
Italijanska istorijska staza Autodromo di Monza je ove godine proslavila 100. godišnjicu, a Heritage odeljenje kompanije Stellantis obeležava tu priliku odavanjem počasti automobilu koji je tamo postavio brojne rekorde i doveo Abarth do slave.

Na današnji dan 16.11.1971, sa stare proizvodne trake u Kragujevcu, sišla je prva Zastava 101.

Nova godina uvek znači nove rođendane za slavlje. U automobilskom svetu takođe ima puno razloga za slavlje u 2023. - bilo da se radi o 125 godina Renaulta, 100 godina trke 24 sata Le Mana ili 20 godina Tesle. Zato smo odlučili da hronološki prikažemo šest automobila koji vas teraju na razmišljanje o prolaznosti vremena.

Pre 25 godina kolege iz švedskog časopisa Teknikens Värld prevrnule su tada novu Mercedesovu A-klasu na krov u rutinskom manevru izbegavanja, koji će kasnije ući u istoriju kao los test. Tokom testa mali Mercedes je prvo podigao jednu zadnju gumu, nakon iznenadne promene vozne traka, zatim se sasvim nekontrolisano zanjihao i na kraju se otkotrljao u stranu.

Malo je poznato da je i Volkswagen tokom 1990-ih bio spreman na izlete, pa čak i ulazak u WRC.

Krajem osamdesetih u Rumuniji je živela ideja o sportskom automobilu. Koliko god se u rigidnom komunističkom sistemu ideja brzog vozila činila kapitalistički dekadentnom, ipak se radilo na jednom projektu. Njegovo kodno ime bilo je MD87, a firma koja je gurala projekat bila je Dacia.

Često me pitaju: ˝Zašto ZASTAVA 101, od svih automobila ovog sveta?˝
Najbolji odgovor je zapravo naslov iz jednog starog automobilskog časopisa: ˝Zastava 101 – Snovi i želje hiljada˝. Pa je tako i celokupna moja borba za plasiranje i očuvanje istorijskog nasleđa Zastave 101 upravo proistekla iz mog dečačkog sna da nekad u životu ispravim istorijsku nepravdu.

Pre četvrtine veka, u sredu 10. septembra 1997. godine, na sajmu automobila u Frankfurtu predstavljena je dizajn studija ŠKODA OCTAVIA COMBI. Jedina razlika između studije i budućeg serijskog automobila bilo je nekoliko detalja.

Prednja maska je jedan od najlakših načina da se prepozna marka automobila. Ona je lice automobila, njegov identitet u moru automobilskih brendova na planeti.

SEAT 127 koji je stigao na tržište 1972 prodat je u više od 1,3 miliona primeraka, te je postao najprodavaniji SEAT model svih vremena sve do dolaska Ibize koja nakon pet generacija još uvek drži tu titulu sa više od 6 miliona primeraka.

Proizvođači automobila uglavnom su svesni svoje istorije i imaju osobe zadužene za arhivu. Ali ponekad se dogode iznenađenja – poput ovoga. Na aukciji su se pojavile fotografije do sada nepoznatog prototipa Opelovog kombija iz 1930-ih.

Zelena ŠKODA 120 GLS privlači pažnju na vintidž auto mitinzima u Češkoj i inostranstvu, gde predstavlja brend ŠKODA. Saznajte više!

Polovinom 1980-ih mali automobili više nisu bili toliko popularni u Evropi pa se i Zastava dvoumila oko toga da li treba ići u razvoj naslednika Fiće. U saradnji s Yugopapirom vraćamo se u 1984. godinu, kad se još razmišljalo o malom automobilu s dizelskim motorom.

Lamborghini Miura je najverovatnije jedan od najlepših superautomobila ikada kreiranih, dok Countach model poseduje jedan od najupečatljivijih oblika u automobilskoj industriji.

Tokom svojih pola veka postojanja Honda Civic je evoluirala u jedan od najpopularnijih hečbekova na svetu, posebno imajući u vidu da je samo tokom prve polovine 2022. godine ovaj model prodat u više od 27 miliona primeraka.