...bar što se tiče prodaje u prva tri meseca ove godine. Prema najnovijim podacima, japanski gigant (zajedno sa svojim ćerka-kompanijama Lexus, Scion, Daihatsu i Hino Motors) je u prvom kvartalu ove godine prodao tačno 2.348.000 vozila dok je s druge strane dosadašnji broj jedan, američki GM u istom periodu pronašao 2.260.000 kupaca za svoja vozila. Iako ove brojke pokazuju stanje samo za period januar-mart 2007. veoma je verovatno da će se ovaj trend nastaviti jer, za razliku od GM-a, koji je prošle godine morao da otpušta veliki broj radnika i zatvara neke pogone, Toyota kao da ne može da proizvede dovoljno automobila da udovolji potražnji ! Prošle godine je GM prodao 9.180.000 a Toyota 9.018.000 vozila, dakle razlika je bila samo 162.000 automobila a za samo 3 meseca ove godine Toyota već beži GM-u za 88.000 komada a budući da se očekuje da će se trend rasta prodaje Toyote nastaviti, vrlo je verovatno da će na i kraju godine Toyota biti prva na svetu po proizvodnji automobila.
U prošli petak je sa proizvodne trake Škodine fabrike u mestu Mlada Boleslava u Češkoj, sišao jubilarni 500.000-ti primerak modela Octavia. Slavljenički automobil je srebrna Octavia RS sa snažnim 2,0 litarskim TFSI motorom od 147kW/200KS. Inače, ova druga generacija Octavia-je predstavljena je u proleće 2004. godine dok je RS sportska verzija promovisana 2005. godine.
Kao što je poznato, organizacija EuroNCAP ispituje bezbednost automobila udarom u čvrstu prepreku a danas su objavljeni rezultati najnovijih crash testova. Nove "žrtve" njihovih testova bili su Mini Cooper i kabriolet Peugeot 207 CC. Kao što smo ranije pisali, testovi se izvode frontalnim udarom u čvrstu prepreku pri brzini od 64 km/h, zatim bočnim udarom od 50 km/h i naletom na lutke, koje simuliraju pešake pri brzini od 40 km/h. Ocene za bezbednost se izražavaju u zvezdicama a maksimum je 5 zvezdica. Bez ozbira na svoje male dimenzije, Mini Cooper je za zaštitu putnika dobio maksimalnih 5 zvezdica, za sigurnost dece 3, a za bezbednost pešaka dve zvezdice. Rezultati testa za 207 CC potvrđuju da i manji kabrioleti mogu pružiti maksimalnu bezbednost jer je ovaj model zaradio svih 5 zvezdica pri ocenjivanju sigurnosti putnika a za zaštitu pešaka je ocenjen sa dve zvezdice.
Peugeot je obeležio još jedan vredan rekord. S proizvodne trake Peugeotove fabrike u kineskom gradu Wuhan, sišao je jubilarni, 6-milioniti primerak modela 206. Slavljenik je verzija 206 S sa benzinskim 1,6 litarskim motorom. Inače, Peugeot 206 se danas proizvodi u 6 fabrika i to u količini od 1500 primeraka dnevno a jedna od fabrika je i pomenuta u Wuhanu, kojoj je pripala čast da napravi jubilarni primerak. Danas se, prema poslednjim podacima, na putevima EU kreće oko 4,5 miliona primeraka 206-ice. Najviše naravno u Francuskoj (oko 1.461.000) sledi Velika Britanija (645.000), Italija (533.000), Španija 465.000) i Nemačka 395.000. Najviše se 206-ica prodavala 2002. godine kada je nove vlasnike našlo čak 800.000 primeraka i to u 150 zemalja.
Švedski Volvo danas slavi tačno 80 godina proizvodnje automobila. Naime 14. aprila 1927. godine iz fabrike u Geteborgu izašao je prvi serijski primerak Volvoa. Bio je to model OV4 Jakob (na prvoj slici). Oznaka OV4 (Oppen vagn) govorila je da se radi o kabrioletskoj karoseriji a godinu dana kasnije pojavila se i zatvorena varijanta odnosno PV4 (Person vagn). Četvorka u nazivu odnosi se na broj cilindara motora. Ipak početak nije bio lak. Iako je planirana proizvodnja od 1000 komada ovog modela (po 500 kabrioleta i 500 primeraka zatvorene verzije) ukupno je prodato samo 297 komada čime su stvoreni veliki gubici. Ipak osnivači kompanije (Assar Gabrielsson i Gustaf Larson) nisu se predavali pa je Volvo tokom godina postao sinonim za sigurne, pouzdane i kvalitetne automobile. Inače ime Volvo smislilo je nekoliko članova uprave ove firme. U prevodu sa latinskog glagol "volvere" znači kotrljati a u prvom licu jednine "volvere" postaje "volvo", što znači "kotrljam". Istovremeno, kao logo kompanije je uzet starinski hemijski znak za gvožđe-krug sa strelicom, koja dijagonalno ide prema gore. Tokom 1927. logotip je upotpunjen i dijagonalnom trakom, koja se proteže preko rešetke hladnjaka. Traka je u to vreme imala tehničku funkciju, tako što je pridržavala hromiranu značku logotipa na rešetki ali se s vremenom pretvorila u dekorativni simbol, koji krasi rešetku svih Volvo modela. Volvo je 1999. godine kupio američki Ford pa danas Volvo, zajedno sa markama Aston Martin, Jaguar i Land Rover, čini Fordovu Premier Automotive Group (PAG). Volvo svoje automobile prodaje u više od 100 zemalja a 2005. napravljeno je 443.947 automobila i SUV modela a 2006. 427.747. Najprodavaniji tokom prošle godine bio je XC90, koji je prodat u 85.064 komada. Automobili Volvo danas se proizvode u Belgiji, Švedskoj i Finskoj a u tim fabrikama ukupno radi 25.553 radnika. Paletu automobila Volvoa danas čine modeli : C30, S40, V50, S60, V70, XC70, C70, S80 (na drugoj slici) i XC90. Uskoro stižu novi S40/V50 i S60 kao i manji SUV model XC60 čiji je prototip prikazan pre nekoliko meseci.
Pre nekoliko dana pisali smo o početku proizvodnje Dacia-e Logan u Indiji (pod imenom Mahindra-Ranault Logan) ali tu nije kraj ekspanzije ovog uspešnog i jeftinog porodičnog modela. Renault (vlasnik Dacia-e) je saopštio da posle Venecuele, Ekvadora i Kolumbije, Logan počinje pohod i na tržišta Argentine (u maju) i Brazila (od jula meseca). U ovim zemljama Logan će se prodavati pod imenom Renault (na slici). U Brazilu će se i proizvoditi i to u Renaultovoj fabrici u gradu Kuritiba. Fabrika ima kapacitet 200.000 automobila godišnje od čega se planira da će na Logan otpadati 110.000 komada. Inače Logan je od 2004. godine do danas prodat u preko 450.000 primeraka a proizvodi se u Rumuniji, Rusiji, Maroku i Indiji a uskoro i u Iranu. Međutim, osim početka proizvodnje i prodaje Logana u Argentini i Brazilu, pažnju privlači i najava meksičke filijale Nissana da će se od leta Logan u toj zemlji prodavati pod značkom Nissana. Iako Nissan ima fabriku u Meksiku, Logan će se za meksičko tržište ipak proizvoditi u pomenutoj Renaultovoj fabrici u brazilskom gradu Kuritiba. Ovo je samo još jedan primer kako se u praksi sprovodi uspešna saradnja Ranault-Nissan alijanse. Dobar primer za to je upravo Nissanova fabrika u Meksiku, koja pored Nissan Tiida-e proizvodi i Renault Thalia-ju ali ju u Meksiku prodaje pod imenom Nissan Platina. Detaljnije informacije o meksičkom Loganu (uključujući i njegovo ime), karakteristikama i pogonskim agregatima, biće saopštene naknadno.
Renault i indijska kompanija Mahindra (Mahindra uložila 51 % Renault 49 %) nedavno su u gradu Nasik, blizu Mumbaja (bivši Bombaj) u Indiji počeli sa proizvodnjom Dacia-e Logan, namenjene prodaji u toj zemlji sa preko milijardu stanovnika (preciznije 1,1 milijarde). Svečanosti je prisustvovao i prvi čovek Renault-Nissan alijanse, Carlos Ghosn. Ipak Dacia Logan se u Indiji neće prodavati pod tim imenom već kao Mahindra-Renault Logan (na slici). Prodaja kreće uskoro i to po ceni od 7400 evra (u Srbiji od 7150 evra) a kako se u Renaultu nadaju, godišnje bi Indijci trebalo da kupe 50.000 Logana. Na ovaj način Renault-u je otvoreno ogromno indijsko tržište a Mahindra je u svoj proizvodni program uvrstila i prvi putnički auto jer je dosad proizvodila samo terenska i pick up vozila kao i traktore.
Prvi čovek DaimlerChrysler-a Dieter Zetsche (na slici) je i zvanično potvrdio da će Chrysler biti prodat. On je to izjavio na sastanku deoničara kompanije rekavši još da sada može potvrditi i da se vode pregovori sa 3 potencijalna kupca. To su investitorske firme Blackstone Group i Cerberus Capital a treći kandidat je kanadska Magna International Inc. poznata po proizvodnji delova i automobila. Njen deo je i austrijska Magna Steyr koja za Chrysler proizvodi modele Voyager, 300C i Jeep Grand Cherokee namenjenih prodaji u Evropi. Chrysler je tokom prošle godine imao gubitak od 1,5 milijarde dolara a procena je da će se cena za Chrysler vrteti oko 8 milijardi dolara. Čak se pominje mogućnost da bi odluka o tome ko će biti novi vlasnik mogla biti doneta već krajem ovog meseca. Međutim tokom današnjeg dana pojavila se još jedna ponuda za kupovinu Chrysler-a. Naime milijarder Kirk Kerkorian je preko svoje Tracinda korporacije za Chrysler ponudio 4,5 milijardi dolara u kešu dok je recimo pomenuta kanadska Magna International Inc. ponudila 4,7 milijarde dolara. Da podsetimo da je Daimler-Benz 1998. godine za Chrysler grupaciju platio 38 milijardi dolara !
Kao što je ranije i najavljeno, na salonu u New Yorku je danas objavljeno ko je dobitnik priznanja Svetski automobil godine (World Car of the Year). Kao što se vidi iz naslova, za 2007. godinu to je Lexus LS460. LS460 je tako pobedio Audi TT i Mini Cooper, koji su se zajedno sa Lexus-om našli u finalu. Ipak Audi TT nije ostao praznih ruku već je osvojio nagradu za najbolji dizajn godine (World Car Design of the Year) a Audi RS4 je proglašen za najbolji sportski automobil (World Performance Car) u konkurenciji, koju su činili BMW 335i i Porsche 911 Turbo. I na kraju Mercedes E320 BLUETEC pobednik je u kategoriji za ekologiju odnosno proglašen je za World Green Car ispred BMW-a Hydrogen 7 i VW-a Polo Bluemotion. Inače, svetski automobil godine bira stručni žiri sastavljen od 48 novinara iz Severne Amerike, Evrope i Azije.
Šest godina posle početka serijske proizvodnje, jubilarni, milioniti primerak novog Minija sišao je 4. aprila sa proizvodne trake BMW-ove fabrike u engleskom Oksfordu. Kada je 2001. počela proizvodnja novog Minija, bilo je planirano da se godišnje proda oko 100.000 Minija ali se ubrzo pokazalo da to nije dovoljno da zadovolji veliku potražnju uprkos visokoj ceni automobila pa je proizvodnja povećana na svih 200.000 komada godišnje. Uz to povećao se i broj radnika. Tako je 2001. 2400 radnika dnevno proizvodilo do 300 automobila a danas 4700 radnika sklapa 700 Minija na dan. U međuvremenu je BMW (vlasnik Minija) krajem 2006. godine redizajnirao Mini, koji će uskoro dobiti i Clubman (karavan) verziju. Inače, u ovom trenutku Mini se prodaje u 80 zemalja sveta a skoro 80% svih Minija se izvozi. Jubilarni Mini ofarban je u "pepper white" belu boju osim krova, točkova i retrovizora za koje je spremljena specijalna nijansa zelene boje. I u kabini preovlađuje zelena boja u kojoj su kožna sedišta, volan i ručica menjača.
Kompanija Nanjing (najstariji kineski proizvođač automobila) je i zvanično ove nedelje počela sa proizvodnjom automobila MG u svojoj novoj fabrici (vrednoj 362 miliona dolara) u istoimenom gradu. Da podsetimo da je Nanjing još pre skoro dve godine kupio prava na ime i proizvodnju automobila propalog britanskog MG-a. Za razliku od druge kineske marke SAIC, koja je kupila pravo na proizvodnju Rovera 75 i 45 ali ne i pravo na upotrebu imena Rover (koje je kasnije dobio Ford), Nanjing ima pravo da automobile prodaje pod imenom MG. U početku Nanjing će proizvoditi samo sportski roadster TF (na slici) a osim u Kini, auto će se prodavati i u Evropi a planira se i ponovni početak proizvodnje u Velikoj Britaniji (nezvanično već u junu ove godine) i otvaranje fabrike u SAD-u.
U VW-ovoj fabrici u Wolfsburgu proizveden je jubilarni 25-milioniti primerak Golfa. Tu čast da bude jubilarac imao je Golf 1,4 TSI (sa 140KS) crvene boje u Sportline paketu opreme. Kada se 1974. godine pojavio, Golf je bio biti ili ne biti za nemačku fabriku, kojoj je tada definitivno trebala zamena za legendarnu ali već prestarelu Bubu. Srećom po VW ali i po zadovoljih 25 miliona kupaca širom sveta, Golf je uspeo, ne samo da digne VW na noge, već i da ga pretvori u svetskog giganta kakav je danas. A Golf ? On je postao i ostao sinonim za VW kakav je nekada bila dobra, stara Buba. Ono što je najlepše taj Golf I se i dalje proizvodi ! Naime, ikao je proizvodnja u Nemačkoj prestala 1983. godine kada se pojavio nama omiljeni Golf II, proizvodnja se nastavila u Južnoj Africi a trajaće sve do kraja 2008. godine. Sledeći Golf III stigao je 1991. a Golf IV 1997. godine. Oba su predstavljena na salonu u Frankfurtu. I aktuelni Golf V je predstavljen u Frankfurtu i to 2003. dok se dolazak novog Golfa VI očekuje ili krajem 2008. ili početkom 2009. godine. Na prvoj slici je Golf I iz Južne Afrike kakav se i danas proizvodi.
Organizacija EuroNCAP, koja ispituje bezbednost automobila udarom u čvrstu prepreku, objavila je rezultate najnovijih crash testova. Nove žrtve njihovih testova bili su Land Rover Freelander i Suzuki Grand Vitara. Testovi se inače izvode frontalnim udarom u čvrstu prepreku pri brzini od 64 km/h, zatim bočnim udarom od 50 km/h i naletom na lutke, koje simauliraju pešake pri brzini od 40 km/h. Ocene za bezbednost se izražavaju u već famoznim zvezdicama a maksimum je 5 zvezdica. Land Rover Freelander je za zaštitu putnika dobio tih maksimalnih 5 zvezdica, za sigurnost dece 4 zvezdice a za bezbednost pešaka samo jednu zvezdicu. Suzukijeva Grand Vitara je zaslužila 4 zvezdice za sigurnost putnika, 3 zvezdice za decu ali i 3 zvezdice za bezbednost pešaka.
Pre neki dan smo pisali da američka kompanija SSC (Shelby Super Cars) namerava da svojim superautomobilom Ultimate Aero TT, obori rekord u maksimalnoj brzini za serijske automobile, koji sa 253 milje na sat (407 km/h) trenutno drži Bugatti Veyron. Najnovija vest je : nažalost nisu uspeli ! Rekord su inače pokušali da sruše 22. marta na zatvorenoj deonici autoputa u američkoj saveznoj državi Nevada. Ipak, postigli su maksimalnu brzinu od 230 milja na sat (370 km/h) što je samo 23 milje na sat (37 km/h) manje od Bugatti-ja, koji će se titulom najbržeg serijskog automobila na planeti hvaliti bar još nekoliko meseci. Naime, ljude u SSC-u neuspeh nije obeshrabrio pa će za nekoliko meseci pokušati ponovo da prestignu Bugatti. Razlog za neuspeh treba tražiti i u lošim vremenskim uslovima, zbog kojih zamalo da cela stvar nije otkazana. Ipak na zatvorenoj deonici autoputa, dugačkoj 2 milje (3,2 km) vozač je uspeo da izveze dva pokušaja obaranja rekorda. U 1. pokušaju postignuta je brzina od 221 milju na sat (skoro 356 km/h) a u drugom pomenutih 230 milja na sat odnosno 370 km/h. Kao što smo rekli, ljudi iz SSC-a su toliko uvereni da njihov Ultimate Aero TT može da skine sa trona Bugatti da će za nekoliko meseci pokušati ponovo. Inače Ultimate Aero TT raspolaže sa 6,2 litarskim V8 motorom, koji ima 1183KS i 1480Nm obrtnog momenta (Bugatti 1001KS i 1250Nm). U SSC-u misle da Ultimate Aero TT može postići i 440 km/h !
Američki Shelby Super Cars ili SSC sa svojim osnivačem Jerodom Shelby-jem, sprema svoj model Ultimate Aero TT (Twin-Turbo) za obaranje svetskog rekorda u maksimalnoj brzini za serijske modele, koji trenutno drži Bugatti Veyron. SSC započinje testiranja 21. marta na zatvorenom delu autoputa (!) u američkoj državi Nevada. Da bi srušio Bugatti-jev rekord od 407 km/h, SSC Ultimate Aero TT raspolaže sa 6,2 litarskim V8 motorom, koji ima 1180KS i 1480Nm obrtnog momenta (Bugatti 1001KS i 1250Nm). U SSC-u se nadaju da će Aero TT postići oko 440 km/h.