobila, veliki 19-inčni točkovi i hi-tech interfejsi u sportskoj, ali i funkcionalnoj i prostranoj unutrašnjosti.

Volvo je saopštio da je sa proizvodnih traka njegove fabrike u Uddevalli juče sišao jubilarni, 15-milioniti automobil sa znakom ove švedske fabrike. Čast da ponese broj 15.000.000 dobio je atraktivni Coupe-Cabriolet model C70. Inače, Volvo je svoj prvi automobil (OV4 Jakob) proizveo 14. aprila 1927. godine. Oznaka OV4 (Oppen vagn) govorila je da se radi o kabrioletskoj karoseriji, a godinu dana kasnije pojavila se i zatvorena varijanta, odnosno PV4 (Person vagn). Četvorka u nazivu odnosi se na broj cilindara motora. Ipak početak nije bio lak. Iako je bila planirana proizvodnja od 1000 komada ovog modela (po 500 kabrioleta i 500 primeraka zatvorene verzije) ukupno je prodato samo 297 komada čime su stvoreni veliki gubici. Ipak, osnivači kompanije (Assar Gabrielsson i Gustaf Larson) nisu se predavali pa je Volvo tokom godina postao sinonim za sigurne, pouzdane i kvalitetne automobile. Zanimljivo je da je Volvou trebalo pune 23 godine da napravi svoj 100.000 automobil, koliko se danas proizvede za samo tri meseca. Najprodavaniji Volvo je i dalje klasična serija 200, koja je u periodu između 1974. i 1993. godine proizvedena u ukupno 2.862.573 komada. Inače, ime Volvo smislilo je nekoliko članova uprave ove firme. U prevodu sa latinskog glagol "volvere" znači kotrljati a u prvom licu jednine "volvere" postaje "volvo", što znači "kotrljam". Istovremeno, kao logo kompanije je uzet starinski hemijski znak za gvožđe - krug sa strelicom, koja dijagonalno ide prema gore. Tokom 1927. logotip je upotpunjen i dijagonalnom trakom, koja se proteže preko rešetke hladnjaka. Traka je u to vreme imala tehničku funkciju, tako što je pridržavala hromiranu značku logotipa na rešetki ali se s vremenom pretvorila u dekorativni simbol, koji krasi rešetku svih Volvo modela. Paletu automobila Volvoa danas čine modeli : C30, S40, V50, S60, V70, XC70, C70, S80, XC90 i najnoviji XC60.

Peugeot već godinama koristi BMW-ove četvorocilindrične motore, a sada je i bratski Citroen potvrdio da će i njegovi modeli takođe dobiti agregate bavarske marke. Tačnije, radi se o 1,4 i 1,6 litarskim motorima (sa ili bez turbo punjača), koji se ugrađuju u Peugeotove modele 207 i 308 (razvijaju 120, 150 i 175KS, a imaju direktno ubrizgavanje i sistem promenljivog upravljanja ventilima). Iako Citroen za sada nije objavio u koje svoje modele će ugrađivati BMW-ove motore, očekuje se da ih prvi dobije Citroen C5, i to do kraja ove decenije. Jedan od glavnih razloga zašto se Citroen odlučio na ovaj korak leži u BMW-ovoj naprednoj EfficientDynamics stop-start tehnologiji, za koju se Francuzi nadaju da će je vremenom proširiti na sve svoje modele. Sistem koji Citroen planira da upotrebi na svojim automobilima je isti kao i na aktuelnom Miniju, kod koga se prilikom zaustavljanja motor gasi, a automatski uključuje kada vozač izabere prvi stepen prenosa.

Nova, druga generacija Citroenovog modela C5 je imala zvaničnu svetsku premijeru na nedavnom, januarskom salonu automobila u Briselu, a ovih dana su specijalizovani automobilski novinari imali priliku da isprobaju ovaj automobil na prezentaciji u Lisabonu. Novi C5 će se na tržištu naći već u martu (berlina), odnosno aprilu (karavan) ove godine. Novi C5 će se naime (kao i dosad uostalom) proizvoditi u varijantama berlina i Tourer (karavan), a njihove dimenzije izgledaju ovako: dužina berline iznosi 4,78, širina 1,86 i visina 1,45 metra, dok je Tourer dugačak 4,83, širok 1,86 i visok 1,48 metra (međuosovinsko rastojanje iznosi 2,82 metra). Od motora će na raspolaganju biti dizelaši 1.6HDiF (81kW/110KS i 240Nm), 2.0HDiF (101kW/138KS i 320Nm), 2.2HDiF (127kW/173KS i 370Nm), kao i 2.7HDiF sa 153kW/208KS i 440Nm., a benzinski motori su 1.8i 16V (93kW/127KS i 170Nm), 2.0i 16V (105kW/143KS i 200Nm) i 3.0 V6 sa 158kW/215KS. Kao što se i pretpostavljalo, novi Citroen C5 je dizajnerski veoma sličan konceptu C-Airscape (naročito napred i pozadi), koji je francuski proizvođač predstavio u septembru prošle godine na salonu automobila u Frankfurtu. Inače, za izgled novog C5 zaslužan je Domagoj Đukec, Hrvat koji je ranije radio za Volkswagen, a kasnije je prešao u ovu francusku kompaniju. U svakom slučaju, novi C5 donosi daleko, daleko atraktivniji i elegantniji izgled u odnosu na svog istoimenog prethodnika, prostraniju i komforniju unutrašnjost (više mesta za noge putnika pozadi zahvaljujući i izostanku centralnog tunela, mada su pomenuti novinari ocenili da fali mesta za glave putnika pozadi u verziji berlina), već famozni upravljač sa nepokretnim centralnim delom upravljača, kvalitetnije materijale u interijeru, bolju ergonomiju, poboljšanu zvučnu izolaciju, bolje vozne osobine i izuzetnu stabilnost (skuplje verzije imaju Citroenovo Hydractiv 3 Plus hidropneumatsko ogibljenje), veću bezbednost (kruća karoserija, ABS, EBD, EBA, ESP sistemi i do 9 vazdušnih jastuka u standardnoj opremi) i već pomenute moderne motore. Od opreme treba izdvojiti još i Cruse control sa limitatorom brzine, elektronsku parkirnu kočnicu, novu generaciju NaviDrive sistema (uključuje 7-inčni displej, GSM telefon, audio sistem i satelitsku navigaciju), Hill Start Assist (za pomoć pri polasku na uzbrdici), parking senzore napred i pozadi, Lane Departure Warning System (LDWS), odnosno sistem koji upozorava vozača da je prešao liniju na putu bez uključivanja žmigavaca, xenon prednja svetla i AFS (Adaptive Front Lighting System) svetla, koja "prate krivinu". Pomenuti novinari su zaključili da novi C5 neravnine i razna oštećenja na putevima upija gotovo nečujno i uverljivo, bolje vozne osobine su već pomenute, jedino za kompletan utisak nedostaje malo veća preciznost i "komunikativnost" servoupravljača. Da podsetimo, prvi Citroen C5 je predstavljen još krajem 2000. godine na salonu automobila u Parizu, karavan tokom sledeće 2001., dok su oba doživela redizajn 2004. Novi C5 ćemo uskoro moći da vidimo i u našoj zemlji, tačnije naš uvoznik ovog francuskog proizvođača, firma Vitro Group iz Beograda, će novi C5 izložiti na predstojećem salonu automobila u Beogradu, koji se ove godine održava u periodu od 13. do 19. marta pod nazivom BG Car Show 02. U svakom slučaju, modeli poput Renault Lagune, Ford Mondea, Mazde6, Peugeota 407, VW Passata, Honde Accord, BMW-a serije 3, Audija A4 i Mercedesa C klase dobili su novog, opasnog konkurenta (ne treba zaboraviti ni na novi Opel Insignia, koji nasleđuje Vectru, a pojaviće se na salonu automobila u Londonu, u julu ove godine).

O novoj Delti, čiju će oficijelnu promociju Lancia održati za dve nedelje na predstojećem salonu automobila u Ženevi (6. do 16. mart), već je nedavno bilo reči, a sada je italijanska fabrika i zvanično objavila i tehničke detalje i nove fotografije ovog automobila (ranije objavljene slike možete pogledati OVDE). Nova generacija Delte je u stvari serijska verzija koncept automobila Lancia Delta HPE, koji je italijanska fabrika (u vlasništvu Fiata) predstavila 2006. godine na salonu u Parizu. I serijska verzija je dugačka 4,50 metra, široka 1,80 metra i visoka 1,50 metra, dok međuosovinsko rastojanje iznosi 2700 mm (nova Delta se inače bazira na produženoj platformi Fiata Bravo). Paleta motora će u početku obuhvatati Fiatove benzinske i dizel motore sa rasponom snage od 120 do 150KS (u paru sa šestostepenim manuelnim i automatskim menjačima). Benzinci su 1,4 litarski TurboJet sa 120 i 150KS, a dizelaš je 1,6 litarski MultiJet sa 120KS. Kasnije će paletu dopuniti i 2,0 litarski MultiJet sa 165KS, zatim 1,9 litarski Twinturbo MultiJet od 190KS i novi 1,8 Di TurboJet benzinac sa 200 konja. Delta će u Fiatovoj grupaciji imati sličan položaj kao recimo Audi A3 u odnosu na Volkswagen Golf u VW grupaciji, što znači pozicioniranje u premium segmentu. U vezi s tim, oprema nove Delte obuhvataće i veliki panoramski krov, Bose hi-fi sistem sa MP3 i CD plejerom, kožu i alkantaru u interijeru, Fiatov Blue & Me sistem, satelitsku navigaciju, napredni ESC sistem (Electronic Stability Control), TTC (Torque Transfer control) sistem kontrole trakcije, DST (Drive Steering Control) i SDC vešanje sa elektronskom kontrolom amortizera. Inače, prva Delta je predstavljena 1979. godine na salonu u Frankfurtu (dizajn potpisuje Gioregetto Giugaro), a druga generacija je ugledala svetlost dana 1993. godine na salonu automobila u Ženevi. Prva generacija Delte je ipak ostala upamćena pre svega po uspesima u svetskom reli šampionatu, gde je Lancia bila svetski šampion šest puta zaredom (u periodu od 1987. do 1992. godine), ostvarivši ukupno 46 pobeda. Bez obzira na ovu slavnu prošlost, iz Fiata za sada nema informacija da li će se nova Delta možda vratiti u WRC šampionat.

Kao što je bilo i najavljeno, Volvo je danas konačno i zvanično objavio fotografije i detalje o svom novom kompaktnom crossover modelu XC60, koji će oficijelnu svetsku premijeru imati već početkom marta na salonu automobila u Ženevi. Budući da su slike ovog modela procurele na internet još pre nekoliko dana, iznenađenje u pogledu njegovog izgleda je izostalo, ali su sada konačno dostupni i zvanični podaci o paleti pogonskih agregata. Dakle, novi XC60 će (bar u početku) pokretati jedan benzinac i dva dizelaša: benzinac je 3,0 litarski T6 agregat sa 210kW/285KS i 400Nm obrtnog momenta, dok će ljubiteljima dizel motora na raspolaganju biti 2,4 litarski D5 u verzijama sa 120kW/163KS i 340Nm, kao i sa 136kW/185KS i 400Nm. Svi modeli imaju AWD pogon na sva četiri točka kao standard, s tim što se već najavljuje da će najslabiji 2,4 litarski dizelaš sa 163KS od sledeće godine dobiti i FWD varijantu sa samo prednjim pogonom (ovaj motor inače emituje 170 grama CO2 po km). Novi XC60 u stvari predstavlja serijsku verziju istoimenog koncept automobila predstavljenog na salonu u Detroitu pre nešto više od godinu dana (od koga se najvećim delom i ne razlikuje previše), a takođe je i odgovor švedske marke na konkurentske modele, kao što su Land Rover Freelander, Volkswagen Tiguan, BMW X3, Mercedes GLK i budućim Audiju Q5 i Saabu 9-4X. U svakom slučaju, XC60 donosi pravo osveženje u gamu ovog proizvođača, što uostalom potvrđuju i u samoj fabrici, kada napominju da je XC60 nabijen sa više emocija i energije nego ijedan Volvo pre njega (to se vidi i po samom izgledu, tačnije moćnim bokovima, visokim klirensom i velikim točkovina). XC60 je opremljen i novim bezbednosnim sistemom, nazvanim City Safety, odnosno sistemom, koji pomaže vozaču da izbegne ili smanji štetu u sudarima pri malim brzinama, čestim u gradskim uslovima vožnje. Naime, ukoliko preti opasnost da XC60 udari u automobil ispred, a njegov vozač ne reaguje, City Safety sistem će sam početi da koči. Prodaja novog XC60 će u Evropi startovati u drugoj polovini ove godine (proizvodnja će se inače odvijati u fabrici Gent u Belgiji), dok će Amerikanci biti u prilici da ga kupe početkom 2009. godine. Volvo palnira da godišnje plasira 50.000 primeraka ovog modela, a očekuje se da će od 2010. godine pet najvećih tržišta za XC60 biti SAD, Nemačka, Velika Britanija, Rusija i Kina. Što se cena tiče, one još nisu zvanično objavljene, ali bi prema ranijim najavama trebalo da se kreću od 33.000 evra, pa naviše.
VIDEO : Volvo XC60

Sem Peugeota i njegovog karavana 308 SW, i Audi će predstojeći salon
automobila u Ženevi iskoristiti za svetsku prezentaciju novog Audija A4
u
Avant, odnosno karavan verziji (A4 u limuzinskoj varijanti je inače
predstavljen još u septembru prošle godine na salonu u Frankfurtu). Kao
i A4
sedan, i A4 Avant od napred poprilično liči na Audijev kupe A5, dok sa
strane i
pozadi deluje kao umanjeni A6 Avant. Drugim rečima, Audi ponovo ne
rizikuje, pa
i novi A4 Avant zadržava već poznati korporativni look nemačke marke.
Ipak, u
odnosu na svog prethodnika, novi A4 Avant deluje sportskije, čemu
doprinose i
kratki prednji prepusti karoserije, dugačka hauba motora i veće
međuosovinsko
rastojanje. Takođe, prednja osovina je pomerena unapred, što je
omogućilo
inžinjerima da motor pomere više unazad u odnosu na prednju osovinu.
Rezultat
svega ovoga je bolja distribucija težine automobila i poboljšanje
njegovih
voznih osobina. Dužina novog Avanta inače iznosi 4,70 metara (skoro 12
cm više
od starog modela), a karoserija je znatno kruća nego ranije, ali je i
za 10%
lakša nego kod starog modela. Zapremina prtljažnika od samo 490 litara
(A4
limuzina ima 480 litara) u osnovnoj konfiguraciji govori da je A4 Avant
pre
svega lifestyle automobil, a ne karavan u klasičnom smislu, mada se
situacija
popravlja obaranjem zadnjih sedišta, kada volumen raste na svih 1430
litara. U
unutrašnjosti, zahvaljujući dužem međuosovinskom rastojanju, putnici
imaju više
mesta u odnosu na prethodnu generaciju ovog automobila (to posebno važi
za glavu
i ramena putnika pozadi), a već na prvi pogled je jasno da su u kabini
upotrebljeni materijali viskog kvaliteta i da su nivo završne obrade,
komfor i
ergonomija na nivou, koji se od Audija i očekuje. Naravno, fabrika
navodi da je
novi A4 u svakom pogledu bolji od istoimenog prethodnika, pa su tako
poboljšane
i vozne osobine, bolja je zvučna izolacija, standardna oprema je
bogatija,
bezbednost putnika je na višem nivou (šest vazdušnih jastuka, ABS, EBD,
EBA i
ESP sistemi su standard), a tu je i novi Audi Lane Assist, odnosno
sistem, koji
upozorava vozača da je prešao liniju na putu bez uključenih žmigavaca.
Preko
novog Audi Drive Select sistema, vozač ima mogućnost da podesi odziv
motora,
menjača, upravljanja i ogibljenja po svom nahođenju. Osim toga,
upravljački
sistem se prilagođava brzini kretanja, a kompletan sistem amortizacije
je
podesiv. Visoki kvalitet, prostranija i komfornija kabina, kao i bolja
ergonomija su već pomenuti. Što se motora tiče, novi A4 Avant će u
početku u
svojoj paleti imati dva benzinca i dva dizelaša. Najslabiji benzinac je
zapremine 1,8 litra i raspolaže sa 118kW/160KS i 250Nm (od 0 do 100
km/h ubrzava
za 8,9 sekundi), a najjači je 3,2 litarski V6 sa 195kW/265KS i 330Nm
(do stotke
ubrzava za 6,4 sekunde, postiže 250 km/h, a ima Quattro integralni
pogon). Od
dizelaša su za sada na raspolaganju četvorocilindrični 2,0 TDI od
105kW/143KS i
320Nm (do 100 km/h stiže za 9,7 sekundi, može do 208 km/h), kao i
šestocilindrični 3,0 TDI sa 176kW/240KS i 500Nm, koji do stotke ubrzava
za 6,3
sekundi. Kasnije će paletu dopuniti i 2,0 litarski TDI sa 125kW/170KS
(od
0 do 100 km/h stiže za 8,6 sekundi, a najveća brzina mu iznosi 222
km/h), kao i bazni model sa 1,8 litarskim benzincem sa 88kW/120KS. Ovaj
poslednji će se pojaviti na jesen ove godine, a koštaće 27.550 evra.
VIDEO : Audi A4 Avant

Sem novog modela 8C Spider (o tome više OVDE), italijanska Alfa će na salonu automobila u Ženevi početkom marta promovisati i doterane modele 159, Brera i Spider, kao i Alfu GT Blackline III. Estetske promene kod Alfe 159 su veoma diskretne (novi alu točkovi od 16 i 17 inča, tri nove boje za karoseriju, a u kabini nova sedišta, novi multifunkcionalni displej, nove kontrole za dvozonski klima uređaj), tako da se najveće izmene u stvari kriju ispod lima. Tačnije, u ponudi je Alfin Q2 diferencijal sa zatvaračem (poboljašava uživanje u vožnji i kontrolu automobila), a model sa 3,2 litarskim V6 motorom od 260KS, od sada ima i verziju sa pogonom na prednjim točkovima (do sada je ovaj model bio samo u kombinaciji sa AWD pogonom na sva četiri točka). Paleta motora uključuje i 1,8, 1,9 i 2,2 litarske benzince sa 140, 160 i 185KS, dva 1,9 litarska turbo-dizel agregata (u verzijama sa 120 i 150KS), kao i 2,4 litarski JTDM dizelaš od 154kW/210KS i 400Nm, dostupnog već pri 1500 o/min. (sa ovim agregatom Alfa 159 u limuzinskoj verziji ubrzava od 0 do 100 km/h za 8,4 sekunde i ima maksimalnu brzinu od 225 km/h, dok 159 karavanski Sportwagon do stotke stiže za 8,6 sekundi i postiže 223 km/h). Zavisno od verzije, doterani 159 se oprema šestostepenom manuelnom, Q-Tronic ili Selespeed sekvencijalnom transmisijom. Možda najzanimljiviji je Q-Tronic menjač, koji vozaču nudi izbor između ručnog i automatskog menjanja brzina, kao i "Sport" i "Winter" (zimski) režim rada. Ovaj menjač se nudi u modelima 159, Brera i Spider, u kombinaciji sa benzinskim 3,2 litarskim V6 JTS benzincem, kao i 1,9 litarskim i 2,4 litarskim JTDM dizel motorima. Alfa 159 je za novu prodajnu sezonu olakšana za oko 45 kg u odnosu na dosadašanje verzije, što je postignuto, između ostalog, ugradnjom lakših aluminijumskoh točkova i delova vešanja od aluminijuma. Od sigurnosnih elektronskih pomagala, 159-tka ima ABS, EBD, ASR, VDC i HBA sisteme, dok je TMPS za nadgledanje pritiska u pneumaticima opcija. Što se Brere i Spidera tiče, promene na ovim modelima se, pre svega, odnose na značajne izmene u interijeru radi poboljšanja komfora (nova prednja sedišta sa el. podešavanjem, kvalitetniji materijali i nove boje, centralna konzola sa integrisanim satelitskim navigacionim sistemom i novim kontrolama za dvozonsku klimu), a dodate su i tri nove boje za karoseriju, novi 18-inčni aluminjumski točkovi i "Electronic Q2" sistem u svim verzijama Brere i Spidera za 2008. godinu (kao i kod modela 159, i Brera i Spider su nešto lakši nego ranije zahvaljujući lakšim aluminijumskim točkovima i delovima vešanja od aluminijuma). Gamu pogonskih agregata čine 2,2 i 3,2 litarski JTS benzinci sa 185 i 260KS, kao i 2,4 JTDM 20v turbo-dizel motor u verzijama sa 200 i 210KS.
Alfa Romeo GT Blackline III 1,9 JTDM
Na salon u Ženevu Alfa će dovesti i specijalni model Alfa GT Blackline III sa 1,9 litarskim JTDM dizel motorom i opremljenim Alfinim Q2 diferencijal sa zatvaračem. Ovaj JTDM agregat razvija 125kW/170KS pri 3750 o/min. i 330Nm obrtnog momenta pri 2000 o/min. (u paru sa 6-stepenom transmisijom), a sa njim Alfa GT Blackline III od 0 do 100 km/h ubrzava za 8,2 sekunde, postiže maksimalnih 216 km/h, troši 6,2 litra goriva na 100 km (fabrički podatak) i emituje 164 grama CO2 po km. Što se izgleda tiče, ova Alfa GT (između ostalog) raspolaže sa aluminijumskim točkovima od 18 inča, hromiranim duplim završetkom izduvnog sistema, crnim kožnim sedištima (sa utisnutim Alfa Romeo logom na naslonima za sedišta), kožnim volanom i alu pedalama.