home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Na salonu automobila u Parizu 1978. godine, BMW-ovo M odeljenje je predstavilo javnosti svoju prvu kreaciju, istovremeno i prvi BMW-ov superautomobil sa centralno smeštenim motorom – legendarni model M1. Ovaj automobil, koji je dizajnirao Giorgetto Giugiaro (i razvijen uz pomoć italijanskog Lamborghinija) između 1978. i 1981. godine izrađen je u maloj seriji od samo 451 primeraka (po nekim podacima 455), a njegovu drumsku verziju je pokretao redni šestocilndraš od 3,5 litra zapremine sa 204kW/277KS pri 6500 o/min. i 330Nm obrtnog momenta pri 5000 o/min. (što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 260 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h u trajanju od 5,6 sekunde). BMW inače tokom ove godine planira nekoliko događaja kojima će obeležiti 30-godišnjicu ovog modela, uključujući i nastup na ovogodišnjoj izložbi Concorso d´Eleganza na jezeru Como, gde će prikazati serijske i trkačke verzije ovog, već odavno legendarnog automobila.





Posle meseci i meseci pregovaranja, špekulacija i glasina u raznim medijima, Ford je danas konačno i zvanično potvrdio da će prodati britanske marke Jaguar i Land Rover najvećoj indijskoj auto kompaniji Tata Motorsu (koja je inače poslednjih meseci u žiži automobilske javnosti zbog svog modela Nano, najjeftinijeg automobila na svetu sa cenom od oko 1700 evra). Očekuje se da će prodaja biti završena do kraja narednog kvartala, mada ipak treba napomenuti da cela transakcija tek treba da bude odobrena od strane raznih regulatornih tela EU. Ono što je proteklih meseci možda i najviše intrigiralo javnost jeste cena koju će Indijci platili Fordu za ove dve marke. Kako je danas saopšteno, radi se o cifri od 2,3 milijarde američkih dolara (1,2 milijarde funti), s tim što će Ford od te sume uplatiti do 600 miliona dolara u penzioni fond Jaguara i Land Rovera. Ugovor o prodaji takođe predviđa da će Ford nastaviti da snadbeva Jaguar i Land Rover svojim pogonskim agregatima i ostalim komponentama, kao i obavezu američke kompanije da nastavi sa tehničkom podrškom, uključujući i istraživanje i razvoj.



Iz Amerike stižu vesti o izuzetnom zanimanju tamošnjih kupaca za Smart ForTwo, čija prodaja u SAD-u je inače počela tek pre nekoliko meseci. Kako kaže Roger Penske (prvi čovek kompanije Penske Automotive Group koja je zadužena za prodaju ovog malog automobila u SAD-u), prodaja je tolika da on ne očekuje da će isporuke moći da prate potražnju američkih kupaca. Naime, za Amerikance je ove godine predviđeno 25.000 Smartova, ali Penske tvrdi da bi lako mogao da proda čak 40.000 primeraka, dakle 15.000 više nego što će ih dobiti u 2008. godini. Penske takođe napominje da se američki kupci odlučuju da svoj primerak Smarta opreme dodatnom opremom u prosečnoj vrednosti od oko 1600 dolara (15% cene automobila) i da niko ne kupuje Smart zbog toga što je jeftin, već zbog njegove praktičnosti u gradu i ekonomičnosti.  



Izvor : www.tanjug.co.yu

Prodaja srpske fabrike automobila "Zastava" nailazi na različito interesovanje u svetu automobilske industrije, pri čemu, recimo, "Folksvagen" (Volkswagen) razmišlja o montaži svojih vozila u Srbiji, radi čega je jedna delegacija tog nemačkog koncerna uoči Uskrsa posetila montažne objekte fabrike u Kragujevcu, koju srpska država namerava da privatizuje, objavio je ekonomski dnevnik "Handelsblat" (Handelsblatt). Na pitanje tog nemačkog lista jedan predstavnik "Folksvagena" je odgovorio da (u vezi 'Zastave' jos ništa nije odlučeno, citirajući njegove reči: "Još ćemo sve proveriti".
Iz krugova bliskih "Folksvagenu" može se čuti da su proizvodni pogoni zastareli, tako da bi "to bilo poput nove investicije", rekao je jedan direktor te najveće nemačke automobilske kuće povodom mogućeg preuzimanja "Zastave".
Cena bi mogla da iznosi nekoliko stotina miliona evra, navodi "Handelsblat" ističući da je prošle godine taj nemački koncern prodao u Srbiji 8.037 automobila marke "Folksvagen", "Škoda", "Seat" i "Audi", pri čemu je u Srbiji prodato ukupno 52.000 automobila.
"Srpsko tržište sa 7,5 miliona stanovnika i godišnjom prodajom oko 50.000 automobila ne može zaista da podstakne visoke investicije", rekao je za "Handelsblat" stručnjak za automobile Ferdinand Dudenhofer.
Jedinu vrednost on vidi u pristupu ruskom tržištu. "Ako Srbi mogu da budu prisutni bez carina na ruskom tržištu, onda imaju konkurentsku prednost koju nijedna od 27 članica EU ne može da ostvari", istakao je Dudenhofer.
U poređenju s tim Rumunija, koja je omiljena zemlja za proizvodnju, ostaje neinteresantna, navodi dnevnik ukazujući da bi Srbija u tom slučaju svoj sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom morala da proširi i na automobile.
"Devedeset odsto robe podleže slobodnoj trgovini, ali ne i automobili", kaže jedan predstavnik nemačke ambasade u Beogradu za taj list.
S obzirom na zasićena tržišta na Zapadu automobilski koncerni beleže rast na istoku kontinenta, pre svega u Rusiji.
"Folksvagen" je prošlog decembra otvorio fabriku u blizini Moskve, "Reno" je potpisao u martu sporazum o saradnji sa ruskim proizvođacem automobila "Avtovazom", dok je "Dženeral motors" prošle sedmice potpisao ugovor u Uzbekistanu.
Nasuprot interesovanju "Folksvagena", piše ovaj dnevnik, američki automobilski koncern "Dženeral motors", navodno, kategorički odbacuje mogućnost kupovine "Zastave".
"Nemamo nameru da kupimo fabriku", kaže jedan evropski predstavnik "Dženeral motorsa", a citira "Handelsblat" navodeći da od septembra "Zastava" proizvodi po licenci "opel astru" za srpsko tržište, a da bi do 2012. godine u Kragujevcu trebalo da se montira 10.000 automobila godišnje.
List predočava svojim čitaocima da je vlasnik "Zastave" srpska država koja želi da proda 98,8 odsto svog vlasništva, a ponude moraju da se predaju do 15. aprila, pri čemu u obzir dolaze samo proizvođači automobila, ili finansijski snažni investitori.
Interesovanje su, prema navodima nemačkog dnevnika, pokazali "Dženeral motors", "Fijat", Ford", indijski proizvođač automobila "Tata" i njegov kineski konkurent FAW.
"Zastava" je poznata po modelu "jugo", navodi se u tekstu i ukazuje da je na vrhuncu uspeha krajem osamdesetih godina sa trake godišnje silazilo 200.000 vozila.
Podsećajući da još od pedesetih godina prošlog veka "Zastava" sarađuje sa italijanskim proizvođačem "Fijatom" (Fiat), list navodi da se u Srbiji sada proizvodi "fijat punto" koji se kao "zastava 10" izvozi u Rusiju, pri čemu je sa stanovišta države "Fijat" idealan kupac.
"Handelsblat" navodi da su sukobi u bivšoj Jugoslaviji tokom devdesetih godina teško pogodili fabriku u Kragujevcu u kojoj je prošle godine 4.000 radnika proizvelo samo 25.000 automobila.



 

Francuski Peugeot je juče saopštio da je za manje od dve godine (tačnije od aprila 2006. godine) kupce već našlo milion primeraka njihovog uspešnog modela 207, koji se inače prodaje u preko 100 zemalja sveta. Samo u protekloj 2007. godini prodato je 521.000 komada ovog automobila (20.000 više nego što je planirano), a najviše 207-ica je naravno prodato na Starom kontinentu.



U francuskoj PSA grupaciji (Peugeot i Citroen) razmatraju mogućnost razvoja novog SUV modela, i to opet na bazi jednog Mitsubishija. Naime, posle Peugeota 4007 i Citroena C-Crosser (koji su francuska braća Mitsubishijevog Outlandera), Mitsubishi sada planira serijsku verziju svog kompaktnog SUV automobila Concept-cX (predstavljenog prošle godine na salonu u Frankfurtu), koji će, prema neimenovanim izvorima, verovatno dobiti i varijante sa oznakama Peugeota i Citroena (naravno, ovi potonji će se vizuelno delimično razlikovati u odnosu na japanski original). Inače, Concept-cX koristi novi, visoko efikasni 1,8 litarski turbo-dizel motor (sa 136KS i 280Nm obrtnog momenta), koji zadovoljava Euro5 norme. Takođe, Concept-cX ima ugrađenu i novu Mitsubishijevu SST transmisiju (Sport Shift Transmission), drugim rečima menjač sa duplim kvačilom, kakav smo već videli kod modela VW grupacije. Naravno, pogon je na sva četiri točka, a radi se o elektronski kontrolisanom 4WD sistemu, koji snagu prenosi na 19-inčne točkove (gume 225/45R19) i koji je zaslužan za odličnu upravljivost i izuzetnu stabilnost po svim vrstama podloge. Concept-cX je dugačak 4100 mm, širok 1755 mm, visok 1555 mm, pa svojim kompaktnim dimenzijama omogućava lako manevrisanje kroz gradske gužve, čemu doprinosi i odlična preglednost za vozača, uslovljena visokom pozicijom sedenja. Serijski Concept-cX će se proizvoditi od početka sledeće godine u Mitsubishijevoj fabrici Okazaki u Japanu, gde se već proizvodi Outlander.

 



Izvor : www.blic.co.yu

Pred raspisivanje tendera za privatizaciju „Zastava automobila“, spisak od deset kompanija koje su pokazale interesovanje za njenu kupovinu sveden je na tri imena. Kako je za „Blic nedelje“ izjavio predsednik Samostalnog sindikata Zoran Mihajlović, glavni kandidati su američki „Dženeral motors“, austrijski „Magna Štajer“ i kineska kompanija FAW. Svi su spremni da u razvoj i modernizaciju pogona u Kragujevcu ulože najmanje 300 miliona evra i da zadrže svih preostalih 3.900 radnika.
- Pre dva dana dolazili su iz austrijskog „Magna Štajera“. Ono što mi znamo je da ta firma ima jak konstrukcijski biro i da se bavi sklapanjem modela automobila najpoznatijih kompanija. Godišnje sa montažnih traka ove firme siđe 500.000 vozila marke „folksvagen“, „audi“ i drugih. Oni nemaju dovoljno kapaciteta da ispune sve zahteve partnera, i zato su željni da deo proizvodnje premeste u Kragujevac - kaže Mihajlović.
Kineska kompanija FAW, koja takođe merka „Zastavu“, prošle je godine proizvela 1,5 miliona vozila. Ima 130.000 radnika, a interes za srpsku fabriku nagoveštava najava pomoćnika direktora Ksu Jaguanga da se traži pogon za montažu novog modela „hepi“. Prototip tog gradskog automobila, sa kojim Kinezi žele da se probiju na tržište Evrope, već je na ispitivanjima u Italiji, a trebalo bi u prodaji da košta manje od 4.000 evra.
Prema rečima ministra ekonomije Mlađana Dinkića na zahtev investitora podnošenje ponuda za „Zastavu“ odloženo je za septembar. Postoji mogućnost da bude uloženo 300 miliona evra, a zainteresovane su četvrta i peta najveća automobilska kompanija na svetu, precizirao je ministar Dinkić.



Iako su to mnogi priželjkivali, prema poslednjim vestima Audi ipak ne namerava da pokrene serijsku proizvodnju svog atraktivnog koncept automobila R8 V12 TDI, koji je nedavno prikazan javnosti na salonima automobila u Detroitu i Ženevi. To ipak ne znači da Audi R8 neće dobiti i svoju dizel verziju, jer je u planu ugradnja 4,2 litarskog V8 TDI dizelaša, koji u SUV modelu Q7 razvija 240kW/326KS i 760Nm obrtnog momenta. Za podsećanje, Audi R8 V12 TDI ima 6,0 litarski V12 TDI dizel agregat koji raspolaže sa 368kW/500KS i 1000Nm obrtnog momenta (pri samo 1750 o/min.), što je dovoljno da ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 4,2 sekunde, a maksimalna brzina je preko 300 km/h (motor je inače uparen sa menuelnim šestostepenim menjačem i već zadovoljava buduće Euro 6 norme, koji stupaju na snagu 2014. godine). R8 V12 TDI ima naravno quattro pogon na sva četiri točka, a snaga se raspodeljuje u odnosu 40:60, u korist zadnje osovine.



Na salonu u New Yorku je juče objavljeno ko je dobitnik priznanja Svetski automobil godine (World Car of the Year – WCOTY). Kao što se vidi iz naslova, za 2008. godinu to je nova Mazda2, na nekim tržištima poznata i kao Mazda Demio (Svetski automobil godine inače bira stručni žiri sastavljen od 47 novinara iz 24 zemlje). Mazda2 je ovu prestižnu titulu osvojila u konkurenciji sa još 38 automobila, ispred Forda Mondea na drugom i Mercedesa C klase na trećem mestu. Da podsetimo da je pobednik prošle godine bio Lexus LS460, 2006. godine to je bio BMW serije 3, a 2005. titulu je osvojio Audi A6. Nagrade ovog žirija su ove godine dobili još Audi R8, i to za najbolji dizajn godine (World Car Design of the Year) i najbolji sportski automobil godine (World Performance Car of the Year), dok je nagradu za ekologiju World Green Car of the Year osvojio BMW 118d sa Efficient Dynamics tehnologijom.   



Izvor : www.danas.co.yu

Delegacija Folksvagena, najvećeg proizvođača putničkih vozila u Evropi posetila je juče Zastavu gde je sa poslovodstvom kragujevačke fabrike i nadležnima u Ministarstvu ekonomije iza zatvorenih vrata razgovarala o predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila. Posle upoznavanja sa uslovima tendera predstavnicima Folksvagena, saznaje Danas, predstavljeni su proizvodni potencijali pogona (karoserija, lakirnica i montaža), ali i mehanička obrada i preseraj.
Ovom posetom razrešena je misterija ko se krije iza "jedne velike evropske kompanije koja je zainteresovana za kupovinu Zastavine fabrike automobila". Misterija je bila utoliko veća ako se zna da je Zastava u međuvremenu ponovo uspostavila saradnju sa Fijatom, ali i sa Dženeral motorsom (preko Opela) kao i da će tokom godine u Zastavi početi da se proizvodi Opelov model "astra klasik". Bilo je kontakata i sa Tojotom i još nekim japanskim firmama, kao i sa Fordom, ali je ta američka kompanija nedavno kupila jednu firmu u Rumuniji i time odustala od dolaska u Kragujevac. Na Mercedes, Audi i slične kompanije niko nije ni pomišljao pošto je reč o firmama koje uglavnom proizvode vozila više klase.
S druge strane, ni Folksvagena se niko nije setio verovatno zbog izjave ministra Dinkića da je već o "velikoj svetskoj kompaniji koja nikada nije bila zainteresovana za Zastavu". To, međutim, nije tačno s obzirom na to da je Folksvagen, krajem 80-ih prošloga veka, privučen Zastavinim "poslom stoleća" (izvoz "juga" u Ameriku) bio zainteresovan za Zastavu. Folksvagen je tih godina bio spreman da od Zastave načini ono što je nešto docnije učinio sa češkom Škodom. U toj nameri, međutim, nije uspeo, pošto je tadašnje poslovodstvo Zastave pregovaralo sa Fijatom i o formiranju zajedničke kompanije u Kragujevcu. Folksvagen je zato odlučio da ode u Češku gde je od Škode uspeo da napravi respektabilnog proizvođača automobila. Zastava i Fijat nikada nisu formirali zajedničku kompaniju jer je taj poslovni poduhvat na samom startu osujećen međunarodnim sankcijama SR Jugoslaviji. Ovoga puta odluka o eventualnom partnerstvu između Folksvagena i Zastave, neće zavisiti od stava poslovodstva Zastave, već isključivo od procene menadžmenta Folksvagena da li se isplati prihvatiti tenderske uslove prodaje Fabrike automobila.

Z. Radovanović



Izvor : www.tanjug.co.yu

Prodaja novih automobila u SAD i Japanu, najvećim tržištima vozila na svetu, ove godine će zabeležiti značajniji pad zbog visoke cene goriva, smanjenja potrošačkog poverenja i problema sa kojima se suočavaju sami proizvođači, procenjuju stručnjaci.
U SAD će prodaja automobila i lakih kamiona drastično pasti u 2008. godini, procenilo je odeljenje agencije "J.D.Pauer" koje prati kretanja u atomobilskoj indutsriji.
Procenjuje se da će prodaja lakih vozila u SAD pasti na 14,95 miliona u ovoj godini, u poređenju s ranijim predviđanjima od 15,7 miliona jedinica. Najnovija procena nudi mnogo lošiju prognozu od one koju je objavila većina proizvođača vozila za 2008. godinu.
"J.D. Pauer" sugeriše da bi američke kompanije mogle da smanje proizvodnju i troškove mnogo oštrije nego što su to ranije planirale.
Izvšni direktor filijale "J.D. Pauer" za predviđanja u automobilskoj industriji Džef Ssuster smatra da glavne uzroke manje prodaje u SAD treba tražiti u padu potrošačkog poverenja i potrošnje, kao i u poremećajima na finansijskom i ekonomskom tržištu.
Udruženje japanskih proizvođača automobila (JAMA) danas je saopštilo da će prodaja novih vozila u Japanu u fiskalnoj 2008. godini pasti 0,6 odsto u odnosu na prethodnu godinu, na 5,3 miliona vozila, zbog visoke cene goriva i usporene stope privrednog rasta. To bi bio najniži nivo u poslednjih 26 godina.
Prodaja mini vozila, s motorom od 660 kubika ili manje, smanjiće se u ovoj godini 0,6 odsto, na oko 1,9 miliona jedinica, a isporuke većih vozila pašće 0,5 odsto, na 3,4 miliona komada, prema toj proceni.
Prodaja kamiona porašće u tom periodu 5,3 odsto, na 866.000 jedinica, a isporuke autobusa pašće 1,9 odsto, na 1.100 komada, procenjuje JAMA.



Na nedavno završenom salonu automobila u Ženevi, japanski Nissan je evropskoj publici predstavio novu verziju svog SUV modela Murano, ali je i dalje u njegovoj ponudi samo benzinski motor (3,5 litarski V6). Upravo je nedostatak dizel agregata jedan od glavnih razloga izostanka nekog većeg prodajnog uspeha ovog modela na Starom kontinentu, pa ne čudi najava da se za dve godine sprema ugradnja Renaultovog dizel motora u Murano. Radi se inače o 3,0 litarskom V6 dCi dizelašu, koga su Francuzi premijerno predstavili u septembru prošle godine na salonu u Frankfurtu pod poklopcem konceptne Renault Lagune Coupe (zavisno od verzije, pomenuti motor razvija od 170 do 195kW ili 230 do 265KS i 450Nm do 550Nm obrtnog momenta).   



 

Nissan je saopštio da je i u Kini lansirao svoj kompaktni crossover model Qashqai, mada je ovaj automobil u najmnogoljudnijoj zemlji poneo novo ime – Xiaoke (na kineskom "nomad"). Xiaoke će proizvoditi Dongfeng Motor, Nissanov kineski partner koji već proizvodi Nissanove modele Livina Geniss, Livina, Sylphy i Tiida. Za pogon kineskog Qashqaija je izabran 2,0 litarski agregat sa 137KS, a nudiće se u paru sa kontinualnom CVT ili šestostepenom manuelnom transmisijom (u ponudi će biti verzije sa 2WD i 4WD varijanta sa integralnim pogonom). Nissan planira da Kinezima proda više od 3000 primeraka modela Xiaoke mesečno, i to po cenama koje se kreću u rasponu od 23.600 do 30.100 američkih dolara.



Izvor : www.tanjug.co.yu

Automobil godine je "pežo 308", koji je istovremeno i najbolje ekološko vozilo 2008. godine u Srbiji, odluka je novinara 37 redakcija.
Po toj odluci je glavni i odgovorni urednik dnevnog ekonomskog lista "Pregled" uručio danas na Beogradskom sajmu predstavnicima kompanije "Verano motors" priznanje za "pežo 308".
U tradicionalnom izboru u kojem je, u organizaciji "Privrednog pregleda" učestvovalo 39 novinara, priznanje su dobili i "Tojota" za najbolje terensko SUV vozilo godine - lend kruzer V8 i "Delta auto" za najbolje redizajnirano vozilo "fiat 500."
"Pežo 308" poseduje osobine koje vozačima pružaju veću sigurnost u vožnji, a direktor marketinga "Verana" je ukazao da je vozilo ušlo u Ginisovu knjigu rekorda zbog minimalne potrošnje goriva od 3,61 litar na 100 kilometara, što je potvrđeno na testu u Australiji.
Konstruktori su posvetili veliku pažnju zaštiti životne sredine, pošto smanjenje efekta staklene bašte usled emisije gasova predstavlja jedan od prioriteta za francusku kompaniju.
Model se proizvodi u nekoliko varijanti, sa troja i petoro vrata, pet nivoa završne obrade i 12 boja, a biće ponuđen u šest varijanti takozvanog "learn burn" motora, uključujući tri benzinska motora, koji su nastali u okviru parterstva sa BMW-om i tri HDI motora.
U januaru ove godine na tržištu se našao "1.6 HDI" motor sa 110 konjskih snaga sa filterom za čestice iz vazduha, pa je "308" prva limuzina koja emituje manje od 120 grama ugljen-dioksida po kilometru.
Najbolje SUV vozilo "Tojotin" lend kruzer V8, opremljen je sistemom za zaključavanje, koji omogućuje da se kola sama otključaju kad im se vlasnik približi, a za pokretanje motora dovoljno je pritisnuti jedno dugme, a sve to je omogućeno uz pomoć odgovarajuće kartice.
Kada je u pitanju najbolje redizajnirano vozilo "fiat 500" prvi put je vozilo, dugo jedva nešto više od 3,5 metra, dobilo pet zvezdica za nivo bezbednosti. Taj mali automobil ima sedam važdušnih jastuka kao standardnu opremu, a to je i jedini superkompaktni auto sa jastukom za kolena za vozače.



Posle rešenih problema sa menjačem i vazdušnim jastukom, juče je konačno i zvanično počela serijska proizvodnja Tesle Roadster, sportskog automobila na elektro pogon, predstavljenog inače još pre dve godine. Plan je da u početku fabriku napusti do pet automobila nedeljno, a početkom naredne godine proizvodnja će porasti na više od 100 komada mesečno. Treba reći da je celokupna ovogodišnja proizvodnja već prodata (radi se seriji od 600 komada), ali svi zainteresovani kupci već sada mogu izvršiti rezervaciju za automobile koji će biti proizvedeni 2009. godine. Inače, u ovoj kompaniji se nadaju da će 2010. godine dopuniti svoju paletu i drugim automobilom na elekto pogon, tačnije sportskom limuzinom za pet putnika.