home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Izvor : www.blic.co.yu

Pred raspisivanje tendera za privatizaciju „Zastava automobila“, spisak od deset kompanija koje su pokazale interesovanje za njenu kupovinu sveden je na tri imena. Kako je za „Blic nedelje“ izjavio predsednik Samostalnog sindikata Zoran Mihajlović, glavni kandidati su američki „Dženeral motors“, austrijski „Magna Štajer“ i kineska kompanija FAW. Svi su spremni da u razvoj i modernizaciju pogona u Kragujevcu ulože najmanje 300 miliona evra i da zadrže svih preostalih 3.900 radnika.
- Pre dva dana dolazili su iz austrijskog „Magna Štajera“. Ono što mi znamo je da ta firma ima jak konstrukcijski biro i da se bavi sklapanjem modela automobila najpoznatijih kompanija. Godišnje sa montažnih traka ove firme siđe 500.000 vozila marke „folksvagen“, „audi“ i drugih. Oni nemaju dovoljno kapaciteta da ispune sve zahteve partnera, i zato su željni da deo proizvodnje premeste u Kragujevac - kaže Mihajlović.
Kineska kompanija FAW, koja takođe merka „Zastavu“, prošle je godine proizvela 1,5 miliona vozila. Ima 130.000 radnika, a interes za srpsku fabriku nagoveštava najava pomoćnika direktora Ksu Jaguanga da se traži pogon za montažu novog modela „hepi“. Prototip tog gradskog automobila, sa kojim Kinezi žele da se probiju na tržište Evrope, već je na ispitivanjima u Italiji, a trebalo bi u prodaji da košta manje od 4.000 evra.
Prema rečima ministra ekonomije Mlađana Dinkića na zahtev investitora podnošenje ponuda za „Zastavu“ odloženo je za septembar. Postoji mogućnost da bude uloženo 300 miliona evra, a zainteresovane su četvrta i peta najveća automobilska kompanija na svetu, precizirao je ministar Dinkić.





Iako su to mnogi priželjkivali, prema poslednjim vestima Audi ipak ne namerava da pokrene serijsku proizvodnju svog atraktivnog koncept automobila R8 V12 TDI, koji je nedavno prikazan javnosti na salonima automobila u Detroitu i Ženevi. To ipak ne znači da Audi R8 neće dobiti i svoju dizel verziju, jer je u planu ugradnja 4,2 litarskog V8 TDI dizelaša, koji u SUV modelu Q7 razvija 240kW/326KS i 760Nm obrtnog momenta. Za podsećanje, Audi R8 V12 TDI ima 6,0 litarski V12 TDI dizel agregat koji raspolaže sa 368kW/500KS i 1000Nm obrtnog momenta (pri samo 1750 o/min.), što je dovoljno da ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 4,2 sekunde, a maksimalna brzina je preko 300 km/h (motor je inače uparen sa menuelnim šestostepenim menjačem i već zadovoljava buduće Euro 6 norme, koji stupaju na snagu 2014. godine). R8 V12 TDI ima naravno quattro pogon na sva četiri točka, a snaga se raspodeljuje u odnosu 40:60, u korist zadnje osovine.



Na salonu u New Yorku je juče objavljeno ko je dobitnik priznanja Svetski automobil godine (World Car of the Year – WCOTY). Kao što se vidi iz naslova, za 2008. godinu to je nova Mazda2, na nekim tržištima poznata i kao Mazda Demio (Svetski automobil godine inače bira stručni žiri sastavljen od 47 novinara iz 24 zemlje). Mazda2 je ovu prestižnu titulu osvojila u konkurenciji sa još 38 automobila, ispred Forda Mondea na drugom i Mercedesa C klase na trećem mestu. Da podsetimo da je pobednik prošle godine bio Lexus LS460, 2006. godine to je bio BMW serije 3, a 2005. titulu je osvojio Audi A6. Nagrade ovog žirija su ove godine dobili još Audi R8, i to za najbolji dizajn godine (World Car Design of the Year) i najbolji sportski automobil godine (World Performance Car of the Year), dok je nagradu za ekologiju World Green Car of the Year osvojio BMW 118d sa Efficient Dynamics tehnologijom.   



Izvor : www.danas.co.yu

Delegacija Folksvagena, najvećeg proizvođača putničkih vozila u Evropi posetila je juče Zastavu gde je sa poslovodstvom kragujevačke fabrike i nadležnima u Ministarstvu ekonomije iza zatvorenih vrata razgovarala o predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila. Posle upoznavanja sa uslovima tendera predstavnicima Folksvagena, saznaje Danas, predstavljeni su proizvodni potencijali pogona (karoserija, lakirnica i montaža), ali i mehanička obrada i preseraj.
Ovom posetom razrešena je misterija ko se krije iza "jedne velike evropske kompanije koja je zainteresovana za kupovinu Zastavine fabrike automobila". Misterija je bila utoliko veća ako se zna da je Zastava u međuvremenu ponovo uspostavila saradnju sa Fijatom, ali i sa Dženeral motorsom (preko Opela) kao i da će tokom godine u Zastavi početi da se proizvodi Opelov model "astra klasik". Bilo je kontakata i sa Tojotom i još nekim japanskim firmama, kao i sa Fordom, ali je ta američka kompanija nedavno kupila jednu firmu u Rumuniji i time odustala od dolaska u Kragujevac. Na Mercedes, Audi i slične kompanije niko nije ni pomišljao pošto je reč o firmama koje uglavnom proizvode vozila više klase.
S druge strane, ni Folksvagena se niko nije setio verovatno zbog izjave ministra Dinkića da je već o "velikoj svetskoj kompaniji koja nikada nije bila zainteresovana za Zastavu". To, međutim, nije tačno s obzirom na to da je Folksvagen, krajem 80-ih prošloga veka, privučen Zastavinim "poslom stoleća" (izvoz "juga" u Ameriku) bio zainteresovan za Zastavu. Folksvagen je tih godina bio spreman da od Zastave načini ono što je nešto docnije učinio sa češkom Škodom. U toj nameri, međutim, nije uspeo, pošto je tadašnje poslovodstvo Zastave pregovaralo sa Fijatom i o formiranju zajedničke kompanije u Kragujevcu. Folksvagen je zato odlučio da ode u Češku gde je od Škode uspeo da napravi respektabilnog proizvođača automobila. Zastava i Fijat nikada nisu formirali zajedničku kompaniju jer je taj poslovni poduhvat na samom startu osujećen međunarodnim sankcijama SR Jugoslaviji. Ovoga puta odluka o eventualnom partnerstvu između Folksvagena i Zastave, neće zavisiti od stava poslovodstva Zastave, već isključivo od procene menadžmenta Folksvagena da li se isplati prihvatiti tenderske uslove prodaje Fabrike automobila.

Z. Radovanović



Izvor : www.tanjug.co.yu

Prodaja novih automobila u SAD i Japanu, najvećim tržištima vozila na svetu, ove godine će zabeležiti značajniji pad zbog visoke cene goriva, smanjenja potrošačkog poverenja i problema sa kojima se suočavaju sami proizvođači, procenjuju stručnjaci.
U SAD će prodaja automobila i lakih kamiona drastično pasti u 2008. godini, procenilo je odeljenje agencije "J.D.Pauer" koje prati kretanja u atomobilskoj indutsriji.
Procenjuje se da će prodaja lakih vozila u SAD pasti na 14,95 miliona u ovoj godini, u poređenju s ranijim predviđanjima od 15,7 miliona jedinica. Najnovija procena nudi mnogo lošiju prognozu od one koju je objavila većina proizvođača vozila za 2008. godinu.
"J.D. Pauer" sugeriše da bi američke kompanije mogle da smanje proizvodnju i troškove mnogo oštrije nego što su to ranije planirale.
Izvšni direktor filijale "J.D. Pauer" za predviđanja u automobilskoj industriji Džef Ssuster smatra da glavne uzroke manje prodaje u SAD treba tražiti u padu potrošačkog poverenja i potrošnje, kao i u poremećajima na finansijskom i ekonomskom tržištu.
Udruženje japanskih proizvođača automobila (JAMA) danas je saopštilo da će prodaja novih vozila u Japanu u fiskalnoj 2008. godini pasti 0,6 odsto u odnosu na prethodnu godinu, na 5,3 miliona vozila, zbog visoke cene goriva i usporene stope privrednog rasta. To bi bio najniži nivo u poslednjih 26 godina.
Prodaja mini vozila, s motorom od 660 kubika ili manje, smanjiće se u ovoj godini 0,6 odsto, na oko 1,9 miliona jedinica, a isporuke većih vozila pašće 0,5 odsto, na 3,4 miliona komada, prema toj proceni.
Prodaja kamiona porašće u tom periodu 5,3 odsto, na 866.000 jedinica, a isporuke autobusa pašće 1,9 odsto, na 1.100 komada, procenjuje JAMA.



Na nedavno završenom salonu automobila u Ženevi, japanski Nissan je evropskoj publici predstavio novu verziju svog SUV modela Murano, ali je i dalje u njegovoj ponudi samo benzinski motor (3,5 litarski V6). Upravo je nedostatak dizel agregata jedan od glavnih razloga izostanka nekog većeg prodajnog uspeha ovog modela na Starom kontinentu, pa ne čudi najava da se za dve godine sprema ugradnja Renaultovog dizel motora u Murano. Radi se inače o 3,0 litarskom V6 dCi dizelašu, koga su Francuzi premijerno predstavili u septembru prošle godine na salonu u Frankfurtu pod poklopcem konceptne Renault Lagune Coupe (zavisno od verzije, pomenuti motor razvija od 170 do 195kW ili 230 do 265KS i 450Nm do 550Nm obrtnog momenta).   



 

Nissan je saopštio da je i u Kini lansirao svoj kompaktni crossover model Qashqai, mada je ovaj automobil u najmnogoljudnijoj zemlji poneo novo ime – Xiaoke (na kineskom "nomad"). Xiaoke će proizvoditi Dongfeng Motor, Nissanov kineski partner koji već proizvodi Nissanove modele Livina Geniss, Livina, Sylphy i Tiida. Za pogon kineskog Qashqaija je izabran 2,0 litarski agregat sa 137KS, a nudiće se u paru sa kontinualnom CVT ili šestostepenom manuelnom transmisijom (u ponudi će biti verzije sa 2WD i 4WD varijanta sa integralnim pogonom). Nissan planira da Kinezima proda više od 3000 primeraka modela Xiaoke mesečno, i to po cenama koje se kreću u rasponu od 23.600 do 30.100 američkih dolara.



Izvor : www.tanjug.co.yu

Automobil godine je "pežo 308", koji je istovremeno i najbolje ekološko vozilo 2008. godine u Srbiji, odluka je novinara 37 redakcija.
Po toj odluci je glavni i odgovorni urednik dnevnog ekonomskog lista "Pregled" uručio danas na Beogradskom sajmu predstavnicima kompanije "Verano motors" priznanje za "pežo 308".
U tradicionalnom izboru u kojem je, u organizaciji "Privrednog pregleda" učestvovalo 39 novinara, priznanje su dobili i "Tojota" za najbolje terensko SUV vozilo godine - lend kruzer V8 i "Delta auto" za najbolje redizajnirano vozilo "fiat 500."
"Pežo 308" poseduje osobine koje vozačima pružaju veću sigurnost u vožnji, a direktor marketinga "Verana" je ukazao da je vozilo ušlo u Ginisovu knjigu rekorda zbog minimalne potrošnje goriva od 3,61 litar na 100 kilometara, što je potvrđeno na testu u Australiji.
Konstruktori su posvetili veliku pažnju zaštiti životne sredine, pošto smanjenje efekta staklene bašte usled emisije gasova predstavlja jedan od prioriteta za francusku kompaniju.
Model se proizvodi u nekoliko varijanti, sa troja i petoro vrata, pet nivoa završne obrade i 12 boja, a biće ponuđen u šest varijanti takozvanog "learn burn" motora, uključujući tri benzinska motora, koji su nastali u okviru parterstva sa BMW-om i tri HDI motora.
U januaru ove godine na tržištu se našao "1.6 HDI" motor sa 110 konjskih snaga sa filterom za čestice iz vazduha, pa je "308" prva limuzina koja emituje manje od 120 grama ugljen-dioksida po kilometru.
Najbolje SUV vozilo "Tojotin" lend kruzer V8, opremljen je sistemom za zaključavanje, koji omogućuje da se kola sama otključaju kad im se vlasnik približi, a za pokretanje motora dovoljno je pritisnuti jedno dugme, a sve to je omogućeno uz pomoć odgovarajuće kartice.
Kada je u pitanju najbolje redizajnirano vozilo "fiat 500" prvi put je vozilo, dugo jedva nešto više od 3,5 metra, dobilo pet zvezdica za nivo bezbednosti. Taj mali automobil ima sedam važdušnih jastuka kao standardnu opremu, a to je i jedini superkompaktni auto sa jastukom za kolena za vozače.



Posle rešenih problema sa menjačem i vazdušnim jastukom, juče je konačno i zvanično počela serijska proizvodnja Tesle Roadster, sportskog automobila na elektro pogon, predstavljenog inače još pre dve godine. Plan je da u početku fabriku napusti do pet automobila nedeljno, a početkom naredne godine proizvodnja će porasti na više od 100 komada mesečno. Treba reći da je celokupna ovogodišnja proizvodnja već prodata (radi se seriji od 600 komada), ali svi zainteresovani kupci već sada mogu izvršiti rezervaciju za automobile koji će biti proizvedeni 2009. godine. Inače, u ovoj kompaniji se nadaju da će 2010. godine dopuniti svoju paletu i drugim automobilom na elekto pogon, tačnije sportskom limuzinom za pet putnika.



Kraj za Maybach?

18 Mar 2008 - 00:35 Vesti Link

Dok britanski luksuzni proizvođači Rolls-Royce i Bentley obaraju rekorde u prodaji, nemački Maybach grca u problemima, pa se proteklih dana na internetu mogu pronaći i informacije da Mercedes čak razmišlja o ukidanju ove svoje luksuzne marke. Tako je izvršni direktor Daimlera, Dieter Zetsche, odlučio da ne odobri planove za razvoj novih ili zamenu postojećih modela, a imajući u vidu da je prošlogodišnjom prodajom od 146 primeraka Maybacha postignuto samo 10% prvobitno planirane prodaje, kraj je možda bliži nego što se čini. Po Zetscheu, to su i više nego dobri razlozi da se odustane od dalje avanture sa Maybachom, pre nego što se situacija još više pogorša. Za sada još nije doneta definitivna odluka o budućnosti Maybacha, mada je Zetsche dodao da bi moglo proći i dve godine do pojave nekog novog modela, naravno pod uslovom da za to stigne odobrenje uprave samog Daimlera. Inače, poslednji novitet koji je Maybach lansirao, jeste ova Landaulet verzija modela 62.



Pola Srbije vozi "veterane"

16 Mar 2008 - 01:28 Vesti Link

Izvor : www.novosti.co.yu

Gotovo tri četvrtine domaćinstava u Srbiji poseduje automobil, a više od polovine vozi kola starija od 15 godina. Trećina vlasnika vozi „Zastavine“ modele, za njima slede „Opelova“ i „Folksvagenova“ vozila. Više od četvrtine vozača izjavilo je da želi da kupi novi automobil u sledeće dve godine.
Prema rezultatima istraživanja agencije „Sinovejt“ i magazina „Vrele gume“, koje je rađeno telefonskim putem na uzorku od 600 ispitanika, starosti između 18 i 65 godina, na putevima Srbije najviše ima „jugo korala“. Od „Opelovih“ vozila najmasovniji je „kadet“, dok među „Folksvagenovim“ četvorotočkašima najviše ima „golfa 2“. Jedan auto ima 76 odsto anketiranih, dva vozila 21 procenat, dok svega tri odsto poseduje tri i više.

- Automobile koji nisu stariji od godinu dana ima svega četiri odsto ispitanika, dok gotovo 30 odsto poseduje vozila koja su stara od jedne do 10 godina - kaže Sanja Prvulović, istraživač agencije „Sinovejt“. - Svega nešto više od četvrtine anketiranih namerava da kupi auto u sledeće dve godine. O kupovini novih automobila razmišlja 39 odsto, dok bi se 47 procenata odlučilo za polovno vozilo. To su većinom visokoobrazovani muškarci do 30 godina starosti, koji imaju porodicu i primanja veća od 32.000 dinara. Svi bi najviše želeli neki od modela „Folksvagena“, „Opela“ ili „Pežoa“.
Najveći broj potencijalnih kupaca spreman je da za nov auto plati od 6.000 do 10.000 evra, dok bi za polovno vozilo „izbrojali“ od 2.000 do 4.000 evra. Mnogi imaju i nerealna očekivanja, jer za sumu od 4.000 do 6.000 evra žele novi „opel“.
U zemljama u okruženju stvari su nešto drugačije. Čak 89 odsto domaćinstava u Hrvatskoj ima automobil. Istraživanje je pokazalo da je vozni park ove zemlje znatno mlađi, sa svega 12 odsto vozila starijih od 15 godina, a da su najpopularniji modeli „opela“, „folksvagena“, „fijata“ i „renoa“.
PROŠLE godine u Srbiji prodato je više od 56.000 novih automobila, što je za 18 odsto više nego u 2006. godini. Najviše je prodato „Zzastavinih“ vozila, slede „Opel“, „Folksvagen“, „Škoda“, „Pežo“... Prodaja modela „opel astra klasik 2“ povećana je prošle jeseni posle ukidanja carine na ovo vozilo.



Na nedavnom crash testu (krajem februara) nezavisne organizacije Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) Nissanov pick up model Navara postigao je katastrofalne rezultate, tačnije Navara je dobila samo 1 (jednu !) zvezdicu za bezbednost odraslih putnika, što je velikim delom bila posledica spore aktivacije vazdušnih jastuka. U Nissanu nisu gubili vreme, tako da su vrlo brzo usledile dorade na Navari (posebno na pomenutom sistemu aktiviranja vazdušnih jastuka), koja je na ponovljenom Euro NCAP crash testu osvojila tri zvezdice za sigurnost odraslih putnika, četiri za bezbednost dece i dve zvazdice za sigurnost pešaka.     



Saabov najnoviji koncept automobil, 9-X BioHybrid, proglašen je za najbolji koncept ("Best Concept") ovogodišnjeg salona automobila u Ženevi, čime je stao uz rame sa takođe veoma uspešnim Saabom Aero X conceptom, koji je pre dve godine na salonu u Ženevi osvojio nagradu "Best in Show". Anthony Lo, direktor Advanced Designa pri General Motorsu Europe, izjavio je u ime dizajnerskog tima da su "oduševljeni što je naš posao priznat ovom prestižnom nagradom". Što se samog koncepta 9-X BioHybrid tiče, sem izgledom (produžena linija krova, veliki točkovi od 21 inča u obliku turbine, kratki prepusti karoserije, futuristička unutrašnjost za četiri osobe i sa instrumentima koji se protežu i na vrata), ovaj automobil privlači pažnju i svojim hibridnim pogonom, koji se sastoji od kombinacije 1,4 litarskog BioPower turbo agregata, elektromotora i litijum-jonskih baterija. Menjač je manuelni sa šest stepeni prenosa, dok je pogon samo na prednje točkove. Kako bi se što više smanjila potrošnja goriva, 9-X BioHybrid concept je opremljen i regeneracijom kočione sile i stop-start tehnologijom. Saab 9-X BioHybrid concept može da koristi i E85 gorivo i benzin, pa od toga zavise snaga, performanse i potrošnja. Tako na E85 gorivo snaga ovog automobila iznosi 147kW/200KS i 280 Nm, a kada se koristi benzin snaga je 125kW/170KS i 230 Nm. Na E85 gorivo 9-X BioHybrid od 0 do 100 km/h ubrzava za 7,9 sekundi, postiže 216 km/h, troši 6,4 litra goriva na 100 km, emituje 105 grama CO2 po km, dok sa pogonom na benzin postiže maksimalnih 192 km/h, do stotke mu treba 8,3 sekunde, troši 4,9 litara i emituje 117 grama CO2 po km.




 

Posle skoro 12 godina proizvodnje, Škoda je proizvela jubilarni, 2-milioniti primerak svog modela Octavia. Jubilarac je bila Octavia Scout 2,0 TDI srebrne boje, a sišla je sa proizvodnih traka Škodine fabrike u Vrchlabi. Prva Octavia je inače predstavljena još 1996. godine, dok je aktuelna druga generacija promovisana pre tačno četiri godine. Prva generacija se međutim i dalje proizvodi (kao Octavia Tour), pa je tako prošle godine sa proizvodnih traka sišlo 72.529 Octavia Tour i 237.422 Octavia druge generacije. Od 2007. se nova Octavia proizvodi i u Kini (pod imenom Ming Rui), dok se u Indiji prodaje kao Škoda Laura. Inače, za proteklih 12 godina, češka fabrika je proizvela ukupno 1.315.000 primeraka prve Octavije i 685.000 komada druge generacije. I američki Dodge ovih dana obeležava važan jubilej, i to proizvodnju 25.000-tog primerka već odavno legendarnog sportskog modela Viper, koji je u svojoj prvoj generaciji počeo da se prodaje još u januaru 1992. godine.

 



Izvor : www.tanjug.co.yu    

Delegacija kineske kompanije "Faw", u pratnji predstavnika ambasade te zemlje u Beogradu, Ministarstva ekonomije i Agencije za privatizaciju, obišla je danas Grupu "Zastava vozila" u Kragujevcu, gde se upoznala sa potencijalima fabrika kamiona i automobila koje su u predtenderskom postupku za privatizaciju.
Posle obilaska proizvodnih pogona, pomoćnik generalnog direktora kineske kompanije Ksin Hjaugung izjavio je novinarima da je "današnja poseta početak saradnje" i da će uslediti analiza potencijala kragujevačke "Zastave".
Zamenik direktora Republičke agencije za privatizaciju Vladislav Cvetković najavio je raspisivanje tendera za Fabriku automobila sredinom aprila, a današnji dolazak predstavnika kineske kompanje ocenio kao prvu značajniju posetu Fabrici automobila, za koju je u decembru prošle godine objavljen predtenderski postupak.
Reč je o ozbiljnom investitoru sa kojim ćemo uskoro posetiti i Pribojski "Fap", rekao je Cvetković i objasnio da se radi o uzvratnoj poseti kineskih privrednika, jer je državna delegacija Srbije u decembru prošle godine posetila tu kompaniju.
Kompanija "Faw" je najveća državna kompanija koja godišnje proizvede blizu milion i po vozila, ima 130.000 zaposlenih u šest fabrika u Kini, rekao je Cvetković i dodao da ta kompanija ima i zajednička ulaganja sa velikim evropskim i japanskim proizvođačima automobila za kinesko tržište.
Pored automobila, Kompanija "Faw" proizvodi i specijalna vozila, autobuse i kamione.
Cvetković je najavio dolazak i drugih potencijalnih investitora narednih nedelja, među kojima, kako je rekao i jednog evropskog proizvođača automobila.
Generalni direktor Grupe Zastava vozila Zoran Radojević ocenio je da je reč "o ozbiljnoj poseti koja je veoma dobro pripremljena", te i da su "partneru dati jasni i precizni podaci o mogućnostima kragujevačkih fabrika automobila i kamiona".
"Mi volimo da pomognemo da se realizuje privredna i trgovinska saradnja između Srbije i Kine", ocenio je u izjavi novinarima prvi sekretar kineske ambasade za ekonomska pitanja Jang Ccunmi.