Češka Škoda se posle skoro četvrt veka vraća na tržište Australije (poslednja Škoda je tamo zvanično prodata 1983. godine). Prva vozila će biti isporučena u oktobru ove godine kada se planira i promocija Škode na salonu automobila u Sidneju (11.–21. oktobar). U početku će u ponudi biti modeli Octavia (uključujući i Combi i RS varijante) i MPV vozilo Roomster (na slici australijska verzija), a prodavaće ih dilerska mreža, koju će u početku činiti 14 prodavaca. Posle Evrope, Azije, Afrike i Južne Amerike, Australija je peti kontinent na kome Škoda prodaje svoje automobile. Istovremeno je i broj zemalja gde se prodaju Škode zaokružen na tačno 100. Inače, Škoda je u prvih šest meseci ove godine u svetu prodala 311.062 automobila, što u poređenju sa istim periodom prošle godine predstavlja povećanje od 13,2 %. Tokom 2006. godine Škoda je po prvi put u svojoj istoriji prodala preko pola miliona vozila (tačnije 549.667), što je rast od 11,4 % u odnosu na 2005. godinu.
Evo i prvih slika novog Fiatovog lakog komercijalnog vozila za koje se još ne zna kako će se zvanično zvati (navodno su u opticaju imena Minicargo i Panorama pa i Fiorino), a proizvodiće ga Tofas, Fiatov turski partner. Auto je razvijen u saradnji sa Peugeotom i Citroenom (logičan nastavak višedecenijske saradnje grupacije PSA i Fiata na razvoju i proizvodnji dostavnih vozila), koji će svojim verzijama ovog vozila zameniti postojeće modele Partner i Berlingo. Peugeot Partner i njegov klon Citroen Berlingo su se inače pojavili još 1996. godine tako da je već odavno vreme za njihovu zamenu, mada su oba Francuza obnovljena 2002. Novi Fiat Minicargo/Panorama je dugačak oko četiri metra a nudiće se i u komercijalnoj i putničkoj varijanti. Svojom visokom linijom krova, bočnim kliznim vratima (neke verzije imaće ih sa obe a neke samo sa suvozačeve strane) i dvokrilnim vratima prtljažnika, novi Fiatov komercijalac nudi veliku prilagodljivost i cilja kako na manje firme za dostavu robe u gradskim sredinama tako i na mlađe kupce, kojima treba vozilo za sportske aktivnosti. Paleta motora obuhvataće pogonske agregate već poznate iz Pande i Grande Punta, dakle od malih benzinaca do Multijet dizelaša (konkretniji podaci u trenutku pisanja ovog teksta nisu poznati jer su se na internetu pojavile samo ove slike dok se Fiatovo zvanično press saopštenje tek očekuje). Kako sada stvari stoje, Minicargo/Panorama će svetsku premijeru imati već na salonu u Frankfurtu (11.–23. septembar), proizvodnja počinje u novembru ove, a prodaja početkom naredne godine.
Zastava AGM : Stigle prve Astre Classic II
Izvor : Tanjug
Prvi kontingent Opel Astri Classic II stigao je pre nekoliko dana u Srbiju na osnovu ugovora Zastava vozila i američkog Dženeral motorsa. Direktor kragujevačkog preduzeća Zastava AGM Zoran Stošić izjavio je da je "prvi kontingent od nekoliko desetina vozila stigao i sada će kontinuirano, praktično svakodnevno, pristizati nova količina vozila". On je naglasio da će do kraja godine biti uvezeno 3.300 Astri bez carine, kako je i predviđeno ugovorom između Zastave i Dženeral motorsa. Cena osnovnog modela za kupce u Srbiji, zato što se uvozi bez carine, niža je za oko dve hiljade evra i iznosi 10.800 evra. Preduzeće Zastava AGM je samo uvoznik i ono neće prodavati vozila fizičkim licima već će ih posredstvom dilerskih kuća Opela u Srbiji plasirati na tržištu naše zemlje. Ugovorom između Zastave i Dženeral motorsa u idućoj godini biće uveženo još pet hiljada Astri bez carine, a u poslednjem kvartalu 2008. godine, kako je najavljeno, u Kragujevcu bi trebalo da počne montiranje tog automobila. Inače, na tržištu Srbije i Crne Gore u celoj prošloj godini prodato je 3.500 raznih modela automobila marke Opel.
Ponuda Alfe 147 je za modelsku godinu 2008. obogaćena sa nekoliko specijalnih izdanja. To su Sportiva, Blackline i Collezione. Sportiva kao standardnu opremu ima 17-inčne alu felne, sportsko vešanje, kožni volan i sportskiji body kit sa integrisanim svetlima za maglu u prednjem braniku. Druga nova verzija je Blackline (prva slika), koja raspolaže sa većim, 18-inčnim alu točkovima, aluminijumskim retrovizorima, krovom u crnoj boji i zadnjim spojlerom. I na kraju Alfa 147 Collezione (druga slika), koja je opremljena sa kožnom unutrašnjošću (u ponudi su tri boje kože) i 17-inčnim felnama. Sve pomenute Alfe 147 imaju i ABS+EBD, automatsku klimu, multifunkcionalni volan... U ponudi su dva benzinska i dva dizel motora sa rasponom snage od 77kW/105KS do 110kW/150KS. Cene ovih limitiranih 147-ica se kreću od 18.970 evra (Collezione) pa do 19.450 evra za verziju Blackline.
Dodge Avenger 2,0 CRD SE
Izvor : www.blic.co.yu
Automobili marke „Dodž“ odnedavno su prisutni na evropskom tržištu, za koje su posebno razvijena tri modela. Prvo je lansiran „kaliber“ (2006), konkurent „golfa“ i drugih vozila niže srednje klase, a potom su mu se pridružili sportsko-rekreativni model „nitro“ i limuzina srednje klase „avendžer“. Sva tri vozila kreirana su po istoj šemi - dimenzije i mehanika prilagođene su evropskim standarima, dok je dizajn karoserije „dodžovski“ agresivan i robustan. Čak i najmanji član ovog američkog trija ima naglašenu muskulaturu i ogromnu masku hladnjaka, koja ovu marku jasno izdvaja od drugih učesnika u saobraćaju. „Avendžer“ deli istu platformu s „krajslerom sebring“, koji se takođe pojavio ove godine. Ipak, ova dva automobila pripadaju različitim svetovima. Dok se „krajsler“ trudi da oblikom, luksuznom opremom i voznim karakteristikama parira evropskoj i japanskoj konkurenciji - „dodž“ želi da se nametne napadnim izgledom i sirovošću karakterističnom za američku „red nek“ populaciju. „Dodžova“ limuzina ne ostavlja ni najmanju dilemu kod vozača ni kada se zaviri u unutrašnjost. „Avendžer“ je opremljen kvalitetnim audio sistemom, klima-uređajem i drugim detaljima koji se podrazumevaju u automobilima ove kategorije, ali nema posebnog povlađivanja luksuzu. Prednji panel je izveden od tvrde plastike, kojom su u potpunosti presvučena i vrata, a kada otvorite poklopac prtljažnika (putem daljinskog upravljača) ukazaće vam se snop električnih kablova preko kojih nema nikakve obloge. S druge strane, sedišta su odlično profilisana i dobro drže telo u svim prilikama, a iluminacija instrumenata je boje leda što znatno ublažava osećaj jeftinoće. I udobnost je sasvim solidna, imajući u vidu veličinu točkova (niskoprofilne „sedamnaestice“) i relativno skromnu zaštitu od buke, a treba istaći i da je američki proizvođač u unutrašnjosti koristio samo materijale koji su prošli strogu antialergijsku kontrolu. Primenom „Folksvagenovog“ turbodizela američki proizvođač je ne samo odgovorio na potrebe evropskih kupaca, već je poslao i jasnu poruku o kvalitetu. Dvolitarski motor s direktnim ubrizgavanjem goriva i maksimalnom snagom od 140 konja već se dokazao u mnogim vozilima, a posebno u „pasatu“ koji pripada istoj klasi, kao i „avendžer“. Pored pouzdanosti, ekonomičnosti i dobrih performansi ovaj CRD (ili u originalu TDI) jeste i nešto bučniji od konkurencije, što se (iako ume i da zasmeta) dobro uklopilo u imidž „dodža“. Kakav bi to, uostalom, bio agresivac da se ne čuje dok je u akciji. Šestostepeni menjač pomaže da iz motora izvučete maksimum, a brojni elektronski sistemi unapređuju stabilnost i olakšavaju upravljanje u svim situacijama. „Avendžer“ od vozača, inače, ne zahteva posebnu veštinu, a više opreza potrebno je samo pri veoma oštroj vožnji u krivinama kada su proklizavanja nešto naglija od očekivanja. „Dodžova“ limuzina, dakle, predstavlja ozbiljnu pretnju južnokorejskim modelima iste veličine od kojih je u većini slučajeva i jeftinija. S početnom cenom od samo 18.300 evra (verzija s dvolitarskim benzinskim motorom) „avendžer“ konkuriše i vozilima niže srednje klase, koja ne samo da su manja već su i mahom slabije opremljena. Cena dizela startuje od 22.200 evra, što je znatno više od jednako opremljenog benzinca, ali donosi i niz pogodnosti - pre svega ekonomičnost i bolje performanse (pogotovu u gradskim uslovima).
Cena i oprema test vozila : ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, šest vazdušnih jastuka, svetla za maglu (+100E), progresivni servo upravljač, imobilizator, centralno zaključavanje s daljinskom komandom, elektropokretači prozora u svim vratima, alarmni uređaj, metalik boja (+340E), klima-uređaj, grejana i elektropodesiva spoljna ogledala, električno otvaranje prtljažnika, tonirana stakla sa UV filterom, podešavanje vozačkog sedišta po visini i u lumbalnom delu, tempomat, deljiv naslon zadnje klupe u odnosu 60:40, radio CD-DVD-MP3-WMA audio sistem s četiri zvučnika (+550E), paket „udobnost“ (automatika klima-uređaja, automatsko zatamnjivanje unutrašnjeg ogledala i automatsko paljenje svetala, +900E)... Cena test vozila s uračunatim PDV-om je 23.990 evra.
Da i ruski metuzalem, Lada 2105, može izgledati veoma, veoma atraktivno i poželjno, najbolje pokazuju ove slike. Jednostavno, ova prerada, dorada, obrada, šta god, je toliko ekstremna da je ova "ruskinja" skoro neprepoznatljiva na prvi pogled. Prvo, auto je tokom tjuninga "izgubio" zadnji par vrata, a ova što su ostala, otvaraju se u vis, u Lamborghini stilu. Drugo, izuzetna kombinacija crne boje karoserije i upadljive narandžaste boje za točkove (18-inčni sa gumama 225/40), neodoljivo podseća na Hamannov Ferrari F430 Black Miracle od pre nekoliko meseci. I treće, auto ima Porscheove kočnice, Recarova trkačka sedišta ("kadice"), zaštitni kavez, head up display (projektuje najvažnije podatke na vetrobransko staklo kao na borbenim avionima), nove retrovizore, proširene blatobrane, spušteno ogibljenje, otvore za vazduh na haubi motora, zatamnjena stakla, veliko zadnje krilo, unutrašnjost takođe u kombinaciji crne i narandžaste boje, kao i više mahaničkih poboljšanja (mada nema informacija koji motor se nalazi ispod haube, neki sajtovi su objavili da agregatu pomažu dva turbo punjača).
Škoda je odlučila da svetsku prezentaciju nove Škode Fabije Combi (karavan) održi u našem komšiluku, tačnije u Hrvatskoj. U hrvatskom zastupniku češke kompanije, firmi PZ Auto, očekuju da će između 19. i 30. novembra ove godine, Split i njegovu okolinu (koji su odabrani za prezentaciju), posetiti oko 800 novinara iz celog sveta. Inače, javnosti će nova Fabia Combi prvi put biti prikazana već na salonu automobila u Frankfurtu, od 11. do 23. septembra ove godine. Fabia Combi druge generacije raspolaže prtljažnikom zapremine 430 litara (1400 kada se obore zadnja sedišta), a pokretaće je benzinski motori od 1,2 litra (sa 3 cilindra i 60 odnosno 70KS), 1,4 litra (sa 86KS), 1,6 16v sa 105 konja, a od dizelaša na raspolaganju će biti 1,4 TDI u verzijama sa 70 i 80 konja i veći 1,9 TDI sa 105KS. Paketi opreme biće isti kao i kod Fabie sa petora vrata.
2. avgusta je sa proizvodnih traka Fordove fabrike u nemačkom Kelnu sišao jubilarni 2-milioniti primerak modela Fiesta/Fusion (dele istu platformu pa Fusion u stvari predstavlja Fiestu u MPV verziji). Jubilarni primerak je bila Fiesta ST (sa 150 konja) u Colorado Red crvenoj boji, a namenjena je kupcu iz Velike Britanije. Od pomenutih dva miliona automobila, 74 odsto otpada na Fiestu a ostatak na Fusion. Inače, skoro 90 % proizvodnje odlazi u izvoz, i to u 52 zemlje. Proizvodnja aktuelne Fieste je počela u februaru 2002. godine, kada je u ovu fabriku sa 4200 zaposlenih uloženo 410 miliona evra za modernizaciju. Te 2002. godine je dnevna proizvodnja iznosila 1200 automobila, dok se danas proizvede 1950 vozila dnevno.
Auto Union Type C - Audijeva replika na pedale !
Audi je za decu dobrostojećih roditelja pripremio novu igračku-autentičnu repliku nekadašnjeg trkačkog automobila Auto Union Type C (iz tridesetih godina prošlog veka) u razmeri 1:2 i sa pogonom na pedale. Ova "igračka" (namerno su stavljeni navodnici jer će koštati 9700 evra!) je namenjena (srećnoj) deci visine do 135 cm, a napravljena je od 900 delova. I to delova koji se koriste u proizvodnji pravih automobila. Tu su npr. karoserija od aluminijumskih panela, hidraulične disk kočnice, sedišta i volan od kože (ista koža kao i na pravom Audiju TT), s tim što se volan može jednostavno skinuti (kao na pravom Auto Unionu Type C) i na taj način olakšati ulazak i izlazak iz ovog "automobila". Audi će ponuditi limitiranu seriju od 999 primeraka ove replike, koja će moći da se kupi kroz Audijevu zvaničnu prodajnu mrežu.
I Fordovi modeli na tečni naftni gas
U Srbiji se od nedavno nude i Fordovi modeli sa pogonom na tečni naftni gas (LPG). Generalni uvoznik Forda za našu zemlju, firma Grand Motors (Treći bulevar 21, Novi Beograd, tel. 011/20 90 600 i 20 90 610, www.ford.co.yu) ponudio je modele Fiesta, Fusion i Focus opremljene gasnim uređajima (italijanske kompanije BRC) sa sekvencijalnim ubrizgavanjem i kompjuterskom kontrolom rada. Rezervoari za LPG gorivo su marke STACO, toroidnog tipa. Cena gasnog uređaja i ugradnje iznosi 1100 evra, međutim sve do 15. avgusta, Grand Motors će u okviru promotivne akcije svim kupcima Fieste, Fusiona i Focusa poklanjati ovaj gasni uređaj. Ponuda važi samo za automobile koji se nalaze na lageru Grand Motorsa.
Iako novi Peugeot 308 tek što nije krenuo u tržišni pohod, njegov prethodnik, model 307, je i dalje živ. Čak štaviše, Peugeot će od septembra ove godine (prvo u Francuskoj, Švedskoj i Holandiji) ponuditi i njegovu BioFlex verziju, koja kao pogonsko gorivo koristi E85 etanol (mešavina 85 % etanola i 15 % benzina). 307-icu BioFlex u SW (karavan) varijanti pokreće 1,6 litarski motor (1587 ccm), koji ima 2KS (112 umesto 110) i 6Nm (153 umesto 147Nm) više u odnosu na isti motor pokretan benzinom. Osim toga, i maksimalna brzina je veća (184 umesto 182 km/h) dok je emisija CO2 smanjena sa 178 na 169 g/km.
Švedski Saab će od ove jeseni kupcima u Americi ponuditi snažniju, tzv. Aero varijantu svog jedinog SUV modela 9-7X (nastao inače na platformi Chevrolet Trailblazera), koju će pokretati GM-ov 6,0 litarski LS2 V8 motor sa 295kW/390KS pri 6000 obrt./min. i 542Nm obrtnog momenta pri 4000 obrt./min. Zahvaljujući ovom agragatu, Saab 9-7X Aero do 60 milja na sat (96 km/h) stiže za manje od šest sekundi. Osim većeg i jačeg motora, 9-7X Aero se od braće razlikuje i po nižoj karoseriji, većim prednjim kočionim diskovima, 20-inčnim alu točkovima sa gumama P255/50R20, poboljšanim upravljanjem, jedinstvenom Carbon Flash metalik bojom i luksuznijom unutrašnjošću. U standardnoj opremi se još nalaze ABS, AWD pogon na sva četiri točka (sa Torsen centralnim diferencijalom) kao i StabiliTrak, odnosno elektronska kontrola stabilnosti. Saab 9-7X Aero će biti proizveden u limitiranom broju primeraka a koštaće 45.690 dolara ili 33.350 evra. E sad, druga je priča zašto kod nas osnovni Saab 9-7X 4,2 L6 sa 291KS i opremom Linear košta 58.900 evra ili čak 80.693 dolara !! S druge strane, i Amerikanci mogu da uštede oko 10.000 dolara ako umesto ovog Saaba 9-7X Aero kupe njegovog brata Chevrolet Trailblazera SS sa istim motorom. Inače, Saab 9-7X se u SAD-u i Kanadi prodaje od 2005. godine i za to vreme je prodato oko 12.000 primeraka.
I "običan", serijski Audi R8 zadovoljava većinu prohteva njegovih vlasnika, ali da uvek ima mesta za poboljšanja, pokazuje i najnoviji primer nemačke tjuning kompanije Kicherer, koja je upravo izbacila svoju varijantu ovog sportskog dvoseda. Inžinjeri ove firme su u vazdušnom tunelu razvili nove aero body komponente (novi prednji spojler, zadnje krilo) za poboljšanje aerodinamike, odnosno prijanjanja automobila za podlogu, a istovremeno su dobili i blago agresivniji izgled. Tu su i lakši točkovi veličine 20 inča sa Michelin gumama (325 mm nazad/235 mm napred). Da bi poboljšali upravljanje, inžinjeri Kicherera su ovaj R8 opremili i novim setom H&R opruga, koje su odgovorne i za nižu siluetu, odnosno auto je nazad niži za 30 mm a napred za 15 mm.
Osim BMW-a serije 7, još jedan nemački automobil ove godine slavi 30-ti rođendan. Radi se o Porscheu 928, koji je svojevremeno čak trebao da zameni legendarni Porsche 911 ali se naravno to nije desilo, pa se 928 već 12 godina može kupiti samo kao polovnjak dok se slavni 911 i dalje nalazi na proizvodnim trakama nemačke fabrike. Ipak, sve su prisutnije glasine da Porsche sprema naslednika modela 928, koji bi u stvari bio coupe verzija buduće limuzine Panamere i koji bi naravno koristio njenu platformu. Kako se saznaje, novi sportski coupe sa 2+2 mesta (zasad mu se ne zna ime) pojaviće se veoma brzo posle premijere Panamere, koja se očekuje krajem 2008. kao model za 2009.-tu. Novi 928 bi imao napred smešten V8 motor (navodno je isključena je mogućnost ugradnje nekog velikog V12 agregata) a snaga bi se na podlogu prenosila preko zadnjih točkova. Da se vratimo originalnom 928 iz 1977. Osim što je bio veći, tiši, upravljiviji i komforniji od 911-ice, 928 se od njega razlikovao i po motorizaciji, odnosno 928 je imao napred smešten V8 motor, koji se hladio vodom. Za razliku od njega, 911 je imao 6-cilindrični boxer motor, smešten pozadi i koji je hlađen vazduhom. Prvi agregat u 928-ici je bio zapremine 4,5 litra sa 177kW/240KS ali su se kasnije naravno pojavljivale sve snažnije i snažnije varijante da bi poslednja GTS verzija imala 5,4 litarski agregat sa 257kW/350KS. Zanimljivo je da je Porsche 928 1978. godine čak uspeo da osvoji titulu Evropski Automobil Godine (ispred BMW-a serije 7 i Forda Granade), što je uspeh, koji nijedan sportski automobil do danas nije uspeo da ponovi.
Evo još jednog primera globalizacije u auto industriji. Američki GM (vlasnik i Chevroleta i Opela) u Brazilu aktuelnu Opel Astru H prodaje kao Chevrolet Vectru jer se prethodna Opel Astra G (model koji će sklapati i naša Zastava) u toj zemlji i dalje proizvodi i prodaje kao Chevrolet Astra. Do sada se Chevrolet Vectra u Brazilu nudila samo kao klasična limuzina sa četiri vrata, a prošle nedelje je zvanično predstavljena i hatchback verzija sa petora vrata i oznakom GT. Dizajnerske razlike u odnosu na Opel Astru H se svode samo na drugačiju masku hladnjaka i oznake proizvođača. Veće se razlike kriju pod poklopcem motora. Naime, Chevrolet Vectra GT ima GM-ov 2,0 litarski FlexFuel motor, koji kao pogonsko gorivo koristi ili E100 etanol ili benzin ili bilo koju kombinaciju ovih goriva. Da bi bar malo opravdao oznaku GT, GM je ovu Vectru opremio atraktivnijim točkovima i skromnim aerodinamičkim paketom. Prodaja ovog modela u Brazilu počinje u septembru.