
Novi kineski vlasnik britanskog brenda MG je posle zaista mnogobrojnih najava konačno ponovo pokrenuo serijsku proizvodnju roadstera MG TF i to u britanskoj Longbridge fabrici, koja je bila zatvorena pre tri i po godine.
Najnovija verzija ovog dvoseda je nazvana MG TF LE500, za čiji pogon se brine 1,8 litarski četvorocilindraš sa 100kW/136KS. Isporuke prvim kupcima treba da startuju već sledećeg meseca i to po početnoj ceni od 16.399 funti (20.810 evra). MG TF LE500 će u Velikoj Britaniji prodavati 50 dilera, a čelnici kompanije planiraju i dolazak MG-a na tržište SAD-a i to već za godinu ili dve. Ipak, MG TF neće dugo biti jedini model u ponudi ove fabrike, jer inženjeri već rade na tri nova MG modela, uključujući i sledeću generaciju TF-a koja treba da se pojavi već 2010. godine (nudiće se i u kabrio i u kupe verziji).

Očigledno su kompaktni SUV modeli ono što tržište trenutno traži, a to potvrđuje i vest iz Mercedesa, koja kaže da je za samo mesec dana od početka prodaje u zapadnoj Evropi, novi Mercedes GLK već naručilo 10.000 kupaca (od toga 1000 primeraka otpada na limitiranu seriju, nazvanu "Edition 1", koja se odlikuje specijalno dizajniranim eksterijerom i enterijom sa sportskim paketom, kao i AMG multifunkcionalnim kožnim upravljačem). Isporuka kupcima u Zapadnoj Evropi će startovati u oktobru ove, dok će Amerikanci morati da se strpe do početka naredne godine.
GLK je inače promovisan u aprilu na salonu u Pekingu, a predstavlja konkurenta BMW-u X3, Land Roveru Freelander, Volvou XC60 i novom manjem Audiju Q5 (koji je takođe imao svetsku premijeru na salonu u Pekingu). GLK u osnovi prilično liči na umanjenu, kompaktniju varijantu većeg Mercedesa GL, a i slovo K u samom imenu GLK znači Kompaktheit (na nemačkom "kompaktnost"). GLK je dugačak 4,53 metra (250 mm manje od Mercedesa ML, ali i 35 mm manje od konkurentskog BMW-a X3), širok 1,84 m, visok 1,69 m, ima mesta za 5 putnika, a postavljen je na točkove od 17 inča (u Sport paketu se dobijaju felne od 19 inča sa tvrđe podešenim i za 20 mm spuštenim ogibljenjem). Paletu pogonskih agregata čine dva benzinca i dva dizelaša : u modelu GLK 280 4Matic je 3,0 litarski V6 benzinac sa 170kW/231KS i 300Nm (po fabričkim podacima postiže 210 km/h, do 100 km/h mu treba 7,6 sekundi, troši 10,2 litra goriva), verziju GLK 350 4Matic pokreće 3,5 litarski V6 benzinac od 200kW/272KS (do 100 km/h stiže za 6,7 sekundi, može do 230 km/h, potrošnja 10,4 litra na 100 km), dok su ljubiteljima dizel motora na raspolaganju modeli GLK 220 CDI 4Matic (četvorocilindraš sa 2,2 litra zapremine, snage 125kW/170KS i 400Nm, ubrzanje 8,8 sekundi, najveća brzina 205 km/h, potrošnja 6,9 litara) i model GLK 320 CDI 4Matic sa 165kW/224KS i 540Nm (do 100 km/h stiže za 7,5 sekundi, najveća brzina iznosi 220 km/h, potrošnja 7,9 litara). Od ostalih Merdesovih caka, GLK ima i Agility Control, dok se 4ETS Dynamic Handling Control, ASR i ESP sistemi brinu za optimalnu trakciju, stabilnost i upravljivost (ne treba zaboraviti ni na poznati Pre Safe sistem bezbednosti). Cene u Nemačkoj izgledaju ovako : GLK 280 staje 43.554 evra, GLK 350 košta 46.053 evra, GLK 220 CDI 40.341 evro, GLK 320 CDI 46.053 evra.

Pošto je 2003. godine od Toyote izgubio poziciju broj dva, Ford će izgleda već ove godine pasti na četvrto mesto na listi najvećih proizvođača automobila na svetu.
Naime, prema pristiglim rezultatima prodaje u prvih šest meseci ove godine, Volkswagen je sa plasiranih 3.31 miliona vozila (rast od 7.2 odsto) preuzeo treću poziciju od Forda, koji je u istom periodu smanjio prodaju za 11%, odnosno prodao je 3.09 miliona vozila. Podsećanja radi, Toyota je za prvih šest meseci ove godine u svetu prodala 4.82 miliona svojih vozila, što predstavlja rast od 2.2% u odnosu na isti period 2007. S druge strane, američki General Motors ima pad od 3%, odnosno u prvoj polovini 2008. kupce je našlo 4.53 miliona njihovih vozila.

Izvor : Večernje novosti
Proizvodnja “juga” i ostalih
modela iz domaćeg programa, umesto 2010. godine, biće obustavljena do početka
naredne. Oko hiljadu radnika “Zastavine” fabrike automobila, pod nadzorom
italijanskih stručnjaka, već od septembra počinje raščišćavanje pogona u
kragujevačkoj fabrici, kako bi se instalirala savremena oprema za proizvodnju
novog “Fijatovog” programa. U isto vreme počinje i dogradnja linije za
proizvodnju “zastave 10”, a nakon kraće pauze zbog dogradnje montažne trake,
kreće proizvodnja ovog modela pod oznakom “punto”, a kasnije i “topolina”,
odnosno “fijata 500”.
Proizvodnja “stojadina”, “juga” i “floride” gasiće se postepeno, a istovremeno
će se uvoditi novi program proizvodnje. Prvo će se dograditi lakirnica i
osloboditi prostor pogona mehaničke obrade kao i deo preseraja. Time će se
stvoriti preduslovi za proizvodnju novog programa i smestiti najbitniji
komponentaši iz Italije, kao što je “Mareli”.
Upotrebljive mašine iz ovih pogona biće premeštene u druge “Zastavine” fabrike
za proizvodnju rezervnih delova, poput “21. oktobra”. Postoji mogućnost da se
jedan broj izmesti u somborsku fabriku specijalnih vozila, kako bi se u
narednih sedam godina ispoštovala zakonska obaveza da se proizvode rezervni
delovi za stari program.
Do 2010. godine nova fabrika, koja će nastati na temeljima “Zastave”, biće
osposobljena za proizvodnju 300.000 vozila “A” i “B” klase, što će, prema
svetskim standardima, uposliti oko 30.000 radnika. Najviše će biti angažovano u
samoj Fabrici automobila, oko 8.000. Ostali će biti angažovani u pratećoj
industriji koja će uglavnom biti locirana u krugu od 50 kilometara oko
Kragujevca. Moguće je da će samo deo za proizvodnju elektronske opreme biti
smešten u Nišu.
Sa instaliranjem najsavremenije svetske opreme kreće i izgradnja niza objekata
koji nisu direktno vezani za proizvodnju automobila. U krugu “Zastave” biće
izgrađena nova “Energetika”, iz arteskih bunara će se obezbediti tehnička voda
za fabriku. Grade se nove trafostanice, a u infrastrukturu u naredne tri godine
biće investirano oko 300 miliona evra.
Dolazak “Fijata” znatno će povećati frekvenciju šlepera na kragujevačkim
ulicama. Procene su da će se kretati i do 400 šlepera tokom jednog dana.
Prema rečima Nebojše Vasiljevića, člana Gradskog veća zaduženog za resurse, grad
spremno dočekuje Italijane.
- Povezivanjem dve magistrale - Petrovačke sa Lepeničkim bulevarom, biće
završeno do kraja ove godine, a to će rasteretiti saobraćaj u centru grada -
kaže Vasiljević. - Već 2011. se očekuje i završetak severne obilaznice. Završetak
radova na putu Kragujevac - Batočina, takođe bi trebalo da olakša transport
budućih “Fijatovih” vozila i brži izlazak na međunarodni autoput E-75. U planu
su i obnova i izmeštanje železničkog saobraćaja do Lapova, kao i aktiviranje
kraka pruge koji prolazi kroz “Zastavu”.
SINDIKALCI I ENGLESKI
Sindikati “Zastavine” fabrike automobila juče su u Ministarstvu ekonomije
dobili na uvid radnu verziju ugovora između države Srbije i italijanskog
proizvođača automobila, koji će se najverovatnije sutra naći pred ministrima
vlade.
Prema rečima Zorana Mihajlovića, predsednika Samostalnog sindikata Fabrike
automobila, radna verzija ugovora je na engleskom jeziku. Tako, za sat vremena
sindikalci nisu mogli da se upoznaju sa svim detaljima. - U ponedeljak, na
sasatnku sa ministrom Dinkićem, dobićemo konačnu verziju. Imamo uverevanja da
će 3.000 radnika Fabrike automobila biti sukcesivno angažovano na novom
proizvodnom programu, oko 500 u kooperantskim firmama, a oko 300 će primati
punu platu dok im se ne nađe odgovarajuće radno mesto - kaže Zoran Mihajlović.

Ruska kompanija GAZ Group (poznata pre svega po proizvodnji Volgi) je posle pilot serije iz proleća ove godine, juče startovala i sa serijskom proizvodnjom svog novog modela Volga Siber (predstavljen je inače na prošlogodišnjem moskovskom salonu automobila Interauto Show).
Ako vam se učinilo da ste ovaj auto već negde videli, u pravu ste. Ovo je stari Chrysler Sebring, samo sa restilizovanim prednjim i zadnjim krajem. Naime, još u aprilu 2006. godine, GAZ je otkupio prava na proizvodnju stare generacije Chryslera Sebring, a na njegovoj bazi je britanska kompanija UltraMotive razvila novi GAZ Siber. Naravno, Siber je u potpunosti prilagođen ruskim uslovima saobraćaja, pa je u odnosu na originalni Chrysler Sebring dobio tvrđe podešeno ogibljenje i viši klirens, odnosno rastojanje od tla.
U Siber se ugrađuju dva benzinska motora zapremine 2,0 i 2,4 litra (oba Chryslerova), a oprema automobila sadrži klima uređaj, dva vazdušna jastuka, ABS, traction control, halogena prednja svetla, podesiv servo upravljač, vozačevo sedište podesivo po visini, hi-fi sistem sa šest zvučnika, el. retrovizore itd.
Već i sa slabijim motorom Siber postiže 200 km/h, a što se dimenzija tiče one izgledaju ovako : dužina 4844 mm, širina 1792 mm, visina 1394 mm, dok zapremina prtljažnika iznosi 453 litra.
Fabrika inače ima kapacitet od 100.000 automobila godišnje, a radnici su prošli obuku u Chrysleru i kompaniji Magna Steyr (osim toga Chrysler će asistirati i u nadgledanju kontrole kvaliteta, da bi obezbedio da Siber zadovoljava tražene standarde).

Izvor : Tanjug
Pregovori o bitnim elementima ugovora o zajedničkom ulaganju sa italijanskim
"Fijatom" suštinski su završeni i dogovor je postignut, ostalo je
samo da tehničko-pravni timovi do četvrtka finalizuju posao i da ugovor bude
spreman za potpisivanje, izjavio je Tanjugu državni sekretar u Ministarstvu
ekonomije i regionalnog razvoja Nebojša Ćirić.
On nije mogao da navede tačan datum kada će ugovor biti potpisan, jer će to
zavisiti od toga kada će visoki zvaničnici Srbije i Italije moći da prisustvuju
tom činu.
"Ono što je bitno jeste da je dogovor oko najbitnijih elemenata postignut.
Ugovorena su ulaganja od oko 800 miliona evra i kapacitet fabrike od oko
300.000 automobila. Vlasništvo će biti definisano tako što će 30 odsto imati
Republika Srbija a 70 odsto 'Fijat'", rekao je Ćirić.
Prema njegovim rečima, ugovor će predvideti i velika ulaganja u Kragujevac,
koji će imati status slobodne carinske zone, a biće i velikih ulaganja u
infrastrukturu, u autoput Kragujevac - Batočina, u deo železničkog koloseka ka
Lapovu, u gasnu i elektroenergetsku infrastrukturu, obilaznicu oko
Kragujevca...
Ćirić je naveo i da se može očekivati da se ugovor može naći na sednici Vlade u
naredni četvrtak i ponovio da će od mogućnosti prisustvovanja zvaničnika
zavisiti datum potpisivanja.
"Očekuje se da potpisivanju prisustvuje i predsednik Srbije Boris Tadić,
predsednik 'Fijata' Serđo Markione i ostali visoki zvaničnici Italije",
kazao je Ćirić.
On nije mogao ni da precizira gde će ugovor biti potpisan, da li u Beogradu ili
Kragujevcu, napomenuvši da je to više protokolarna stvar.
Vlada Srbije i "Fijat" su Memorandum o zajedničkom ulaganju u
kragujevačku "Zastavu" potpisali 30. aprila.

Izvor : www.politika.co.yu
Predugovor o strateškom partnerstvu „Zastave” i „Fijata” ipak neće biti potpisan 31. jula, kao što je najavljeno. To je u četvrtak u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja rečeno predstavnicima sindikalnih organizacija „Zastave”, koji bi sa potpredsednikom vlade Mlađanom Dinkićem trebalo da se sastanu nakon 4. avgusta, kad se on vrati sa odmora. Na odmoru je i Zoran Radojević, generalni direktor „Zastave”, koji je bio u romingu, pa nije mogao da razgovara sa nama.
– Rečeno nam je da potpisivanje partnerstva kasni zato što pripremni poslovi još nisu privedeni kraju. To prvenstveno podrazumeva rešavanje tehničkih problema oko izmeštanja i preseljenja opreme za proizvodnju „Zastavinog” programa – kaže za „Politiku” Zoran Mihajlović, predsednik Samostalnog sindikata „Zastava automobili”.
Prema njegovim saznanjima, posebni timovi trenutno traže odgovarajuću lokaciju – fabriku gde će biti preseljene mašine za sklapanje „juga” i proizvodnju delova za preostala „Zastavina” vozila. „Jugo” bi, prema aktuelnoj potražnji na domaćem tržištu, mogao da se proizvodi još najmanje godinu i po dana, a „Zastava” je dužna da delove za svoja vozila obezbeđuje još sedam godina.
– Što se tiče sindikata, gašenje „Zastavinog” proizvodnog programa ne dolazi u obzir jer bi time deset hiljada radnika ostalo bez posla. Osim toga, „Zastava” ima i poslovne ugovore koje mora da ispoštuje, kao što je isporuka modela „128”, u rasklopljenom stanju, u Egipat. Naša kompanija je takođe dužna da ispoštuje i takozvani ruski program, odnosno izvoz menjača u Ukrajinu – objašnjava Mihajlović.
Timovi koji se bave izmeštanjem proizvodnih pogona moraju da reše i problem hiljadu blokova motora koji su u „Zastavu” stigli još prošle godine. Ukoliko bi proizvodnja odmah bila ugašena, pomenuti blokovi motora mogli bi da odu na đubre.
Da podsetimo, potpredsednik „Fijata” Alfredo Altavila i gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović potpisali su 6. maja memorandum o razumevanju, kojim se pomenuta italijanska kompanija iz Torina oslobađa svih lokalnih poreza i taksi u narednih deset godina i besplatno ustupa zemljište za eventualno proširenje proizvodnje buduće mešovite firme.
– U Kragujevcu će se proizvoditi dva nova modela automobila koja će se prodavati u celom svetu. To znači da imamo potpuno poverenje da će buduća vozila iz Kragujevca biti ista kao i sva naša vozila koja se proizvode u celom svetu. Računamo na vas, na radnike „Zastave” – rekao je tada Altavila u Kragujevcu.
Kako je predviđeno, „Fijat” će ulaganjem 700 miliona evra postati vlasnik 70 odsto kapitala zajedničke kompanije, dok će naša država kontrolisati preostalih 30 procenata akcija. „Fijatove” investicije prvenstveno će biti usmerene u novu tehnologiju – moderne proizvodne linije, izgradnju infrastrukture i ispunjavanje ekoloških standarda. Sindikati očekuju da posle niza godina proradi i grejanje u fabričkim halama, koje se zbog nerentabilnosti fabrike ne uključuje.
S druge strane, Srbija preuzima obavezu da uloži 100 miliona evra, kao i da subvencioniše proizvodnju sadašnje Fabrike automobila do prelaska i poslednjeg radnika u novu mešovitu firmu. Država će preuzeti i dugovanja „Zastave”, obaveze na ime otpremnina, isplate zaostalih zarada i finansiranje rada invalida.
Potpisivanje strateškog partnerstva „Zastave” i „Fijata” prvobitno je bilo predviđeno za septembar. Nije poznato da li će kašnjenje predugovora uticati na odlaganje konačnog sklapanja posla sa simbolom italijanske automobilske industrije.
Autor : Marko Lakić
Ilustracija : Novica Kocić

Dok su mnogi proizvođači u prvoj polovini ove godine zabeležili pad prodaje u odnosu na isti period 2007., to ne važi i za italijanskog proizvođača sportskih automobila Lamborghini. Naime, Lamborghini je za šest meseci ove godine širom sveta plasirao 1309 svojih automobila (prošle godine 1238), profit je porastao za 32.6 odsto, što je zasluga i povećanog broja prodavaca, koji se u poslednje četiri godine skoro udvostručio. Prodaja u Severnoj Americi i Evropi je inače slična kao i u prvoj polovini 2007., dok je veliki rast zabeležen na Bliskom istoku i Kini.
Šta će se desiti ako veliki SUV poput Audija Q7 udari u jedan mali gradski automobil kakav je recimo novi Fiat 500? Odgovor na to pitanje daje nemački automobilski klub ADAC koji je izvršio crash test ova dva modela.
Sudar se desio pri brzini od 56 km/h i prema navodima ADAC-a vozač i suvozač u Audiju Q7 bi prošli samo sa manjim i za život bezopasnim povredama, dok je rizik ozbiljnih povreda za putnike u Fiatu 500 iznenađujuće visok.
Ovde samo još podsećanje da je Fiat 500 na poznatom EuroNCAP testu dobio svih pet zvezdica za zaštitu odraslih putnika, a Audi Q7 četiri zvezdice.

Economic Times of India piše da Tata Motors, u saradnji sa nemačkom kompanijom FEV (koja takođe razvija hibridni sistem za Mahindru Scorpio), radi na malom dvocilindričnom turbo-dizel common rail motoru (zapremine 800 kubika) koji će se ugrađivati u najjeftiniji automobil na svetu - Tatu Nano. Za sada nema nikakvih informacija o snazi, potrošnji i ceni Tate Nano sa ovim motorom.
Tata Nano je inače dugačak samo 310 cm, širok 150 cm, a visok 160 cm. U standardni Nano je ugrađen dvocilindrični benzinac od 623 kubika zapremine i sa 33KS (smešten pozadi), koji pokreće zadnje točkove. Takav Nano postiže maksimalnu brzinu od 60 milja na sat (96 km/h), a potrošnja je manja od 5 litara na 100 km. Njegova prodaja u Indiji počinje krajem ove godine i to po ceni od samo 2500 američkih dolara (nepunih 1600 evra).

Izvor : BBC, Blic
Jedna od
najvećih svetskih automobilskih kompanija, američki Ford, saopštila je da je u
drugom kvartalu ove godine poslovala sa gubitkom od skoro devet milijardi
dolara. U Fordu najavljuju da će uvesti promene u rad svojih severnoameričkih
pogona.
Proizvodnjom manjih i ekonomičnijih vozila, navodi se u saopštenju, smanjiće se
zavisnost kompanije od prodaje "pikap" kamioneta i luksuznih
terenskih vozila.
Podaci o gubicima obajvljeni su na početku jednonedeljne proslave stote
godišnjice od početka proizvodnje Fordovog modela "T" - prvog
jeftinog automobila koji je bio dostupan širokom sloju stanovništva.
Procenjuje se da je u prvoj polovini 20. veka u SAD proizvedeno oko 19 miliona
primeraka tog vozila.

Prema upravo objavljenim podacima, Toyota je za prvih šest meseci ove godine u svetu prodala 4.82 miliona svojih vozila, što predstavlja rast od 2.2% u odnosu na isti period 2007. S druge strane, američki General Motors ima pad od 3%, odnosno u prvoj polovini 2008. kupce je našlo 4.53 miliona njihovih vozila.
U drugom kvartalu ove godine GM je prodao nešto više od 2.28 miliona vozila, što je pad od 5% u poređenju sa istim periodom 2007. Dok je prodaja GM-a van Severne Amerike porasla za 10 odsto (plus od 116.000 vozila), u SAD-u je zabeležen pad od 20% (236.000 vozila). Prodaja Toyote u drugom tromesečju 2008. je s druge strane porasla i to za 1.8% (plasirano je 2.406.000 vozila).

Izvor : Tanjug
Američki proizvođač električnih automobila Tesla Motors objavio
je da će u 2010. godni početi serijsku izradu sportskog električnog sedan
vozila sa četvoro vrata, koje će moći da prevali 400 kilometara jednim
punjenjem baterija.
Automobil će koštati oko 60.000 dolara i izrađivaće se u fabrici na severu
Kalifornije, prenela je agencija DPA.
Tesla je u martu ove godine počeo proizvodnju električnog sportskog
dvoseda Tesla Roadster (na slici) nulte emisije štetnih gasova.
Cena se kreće oko 100.000 dolara i do sada je potvrđeno oko 900 porudžbina,
prema podacima proizvođača.
Električni motor opremljen je sa nekoliko hiljada litijum-jonskih baterija
povezanih u jedan baterijski paket. Automobil može da se kreće 365 kilomerata
sa jednim punjenjem, najveća brzina je 200 kilometara na sat, a ubrzanje do 100
kilometara postiže se za svega četiri sekunde.
Automobil je zvanično prvi put prikazan sredinom 2006, u Santa Moniki, u
Kaliforniji, a razvijan je uz pomoć Lotusa.

Iako je u početku bilo planirano da se u Jaguar XK ugrađuju samo benzinski motori, prema poslednjim izveštajima, u britanskoj kompaniji ipak intenzivno rade i na razvoju njegove dizel verzije. Imajući u vidu porast cena benzina i uspeh BMW-a 635d, pojava Jaguara XK i neće predstavljati veliko iznenađenje. Kako stvari sada stoje, XK će dobiti novu modifikovanu verziju postojećeg 2,7 litarskog V6 dizelaša, koji se inače već koristi u nekoliko Jaguarovih modela. Njegova zapremina će biti povećana na 3,0 litra, a što se snage tiče, očekuje se najmanje 250KS.

Izvor : Tanjug
Italijanska mašinska grupacija Fiat je saopštila da je u drugom tromesečju
ove godine ostvarila dobit od 1,13 milijardi evra, što je za oko 20 odsto više
nego u istom periodu lane, što je najveći kvartalni profit u istoriji ove
kompanije.
Rezultat je premašio procene analitičara, a firma je time istovremeno potvrdila
i dobre izglede za ovu i narednu godinu, preneo je Rojters.
Sastavni deo grupacije, fabrika automobila Fiat, je povećala profit za 26
odsto, na 243 miliona evra i takođe je premašila predviđanja ekonomskih
stručnjaka.
Zahvaljujući tim rezultatima, akcije firme su na berzi u Milanu porasle za više
od šest odsto.
Analitičari su predvideli da će cela grupaciji ostvariti dobit od 1,05
milijardi evra, a auto industrija 238 miliona evra.
Podaci za automobilski deo grupacije obuhvataju rezultate poslovanja marki Fiat,
Alfa Romeo i Lancia, a s druge strane, nisu obuhvaćene luksuzne marke Ferrari i
Maserati, koje posluju relativno samostalno.
Uprkos pogoršanim uslovima na tržištu Fiat je potvrdio da ove godine i dalje
računa na prvobitni plan da ostvari profit između 3,4 i 3,6 milijardi evra.
U grupaciju Fiat takođe spadaju i
teretna vozila Iveco i CNH koji proizvode traktore i kombajne.
"Očekujemo da će veća kontrola davanja koju smo počeli da primenjujemo u
prethodnom tromesečju, dodatno uticati na povoljniju strukturu troškova",
navedeno je u izveštaju kompanije.
Za 2009. godinu Fiat predviđa promet od oko 65 milijardi evra i poslovni profit
između 4,3 i 4,5 milijardi evra.