
Mercedes 300 SLR "Uhlenhaut-Coupe", kako ovaj automobil zovu entuzijasti od kasnih 1980-ih, važi za jednu od najvećih ikona fabrike iz Štutgarta, a u vreme nastanka ovog teksta on drži i titulu najskupljeg automobila u istoriji. Naime, u maju 2022. godine jedan od dva primerka je prodat privatnom ponuđaču na aukciji u Mercedesovom muzeju za neverovatnih 135 miliona evra.

Prvi primerak „Fiće“ izašao je iz proizvodnje 18. oktobra 1955. godine. Mali putnički automobil Zastava 750, poznat kao Fića i Fićko, proizvodila je fabrika „Crvena Zastava“ u Kragujevcu na osnovu licence italijanskog proizvođača Fijata.

Kadett, a kasnije i Astra od samog početka su u segment unosili brojne inovacije i time mobilnost činili pristupačnom za mnoge. Jedna posebna generacija Kadetta slavi poseban rođendan: Opel Kadett E puni 40 godina.

Prvi Volvo iz Serije 200 je predstavljen u jesen 1974. godine, a i dan-danas predstavlja sinonim za bezbednost, kvalitet, pouzdanost i izdržljivost.

Volvo obeležava značajnu godišnjicu: osamdeset godina od predstavljanja ključnog modela "PV444". Bio je to prvi mali "volvo", ali i prvi model ovog proizvođača sa samonosećom karoserijom.

Brojni kvaliteti koje je CX imao očigledno nisu ostalie nezapaženi i 29. januara 1975. evropski automobiliski mediji su mu dodeli trofej Automobil godine 1975.

Prva Škoda Fabia je krenula u serijsku proizvodnju 14. septembra 1999. godine, a do danas su sve generacije zajedno zabeležile gotovo pet miliona prodatih primeraka.

Iako je BMW E30 M3 ultimativna verzija Serije 3 druge generacije, manje je poznato da postoji takođe fabrička, ali mnogo ređa „kockica“ sa sličnim performansama. Reč je o modelu 333i, koji je 1985. godine napravljen ekskluzivno za tržište Južnoafričke Republike.

* Fabrika u Vrchlabí,
osnovana je 1864. prvobitno kao proizvođač kočija, a postala je deo brenda
Škoda 1946.
* Proizvodnja automobila
u Kvasinyju započela je 1934. s modelom Jawa 700; prva Škoda vozila napustila
su vrata fabrike 1947. godine
* Danas oba proizvodna
pogona u velikoj meri integrišu tehnologije Industrije 4.0
* Na lokaciji Kvasiny,
do 90% električne energije dolazi iz obnovljivih izvora, dok je fabrika u
Vrchlabí postigla ugljeničnu neutralnost 2020.
* U Kvasinyju Škoda
Auto proizvodi modele Karoq, Kodiaq i Octavia; Vrchlabí proizvodi 7-stepene
automatske menjače DQ200

Za mnoge fanove marke, ovo je poslednji pravi Mercedes: reč je o seriji 124, modelu više srednje klase. Sada serija 124 slavi svoj 40. rođendan: 26. novembra 1984. godine, štutgartska marka je prvo predstavila nove limuzine (W 124) u Sevilji (Španija).

U Škodinoj fabrici Kvasiny u Češkoj u septembru 1994. godine je započela proizvodnja modela Felicia, a pet godina nakon toga, ponovo početkom septembra 1999. godine s proizvodnih traka su počeli da silaze i prvi primerci novog modela, Fabije. Ove godine se tako u septembru obeležava 25., odnosno 30. rođendan modela koji su obeležili noviju istoriju češke marke, danas u vlasništvu Volkswagen Grupe.

Aston Martin je jedan od najvećih automobilskih brendova na svetu, ali sudbina njegovog prvog proizvedenog automobila još uvek je misterija. Sada Aston Martin Heritage Trust pokušava da pronađe taj automobil.

Rumunija je bila jedna od zemalja socijalističkog bloka gde inženjerstvo nije imalo veliku tradiciju, ali je rukovodstvo države bilo željno da proizvode sopstveni automobil. Sredinom šezdesetih, Rumuni su postigli dogovor s francuskim Renoom, od kojeg su dobili licencu za model Reno 12.

Električna vozila su danas sastavni deo portfolija mnogih proizvođača automobila. Postali su dakle normalna pojava, a ideja je mnogo starija nego što se misli – prvi električni automobili pojavili su se još četrdesetih godina prošlog veka.