
U Emdenu je 19. januara 1978. završena evropska proizvodnja legendarnog modela Volkswagen Buba.

Peta generacija luksuznog kabrioleta Rolls-Royce Corniche je predstavljena 2000. godine kao najskuplji model engleske fabrike sa cenom od 359.900 dolara, tj. oko 608.000 današnjih evra.

Peugeot 404 je obeležio celu generaciju francuskih automobila. Proizvodio se između 1960. i 1978. u skoro tri miliona jedinica, a legendarni automobil je osim kao limuzina takođe bio dostupan u verzijama: kupe, kabriolet, karavan i pikap. Najmanje poznata varijanta ipak ostaje verzija "Diesel Record".

BMW Serije 8 prve generacije (E31) je debitovao na Sajmu automobila u Frankfurtu 1989. godine, kao naslednik Serije 6 (E24). Ipak, najveći entuzijasti i najimućniji kupci su morali da čekaju još neko vreme na „ono pravo“ - ultimativnu verziju 850 CSi. S obzirom na to da su u Minhenu odlučili da supersportski prototip M8 ne uđe u serijsku proizvodnju, 850 CSi je jedina produkcijska verzija Serije 8 u čiji inženjering je bila uključena „M“ divizija. To pokazuje i oznaka „Powered by M“ na njegovom motoru.

Lansiran krajem osamdesetih, ovaj automobil je praktično prethodnica modernog A8
Kako je automobilski pejzaž u to vreme evoluirao u smeru kreiranja rafiniranijih i komfornijih vozila, marka iz Ingolštata je svoj prvi korak u premijum segment napravila uvođenjem Audija V8. Lansirana 1988., ova sjajna limuzina ne samo što je označila prekretnicu za svog proizvođača u smislu ulaska u visoko društvo, već je u igru uvela novu tehnologiju, koja je ostavila dubok trag u automobilskoj industriji.

Ferrari F512 M je poslednja, ali ujedno i najbrža i najređa verzija čuvenog modela Testarossa. Naime, između 1994. i 1996. godine napravljen je samo 501 primerak ovog modela, što je mnogo manje od originalne Testarosse (7177 primeraka) i druge verzije 512 TR (2261 primerak).

Krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina, svet automobila bio je opčinjen Wankel motorom. Mnoge velike kompanije osigurale su licencu za njegovu proizvodnju, a 1967. godine pridružio im se i Citroën.

U vreme kada je Enzo Ferrari pravio najsavremenije trkačke automobile, biznismen i konstruktor traktora Ferruccio Lamborghini mu je predložio da napravi nekoliko promena koje bi mogle da poboljšaju njegove produkcijske modele. Ferruccio je, naime, u to vreme bio klijent Ferrarija. Enzo je odbacio Lamborghinijeve sugestije, smatrajući da je ponižavajuće primati savete od proizvođača traktora. Nakon toga, Lamborghini je odlučio da počne da pravi svoje sportske automobile, čiji glavni cilj je bio da konkurišu Ferrariju.

BMW Serije 6 prve generacije (E24) važi za jedan od najpopularnijih modela u istoriji fabrike iz Minhena. Debitovao je 1976. godine kao naslednik čuvenog modela E9, a kreirao ga je proslavljeni francuski dizajner Pol Brak.

Kada sam u proleće 1999. godine, tokom NATO bombardovanja SR Jugoslavije, u jednom domaćem časopisu prvi put video fotografije naslednika modela Ferrari F355, bio sam razočaran. Ali ne zbog toga što su fotografije i kvalitet štampe u to vreme bili prilično loši. Nije na to uticala ni konstantna strepnja od vazdušne opasnosti. Ferrari 360 Modena je, naime, imao radikalno drugačiji dizajn od svojih prethodnika, pa mi je delovao čudno. Nije mi u tom trenutku izgledao kao „pravi Ferrari“, odnosno adekvatan naslednik ikona iz Maranela kao što su 308 GTB, 328 GTB, 348 TB i (naročito) F355.

Na putevima u Bosni i Hercegovini i dalje krstare „golfovi dvojke”. I to u značajnom broju. „Golfovi dvice”, kako ih tamo zovu, veoma su cenjeni u brdskim predelima, gde se spomenuto vozilo, bez većih problema probija neuređenim drumovima.

Rolls-Royce Camargue je automobil koji sam upoznao na neobičan način. Bilo je to u leto 1990. godine, poslednje pre tragičnog raspada SFRJ. Imao sam sedam godina i sa porodicom putovao u Trst, što je bio i moj prvi odlazak u inostranstvo. Sećam se da sam očekivao da ću u Italiji videti gomilu Ferrarija i sličnih egzotičnih modela. Naravno, bio sam razočaran kada sam video da je i tamo velika većina automobila „obična“, a ne egzotična kako sam ja to zamišljao u svojim dečačkim maštarijama.

Naslednik modela Miura, prethodnik modela Diablo - treba li još nešto dodati? Bio je to jedan od automobila čiji se poster nalazio na zidu sobe čak i onih dečaka koji nisu bili veliki zaljubljenici u automobile. Jednostavno, toliko je bio egzotičan i jedinstven da je stekao kultni status.

Među BMW-ovim „M Power“ limuzinama Serije 5, jedan model se naročito izdvaja i omiljen je među entuzijastima. U pitanju je čuvena E39 generacija modela M5, koja se proizvodila između 1998. i 2003. godine.

Foto: Facebook / "Zastava automobili"
O njemu može da se priča danima. Napisane su i brojne knjige, gluposti i istine. Auto koji je obeležio istoriju jedne zemlje, naroda ali i svetske auto industrije ne proizvodi se već godinama. Na putevima ga je sve manje. Nekada prođe i i petnaestak minuta a da u centru Beograda ne vidite ni jedan primerak